Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä kaikki asiat vaikuttavat siihen kuka irtisanotaan YT- neuvotteluissa?

Vierailija
18.02.2019 |

Vaikuttaako se kuinka kauan ollut töissä yrityksessä? Entäpä perheellisyys?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä lakitekstiä:

Milloin ei ole kyse tuotannollisista ja taloudellisista irtisanomisperusteista?

Tuotannollisilla ja taloudellisilla perusteilla irtisanottaessa syy ei saa olla työntekijän käytöksessä tai muutoinkaan työntekijässä itsessään. Jos näin toimittaisiin, kyseessä olisi henkilöön liittyvä irtisanomisperuste. YT-neuvotteluiden perusteella tehdyt irtisanomiset eivät saa liittyä henkilöön itseensä.

Toisin sanoen vasta YT-neuvotteluissa selvitetään, millä perusteilla irtisanottavat valitaan ja ketkä irtisanotaan. Työnantaja voi itse valita kenet irtisanoo. Irtisanomisperusteet eivät kuitenkaan saa olla syrjiviä tai epäasiallisia. Esimerkiksi työnantaja ei saa irtisanoa työntekijää raskauden tai kansalaisuuden vuoksi. Eri asia on, että yrityksen johto päätöksiä tehdessään voi valita irtisanottavaksi sellaisen henkilön, joka on ollut yrityksen kannalta epätuottavin. Esimerkiksi myyntialalla voitaisiin irtisanoa sellainen työntekijä, jonka myyntitulos on heikoin pitkällä aikavälillä, tai muusta puhtaasti muusta työhön liittyvästä syystä.

Jos työnantaja on ennen irtisanomista tai sen jälkeen ottanut uuden työntekijän samankaltaisiin tehtäviin kuin YT-neuvotteluiden seurauksena irtisanottu työntekijä, irtisanominen on ollut laiton. Lisäksi edellytetään, ettei työnantajan toimintaedellytykset ole muuttuneet tuona aikana.

Irtisanominen on ollut laitonta myös silloin, kun töiden uudelleenjärjestelystä ei ole aiheutunut työn tosiasiallista vähentymistä. Esimerkiksi jos irtisanotun työntekijän työtehtävät hajautetaan muille työntekijöille siten, että muut joutuvat tekemään jatkuvasti ylityötunteja, työ ei ole tosiasiallisesti vähentynyt.

Määräaikaisessa työsuhteessa olevia työntekijöitä ei voi irtisanoa. Jos määräaikaiseen työsopimukseen on otettu irtisanomisehto, työntekijä voidaan kuitenkin irtisanoa tuotannollisella ja taloudellisella perusteella.

lähde: https://www.laki24.fi/tyvi-yt_neuvottelut-milloin_ei_ole_kyse_tuotannol…

Itse olen ollut sellaisessa isossa firmassa töissä, missä kaikille jaettiin yt-neuvottelujen alettua kaavakkeet, joissa kysyttiin mm perhesuhteista, lainoista yms. Tätä ei ollut pakko täyttää, mutta jos halusi niin sillä saattoi olla merkitystä irtisanottavien valinnassa. Ko firmasta lakaistiin 500 henkilöstä puolet pihalle.

Meillä on ollut 2 yyteet. Ekana lähti saikuttelija, tokana lähti turhat esimiehet, kolmantena lähti juuri eläkeikään tulevat ja sama toistu toisissa yyteissä. Pomo ei tietenkään kirjannut sitä, että saat lähtee jos olet saikuttanut tai olet liian vanha. Kaikki vaan tiesi todellisen syyn ja sillehän ei kukaan voi mitään, kun se on täysin eri syillä tehty. Pomo myös palkkasi pari nuorta myöhemmin samoihin duuneihin, mutta nekin kulkee eri nimellä ja ne tekee samaa työtä, kun lähteneet, mutta pienellä lisäyksellä. ELi avaa esim lukot jostain ovista kun tulee töihin. Yksi ex duunari sai tietää, että pomo oli palkannut uuden nuoren hänen tehtäviin ja ovista marssi liiton tyypit. Pomo anto sopparit niille eteen missä oli työnkuvaus. Liiton tyypit pois ilman valittamista, koska ne sopparit oli erilailla ja työtehtäviin kuului muutakin. Eli esim toi lukkojen availu.

Ei auta, tuossa tapauksessa irtisanottua olisi pitänyt kysyä töihin takaisin. Laki kun ei edellytä, että uusi tehtävä on sama kuin mistä on irtisanottu, riittää, että se on samankaltainen ja nuo lisätyöt (lukkojen avaamiset jne.) olivat sellaisia, että irtisanottu olisi niistä selvinnyt. Uuden työn tulee olla todella erilainen!

Ai mistä tiedän? Koska voitin oman vastaavan juttuni ja sain korvaukset.

Vierailija
22/31 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä yhtiössä tehtaan johtaja pyöritti yt kuten käskettiin. Muuallakin oli. Sitten irtisanomisten jälkeen sai kenkää itsekin. Aatelinen sukuyhtiö

Vierailija
24/31 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikuttelijat ja laiskottelijat lähtee ensin. Sitten määräaikaiset ja lähellä eläkeikää oleville saatetaan tarjota eläkevaihtoehtoa aikaisemmin. Eläköityvien tehtäviä ei välttämättä jatketa, vaan tehtävät delegoidaan muille tai jätetään tekemättä.

Vierailija
25/31 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimitusjohtajan rouva oli töissä samalla käytävällä. Kun YT:t alkoi, hän alkoi väistellä mua, eikä juuri tervehtinyt. Siitä arvasin, että olen lopputilin saajien listalla. Niin kuin olinkin.

Periaatteessa hän ei tiennyt keitä fudut koskee, vaikka tiesikin. Ei osannu näytellä.

Sama kokemus pomon pomosta. Olin kyllä ihan hyvä työntekijä, mutta olin juuri vaihtanut töitä ja ehdin olla 3 viikkoa, kun alkoi yt-neuvottelut. Ja simpsalapim, noin viikko sen jälkeen yksi työtehtäväni siirrettiin pois. Merkit oli selvät. Ehkä surullisin hetki oli lopputulosta odotellessa se, kun menin pomon pomon työhuoneelle kysymään yhdestä asiasta, niin oli todella vaivaantuneen näköinen ja hirveä kiire oli lähteä johonkin. Vielä palkkauksen jälkeen heti oli joviaalin oloinen ja yhtäkkiä suorastaa juoksi mua karkuun. Siinä vaiheessa oli viikko yt-neuvotteluiden loppumiseen ja tiesin tuloksen.

Ainoa tavallaan satuttava hetki oli, kun yt:t oli ohi ja jouduin vielä olemaan muutaman päivän töissä. Menin kahville ja sinne singahti yksi yksikön työntekijä äitiysvapaalta. Totesi vaan kuuluvasti, että täällähän te kaikki olettekin vielä. Ei siis tuntenut mua, koska olin just aloittanut, mutta siis muut toki tunsi. Sitten jatkoi, että arvasi, ettei heistä kukaan joudu pois, koska näissähän aina vain poistetaan huonot työntekijät. Ei tajunnut vaivautunutta tunnelmaa ja heitin siihen herttaisesti, että "niinhän se on, että päästään virherekryistä eroon". Nyökkäili innokkaana. Vaivautunut tunnelma vaan paheni... Ehkä joku valisti myöhemmin, että nyt meni mönkään kuuluvat kommentoinnit.

Vierailija
26/31 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on useampi jo minimi eläkeiän täyttänyt, liekö he olisivat ensimmäisinä lähtijöiden jonossa?

Vierailija
27/31 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin oma kokemukseni on se, että eivät katso muuta kuin tuottavuutta. Olin myyntiorganisaatiossa, jossa pelkkä myynti ratkaisi. Sillä ei ollut mitään väliä miten oli työnsä tehnyt. Sitä katsottiin läpi sormien jos myynti oli epämoraalista, kunhan vaan myi ja myi. Tunnolliset ja moraalin omaavat sitten korjasivat näitä virheitä, kun asiakkaat soitti kiukkuisina tai ihmetellen mitä heille on oikein myyty. Muistan itsekin monesti puhuneeni puhelimessa 30-40 minuutin mittaisia puheluita ja korjaillen ja pahoitellen näitä virheitä jne. Tästä kun ilmoitti esimiehille, että miten meillä voi olla tällaista, että asiakkaita suoranaisesti kusetetaan, ei selvästi tykätty. Myöskään poissaolot eivät vaikuttaneet, eräälläkin työntekijällä oli jatkuvasti 1-2 päivän poissaoloja, poissaolot oli aina viikonlopun yhteyssä eli ma tai pe. Ei mitään koskaan sanottu, koska myi sen verran hyvin.

YT-neuvotteluissa ulos joutui näitä, joiden moraali ei sallinut kusetusmyyntiä.

Vierailija
28/31 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan luottamusmiestä ei voi irtisanoa muussa tapauksessa, kuin silloin että koko firman toiminta loppuu tai koko henkilökunta lähtee.

Muuten on ihan firman johtajan käsissä että kenelle hän lopputilin laittaa. Noin yleensä sen saavat useimmiten ne jotka ovat vähiten hyödyksi firmalle.

Vierailija
29/31 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolla tämä on tosi kähmäistä!!!

Vierailija
30/31 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaikea ymmärtää, että parhaillaan 2 vuotta saikulla oleva saa vasta nyt kenkää! Eikä kun tulee opettelemaan työntekoa vuodenvaihteen jälkeen!!!

Vierailija
31/31 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomot ei tiedä mitä alaisensa tekee joten se irtisanotaan joka sattuu juuri sillä hetkellä olemaan ilman projektia. Ja ruskekielisin saa toki jatkaa projektitilanteestaan huolimatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan