Mistä aineksista teette salaatin?
Vinkkejä kaipailisin kun oma salaatti on aina jotenkin tylsä. Mulla usein frisee-salaattia, kurkkua, tomaattia ja suippopaprikaa.
Laitatteko jotain siemeniä ym joukkoon?
Kommentit (31)
Riippuu siitä mitä kaapista löytyy, ja tuleeko salaatti ateriaksi vaiko lisukkeeksi. Lisukkeena käytän usein vain paprikaa, tomaattia ja kesäkurpitsaa kuutioituna, mutta ruokaisampaan versioon laitan mitä tahansa ruukussa kasvavaa vihreää, yllämainitut paprikan, tomaatin ja kesäkurpitsan sekä kurpitsansiemeniä, pähkinöitä ja lihaa/kalaa+riisiä tai ohraa keitettynä.
Mä oon vaihtelun vuoks lisänny esim. linssejä, fetaa, oliiveja, porkkanaa, kukkakaalia, kikherneitä, maustekurkkua tai ituja.
Viimeksi valmistamaani tuli kaalia, sipulia, valkosipulia, majoneesia ja sinappia.
Yleensä tulisi porkkanaa, mutta sitä ei nyt ollut.
Tuo frisee/jääsalaatti+kurkku+ehkä tomaatti on usein myös, ihan vaan lisukkeina meillä syödään eikä koko ateriana.
Paitsi joskus tonnari-pastasalaattia.
Teini haluaa joskus jotain siemeniä, mutta itse en halua niitä hampaankoloista kaivella.
Siinä on salaattia riittämiin kun laitan makkaran päälle sinappia.
Mä tykkään kaalista koska mielestäni useimmat salaatit on aika höttöä. Eli varhaiskaaliaika huhtikuusta lähtien on mun salaattiaikaa. Kukkakaali käy salaattiin ja on mukavan rapeaa ihan pienenä murusena. Keitetty kvinoa tuo ruokaisuutta. Siemenet, avokado, melonit. Oliivi tuo suolaisuutta. Joskus vaan kaupassa on kuitenkin niin apaattisella tuulella ettei keksi vihannestiskillä kuin ne tavalliset kurkut paprikat tomaatit...
Ruoan kanssa lisukesalaattina on usein juuri salaatti + tomaatti + kurkku + paprikakombo. Välillä
laitan sekaan kaalia, ituja, juustoa, oliiveja jne. Sitten jos teen esim. lounaaksi salaatin, niin teen siitä ruokaisamman mm. kvinoalla, pavuilla, pastalla, halloumilla, kikherneillä, härkiksellä, nyhtökauralla, katkaravuilla, broilerilla, tofulla, höyrytetyillä kasviksilla, siemenillä, pähkinöillä jne.
Sesongin mukaan mennään. Kaupasta, esim. Lidlistä, joku mahtavankokoinen ruukkusalaatti, vaikka pehtoorinsalaatti. Noita voi sitten keväämmällä laittaa multaan parvekkeelle, saavat jatkoajan...
Sen ympärille sitten rakennetaan, mitä kulloinkin sesongissa on. Talvikaudella on edullista ostaa esim. linnuille tarkoitettuja auringonkukansiemeniä, ja versottaa niitä ohuessa multakerroksessa. Siemeniä en syö.
Voi tehdä joko kasvissalaatin lisukkeeksi ruoalle, tai ruokasalaatin.
Ruokasalaattiin esim. proteiiniksi sardiineja oliiviöljyssä, kippaa sinne koko sisällön ja vähän murentelee sardiineja....
Lämpimiä salaatteja en harrasta.
Juustoa. Juusto ja pähkinät on ihan ehdottomia.
Paahdan pannulla pinjansiemeniä. Laitan aina jotain juustoa myös sekaan, joskus paistan halloumia ja joskus ripottelen aurajuustoa. Kurkku, tomaatti, friseesalaatti ovat perusaineksia. Viime aikoina olen laittanut lisäkkeeksi kiwiä. Sitten tietty tonnikalaa, savukalaa, kanaa tai ihan olen paistanut lohta siihen päälle. Teen salaattejani aika pieteetillä. Salaattikastikkeita en sen kummemmin harrasta, oliiviöljyä laitan kyllä.
Mulla on useimmiten salaatti+kurkku+ sipuli+ aurinkokuivattu tomaatti ja joku juusto, esim. feta, halloumi tai mozzarella. Välillä lisään vaikka viinirypäleitä sekaan.
Kurkku
Paprika
Tomaatti
Lehtisalaatti
Ananas
Makaroonia
Tonnikalaa
Turkkilaista jugurttia
Kananmunaa silputtuna
Suolaa
Mustapippuria
Etikkaa
Valkosipulimurskaa
Taco-maustetta
Noista tulee jo aika hyvän makuinen kokonaisuus kun antaa pari tuntia jääkaapissa maustua.
Salaatti, kurkku, tomaatti, paprika, siemeniä ja kikhernepastaa, johon sotkin pestoa tuomaan makua.
Teemme yleensä "salaatin ilman salaattia" eli ilman salaatinlehtiä. Kurkkua, tomaattia, sipulia, avocadoa, mozzarellaa, PALJON hyvää oliiviöljyä, päälle balsamicoa.. Tuo on kestosuosikkini. Yksinkertainen ja hyvä.
Riippuu salaatista eli onko ns ruokaisempi vai lisukesalaatti ruoalle.
Tänään päivällissalaatissa granny smith omena, tomaattia, kurkkua, mozzarellaa, jäävuorisalaattia revittynä, tummia rypäleitä puolikkaina, avokadoa ja hyvä salaatinkast loraus joukkoon.
Tämä kokonaisuus menee aina kaikki vaikka millainen kulhollinen olisi, syöjinä 2aik/2 teinikundia.
Saisinko tähän hyvän ohjeen tonnikalasalaattiin.
Fetasalaattia eli salaatti, pikkutomaatit,kurkku,feta,punasipuli,oliivi ja kastikkeena öljy-etikka. Mozzarellasalaatti eli feta vaihtuu mozzarellaan. Sama salaattipohja sopii myös broilerin rintaleikkeelle, paistetulle pekonille,tonnikalalle.
Kokeilepa vaihteeksi jotain muutakin salaattilajiketta sen friseesalaatin lisäksi. Mun omat suosikit on vuonankaali, viinisuolaheinä ja punasikuri. Paras tulee minusta, kun sekottaa paria tai kolmea erilaista. Mun tän hetkinen lempisalaatti on sellainen, johon tulee broilerinfilettä, joka paloitellaan (ei missään nimessä valmiita suikaleita!) ja paistetaan pannulla ja kun ovat jonkin aikaa kypsyneet, lisätään puolikkaan appelsiinin puristettu mehu ja noin 1,5 rkl soijakastiketta, annetaan paistua niin kauan, että neste on imeytynyt. Kanoista tulee ihan mielettömän hyviä noilla maustettuna ja ihanan tahmaisia pinnasta. Pohjaksi joku salaattisekotus oman maun mukaan, kirsikkatomaattia, fetaa ja tuoretta mangoa paloiteltuna. Viimeksi laitoin myös veriappelsiinia (mieluiten kalvot poistettuna). Välillä paahdan myös cashewpähkinöitä päälle.
Meillä käytetään vaihdellen erilaisia lehtisalaatteja, ja koska tykkään, että salaatissa on purutuntumaakin, niin seassa on yleensä jotain kaalia, karkeaa porkkanaraastetta tai jääsalaattia. Ja sitten kaikkea mielikuvituksen mukaan: retiisiä, avokadoa, punasipulia tai ruohosipulia, pähkinöitä, siemeniä, linssejä, kikherneitä tai papuja, erilaisia hedelmiä (viinirypäleet, omena, appelsiini hyvä kaalien kanssa, persimoa, erilaiset melonit), babypinaattia, basilikaa, rucolaa, viinisuolaheinää... Edellispäivän keitettyjä perunoita... Mun mielestä salaateissa on parasta just se, kun ei tarvitse olla mitään reseptiä, sen kuin heittelee jotain sekaisin ja syöjä voi vielä itse lisätä jotain oman maun mukaan vaikka oliiveja, aurinkokuivattuatomaattia tai juustoja.
Salaattipeti, vaikka sitä friseetä. Uunissa paistettuja juureksia, joko itse pilkottuna tai jotain pakasteesta siihen päälle. Muuten ihan sama mitä, mutta kirsikkatomaatit on mielestäni ehdottomia paahdettuna! Fetaa muruna ja sitruunamehulla maustettua oliiviöljyä päälle.
Siemeniä en juuri koskaan käytä, pähkinöitä useemmin.
Perunasalaatti on ikuinen suosikkini, siis itse tehtynä. Syön sellaisenaankin, mutta on myös hyvä lisuke. Pastasalaatteja varioin joskus, kun on jääkaappiin jäänyt paljon purkinpohjia, yllättävän hyviä yleensä!
Kunhan tulee kesä, niin kerran pari viikossa on tomaatti-mozzarella-basilika-salaattia, loppuna viikonpäivinä sitten kreikkalaista salaattia.
Joo mä ymmärrän että on vähän tylsä aihe tälle palstalle, mut jos jaksaisitte kertoa mitä viimeksi valmistuneeseen salaattiinne tuli?
Ap