Lentopelkoiset: miten lomailette perheen kanssa?
Minulla on huono omatunto kun en pysty Kanarian lomiin ym. Kohta kun lapset on isompia varmaan alkavat ihmettelemään. N. 2h pystyn lentämään diapamien avulla, mutta se edeltävä stressi pilaa silti monta kuukautta. Tuntuu hullulta matkustaa esim Lappiin bussilla vuorokauden, kun lentäen pääsee muutamalla kympillä parissa tunnissa.
Miten olette ratkaisseet tämän? En haluaisi rajoittaa perheeni elämää :(
Kommentit (54)
Ei omakohtaista kokemusta mutta ymmärtääkseni ainakin siitä pahimmasta pelosta voi selvitä lukemalla aiheesta ja siedättämällä itseään.
Lentopelosta voi päästä yli. Olen itse ollut todella pahasti lentopelkoinen, mutta nykyään haaveilen lentoemännän ammatista.
Toivon sinulle paljon voimia ja toivon, että pääset pelosta jossain vaiheessa yli. Tämä ei vastaa nyt otsikon kysymykseen, mutta haluan vain toivottaa sinulle tsemppiä asian kanssa ❤️
Mun täytyy sanoa, että lentopelko menee ohi tasan ainoastaan lentämällä. Mun hyvä kaveri on lentäjä ja olen ollut hänen kyydissään, jolloin ehkä se kaikista pahin lentopelko meni ohi. Pienkoneessa kone heiluu pahimmillaan kuin huvipuiston laite, mutta samaan aikaan se on jotain aivan käsittämättömän siistiä. Sen jälkeen matkustajakoneessa ei tunnu yhtään miltään vaikka olisi minkälaista turbulenssia tahansa.
Sun kannattaisi vaan lentää, lentää ja lentää. Meette koko perhe sinne Kanarialle. Kyllä te pääsette sinne turvallisesti, olette hyvissä käsissä koko perhe ❤️
Vaihda lääkitystä. Itsellä xanor. 6h menee helposti. Ja käy hypnoosihoidossa.
Olin itse varma, etten koskaan lennä -koska lentopelko.
Sitten vain päätin mennä. Kentällä nappia naamaan ja koneeseen, jossa totesin, ettei se nyt niin pelottavaa ollutkaan. Edelleen jännittää etukäteen, ahdistaa ja kauhuskenaariot valtaa mielen. Silti lennän ja päätän valita hallita mieleni lennon aikana.
Kokeile mindfulnessia, meditointia yms. joilla kehität oman mielen hallintaa ja hyppäät koneeseen. Lääkkeistä kokeilisin, jos lääkärikin samaa mieltä, jotaim betasalpaajaa ennemmin kuin benzoja. Eivät turruta, mutta poistaa niitä jännityksen tuomia fyysisiä oireita, jolloin on helpompi vakuuttaa oma mieli, että hätää ei ole.
Suosittelen lentämistä, ei siitä muutoin pääse. Se on alkuun varmasti kamala ajatus ja koet suurta ahdistusta, mutta se helpottaa kyllä vähitellen. Suosittelen sinua kertomaan lentoemännälle/stuertille lentopelostasi. Oikeastaan parhainta olisi, että kerrot pelostasi jo siinä vaiheessa kun varaat lennot. Tällöin henkilökunta osaa kunnolla varautua sinuun ja he ovat tukenasi lennolla ja seuraavat vointiasi. Lentäminen on äärimmäisen turvallinen matkustusmuoto ja mitään matkustamista ei valvota niin tarkkaan kuin lentämistä. Jokaisen lentokoneen olinpaikka tulee olla kokoajan tasan tarkkaan tiedossa. Missään matkustusmuodossa ei olla niin tarkkoja kuin lentämässä. Lentäjät ovat jatkuvasti radioyhteydessä lennonjohtoon. Ei siellä ilmassa olla "yksin" vaan sieltä lentäjät on koko ajan yhteydessä maahan. Ei mitään hätää ap rakas.
Kyllä minä lennän, nykyään tosin enää n. kerran vuodessa. Olen käynyt myös terapiassa, lentopelkokurssilla, lukenut aiheesta ym. En pelännyt ennen vaan tämän laukaisi yksi erittäin huono kokemus. Nyt oikeasti ajattelen kuolevani lentäessä :( aina siedätys ei valitettavasti auta. Jos on jotain vinkkejä joita en ole vielä kokeillut otan kyllä kiitollisena vastaan :) Huonon kokemukseni jälkeen lensin kuukaudessa kuusi lentoa, pelko paheni joka kerta.
Lähinnä mietin kivoja ulkomaankohteita auto/junamatkan päässä.
Ap
Sun kannattaa tarkkaan pohtia, että mistä se lentopelko johtuu? Onko sulla korkean paikan kammo? Hallitsemattomuuden tunne ahdistaa, kun et voi mitenkään hallita konetta? Ahtaanpaikan kammo?
Yleensä lentopelon takana on korkeanpaikan kammo tai se kammo, kun et voi hallita itse lentokonetta. Todellisuudessa esim. Autolla ja bussilla matkustaminen on todella paljon suurempi riski kuin lentäminen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä lennän, nykyään tosin enää n. kerran vuodessa. Olen käynyt myös terapiassa, lentopelkokurssilla, lukenut aiheesta ym. En pelännyt ennen vaan tämän laukaisi yksi erittäin huono kokemus. Nyt oikeasti ajattelen kuolevani lentäessä :( aina siedätys ei valitettavasti auta. Jos on jotain vinkkejä joita en ole vielä kokeillut otan kyllä kiitollisena vastaan :) Huonon kokemukseni jälkeen lensin kuukaudessa kuusi lentoa, pelko paheni joka kerta.
Lähinnä mietin kivoja ulkomaankohteita auto/junamatkan päässä.
Ap
Saanko kysyä sun kokemuksestasi? Millainen tämä huono kokemus oli?
Miksi pitäisi lentää? Jos jokaikinen perhe maailmassa lentäisi kerran vuodessa lomalle, niin mitä tapahtuisi?
Lomalla ajetaan saaristoon mökille. Vietetään rauhallisia päiviä ja kierrellään lähiseutuja.
En halua lentää eikä onneksi ole pakko.
Mä ehdotan autolla Norjaan! Sinne Norjan vuoristoille. Itse lentelen, mutta tuonne Norjaan tahtoisin reissata autolla. Norjassa on upea luonto, teille tulisi varmasti todella hieno reissu.
Onhan sitä muitakin vaihtoehtoja, kuin kanaria ja lappi. Ruotsi, venäjä, viro ja muut euroopan maat. Näihin pääsee laivoilla tai junalla, ottaa paikan päällä auto (tai oma suomesta) ja huristella minne haluaa. Tai sitten jokin risteily, joka vie vaikka amerikkaan. Suomessakin voi tehdä kotimaanmatkailua.
Lentäminen on mielestäni kohtuullisen mukavaa (pl. Nousut ja laskut), mutta koen oman viehätyksen myös hitaammilla kulkuneuvoilla. Ei aina tarvitse kiirehtiä kohteeseen x, kun se kohde x voi alkaa heti, kun astuu ovesta ulos.
Kokeile Opamoxia riittävällä annostuksella, on paljon pitkävaikuttteisempi kuin Diapam.
Teillä on siis mahdollisuutena lähilomailla, niin ettei matkoihin kulu paljon aikaa. Toinen vaihtoehto on matkustaa esim. junalla Lappiin ( Autonkin saa kyytiin ja matka taittuu Yöjunalla nukkuen)
Tai sitten hyväksyä pitkän matkan autoreissut ja ajaa esim. Tukholman ja Tanskan kautta Eurooppaan. Siellä matka taittuu aika joutuisasti Saksan moottoriteitä vaikkapa Italiaan. lautalla pääsee toki myös suoraan Saksaan, mutta on kalliimpi vaihtoehto.
Itsekin suosittelisin lentopelkoon beetasalpaajia, ainakin jos pitää pysyä pienten lasten takia toimintakykyisenä.
"Rajoittaa perheen elämää?" Eikös se ole nykyään arvostettua olla lisäämättä hiilijalanjälkeä, tuosta ominaisuudesta voisi olla jopa ylpeä. Jos nyt sosiaalisen paineen vuoksi on pakko perheen matkustaa, niin pistät naperot isovanhempien kanssa Kanarialle.
Kiitos kannustavista viesteistänne :) olin tunnin erittäin kovassa turbulenssissa, olin varma että kone putoaa. Pelko on hallitsemattomuuden tunnetta ja sitä että varmaan kuolemaan kestää niin pitkään..
Olen kokeillut hypnoterapiaa, mutten hypnoosia. Nykyisellä lääkityksellä lento on melko ok, mutta stressi ja pelko ennen lentoa on pitkä ja kamala. Kiva kuulla että muiden lääkkeiden vaikutus olisi pitempikestoinen. Lääkäri ehdotti myös jotain masennuslääkkeen tyyppistä, mutten ole valmis jatkuvaan lääkitykseen tämän takia.
Ap
Jos jollain on toimivia ratkaisuja, minäkin kuulisin mielelläni. Minun pelkoni ei ole sama, mutta samalla tavalla invalidisoiva ja lähti kokemuksesta, jonka yli en ole päässyt vaan en luota itseeni/ympäristöön. Siedättäminen on vain pahentanut pelkoa. Hitaasti etenemällä pääsen tiettyyn pisteeseen, mutta sitten tulee vastaan muuri, mistä en pääse etenemään.
Up