Mitkä kaikki asiat vaikuttavat siihen kuka irtisanotaan YT- neuvotteluissa?
Vaikuttaako se kuinka kauan ollut töissä yrityksessä? Entäpä perheellisyys?
Kommentit (31)
Eräässä yhtiössä tehtaan johtaja pyöritti yt kuten käskettiin. Muuallakin oli. Sitten irtisanomisten jälkeen sai kenkää itsekin. Aatelinen sukuyhtiö
Saikuttelijat ja laiskottelijat lähtee ensin. Sitten määräaikaiset ja lähellä eläkeikää oleville saatetaan tarjota eläkevaihtoehtoa aikaisemmin. Eläköityvien tehtäviä ei välttämättä jatketa, vaan tehtävät delegoidaan muille tai jätetään tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Toimitusjohtajan rouva oli töissä samalla käytävällä. Kun YT:t alkoi, hän alkoi väistellä mua, eikä juuri tervehtinyt. Siitä arvasin, että olen lopputilin saajien listalla. Niin kuin olinkin.
Periaatteessa hän ei tiennyt keitä fudut koskee, vaikka tiesikin. Ei osannu näytellä.
Sama kokemus pomon pomosta. Olin kyllä ihan hyvä työntekijä, mutta olin juuri vaihtanut töitä ja ehdin olla 3 viikkoa, kun alkoi yt-neuvottelut. Ja simpsalapim, noin viikko sen jälkeen yksi työtehtäväni siirrettiin pois. Merkit oli selvät. Ehkä surullisin hetki oli lopputulosta odotellessa se, kun menin pomon pomon työhuoneelle kysymään yhdestä asiasta, niin oli todella vaivaantuneen näköinen ja hirveä kiire oli lähteä johonkin. Vielä palkkauksen jälkeen heti oli joviaalin oloinen ja yhtäkkiä suorastaa juoksi mua karkuun. Siinä vaiheessa oli viikko yt-neuvotteluiden loppumiseen ja tiesin tuloksen.
Ainoa tavallaan satuttava hetki oli, kun yt:t oli ohi ja jouduin vielä olemaan muutaman päivän töissä. Menin kahville ja sinne singahti yksi yksikön työntekijä äitiysvapaalta. Totesi vaan kuuluvasti, että täällähän te kaikki olettekin vielä. Ei siis tuntenut mua, koska olin just aloittanut, mutta siis muut toki tunsi. Sitten jatkoi, että arvasi, ettei heistä kukaan joudu pois, koska näissähän aina vain poistetaan huonot työntekijät. Ei tajunnut vaivautunutta tunnelmaa ja heitin siihen herttaisesti, että "niinhän se on, että päästään virherekryistä eroon". Nyökkäili innokkaana. Vaivautunut tunnelma vaan paheni... Ehkä joku valisti myöhemmin, että nyt meni mönkään kuuluvat kommentoinnit.
Meillä on useampi jo minimi eläkeiän täyttänyt, liekö he olisivat ensimmäisinä lähtijöiden jonossa?
Ainakin oma kokemukseni on se, että eivät katso muuta kuin tuottavuutta. Olin myyntiorganisaatiossa, jossa pelkkä myynti ratkaisi. Sillä ei ollut mitään väliä miten oli työnsä tehnyt. Sitä katsottiin läpi sormien jos myynti oli epämoraalista, kunhan vaan myi ja myi. Tunnolliset ja moraalin omaavat sitten korjasivat näitä virheitä, kun asiakkaat soitti kiukkuisina tai ihmetellen mitä heille on oikein myyty. Muistan itsekin monesti puhuneeni puhelimessa 30-40 minuutin mittaisia puheluita ja korjaillen ja pahoitellen näitä virheitä jne. Tästä kun ilmoitti esimiehille, että miten meillä voi olla tällaista, että asiakkaita suoranaisesti kusetetaan, ei selvästi tykätty. Myöskään poissaolot eivät vaikuttaneet, eräälläkin työntekijällä oli jatkuvasti 1-2 päivän poissaoloja, poissaolot oli aina viikonlopun yhteyssä eli ma tai pe. Ei mitään koskaan sanottu, koska myi sen verran hyvin.
YT-neuvotteluissa ulos joutui näitä, joiden moraali ei sallinut kusetusmyyntiä.
Ainoastaan luottamusmiestä ei voi irtisanoa muussa tapauksessa, kuin silloin että koko firman toiminta loppuu tai koko henkilökunta lähtee.
Muuten on ihan firman johtajan käsissä että kenelle hän lopputilin laittaa. Noin yleensä sen saavat useimmiten ne jotka ovat vähiten hyödyksi firmalle.
Valtiolla tämä on tosi kähmäistä!!!
On vaikea ymmärtää, että parhaillaan 2 vuotta saikulla oleva saa vasta nyt kenkää! Eikä kun tulee opettelemaan työntekoa vuodenvaihteen jälkeen!!!
Pomot ei tiedä mitä alaisensa tekee joten se irtisanotaan joka sattuu juuri sillä hetkellä olemaan ilman projektia. Ja ruskekielisin saa toki jatkaa projektitilanteestaan huolimatta.
Ei auta, tuossa tapauksessa irtisanottua olisi pitänyt kysyä töihin takaisin. Laki kun ei edellytä, että uusi tehtävä on sama kuin mistä on irtisanottu, riittää, että se on samankaltainen ja nuo lisätyöt (lukkojen avaamiset jne.) olivat sellaisia, että irtisanottu olisi niistä selvinnyt. Uuden työn tulee olla todella erilainen!
Ai mistä tiedän? Koska voitin oman vastaavan juttuni ja sain korvaukset.