Jaahas, viime perjantaina, vanhojenpäivänä, oli tänäkin vuonna paljon poikia, jotka eivät halunneet tanssia. Miksi?
Satuin kuulemaan eri lukioissa töissä olevilta henkilöiltä, että monessakin lukiossa on tänäkin vuonna isot määrät poikia jättäneet vanhojen tanssit kokonaan tanssimatta. Mikä siinä on, että kieltäydytään tanssimasta? Minusta tuo on melko itsekästä, koska siinä voi jäädä moni tyttökin silloin ilman paria ja pahimmassa tapauksessa jää tanssit tanssimatta heiltäkin. Osa pojista oli ilmeisesti jo yläasteella päättänyt, ettei aio tanssia ja olivat kuulemma tehneet asian selväksi kaikille jo lukion alussa. Ei tätä oikein voi ymmärtää.
Kommentit (89)
Itse olen nainen ja jätin tanssimatta, mutta veikkaan, että samoja syitä voi olla sukupuolesta riippumatta.
Itse en kokenut vanhojentansseja tärkeiksi. En olisi saanut päivästä mitään erityisempää iloa itselleni. Ja sen vuoksi en halunnut käyttää rahaa ja aikaa moiseen. Ainakin meidän lukiossa vanhojentanssit oli oikein näytön paikka. Omalla säästöbudjetilla ja jollain vanhalla "rippipivulla" olisi siis vain harmittanut muiden viimeisen päälle laittautuneiden vieressä. Säästin silloin rahaa autokoulua varten.
Eikö se sitten tytöiltä ole itsekästä, että poikien pitää tanssia vaikkei haluakaan?
En oikein ymmärrä tanssia - kummallisia liikkeita jotka jotenkin liittyvät musiikkiin, en vain ole oppinut miten. Kaikkia ei vain kiinnosta!
Mun poika olis tanssinut, mutta se tanssikurssi meni päällekäin toisen kurssin kanssa. Ei vain ehtinyt.
Lestadiolaiset eivät tanssi eivätkä osallistu vanhojen tansseihin. Omassa pienessä lukiossamme lukion kakkosista tanssi kolme poikaa. Loput oli revitty amiksesta, lukion ykkösistä ja yläkoulun kaseista sekä yseistä. Että se siitä yhteisestä kivasta juhlasta.
Eiköhän kaikilla sukupuoleen katsomatta oikeus päättää tanssiiko vai ei. Eikä ne poikienkaan puvut ilmaisia ole. Pojan smokin vuokra oli 230€ + kengät 100€ lisäksi kuvaukset ym.
Se on kuulemma h0mojen hommia. Suomalaiselle nuorelle miehelle itsensä ilmentäminen tanssin avulla on olevinaan liian naismaista. Mistä lie tällaisen mielikuvan ovat saaneet?
Itse tanssia harrastavana naisena olen sitä mieltä, että parhaimmat tanssittajat ovat erittäin sinut itsensä ja oman maskuliinisuutensa kanssa. Ja ihan heteroita ovat.
Mun aikanani pukeuduttiin sukulaisten vanhoihin vaatteissin, ja piti näyttää vanhalta. Me pukeuduttiin ja käyttäydytiin kuin vanhat ihmiset, kaffikestit myrnakuppeineen, oikeat puheet ja käytöstavat, ja tanssit lopuksi. Oli tosi hauskaa ja eikä mksanut paljon. Toista nnää nykyiset amerikkalaistyyliset prom- tanssiaiset, jossa raha palaa. Varmaan moni ei halua niin suurta rahanmenoa jonkun tanssin takia.
Poikani ei halunnut tanssia, kun tyttöystävä on vaihtarina.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, viime perjantaina...
Sitä tikulla silmään, joka vanhoja muistelee! PS. Sulla on tainnut jäädä levy päälle?
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä tanssia - kummallisia liikkeita jotka jotenkin liittyvät musiikkiin, en vain ole oppinut miten. Kaikkia ei vain kiinnosta!
Kaikkea oppii, jos haluaa. Onhan tanssitaito sellainen hyödyllinen perustaito, vaikkei ihan parkettien partaveitsi olisikaan. Silti voi tanssia.
Yritä rentoutua vähän, niin voit jopa nauttia.
Metoo-kamppanja on tehnyt tehtävänsä. Pojat eivät uskalla ottaa riskiä.
En mäkään tanssinut ja olen tyttö. Ei kiinnostanu paskaakaan jotku tanssit eli miks mun pitäisi tanssia? Ei kenenkään pidä tanssia pakosta, sinne voi etsiä kalvaljeerin myös muualta tai sitten tanssia tytön kanssa.
Ei kenenkään pidä tanssia, jos ei koe mitenkään mielekkääksi. Miksi naisten/tyttöjen pitäisi päättää tällaisista asioista.
Sen tanssikurssin tilalle on voinut haluta ottaa jonkun sellaisen kurssin josta on oikeasti tulevaisuudessa hyötyä.
No nämä ovat niitä tulevia naisettomuuttaan valittavia palstamiehiä. Omassa lukiossani melkein jokainen miehenalku osallistui, ja silti piti hommata kadettikoulusta lisää, koska tyttöjä oli sen verran enemmän jo lähtökohtaisesti. Mutta kyllä se vain mukavalta tuntui kun luokkalaiseni pojat kävivät hakemassa tanssimaan sen virallisen osuuden jälkeen! Ja veikkaan ettei näillä pojilla ole ollut vaikeuksia saada tyttöystävää.
Vierailija kirjoitti:
Sen tanssikurssin tilalle on voinut haluta ottaa jonkun sellaisen kurssin josta on oikeasti tulevaisuudessa hyötyä.
Tanssitaidosta ja siihen liittyvästä itsevarmasta asenteesta on tyttöystävän löytämisessä enemmän hyötyä kuin kaikista muista lukion kursseista yhteensä.
Ei mikään ihme lainkaan. Mietinkin koko juhlan tarkoitusta enkä keksi muuta kuin, että teinitytöt tykkää pukeutua, meikata ja "doll up" muutenkin. Aina ovat halunneet. Monet odottaneet juttua jo "vuosia". Miespuolisillehan se ei anna mitään.