Ihastuin mieheen joka on ortodoksi. Mitä se tarkoittaa?
Sain tietää että mies johon olen ihastunut on ortodoksi. Se käy kuulemma kirkossa, mutten tiedä kuinka usein tai mitään muutakaan. En ole koskaan aiemmin tuntenut ketään ortodoksia enkä osaa ottaa uskontoa puheeksi ihastukseni kanssa, joten kysyn täällä: Millaisia ihmisiä ortodoksit on? Voiko ne seurustella ja mennä naimisiin tällaisen perus evlutin kanssa ja liittyykö suhteeseen mitään erityisiä ongelmia? Onko uskonto niin iso asia, että tämä mies kannattaa suosisti unohtaa sen takia?
Kommentit (93)
Apua teitä palstalaisia 😂😂😂 ihan sama miten harras ortodoksi, se ei todellakaan tarkoita että tahtoo avioitua vain ortodoksin kanssa! Kirjaimellisesti herranjumala että tä on hauska ketju. Valtaosa ortodokseista käy kirkossa esimerkiksi pääsiäisenä tai jouluna, se on meille tärkeä juhla mut ennenkaikkea juhla milloin voidaan nähdä omia tuttuja ja ystäviä ortodoksipiireistä kenen kanssa ollaan tunnettu pitkään. Yleensä nimittäin ortodoksi uskontotunneilla on vähän porukkaa mutta tullaan tiiviisti kavereiksi viimeistään kriparilla. Eli meidän rippileirillä. Isoin ja näkyvin ero on varmaan kirkkojen välillä se että meillä ei ole naispappappeja ja tosi kauniin kuuloinen kirkkokuoro.
Terkuin mystinen ortodoksi
Vierailija kirjoitti:
Kääntymisestä. Ei toki tarvitse kertoa. Jos ortodoksisuus olisi osa elämää niin se tulisi kyllä ilmi. Suvussa on yksi lähinnä äärikarismaattisissa piireissä liikkuva henkilö, pienessä suvussani juuri se jonka kanssa olen ehkä eniten tekemisissä. Hänen kanssaan tulisi hankalaa.
Mutta katsotaan. Jos niin on tarkoitettu, niin asiat etenevät.
No älä nyt hitossa oo tekemättä jotain vaan jonkun muun mielipiteiden takia? Haloo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin löytäväni ortodoksimiehen jotta olisi "syy" kääntyä... Joojoo, toki niin voi tehdä muutenkin, mutta selviäisi vähemmällä tenttaamisella.
Mitä tenttaamista tarkoitat?
Ystävien, tuttujen ja sukulaisten kyselyjä. Miksi liityit niin vanhoilliseen kirkkoon? Mitä, sehän on venäläisten kirkko? Kannatatko tosiaan Putinia? Jne.
Olisi eri, jos suvussa olisi edes hiukan ortodoksitaustaa. Itselläni ei ole.
Etkö voisi olla rehellinen?
Toki, eihän sille ole vaihtoehtoa. Olen vain saanut olla kuulusteltavana turhan usein, koska olen ollut liian alistuvainen. Kyllästymistä tämä vain on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kääntymisestä. Ei toki tarvitse kertoa. Jos ortodoksisuus olisi osa elämää niin se tulisi kyllä ilmi. Suvussa on yksi lähinnä äärikarismaattisissa piireissä liikkuva henkilö, pienessä suvussani juuri se jonka kanssa olen ehkä eniten tekemisissä. Hänen kanssaan tulisi hankalaa.
No älä nyt hitossa oo tekemättä jotain vaan jonkun muun mielipiteiden takia? Haloo.
Juu en. Aion päättää sen mukaan miltä itsestä tuntuu, kun asia on kypsä.
Kuulun ortodoksisukuun, joskin olen itse hyvin tapauskovainen. Käyn kirkossa kutakuinkin vain kerran vuodessa, ja sekin jouluna (eikä pääsiäisenä, jonka katsotaan olevan ortodoksisen kirkon suurin juhla).
Miten ortodoksisuus näkyy noin kolmikymppisen veljeni elämässä? Veljeni käy kirkossa joitain kertoja vuodessa (juurikin silloin pääsiäisenä). Veljeni myös paastoaa ennen pääsiäistä (ns. suuri paasto alkaa 40 päivää ennen pääsiäistä, en ole varma oliko paasto hänen kohdallaan kuinka tiukka, mutta hän syö paaston aikana ymmärtääkseni lähinnä kasvisruokaa ja kalaa (?), eikä syö lihaa tai herkkuja). Osa paastoaa todella tiukasti, osa keventää hieman ja osa (kuten minä) ei koskaan. Paastota voisi halutessaan useamminkin ja suurempia paastoja on neljästi vuodessa (joulun ja pääsiäisen alus näin mainitakseni). Veljellä ei ole ikoninurkkausta, mutta ikoni löytyy kirjahyllyn vitriinistä.
Yleisesti ottaen koen ortodoksiset jumalanpalvelukset todella rauhoittaviksi ja kauniiksi. Kirkot voivat olla todella upeita! Jos joskus menet miehen mukana palvelukseen, niin tiedoksesi, että kirkoissa seistään ja joissain palveluksissa kädessä pidetään osan ajasta palavaa tuohusta (ns. kynttilä). Tuohuksia on myös kirkon seinämien edessä erilaisten ikonien edessä, ja voit halutessasi viedä oman tuohuksesi esimerkiksi muistelupöytään ja pysähtyä hetken miettimään kuolleita sukulaisiasi/tuttaviasi. Jos jatkatte seurustelua, niin tiedoksesi että hautajaisissa arkun kansi on auki, häissä kihlaparin päiden päällä "pidetään kruunua", pääsiäisenä kierretään keskellä yötä kirkon ympäri kellojen soidessa ja hoilataan "kristus nousi kuolleista"-lausahdusta ja jos kastatte mahdolliset lapsenne, niin kaste voi vaikuttaa aika rajulta sillä lapsi "upotetaan" kasteastiaan kolme kertaa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin löytäväni ortodoksimiehen jotta olisi "syy" kääntyä... Joojoo, toki niin voi tehdä muutenkin, mutta selviäisi vähemmällä tenttaamisella.
Ystävien, tuttujen ja sukulaisten kyselyjä. Miksi liityit niin vanhoilliseen kirkkoon? Mitä, sehän on venäläisten kirkko? Kannatatko tosiaan Putinia? Jne.
Miksi sitten tahdot tulla ortodoksiksi, jos et uskalla kohdata uteliaiden kysymyksiä asiasta? Oletko patavanhoillinen ja pelkäät miten muut reagoi saadessaan tietää?
Vierailija kirjoitti:
Isäni suku on Karjalasta ja ovat siis ortodokseja. Minutkin on kastettu ortodoksikirkkoon. Olen ihan tavallinen suomalainen agnostikko. Kannatan homoliittoja, en paastoa, kirkossa käyn häissä, hautajaisissa ja pääsiäisenä pääsiäismunanäyttelyssä. Vanhempieni luona on nurkassa ikoni, omassa kodissani ei ole. En tunne yhtään ”käännyttävää” ortodoksia, ei kuulu ”meikäläisten” tapoihin. Jumalanpalveluksissa yms seremonioissa on mukava tunnelma tuohusten ja suitsukkeiden vuoksi. Ehtoollisella leipä on ihan oikeaa leipää eikä mikään pahvinpala. Vaikken uskovainen olekaan niin pidän yllä joitain ortodoksiperinteitä. Pääsiäinen on meillä aina iso juhla ja pöydästä löytyy pashat, kulitsat ja babat. Sanoisin siis, että mies on varmasti ihan normaali. Paitsi jos on tosi uskovainen, se on aina epäilyttävää.
Et sinä ole silloin ortodoksi jos et usko Jeesukseen ja kannatat homoliittoja kirkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten tahdot tulla ortodoksiksi, jos et uskalla kohdata uteliaiden kysymyksiä asiasta? Oletko patavanhoillinen ja pelkäät miten muut reagoi saadessaan tietää?
Av:n suvaitsevaisuus paistaa taas kaikessa passiivis agressiivisuudessaan.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kyllä Jeesus oli venäläinen ja ensimmäinen kirkko perustettiin noin 300 luvulla Moskovaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni suku on Karjalasta ja ovat siis ortodokseja. Minutkin on kastettu ortodoksikirkkoon. Olen ihan tavallinen suomalainen agnostikko. Kannatan homoliittoja, en paastoa, kirkossa käyn häissä, hautajaisissa ja pääsiäisenä pääsiäismunanäyttelyssä. Vanhempieni luona on nurkassa ikoni, omassa kodissani ei ole. En tunne yhtään ”käännyttävää” ortodoksia, ei kuulu ”meikäläisten” tapoihin. Jumalanpalveluksissa yms seremonioissa on mukava tunnelma tuohusten ja suitsukkeiden vuoksi. Ehtoollisella leipä on ihan oikeaa leipää eikä mikään pahvinpala. Vaikken uskovainen olekaan niin pidän yllä joitain ortodoksiperinteitä. Pääsiäinen on meillä aina iso juhla ja pöydästä löytyy pashat, kulitsat ja babat. Sanoisin siis, että mies on varmasti ihan normaali. Paitsi jos on tosi uskovainen, se on aina epäilyttävää.
Et sinä ole silloin ortodoksi jos et usko Jeesukseen ja kannatat homoliittoja kirkossa.
Kyllä todellakin on jos niin haluaa. Olen aikanaan aiheesta jutellut arkkipiispa Leon kanssa ohimennen ja kumpikaan edellämainituista ei poista ortodoksisuutta. Itse olen myös ortodoksi. Tä on naurettavaa kun täysin asiasta tietämättömöt pyrkii luomaan kummallisia käsitteitä itselleen vieraasta uskonnosta. Ortodoksisten hieno piirre on hyväksyntä. Kirkkoon ovat kaikki tervetulleita jotka sitä haluavat. Ei me olla mikään salaseura.
Vierailija kirjoitti:
Sain tietää että mies johon olen ihastunut on ortodoksi. Se käy kuulemma kirkossa, mutten tiedä kuinka usein tai mitään muutakaan. En ole koskaan aiemmin tuntenut ketään ortodoksia enkä osaa ottaa uskontoa puheeksi ihastukseni kanssa, joten kysyn täällä: Millaisia ihmisiä ortodoksit on? Voiko ne seurustella ja mennä naimisiin tällaisen perus evlutin kanssa ja liittyykö suhteeseen mitään erityisiä ongelmia? Onko uskonto niin iso asia, että tämä mies kannattaa suosisti unohtaa sen takia?
Seurustelin aikoinaan ortodoksin kanssa. Oli 'teinisuhde' ei kovin vakavaa, eikä uskonto missään vaiheessa noussut minkäänlaiseksi kysymykseksi. Suhde loppui parin vuoden jälkeen, ei menty naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Av:n suvaitsevaisuus paistaa taas kaikessa passiivis agressiivisuudessaan.
-ohis
Joo, tällä on selvästi jo kokemusta siinä lajissa. Hetken jopa mietin, pitäisikö vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä todellakin on jos niin haluaa. Olen aikanaan aiheesta jutellut arkkipiispa Leon kanssa ohimennen ja kumpikaan edellämainituista ei poista ortodoksisuutta. Itse olen myös ortodoksi. Tä on naurettavaa kun täysin asiasta tietämättömöt pyrkii luomaan kummallisia käsitteitä itselleen vieraasta uskonnosta. Ortodoksisten hieno piirre on hyväksyntä. Kirkkoon ovat kaikki tervetulleita jotka sitä haluavat. Ei me olla mikään salaseura.
Arkkipiispa Leo ei päätä näistä asioista vaan pyhä teksti ja Jumala. Älä nosta ketään piispaa Jumalan tasolle samalla tavalla miten katoliset nostavat paavinsa. Kirkkoon on tervetullut vaikka paholainen, mutta taivaanportin aukeaa hyvin harvalle. Suomalainen ortodoksisuus on pehmeä versio siitä oikeasta ortodoksisuudesta ja sen osoittaa arkkipiispasi puheet. Homoja ei tarvitse tietenkään vihata päinvastoin heidän puolesta tulee rukoilla, että löytävät tien. Sehän on nyt kuitenkin selvää, että jos et tunnusta Jeesusta Jumalaksi niin et voi olla minkään sortin kristitty ei edes ortodoksi.
Jos mies on venäläinen niin huoli ei ole uskonto vaan ylipäätään ihan erilainen kulttuuri. Tasa-arvo kuitenkin aika kaukana siitä mitä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkkipiispa Leo ei päätä näistä asioista vaan pyhä teksti ja Jumala. Älä nosta ketään piispaa Jumalan tasolle samalla tavalla miten katoliset nostavat paavinsa. Kirkkoon on tervetullut vaikka paholainen, mutta taivaanportin aukeaa hyvin harvalle. Suomalainen ortodoksisuus on pehmeä versio siitä oikeasta ortodoksisuudesta ja sen osoittaa arkkipiispasi puheet. Homoja ei tarvitse tietenkään vihata päinvastoin heidän puolesta tulee rukoilla, että löytävät tien. Sehän on nyt kuitenkin selvää, että jos et tunnusta Jeesusta Jumalaksi niin et voi olla minkään sortin kristitty ei edes ortodoksi.
Mäkään en ymmärrä näitä ”uskovaisia” jotka muka kuuluvat johonkin mutta sitten muuntelevat näitä sääntöjä oman mielensä mukaan eivätkä noudata niitä.
Vaikka jokin olisi esim. syntiä oman uskonnon mukaan niin siitä ei edes piitata ja silti ollaan muka hyviä uskovaisia.
Vierailija kirjoitti:
Koin myös ortodoksien olevan ylpeitä uskonnostaan. Nöyriin, kaikista kävijöistä iloisiin, luterilaisiin uskoviin verrattuna se hieman ihmetytti.
Tuntuu, että haluavat vain oikeista syistä tulevien liittyvän kirkkoonsa. Luterilaiset taas katsovat enempi tilastoja, ja kasvusta ollaan iloisia, ortodokseja ei kiinnosta jäsenmäärä.
Musta taas tuntuu, että luterilaiset on liiankin kiinnostuneita tilastoista ja jäsenmäärästä. Sanomaa vesitetään ja omista periaatteista luovutaan, jotta kansa ei nostaisi kytkintä vaan mahdollisimman pysyisi kirkon jäsenenä ja osallistuisi edes siihen pahasti vesitettyyn toimintaan.
Ehkä taustalla on ajatus siitä, että pitämällä ihmiset mukana edes jotenkin ne saattaa myöhemmin kiinnostua koko paketista. Mutta ainakin mun silmääni näyttää enemmän siltä, että kirkko on hukannut sanomansa, ja mitä annettavaa sellaisella kirkolla on? Hyväntekeväisyyttä ja marttakerhoja voi harrastaa myös uskontojen ulkopuolella.
Moni uskonnollisempi ortodoksi pyrkii elämään vaatimattomasti, osa suorastaan askeettisesti, vaikka palkka mahdollistaisi leveämmänkin elämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei merkitse nykyaikana mitään.
Kaikki papit on miehiä, homoliitot on kielletty ja ties mitä... ja ei muka merkitse yhtään mitään!?
Olettaen, että ap ei halua papiksi ja ei halua naimisiin samaa sukupuolta olevan kanssa niin ei vaikuta. 1,1% väestöstä on ortodokseja, joten suurin osa homoliittojen ja naispappeuden vastustajista on ev.lut.
Tarkoitin sitä, että kirkon säännöt kertoo muustakin kuin siitä mikä kirkossa on kiellettyä. Jos ei kertoisi, miksei sääntöjä olisi muutettu?
Voisit ehkä sitten kertoa mitä nämä muut asiat ovat.
Miten olisi vaikka kirkon jäsenten arvomaailma? Miksi kuulua sellaiseen yhteisöön, jonka arvot on kaukana omista?
Ei vaikuta mitenkään. Kirkon menot hieman erilaiset (ortodoksit seisovat koko ajan, saarna laulavalla nuotilla) , kirkko koristeellisempi ortodokseilla jne. Mutta ortodoksi voi mennä naimisiin ev. lut. kanssa, olla kummina puolin ja toisin jne. Sama raamattu käytössä ja samaan Jumalaan uskovat. Meillä äiti ortodoksi ja isä ev.lut. lapset ovat ev. lut. Toki se ero teihin, että kirkossa ei käy kumpikaan vanhempi muuta kuin häissä, hautajaisissa jne.