TE-toimisto velvoittaa hakemaan kokoaikatyötä, entä jos ei pysty?
Tein monta vuotta osa-aikatyötä 5 tuntia päivässä ja vähän aikaa sitten vaihdoin toiseen osa-aikaiseen työpaikkaan, koska vanhassa oli huono ilmapiiri. Kävi kuitnkin huonosti, kun en soveltunutkaan uuteen ja laittoivat pois parissa päivässä. Kävin työkkärissä ilmoittautumassa työttömäksi ja jo viikon päästä tuli työtarjous kokoaikatyöhön. Olen sen verran hidas, että tiedän tuottavan ongelmia arjesta selvitymisessä, jos on 8-tuntinen työpäivä. Aina oletetaan, että kaikki selviytyy, entä jos ei selviydykään? :(
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kelpaa, koska persoonani ja naamani eivät kaikkia miellytä.
No se on jo oikea ongelma.
Muttei minun. Monet toki tykkääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olen liian tarkka" ap opettelee olemaan vähemmän perfektionisti ja pyytää vaikka kädestä pitäen näyttämään, mikä on se haluttu lopputulos ja tarvittava laatu kyseisessä työssä. Tai sitten hankkii sen diagnoosin, mikä ikinä onkaan. Oletko neurologisesti normaali vai et. En minä siitä soimaa jos et ole.
Niinhän ne on tutkineet tuohon neurologiaan viittaavaa. Että ikään kuin näkisi metsää puilta vaan takerrun pikkuseikkoihin. Ei ollut mukavasti sanottu siskoltani joitakin vuosia sitten, että "voinko hankkia lääkärintodistuksia ja verikokeita hänen autistista poikaansa varten ja, että "hänkin on huomannut itsessään autismisia piirteitä ja kaikissa niitä hänen mielestään on". Loukkaannuin asiasta, vaikka ei itse ymmärtänyt asiaa niin. En pidä itseäni sentään autistina.
Vähän nyt asiasta sivusin. Lisäksi siskoni väitti, ettei muka hänen mielestään, pysty nopeutta muuttamaan. Mutta osoitinpa ulkomailla siihen pystyväni työkavereideni tuella!
Ettet vaan olis ryypännyt joskus vähän liikaa? Puhe kuulostaa siltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kelpaa, koska persoonani ja naamani eivät kaikkia miellytä.
Mkenenköön persoona ja naama ei KAIKKIA miellytä. Mä esim en sitä tokikaan näytä mutta ihan suurin osa ihmisistä on mulle sellaisia että ”mee nyt jo pois siitä, katoa, mä en jaksa sua!!!” (Ja ongelma on siis myös minulla!)
Mutta jos kerta toisensa jälkeen aina koet, ettei sun naama ja persoona miellytä ketään niin pitäisikö siitä käydä juttelemassa jonkun psykologin kanssa - oletkohan liian tuntosarvet ojossa ja riippuvainen toisten (ehkäpä kuvitteellisista) viesteistä, jotka mielestäsi kohdistuvat aina sinuun? - toki jos olet täys v*mainen persoona niin ehkä sitä itseäänkin kannattaa kehittää (tosin mun mielestä ne pahimmat v*maiset ihmiset mennä rymyää tajuamatta että toiset ihmiset ei voi sietää niiden käytöstä ).
Mutta ehkä jonkun koulutetun ihmisen kanssa oppisit tulkitsemaan toisia ihmisiä ja löytämään heistä itsellesi positiivisiakin signaaleja? Ja ehkä hän tosiaan osaisi sitten myös suositella miten tuo työn teko onnistuu vai pitäisikö sun saada joku diagnoosi, minkä kanssa saisit luvalla tehdä vähemmän töitä ja jotain vammais/sairastukea?
En saisi mitään diagnoosia ja en tee tällä hetkellä mitään henkilökohtaisista syistä johtuen.
Mitä sitten jos on joskus vaikka puolisen vuotta työttömänä. Ihan normaalia esim silloinkin kun valmistuu. Kyllä luonnevikaa pitää olla jos tulee jotain diagnoosi teorioita tuputtamaan. Ei kuulu sulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtarjous tarkoittaa, että sinun pitää hakea kyseistä työtä, ei sitä että sitä tarjotaan sinulle.
Entä jos sattuu saamaan osa-aikatyöpaikan ja tulee myöhemmin valituksi työtarjouksen paikkaan? Onko silloin pakko irtisanotua tästä osa-aikatyöstä, vaikka juuri aloittanut siellä?
Jos saat osa-aikapaikan, ilmoitat työkkäriin työllistyneesi eikä ne enää lähettele sulle työtarjouksia. Jos jonkun vanhan haastattelun perään soitetaan ja tarjotaan työtä olet työpaikkoinesi siinä onnellisessa tilanteessa, että.saat valita vaihdatko vai et.
Entinen ystäväni kouluttautui ensin pyskiatriseksi sairaanhoitajaksi, mutta huomattuaan miten paljon ja miten raskasta työ on, hän kouluttautui nopeasti sopivan epämääräisellä ja yleisellä koulutuksella merkonomiksi. Työkkärissä asiakkaana varmaan 90- luvulta saakka. Aina kun töitä tarjottiin niin aina pystyi jotenkin kiertämään sen.
Kun työkkärissäkin alkoi tahti tiivistymään, hän alkoi tehdä lastenhoitokeikkaa jonkun firman kautta. Näin sai työkkäriin merkinnän että osa-aikatyössä. Ja sai olla rauhassa. Ei tehnyt mitään, ehkä 2 kertaa vuodessa lastenhoito.
Kunnes taas kerran työkkäristä ehdottettiin että käyppäs hakemassa tämmöistä työtä, kokopäivähomma. Kaveri vastasi, että valitettavasti en voi sitä hakea, kun haluan tehdä vain osa-aikaisesti töitä, kun mulla on kaikenlaista muuta harrastetta ja vapaaehtoishommaa. Kirjoitti vielä, että jättää mielellään tämän paikan haettavaksi sellaiselle joka tosissaan haluaa tehdä kokopäivä työtä.
Siitä tuli työkkäristä paluupostia, että ei oikeutta työttömyyskorvaukseen. Koska ei ole olemassakaan osa-aikaista korvausta, vaan pelkästään kokopäiväinen korvaus, niin voi silloin sitten semmoista saada kun ei kokopäiväisesti ikinä aio töitäkään tehdä eikä hakea.
Kolmessa päivässä muuttui kaverin mieli: hän hakeekin kokopäivätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olen liian tarkka" ap opettelee olemaan vähemmän perfektionisti ja pyytää vaikka kädestä pitäen näyttämään, mikä on se haluttu lopputulos ja tarvittava laatu kyseisessä työssä. Tai sitten hankkii sen diagnoosin, mikä ikinä onkaan. Oletko neurologisesti normaali vai et. En minä siitä soimaa jos et ole.
Niinhän ne on tutkineet tuohon neurologiaan viittaavaa. Että ikään kuin näkisi metsää puilta vaan takerrun pikkuseikkoihin. Ei ollut mukavasti sanottu siskoltani joitakin vuosia sitten, että "voinko hankkia lääkärintodistuksia ja verikokeita hänen autistista poikaansa varten ja, että "hänkin on huomannut itsessään autismisia piirteitä ja kaikissa niitä hänen mielestään on". Loukkaannuin asiasta, vaikka ei itse ymmärtänyt asiaa niin. En pidä itseäni sentään autistina.
Vähän nyt asiasta sivusin. Lisäksi siskoni väitti, ettei muka hänen mielestään, pysty nopeutta muuttamaan. Mutta osoitinpa ulkomailla siihen pystyväni työkavereideni tuella!
Ettet vaan olis ryypännyt joskus vähän liikaa? Puhe kuulostaa siltä.
Ite olet tainnut ryypätä. Jos et osaa muuta kuin solvata, ole hiljaa.
Ei työkkäri ketään pakota hakemaan mitään paikkaa, mutta jos työttömyysetuutta haluaa, niin työttömyysturvaLAKI edellyttää kokoaikatyön hakemista ja vastaanottamista. Sinänsä työkkäriä ei kiinnosta, mitä teet. Mutta jos etuus kiinnostaa, niin sittenpä pitää toimia lain edellyttämällä tavalla. Ja lainsäätäjät istuvat ihan muualla kuin työkkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helvettiäkö te työtävieroksuvat loiset sitten ilmoittaudutte työnhakijaksi, jos ette pysty tekemään kokoaikatyötä? Se nyt sattuu olemaan vain laissa säädetty juttu, että työttömyysetutta saadakseen pitää olla valmis ottamaan vastaan kokoaikatyötä. Jos ei pysty, niin silloin haetaan rahaa jostain muualta, tai sitten hyväksytään se, että ollaan karenssissa.
Kyllä se helvetti vie veetuttaa kun työtävieroksuvat loiset keksivät päivästä toiseen erinäisiä nyyhkytarinoita, kun koittavat venkuloida ja välttää työnteon. Kelpaa kyllä kupata yhteiskuntaa ja veronmaksajia etuuksien muodossa, mutta ei kiinnosta tehdä mitään yhteiskunnan hyväksi. Karensseja tulisi pidentää reilusti ja työttömyysetuuden vastikkeellisuutta nostaa.
T: TE-toimiston työntekijä
Noinko puhut töissäkin? Eikä kaikki ole työtä vieroksuvia vaan on olemassa työkyvyttömiäkin.
En ole tuon kirjoittaja, mutta toinen TE-toimiston työntekijä ja tasan samaa mieltä. Se käsittämätöntä, millaista porukkaa tuolla kortistossa roikkuu. Osa tietysti on hyvinkin yritteliäitä, osa sillai ok, mutta ihan turha selittää, että yllättävän iso osa työttömistä olisi täydellisiä loisia. Ainainen selitys, miksi mikään ei onnistu ja kauhea poru joka asiasta. Kyllä saisi olla edelleen "suonkuokkimista" niille, joille ei ala työ muuten maistua. Kehtaavatkin. Sitten pitää vielä virallisesti esittää, kuinka nämä on vaan järjestelmän uhreja... tai uhreja ehkä, koska järjestelmä on mahdollistanut mokoman lusmuamisen. Kannatan kaikkia aktiivimalleja, karenssien pidentämisiä ja ylipäätään tuen vastiikkeellistamista pitkäaikaistyöttömillä.
No on teillä hieno, palveluhenkinen asenne asiakkaitanne kohtaan.
Olen joskus kysynyt, millä papereilla sinne TE-keskukseen pääsee töihin. Vaaditaanko ylempää korkeakoulututkintoa, vai riittävätkö merkonomin paperit? Tämä työytävieroksuvista jauhava kirjoittaja taisinkin jo vastata siihen kysymykseen. Kokoomuksen jäsenkirjasta taitaa tulla vielä iso plussa työhaastattelussa, jos arvaan oikein?
Työkkärin työpaikkailmoituksessa sanotaan yleensä että soveltuva korkeakoulututkinto mutta toisaalta annetaan ymmärtää että mikäli sellaisen omaavia hakijoita ei ole niin muutenkin sopiva henkilö kuten esimerkiksi merkonomi voidaan palkata.
Miten tämä menee, jos ilmottaa työkkäriin että hakee kokoaikatyötä mutta ei hae työttömyysetuutta( noihin kahteen kohtaan pitää laittaa ruksit, hakeeko vai ei)? Ilmoitin työkkärille että voin hakea kyllä työpaikkoja ja otan sen parhaimman mistä soitetaan ( nykyinen määräaikainen päättyy ja uutta matoa koukkuun talveksi) MUTTA en tasan tarkkaan aio alkaa täyttämään niitä kaavakkeita ja lähettämään tositteita. Pärjään keikkatyöllä sen verran hyvin että ei ole parista satasesta kiinni. Pitääkö mun silti hakea noita neljää paikkaa; " henkilö hakee aktiivisesti töitä mutta ei aio hakea työttömyysetuutta", vai meneekö tuo sovitellusti? Teen ulkona töitä erittäin kausiluontoisesti joten työpaikkoja myös hyvin rajoitetusti, viime vuonna ei tarvinnut hakea neljää ( sain silti heti töitä)
Joku kateellinen siellä vänkyttää kun joutuu huomenna menemään koko päiväksi töihin. Ei ole mikään pakko. Ryhdy osa-aikaiseksi.