Haimasyöpä levinnyt maksaan
Millainen ennuste yleensä on, jos haimasyöpä on levinnyt myös maksaan? Ukkini sai diagnoosin viime maanantaina ja asia vaivaa minua. Tilanne ei ilmeisesti ole todellakaan kovin hyvä.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen syövänhoito ei kiinnitä pienintäkään huomiota potilaan ravitsemustilaan jolla on suuri vaikutus ennusteeseen.Paras tässä tilanteessa on antioksidanttihoito yhdistettynä tavanomaiseen syöpähoitoon.
Joo puoskareita höpöhöpö-neuvoineen aloittaja tässä tilanteessa tarvitseekin. Olen saanut läheltä seurata miten antioksidantti-käärmetohtori nyhti syöpäpotilaalta tuhkatkin pesästä (joutui myymään omaisuutensa näiden lumepillereiden takia), ja potilas pukkaa horsmaa nykyään. Seuraavaksi varmaan ehdotat hopeavettä?
Äitini halusi myös kokeilla lääketieteen lisäksi uskomushoitoja syöpään. Keskustelimme asiasta lääkärin kanssa (muuten ei vain hoitava lääkäri vaan myös tutkija) ja hän oli sitä mieltä, että antioksidanttihoidot voivat auttaa syöpäkasvaimia kasvamaan.
Eli vaikka voisi parantaa potilaan vointia, myös syöpä voisi käyttää ravintoaineita hyväkseen.
Syövän loppuvaiheessa äiti myös meni uskomushoitajalle ja otti jotain "lääkettä" vastoin minun ja lääkärin mielipidettaä. Koitin kunnioittaa äidin itsemäärämisoikeutta, ettei äiti hermostuisi turhista riidoista, ja ajattelin ettei lääkkeestä olisi vaikutusta, vaan pelkästään rahanmenoa... No ei, äiti meni äkkiä vielä huonompivointiseksi, joten pistin "hoidolle" stopin. Kun otin asiasta selvää, niin äidille annettu arsenikkia sisältävää "lääkettä". Järkyttävää.
Joten sori, eiköhän aina kannata neuvotella joka asiasta oikean lääketieteen edustajan kanssa.
Tässä lienee kyseessä homeopaattinen "lääke". Ei toki tehoa, mutta se hyvä puoli on että vaikka lääkkeessä sanottaisiin olevan arsenikkiä, sitä ei oikeasti sentään ole. Homeopatia kun perustuu oletettuun veden muistiin, eli itse vaikuttavaa ainetta ei lääkkeessä ole, vaan lähinnä sokerirakeisiin imeytettyä vettä jonka pitäisi jotenkin olla imenyt vaikuttavan aineen vaikutus mystisesti. Duodecim-lehdessä on ollut hauska juttu siitä, miten skeptikot rohkeasti kokeilevat vetää homeopaattisia lääkkeitä joissa sanotaan olevan mm. arsenikkia ja käärmeen myrkkyä. Mitään ei tapahdu kellekään https://www.duodecimlehti.fi/lehti///duo99939
Mun äidin vointi kuitenkin heikkeni kun "lääkettä" otti, ja parani kun se lopetettiin. Olisiko ollut sitten nurinkurinen placebovaikutus?
Kun "lääkkeen" laatu kävi ilmi, että joko kalllis ja täysin turha tai ehkä jopa haitallinen, tietysti sekin aiheutti äidille kärsimystä, että siinä kirkkain silmin huijattiin kuolemansairasta potilasta.
Koin asian niin, että hän joutui siis ihan turhaan kärsimään lisää terminaalivaiheessa sekä fyysisesti että henkisesti sen varsinaisen syövän ja sen aiheuttamien kipujen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kerro ukillesi, että nauttii nyt elämästä.
Siinähän nauttii: keltaisena, vatsa askitesta täynnä, vatsakivuissaan. Mitä oikein ajattelit tällä kommentillasi?
Oma potilaani kuoli 5 päivän kuluttua diagoosista.
Haimasyöpään kuolee joka tapauksessa nopeasti, ennuste hoidettunakin huono, ja jos maksaan levinnyt, niin varmaan joitain viikkoja, max 2-3kk?
Valitettavasti prognoosi lienee huono ukkisi kohdalla, kun syöpä näyttää levinneen.
Kannattaa hankkia tietoa, se helpottaa.
Voimia sinulle.
Täällä harmittomat ehdotukset saavat alapeyukkuja aina. Sama se on monessa muussa asiassa... tyhmät ihmiset miinustelevat.
Eräskin asia sai 5 vuotta sitten tuhottomasti miinusta. Nyt kun on saatu lääkäreitä mukaan ymmärtämään asiaa, saa aiheesta olevat kommentit yläpeukkuja...
Voivotelkaa samaa asiaa ja kuolkaa siihen syöpäänne alapeukuttajat....