Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia lautasia yleensä käytätte syödessänne?

Vierailija
18.02.2019 |

Voit mainita merkinkin, mutta lähinnä minua kiinnostaa lautasen koko ja malli. Syöttekö jättikokoisilta lautasilta, jolle saa tehtyä tyylikkäitä annoksia vai ehkä aiemmilta vuosikymmeniltä tutuilta pienemmiltä, joissa annos kuulemma näyttää suuremmalta?

Vai syötkö kaikki ruoat keitoista kiusauksiin samalta syvältä lautaselta, kuten eräs tuttavani?

Kuinka tärkeää sinulle on visuaalinen elämys syödessäsi?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ruosta. Vieraille tarjotaan isoista tai normaalikokoisista lautaista, mutta itse syön yksin aina leipälautasesta pieniä annoskokoja. 

Vierailija
2/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taitaa eniten käytetyt matalat lautaset olla sitä vanhaa pienempää Teemaa ja syvät Arcticaa. 

Mä muuten olen sitä mieltä, että ilman veistä syötävät ruuat voi ja ehkä kannattaakin syödä syvältä lautaselta, eli siis pastat ja kiusauksetkin. Kiusauksen syömiseen kun nyt ei erityisesti veistä tarvitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään aamiainen, lounas ja päivällinen kaikki samanlaisilta lautasilta. Mulla on vain yksi astiasto, Arabian Ruska, ja niistä käytetään lähinnä niitä ruokalautasia. 

Keittoja meillä ei syödä, ei tykätä. Aamupuuron tosin syön saman Ruska-sarjan syvältä lautaselta. 

Vierailija
4/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytämme kakkulautasia, siis täytesellaisia, sopii kerralla kaikki lisukkeet ja muut tilbehöörit, röyh!

Vierailija
5/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoja Arctica lautasia vuodesta toiseen. Itse asiassa käytetään aika paljon sellaisia laakeita syviä lautasia kaikelle ruoalle, paitsi keitolle. :-D Keittoa varten on ihan omat kulhonsa. Usein on myös käytössä perus matala Arctica lautanen, joka on kieltämättä aika paljon pienempi kuin monet nykyisistä pääruokalautasista.

Vierailija
6/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän yleensä Iittalan teeman 23cm lautasia, keittolautasina on saman sarjan syvät 21cm keittolautaset.

Vierailija
7/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

SYön ruokani, eli ateriani sellaisilta normaaleilta arctica-lautasilta, josisa matalan lautasen halkaisija on 23cm ja syvän lautasen halkaisija 21 cm. Leipälautasina käytän leipälautasia joiden halkaisija on 17cm. Nämä on kyllä hankittu noin 20 vuotta sitten, ja huomaan, että nykyään tarjolla on useampia kokoja sekä pienempinä että isompina.

Vierailija
8/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään pakista lusikka-haarukalla

Vierailija
9/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinollessani syön aina kulhosta lusikalla tietokoneen edessä istuen. Jos on ruokaseuraa, niin sitten kyllä katan ihan tavalliset lautaset, haarukat ja veitset pöytään.

Vierailija
10/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Meillä syödään aamiainen, lounas ja päivällinen kaikki samanlaisilta lautasilta. Mulla on vain yksi astiasto, Arabian Ruska, ja niistä käytetään lähinnä niitä ruokalautasia. 

Keittoja meillä ei syödä, ei tykätä. Aamupuuron tosin syön saman Ruska-sarjan syvältä lautaselta. 

On muuten harvinaisen ruma astiasto.

Vierailija
11/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoista, pienistä ja syvistä tilanteen mukaan. Kaiken syön isolla lusikalla. Inhottaa kun haarukalla syödessä ruoasta tippuu osa pois ennen kuin ehtii haukata sen suuhunsa. Jos siis syö veitsellä ja haarukalla.

Vierailija
12/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle visuaalinen elämys syödessä on yhtä tärkeää kuin ruoan maukkauskin. Teen aina lautasannoksen, ja valitsen lautasen ja ruokailuvälineet aterian värin ja koostumuksen perusteella. Meillä on 8 erilaista lautassarjaa, sieltä löytyy onneksi aina sopiva lautanen kulloisellekin ruoalle :)

Vierailija
13/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Tääkin tietysti riippuu mausta ja sisustuksesta. :) 

Itse asutan vanhaa "maalaistaloa" (ja siis vanhalla tarkoitan n. sata vuotta vanhaa), jonka sisustus on vielä osin 70-luvulta ja olen pyrkinyt säilyttämään tietyn rustiikkisuuden myös uusimissani talon osissa. Esimerkiksi keittiö on ns. maalaiskeittiö. Ja tähän ympäristöön nimenomaan tuo Ruska-sarja sopii kuin nenä naamaan. 

Vierailija
14/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokalautasina on Anttilasta joskus ostetut isot valkoiset lautaset, merkittömät, mutta huippulaatuiset. Nyt olen myös kaivanut jostain laatikosta käyttöön jotkut valkoiset Arabian Inaria tms ruokalutaset, sitä normikokoa, ja ne näyttävät todella pieniltä. Riippuu vähän ruuasta kumpia käytetään.

Keitot syödään Arabian soppalautasilta, mallia vanha, eri kuvioisia, eri ikäisiä, mutta kaikki sinivalkoisia.

Sitten on vielä peritty Arabian Diana-astiasto, juhlavampia tilaisuuksia varten.

Vierailija
15/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisimman pieniltä.

Vierailija
16/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön mielelläni laakeilta syviltä lautasilta. Nuudelit ja pasta, keitot ja salaatit, myslit ja murot - syvä lautanen sopii kaikkiin. 

Vierailija
17/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Makuasia!

Minusta sinä olet tosi ruma ihminen, ja kyllä, tämäkin on mielipideasia, mutta tätä mieltä olen.

T. ei Ruska-astiastoa omistava

Vierailija
18/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallisilta ruokalautasilta, ei ole mitkään jättiläiset, Ikean lautaset. Ostin facen kierrätysryhmästä 5+5. Ruokalautaset ja pienemmät lautaset. Tykkään tosi paljon. Keittolautasia ei ole, en ole saanut hankituksi. en vaan koskaan muista kun käyn kaupoilla.  Keitto syödään pakasterasiasta :D. Eletään kahdestaan miehen kanssa, vieraita ei juurikaan käy, ainakaan syömässä. Hyvin pärjätään näin. 

Vierailija
19/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on aina ihmetyttänyt neuvot syödä mahdollisimman pieneltä lautaselta. Itse käytän käänteistä niksiä ja otan isommalle lautaselle pienen annoksen varsinaista ruokaa, esimerkiksi nyt vaikka lasagnea tai kinkkukiusausta. Sen jälkeen täytän lautasen useammalla kevyemmällä ruoka-aineella kuten salaatilla, porkkanatikuilla, kurkunviipaleilla tai omenanpaloilla ja lisään vaihtelun vuoksi vaikka maustekurkkua, etikkapunajuurta tai hapankaalia tai mitä tahansa  tuoretta tai säilykevihannesta, jota kotona sattuu olemaan. Pinnalle lorautan öljyä ja balsamicoa ja ripottelen pinnalle muutamia pähkinöitä tai siemeniä. Pääasia, että lisukkeessakin on makua ja suutuntumaa. 

Raakojen vihannesten rouskuttaminen vie aikaa ja antaa aivoille aikaa tajuta, että olen kylläinen. Myös värikkään, runsaan lautasen näkeminen antaa aivoille signaalin, että olen saanut paljon ruokaa.

Olen varmasti tämän annoksen jälkeen kylläisempi, kuin jos olisin syönyt kaksi saman kokoista palaa lasagnea pieneltä leipälautaselta, vaikka olisinkin siten saanut enemmän energiaa.  

Vierailija
20/22 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön Arabian 24h-lautasilta. Ne on vaan aika isot. Olen yrittänyt etsiä kirpparilta jotain kivoja vanhoja Arabian lautasia. Keitot syön Arabian vanhoista keittolautasista. Aamupuuron syön keittolautaselta tai muumikulhosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan