Mä en kyllä tajua miksi en saanut aikanaan leskeneläkettä?
Kommentit (24)
Voi Ammattivalittaja, tuntuu olevan kovin, kovin paljon asioita, joita et tajua.
Missä miehesi oli töissä? Oliko hänellä millainen vakuutus työpaikan puolesta?
Oma isäni kuoli 80-luvun alussa, kun olin viisivuotias. Yritys, jossa hän työskenteli, oli ottanut vakuutuksen työntekijöidensä kuoleman varalta. Sen mukaan äitini sai leskeneläkettä (ilmeisesti olisi saanut loppuelämänsä), ellei menisi uudestaan naimisiin. Minä sain lapseneläkettä niin kauan kunnes täytin 18.
Äiti meni isän kuolemasta noin viiden vuoden kuluttua uudelleen naimisiin, eikä ollut omien tulojensa vuoksi muutenkaan enää eläkkeestä riippuvainen. Mutta oli se siinä tilanteessa iso apu, kun isä ja puoliso yhtäkkiä kuoli. Oli paljon järjesteltävää ja tehtävää, eikä pienen lapsen opiskeleva yksinhuoltaja, kuten äitini tuolloin oli, olisi ilman tätä apua mitenkään selvinnyt tuosta vaiheesta.
Kannattaa selvittää omat vakuutukset ja se, miten omaiset pärjäävät, jos itselle sattuu jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä ei ollut yhteisiä lapsia.
Ei kai se yhteisiä lapsia vaadi?
Vaatii.
Ei vaadi
"Myös lapsettoman pariskunnan eloon jääneellä leskellä on oikeus leskeneläkkeeseen, jos leski oli alle 50-vuotias ja hänen puolisonsa alle 65-vuotias avioliiton solmimisen hetkellä, mutta leski oli ehtinyt jo täyttää 50 vuotta ennen puolison kuolinhetkeä. Lisäksi liiton on tullut kestää vähintään viisi vuotta."
Et saanut leskeneläkettä, koska ei ollut perusteita, jotka olisivat oikeuttaneet sinut leskeneläkkeeseen.