Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihastuin mieheen joka on ortodoksi. Mitä se tarkoittaa?

Vierailija
17.02.2019 |

Sain tietää että mies johon olen ihastunut on ortodoksi. Se käy kuulemma kirkossa, mutten tiedä kuinka usein tai mitään muutakaan. En ole koskaan aiemmin tuntenut ketään ortodoksia enkä osaa ottaa uskontoa puheeksi ihastukseni kanssa, joten kysyn täällä: Millaisia ihmisiä ortodoksit on? Voiko ne seurustella ja mennä naimisiin tällaisen perus evlutin kanssa ja liittyykö suhteeseen mitään erityisiä ongelmia? Onko uskonto niin iso asia, että tämä mies kannattaa suosisti unohtaa sen takia?

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläinen jeesustelija joka puhuu ärsyttävästi laulaen monotonisella äänellä

62/93 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsuuteni ortodoksi kuten koko sukuni lukuunottamatta äitiäni joka ev.lut. Omasta halustaan äiti antoi kastaa lapset isän uskontoon, mutta itse ei halunnut kääntyä. Semmoisia tapauskovaisia molemmat.

Ei se ortodoksisuus sen kummempaa minusta ollut kuin luterilaisuuskaan, riippuen tietysti kuinka fanaattinen uskonasioissa on. Lähes kaikki kaverit oli luterilaisia (yllätys) ja kävin sujuvasti molempien kirkkojen kinkereissä silloin kuin piti. Sen sanon, että ortodoksikirkossa tunnelma on jotenkin syvempi ja koskettavampi. Eka kertaa hautajaisissa vähän järkytyin kun arkku oli tavan mukaan auki ja serkku oli kuitenkin jäänyt pahasti auton alle niin ei välttämättä lasten katsottavaa mutta mutta... uskonto oli lempiaineitani koulussa ja lukiossa, sainkin lähes koko kouluajan privaattiopetusta kun eihän meitä montaa ollut. Sitten rupesi harmittamaan etten voi koskaan päästä papiksi sukupuoleni vuoksi. Sen jälkeen alkoi harmittaa henk.koht "turhaan" maksamani kirkollisvero ja niinpä erosin lopulta kirkosta. Omat lapseni eivät myöskään kuulu kirkkoon, saavat myöhemmin ihan itse tehdä valinnan asian suhteen.

En usko, että ortodoksisuus varsinkaan nykyään näkyy ihmisissä mitenkään erottavana ominaisuutena luterilaisuuteen nähden. Kristinuskoa kuitenkin edustaa molemmat, joitakin vivahde-eroja vain. Mutta kannattaa ottaa selvää, kuinka harras uskovainen ihastuksesi on, sillä voi olla merkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1,1% Suomen väestöstä on ortodokseja eivätkä juuri ole yliedustettuja missään rikoksissa.

Ne osaa homman, ei jää kiinni

Vierailija
64/93 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä miestä selittämään käsityksensä naisen asemasta. Ortodoksit ovat erittäin vanhoillisia, nainen ei ole tervetullut sakastiin eikä naispappeutta ole.

Ortodoksisissa kirkoissa ei (yleensä) ole sakastia. Tarkoitit tietysti ikonostaasin takaista alttaria, johon ei ole asiaa henkilöillä joilla sinne ei ole asiaa. Olen viimeksi itse käynyt alttarissa joskus 2005 kun viimeksi toimin ponomarina (eli alttaripalvelijana). Toisaalta esimerkiksi Lintulan luostarissa on ihan tavallista, että joku nunnista käy alttarissa.

Minun kokemukseni mukaan myöskään se, ettei ortodoksisessa kirkossa ole naispappeutta (naisethan voivat toki toimia muissa kirkollisissa tehtävissä), ei tarkoita että ortodokseilla olisi tyypillisesti jotenkin erityisen "vanhoillinen" käsitys naisten asemasta. Kysymykset naispappeudesta ja naisten asemasta ylipäänsä ovat minusta täysin erillisiä.

Vierailija
65/93 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

You Spin me round and round and round kirjoitti:

On alkuperäinen kristitty. Tottakai voi seurustella, mutta jos epäröit niin voit palata baarien jännä miesten pariin tuttuun ja turvalliseen pyöritykseen.

Mikään alkuperäinen kristitty,vaan oikeaoppinen.

Usein haluavat lapsistaan myös ortodokseja.

Mulla ortodoksi mies. Mä ja meidän lapset ev. lut.

Vierailija
66/93 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta niin tosiaan, vastatakseni alkuperäiseen viestiin. Omista vanhemmistani äiti oli ortodoksi ja isä taas luterilainen. Minulla ja vaimollani on päinvastoin, eli vaimoni on luterilainen ja olen itse ortodoksi.

Käyn vuosittain alle kymmenen kertaa kirkossa vigilioissa ja liturgioissa eli turhan harvoin. Ennen ehtoollista pyrin käymään synnintunnustuksella. Vaimon kanssa käyn myös luterilaisissa messuissa jouluna ja pääsiäisenä sekä joskus muulloinkin. Pyrimme paastoamaan perheessämme ennen pääsiäistä vaikka maitotuotteista ja öljystä ei kyllä pysty aivan täysin luopumaan. Pääsiäisenä laitetaan karjalais-slaavilaisen tavan mukaisia juhlaruokia, vaikka minulla ei toki karjalaisia tai slaavilaisia sukujuuria ainakaan kovin läheltä ole. Kotonamme on ikoneita ja ortodoksista hartauskirjallisuutta. En oikein tiedä "näkyykö" ortodoksisuus sitten niin merkittävästi muuten.

On toki niin, että jotkut aktiivisemmat ja uskonnollisemmat ortodoksit hakevat nimenomaan ortodoksista puolisoa ja kyllä kai teoriassa kirkkokin tähän suuntaan kannustaa, vaikka se "tunnustaa realiteetit".

Vierailija
67/93 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmana on joku terroristi joka vaan odottaa, että pääsee rekan rattiin.

Vierailija
68/93 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkumuurilla käynti ja kiharat korvien vieressä. Musta pukeutuminen.

Vierailija
69/93 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihastuminen tarkoittaa yleensä sitä, että ihastuksen kohde herättää miellyttäviä myönteisiä tunteita ja seksuaalista vipinää.

Ellet tiedä, mitä ortodoksisuus tarkoittaa, olet täysperzu. Niillähän ei sanavarastossa ole muutenkaan paljon sataa sanaa enempää ja niidenkin merkitykset päälaellaan.

Vierailija
70/93 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ortodoksia tulee kreikan sanoista orthos + doksa eli oikea ylistys. Enemmän siis fundamentalismiin kallellaan kuin tämä kerettiläinen luterilaisuus, vaikka onhan meilläkin Päivi ja lahkokumppanit Pohjanmaalla.

Nyt jäi vähän vaivaamaan, onko ukko ortodoksi esimerkiksi sisätautiopin, jambi-muotoisen runopolven vai perhokalastuksen suhteen vai uskonnollisesti.

Vierailija
71/93 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä miestä selittämään käsityksensä naisen asemasta. Ortodoksit ovat erittäin vanhoillisia, nainen ei ole tervetullut sakastiin eikä naispappeutta ole.

Ortodoksisissa kirkoissa ei (yleensä) ole sakastia. Tarkoitit tietysti ikonostaasin takaista alttaria, johon ei ole asiaa henkilöillä joilla sinne ei ole asiaa. Olen viimeksi itse käynyt alttarissa joskus 2005 kun viimeksi toimin ponomarina (eli alttaripalvelijana). Toisaalta esimerkiksi Lintulan luostarissa on ihan tavallista, että joku nunnista käy alttarissa.

Minun kokemukseni mukaan myöskään se, ettei ortodoksisessa kirkossa ole naispappeutta (naisethan voivat toki toimia muissa kirkollisissa tehtävissä), ei tarkoita että ortodokseilla olisi tyypillisesti jotenkin erityisen "vanhoillinen" käsitys naisten asemasta. Kysymykset naispappeudesta ja naisten asemasta ylipäänsä ovat minusta täysin erillisiä.

Samaa mieltä siitä, ettei naispappeudesta voi vetää mitään johtopäätöksiä naisen aseman suhteen. Koska eikös se olekin niin, että kristillisissä kirkoissa papit edustaa Kristusta, joka oli mies? Siksi papilta voidaan edellyttää miessukupuolta siinä missä elokuvan miespääosan esittäjältäkin, ilman että kyse olisi tasa-arvoasiasta.

Vierailija
72/93 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

You Spin me round and round and round kirjoitti:

On alkuperäinen kristitty. Tottakai voi seurustella, mutta jos epäröit niin voit palata baarien jännä miesten pariin tuttuun ja turvalliseen pyöritykseen.

Mikään alkuperäinen kristitty,vaan oikeaoppinen.

Usein haluavat lapsistaan myös ortodokseja.

Joillekin on tosiaan tärkeää, että lapset kasvatetaan ortodokseiksi, vaikka puoliso saisi rauhassa olla luterilainen. Joillekin riittää se että lapset saa kristillisen kasvatuksen. Kaikkein maallistuneimmat ei vaadi sitäkään.

Vierailija
73/93 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ortodoksi ei välttämättä ole erityisen uskovainen, vaikka kävisi kirkossa. Niiden jumalanpalveluksissa on selvästi erilainen tunnelma kuin luterilaisessa kirkossa, ja monelle tärkeässä osassa on rauhoittuminen, hiljentyminen ja arjen kiireistä ja hälystä irtautuminen. Usein tarjolla on myös laadukasta kirkkomusiikkia, koska kuorotoimintaan panostetaan ihan eri tavalla kuin luterilaisessa kirkossa.

Vierailija
74/93 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen pääsiäistä on paasto

Vierailija
75/93 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja koko suku ollaan ortodokseja. Suurin osa on samanlaista poppoota kuin ev. lut. eli vaan häät, kastajaiset, ripit, hautajaiset ja ehkä lasten puuhakerhot kiinnostaa. Ei se ole mikään helluntai/mormoni tms. lahkotyyppinen.

Vierailija
76/93 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa kirkollisissa kemuissa joudut seisomaan alusta loppuun ja jos olet hajusteyliherkkä, niin onnea vaan sen papin heilutteleman suitsukepallon kanssa.

Vierailija
77/93 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ortodoksinen uskonto painaa naisen alas. Haluatko sellaisen miehen?

Vierailija
78/93 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin löytäväni ortodoksimiehen jotta olisi "syy" kääntyä... Joojoo, toki niin voi tehdä muutenkin, mutta selviäisi vähemmällä tenttaamisella.

Mitä tenttaamista tarkoitat?

Ystävien, tuttujen ja sukulaisten kyselyjä. Miksi liityit niin vanhoilliseen kirkkoon? Mitä, sehän on venäläisten kirkko? Kannatatko tosiaan Putinia? Jne.

Olisi eri, jos suvussa olisi edes hiukan ortodoksitaustaa. Itselläni ei ole.

Kyllä kyllä Jeesus oli venäläinen ja ensimmäinen kirkko perustettiin noin 300 luvulla Moskovaan.

Voi hyvää päivää! Ortodoksisuudesta ja venäläisyydellä ei ole mitään tekemistä nykyään, kun katsoo Putinin touhuja. Silkkaa pahaa henkeä täynnä. 

Vierailija
79/93 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa kirkollisissa kemuissa joudut seisomaan alusta loppuun ja jos olet hajusteyliherkkä, niin onnea vaan sen papin heilutteleman suitsukepallon kanssa.

Istuakkn saa. Sitä varten on tuoleja kirkossa. Tuo hajusteasian on totta. 

Vierailija
80/93 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua teitä palstalaisia 😂😂😂 ihan sama miten harras ortodoksi, se ei todellakaan tarkoita että tahtoo avioitua vain ortodoksin kanssa! Kirjaimellisesti herranjumala että tä on hauska ketju. Valtaosa ortodokseista käy kirkossa esimerkiksi pääsiäisenä tai jouluna, se on meille tärkeä juhla mut ennenkaikkea juhla milloin voidaan nähdä omia tuttuja ja ystäviä ortodoksipiireistä kenen kanssa ollaan tunnettu pitkään. Yleensä nimittäin ortodoksi uskontotunneilla on vähän porukkaa mutta tullaan tiiviisti kavereiksi viimeistään kriparilla. Eli meidän rippileirillä. Isoin ja näkyvin ero on varmaan kirkkojen välillä se että meillä ei ole naispappappeja ja tosi kauniin kuuloinen kirkkokuoro.

Terkuin mystinen ortodoksi

Hyvin totta. Itse melko tuore ortodoksi. Teininä mulla oli lyhyehkö romanssi ortodoksin kanssa, joka lopulta petti meikäläisen toisen kanssa. Kirkossa näkyy porukkaa laidasta laitaan. Prempaa sakkia toki kuin protestantit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme