Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lentopelkoiset: miten lomailette perheen kanssa?

Vierailija
17.02.2019 |

Minulla on huono omatunto kun en pysty Kanarian lomiin ym. Kohta kun lapset on isompia varmaan alkavat ihmettelemään. N. 2h pystyn lentämään diapamien avulla, mutta se edeltävä stressi pilaa silti monta kuukautta. Tuntuu hullulta matkustaa esim Lappiin bussilla vuorokauden, kun lentäen pääsee muutamalla kympillä parissa tunnissa.

Miten olette ratkaisseet tämän? En haluaisi rajoittaa perheeni elämää :(

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jollain on toimivia ratkaisuja, minäkin kuulisin mielelläni. Minun pelkoni ei ole sama, mutta samalla tavalla invalidisoiva ja lähti kokemuksesta, jonka yli en ole päässyt vaan en luota itseeni/ympäristöön. Siedättäminen on vain pahentanut pelkoa. Hitaasti etenemällä pääsen tiettyyn pisteeseen, mutta sitten tulee vastaan muuri, mistä en pääse etenemään. 

Mulla ei valitettavasti ole tähän mitään ratkaisuja sanoa. Haluan vain sanoa, että sä pääset sen muurin yli etenemään ja mä uskon suhun❤️

Vierailija
22/54 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Rajoittaa perheen elämää?" Eikös se ole nykyään arvostettua olla lisäämättä hiilijalanjälkeä, tuosta ominaisuudesta voisi olla jopa ylpeä. Jos nyt sosiaalisen paineen vuoksi on pakko perheen matkustaa, niin pistät naperot isovanhempien kanssa Kanarialle.

Itselleni lapsuuden kohokohtia oli ulkomaanreissut. Haluaisin tarjota niitä omille lapsillenikin. Olen tosiaan sillä kannalla, että jos en itse pysty niin olisi ihanaa jos joku muu veisi heidät. Kesällä voitaisiin mennä vaikka pärnuun tai jurmalaan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko teillä sellainen olla vaihtoehto, että lomailette yhdessä koko perheenä Suomessa ja sitten toinen vanhempi vie silloin tällöin yhden lapsen kerrallaan ulkomaanmatkalle. Tällöin lapset saisivat spesiaaliaikaa teidän vanhempien kanssa, mutta kuitenkin lomailisitte myös yhdess-

Vierailija
24/54 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kannustavista viesteistänne :) olin tunnin erittäin kovassa turbulenssissa, olin varma että kone putoaa. Pelko on hallitsemattomuuden tunnetta ja sitä että varmaan kuolemaan kestää niin pitkään..

Olen kokeillut hypnoterapiaa, mutten hypnoosia. Nykyisellä lääkityksellä lento on melko ok, mutta stressi ja pelko ennen lentoa on pitkä ja kamala. Kiva kuulla että muiden lääkkeiden vaikutus olisi pitempikestoinen. Lääkäri ehdotti myös jotain masennuslääkkeen tyyppistä, mutten ole valmis jatkuvaan lääkitykseen tämän takia.

Ap

Kertoisitko vielä minkäsortin turbulenssissa?

Sanoisin että jos haluat lentää niin lapset isän / matkakumppanin hoteisiin ja kunnolla nappia naamaan, jos tosiaan terapiat ja muut ei auta.

Vierailija
25/54 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jollain on toimivia ratkaisuja, minäkin kuulisin mielelläni. Minun pelkoni ei ole sama, mutta samalla tavalla invalidisoiva ja lähti kokemuksesta, jonka yli en ole päässyt vaan en luota itseeni/ympäristöön. Siedättäminen on vain pahentanut pelkoa. Hitaasti etenemällä pääsen tiettyyn pisteeseen, mutta sitten tulee vastaan muuri, mistä en pääse etenemään. 

Mulla ei valitettavasti ole tähän mitään ratkaisuja sanoa. Haluan vain sanoa, että sä pääset sen muurin yli etenemään ja mä uskon suhun❤️

Kiitos! =) 

Tällä palstalla kauniit sanat eivät muutenkaan ole mikään itsestäänselvyys. 

Vierailija
26/54 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko teillä sellainen olla vaihtoehto, että lomailette yhdessä koko perheenä Suomessa ja sitten toinen vanhempi vie silloin tällöin yhden lapsen kerrallaan ulkomaanmatkalle. Tällöin lapset saisivat spesiaaliaikaa teidän vanhempien kanssa, mutta kuitenkin lomailisitte myös yhdess-

Tämä on varmasti ihan hyvä ja todennäköinen vaihtoehto. Itseäni vaan surettaa kun jään sitten paitsi siitä rantalomailusta. Ehkä jos hulluksi heittäydyn niin kysymykseen voisi tulla lento parin tunnin päähän ja sieltä autolla jonnekin. Ap

Vierailija
27/54 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kannustavista viesteistänne :) olin tunnin erittäin kovassa turbulenssissa, olin varma että kone putoaa. Pelko on hallitsemattomuuden tunnetta ja sitä että varmaan kuolemaan kestää niin pitkään..

Olen kokeillut hypnoterapiaa, mutten hypnoosia. Nykyisellä lääkityksellä lento on melko ok, mutta stressi ja pelko ennen lentoa on pitkä ja kamala. Kiva kuulla että muiden lääkkeiden vaikutus olisi pitempikestoinen. Lääkäri ehdotti myös jotain masennuslääkkeen tyyppistä, mutten ole valmis jatkuvaan lääkitykseen tämän takia.

Ap

Sanoisin että jos haluat lentää niin lapset isän / matkakumppanin hoteisiin ja kunnolla nappia naamaan, jos tosiaan terapiat ja muut ei auta.

En tiedä miten sitä kuvaillaan. Kaikki oli köytetty seiniin ja kone putoili jatkuvasti, tärisi ja heilui. Kai sellainen perus vähän voimakkaampi turbulenssi.

Ap

Vierailija
28/54 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisitko käännettyä kokemuksen mielessäsi niin, että siitä huolimatta, että keli oli todella paha niin kone pysyi ilmassa ja laskeutui turvallisesti eli se kestää kaiken mahdollisen. 

Vierailija
29/54 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En tiedä miten sitä kuvaillaan. Kaikki oli köytetty seiniin ja kone putoili jatkuvasti, tärisi ja heilui. Kai sellainen perus vähän voimakkaampi turbulenssi.

Ap

Minulla oli samanlainen juttu erään todella pahan turbulenssin jälkeen joka tuli Intian valtameren yllä. Siitä on nyt n. 6 vuotta ja edelleen joskus inhottaa lentää, vaikka lennän monta kertaa vuodessa. Itsellä on niin että on täytynyt pakottaa itseni rohkaistumaan koska vaimo rakastaa matkustelua ja en halua pilata lomia. Tiedostan 100% että en tule kuolemaan sillä lennolla, mutta turbulenssisa olo on vain niin vastenmielistä sen tunteen takia itselle että aloin vihaamaan lentämistä.

Toisaalta tajusin myös tuon myötä että iso osa lentopelkoani oli myös kytköksissä negatiivisuuteeni ja lievään masennukseen. Kun aloin huomioimaan tämän, onnistuin myös kontrolloimaan sitä asiaa paremmin. Eli olin jo ennen lentoa aina sellaisella asenteella että "no kuitenkin tulee pahaa turbulenssia taas prkl, kaikki menee päin ..." vaikka ei ole mitään syytä itseään siihen tilaan saattaa etukäteen negailemalla, koska useimmat lennothan on todella helppoja oikeasti.

Itselleni myös lennon aikana auttaa tosi paljon se että en istu alas koko ajan. Minua ei pelota yhtään jos olen seisaallaan käytävällä tai vessassa ja kone heiluu, mutta jos olen istuallaan ja on pientäkin turbulenssia, kädet hikoaa heti jne. ottaa vatsasta helposti.

Vierailija
30/54 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisitko käännettyä kokemuksen mielessäsi niin, että siitä huolimatta, että keli oli todella paha niin kone pysyi ilmassa ja laskeutui turvallisesti eli se kestää kaiken mahdollisen. 

Tosi outoa, mutta ei ole tullut koskaan minulle mieleeni tai terapeuttikaan ole puhunut näin!! Täytyypä työstää tätä, kiitos todella paljon.

Ja lisään vielä että suurin pelkoni on se itse pelko. Se on hankala oravanpyörä.

Ap

Vierailija
31/54 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

No ei mun käsityksen mukaan voi oikein olla voimakkaampaa kuin tuollainen jossa kone putoilee jatkuvasti. Jos se yhtään lohduttaa :)

Vierailija
32/54 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Minulla oli samanlainen juttu erään todella pahan turbulenssin jälkeen joka tuli Intian valtameren yllä. Siitä on nyt n. 6 vuotta ja edelleen joskus inhottaa lentää, vaikka lennän monta kertaa vuodessa. Itsellä on niin että on täytynyt pakottaa itseni rohkaistumaan koska vaimo rakastaa matkustelua ja en halua pilata lomia. Tiedostan 100% että en tule kuolemaan sillä lennolla, mutta turbulenssisa olo on vain niin vastenmielistä sen tunteen takia itselle että aloin vihaamaan lentämistä.

Toisaalta tajusin myös tuon myötä että iso osa lentopelkoani oli myös kytköksissä negatiivisuuteeni ja lievään masennukseen. Kun aloin huomioimaan tämän, onnistuin myös kontrolloimaan sitä asiaa paremmin. Eli olin jo ennen lentoa aina sellaisella asenteella että "no kuitenkin tulee pahaa turbulenssia taas prkl, kaikki menee päin ..." vaikka ei ole mitään syytä itseään siihen tilaan saattaa etukäteen negailemalla, koska useimmat lennothan on todella helppoja oikeasti.

Itselleni myös lennon aikana auttaa tosi paljon se että en istu alas koko ajan. Minua ei pelota yhtään jos olen seisaallaan käytävällä tai vessassa ja kone heiluu, mutta jos olen istuallaan ja on pientäkin turbulenssia, kädet hikoaa heti jne. ottaa vatsasta helposti.

Kuulostaa tosi tutulta. Jotenkin sitä lietsoo itsensä siihen pelkoon. Se on juuri tuota pelon pelkäämistä. En ole onnistunut pääsemään tästä eroon. Minullakin n. 6 vuotta aikaa. Olen lentänyt ehkä reilu 10 lentoa sen jälkeen. Kerran tulin maateitse kotiin ja sen jäljkeen hankin lääkityksen. Mieheni haluaisi myös matkustella, hänen puolestaan on paha mieli.

Ap

Vierailija
33/54 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös paniikin hallintaan on olemassa keinoja. Itse olen lentopelkoinen JA mulla on hallinnassa oleva paniikkihäiriö. Paniikkihäiriöaikoina opin että sitä voi kontrolloida mm hengittämällä tietoisesti, siis että hengittää hitaammin mitä sitä paniikissa "luonnollisesti" hengittäisi. Tähän on varmasti olemassa netissä neuvoja ja harjotteita. Toinen mikä voi auttaa paniikin kanssa on ihan käsien ristiminen (!), tämä "sotkee" jotenkin aivoihin meneviä hermoviestejä ja vähentää paniikin tunnetta. Lisäksi olen lukenut tämän todella hyvän lentopelkokirjan, Duane Brown, Flying Without Fear (ei ehkä ole suomeksi saatavilla)

https://www.amazon.com/Flying-Without-Fear-Duane-Brown/dp/1572240423

Siinä oli esim sellainen ohje että jos pelko ja paniikki alkaa tulla, voi käyttää kämmenen ympärillä hiuslenkkiä ja alkaa rämpyttää sitä sillä tavalla että hieman sattuu, tämä kipuaistimus estää myös paniikintunteen kehittymistä. Lapsia saattaa tämä naurattaa - ainakin mun matkakumppaneita nauratti kun aikoinaan tein tätä - mutta se on ehkä pieni hinta siitä että pystyt lentämään. Mulla nämä fyysiset keinot pelon hallintaan on auttanut siinä että pelkokaan ei kehkeydy ihan mahdottomaksi, kun tiedän että voin tosiaan sitä hallita. Tärkeimpänä nykyään varmaan tuo hengittäminen, olen jo aika tottunut lentäjä.

Vierailija
34/54 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

No ei mun käsityksen mukaan voi oikein olla voimakkaampaa kuin tuollainen jossa kone putoilee jatkuvasti. Jos se yhtään lohduttaa :)

En tiedä lohduttaako, en haluaisi enää ikinä kokea sitä :( tunnin kuvittelin että kuolen kohta. Lentoemännät otti tukea katosta että pääsivät naamat valkoisina paikoilleen.

Ap

Vierailija
35/54 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemuksia kahdenlaisesta pelosta. Se, että pelkää jotain uutta, mitä ei ole kokenut, paranee kohtaamalla pelon ja selviämällä siitä.

Sitten on tämä vaikeampi pelko, jossa pelko on syntynyt huonosta kokemuksesta ja pelkäämme tilanteen toistuvan. Ihminenhän ei selviä hengissä, ellei osaa ottaa opikseen asioista, joista lähtee henki. Eli tässä mieli ja keho kuvittelee, että henki oli vaarassa eikä suostu uskomaan, että arvio oli ehkä liioiteltu todelliseen tilanteeseen nähden. 

Vierailija
36/54 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama shotti niin sit pystyy lentämään😅 ja ei Lappiin pääse muutamalla kympillä, makso yli 400€ per lärvä näin hiihtolomalla

Vierailija
37/54 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kokemuksia kahdenlaisesta pelosta. Se, että pelkää jotain uutta, mitä ei ole kokenut, paranee kohtaamalla pelon ja selviämällä siitä.

Sitten on tämä vaikeampi pelko, jossa pelko on syntynyt huonosta kokemuksesta ja pelkäämme tilanteen toistuvan. Ihminenhän ei selviä hengissä, ellei osaa ottaa opikseen asioista, joista lähtee henki. Eli tässä mieli ja keho kuvittelee, että henki oli vaarassa eikä suostu uskomaan, että arvio oli ehkä liioiteltu todelliseen tilanteeseen nähden. 

Puit tämän tosi hyvin sanoiksi! Uskon että juuri näin on. Aivot pistäisi saada ohjelmoitua uudelleen, johon uskon tietynlaisen terapian auttavan. Minä en ole löytänyt vielä tätä solmua, monen muun kylläkin :) jotain hyötyä tästäkin pelosta on siis ollut!

Tällaista kokemusperusteista pelkoa on muiden vaikea ymmärtää. En minäkään tajunnut kun 27 vuotta lentäminen tuntui samalta kuin autolla ajo.

Ap

Vierailija
38/54 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös paniikin hallintaan on olemassa keinoja. Itse olen lentopelkoinen JA mulla on hallinnassa oleva paniikkihäiriö. Paniikkihäiriöaikoina opin että sitä voi kontrolloida mm hengittämällä tietoisesti, siis että hengittää hitaammin mitä sitä paniikissa "luonnollisesti" hengittäisi. Tähän on varmasti olemassa netissä neuvoja ja harjotteita. Toinen mikä voi auttaa paniikin kanssa on ihan käsien ristiminen (!), tämä "sotkee" jotenkin aivoihin meneviä hermoviestejä ja vähentää paniikin tunnetta. Lisäksi olen lukenut tämän todella hyvän lentopelkokirjan, Duane Brown, Flying Without Fear (ei ehkä ole suomeksi saatavilla)

Siinä oli esim sellainen ohje että jos pelko ja paniikki alkaa tulla, voi käyttää kämmenen ympärillä hiuslenkkiä ja alkaa rämpyttää sitä sillä tavalla että hieman sattuu, tämä kipuaistimus estää myös paniikintunteen kehittymistä. Lapsia saattaa tämä naurattaa - ainakin mun matkakumppaneita nauratti kun aikoinaan tein tätä - mutta se on ehkä pieni hinta siitä että pystyt lentämään. Mulla nämä fyysiset keinot pelon hallintaan on auttanut siinä että pelkokaan ei kehkeydy ihan mahdottomaksi, kun tiedän että voin tosiaan sitä hallita. Tärkeimpänä nykyään varmaan tuo hengittäminen, olen jo aika tottunut lentäjä.

Kiitos vinkistä, täytyy lukea! Tällaista fyysistä pelon estoa olen harjoitellut, mutta olen huono siinä.

Ap

Vierailija
39/54 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkistä, täytyy lukea! Tällaista fyysistä pelon estoa olen harjoitellut, mutta olen huono siinä.

Ap

Kokeile sitä kuminauhaa :D Se on ehkä helpompaa tehdä paniikissa kuin joku hengityksen kontrollointi...

Vierailija
40/54 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama shotti niin sit pystyy lentämään😅 ja ei Lappiin pääse muutamalla kympillä, makso yli 400€ per lärvä näin hiihtolomalla

Kokeiltu on, ei auttanut vaan oli kamalin lento ikinä. Tämän jälkeen tulin bussilla kotiin. Meillä on lennot parin viikon päästä, 29e oli suuntaansa kun syksyllä osti.

Ap