Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

helsinkiläiset, tarhapaikoista kysymys!

17.05.2006 |

miten nopeasti saitte tarhapaikan, ja oliko paikka se mihin haitte?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä1979:

miten nopeasti saitte tarhapaikan, ja oliko paikka se mihin haitte?

Poikani meni tammikuun 2005 alusta hoitoon ja hain paikkaa jo toukokuussa 2004 ja paikkoja ei löytynyt kun aloin soittelemaan noin lokakuussa paikan perään. Näin siis ruotsinkielisellä puolella. Laitoin jopa suomenkieliselle puolelle hakemuksen eikä niitäkään ollut. Kun tarpeeksi soittelin alueemme päivähoidon johtajalle niin vastaus oli silti " ei ole" . tarjottiin hoitopaikkaa Hietalhden rannasata kun minä töissä kampissa ja kuljen yleisillä. Asutaan siis Itä-Hesassa.

Loppu hyvin kaikki hyvin. Loppujen lopuksi sain valita kunnallisen pph:n, yksityisen pph:n ja kunnalisen tarhan välillä. Kyllä niitä paikkoja löytyy kun tarpeeksi soittelee perään ja on itse aktiivinen ja hieman vaatii.

Nyt poika yksityisellä pph:lla ja tyytyväinen olen.

Vierailija
2/10 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysellä jo etukäteen ja selvittää mitkä kaikki päiväkodit tulisivat kysymykseen. Jos laitat vaan yhden vaitoehdon ja juuri se alue sattuukin olemaan hankala, voit joutua tosi kauas. Meillä esim. on kävelymatkan päässä kolmen eri alueen päiväkoteja ja laitoin hakemukseen ne kaikki siihen vaihtoehtolistaan. Tiesin jo valmiiksi että jos omalle alueelle ei pääse, siinä toiseksi lähimmässä päiväkodissa, joka siis on eri aluetta, olisi ollut tilaa. Me päästiin sitten omaan päiväkotiin kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haimme paikkaa vasta noin 3kk ennen toivottua aloitusta, mutta suostuin lopulta lykkäämään aloitusta vielä toiset 3kk. Meille osoitettu paikka ei ollut mikään listaamistani kolmesta vaihtoehdosta vaan n.3km päässä. Siellä lapsi ehti olla vain 3kk, kun kesän jälkeen saimme paikan toivomastamme päiväkodista. Nyt olemme tyytyväisiä. Meidän alueella on pitkät jonot pienten paikoille.

Vierailija
4/10 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haettu sääntömääräisen (oliko 4 kk) ennen. Molemmat päiväkodit olleet lähinnä kotia, matkaa alle 200 m, ihania päiväkoteja ja itä-Helsingissä asutaan.

Vierailija
5/10 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietääkö kukaan, mikä tilanne siellä on?

Vierailija
6/10 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan nykyään muualla, mutta v. 2003 kun hain lapselleni hoitopaikka niin kiven takana olivat. Olin myös todella pettynyt siihen että mistään ei tuntunut saavan vastausta että missä päiväkodeista on parhaat mahdollisuudet saada paikka. kysyin sitä useaan otteeseen ja vastaus oli aina " kaikki päiväkotimme ovat todella laadukkaita ja yhtä hyviä" . lopulta kävi niin että juuri se päiväkoti mihin hain, niin siellä oli a)vähän paikkoja b) paikat menivät kaikki sellaisille perheille jossa oli jo ennestään yksi lapsi ko. päiväkodissa. (kävi ilmi että tämä oli ollut tiedossa jo hyvissä ajoin että paikkoja ei riitä ns. uusille perheille) tästäkin olin yrittänyt kysellä etukäteen jotta olisin osannut hakea ensisijaisesti sellaiseen mihin on edes mahdollisuudet päästä.

yritin soitella kaupungin virastoon vähän väliä ja selittää että minulla ei ole mahdollisuutta vielä lasta kulosaareen (tarjosivat paikkaa sieltä) hoitoon kun olen niin hankalan matkan takana töissä ja kuljen yleisillä. olivat vain todella epäystävällisiä ja sanoivat että paikkoja ei ole eikä tule.

lopulta mulla meni niin hermo että vedin hirveet itku-potkuraivarit ensin viraston eukolle ja sitten mun miehelle. lopulta mies sanoi että hän soittaa sinne virastoon ja kas kummaa, eukko siellä luurin toisessa päässä oli kuin sulaa vahaa ja lopulta alle 24h:n kuluttua mun miehen soitosta meillä oli päiväkotipaikka lähipäiväkodista! oli kuulumma just tullu peruutus...joopa joo...aika hassu yhteensattuma.

kuulin vielä jälkikäteen yhdeltä tutulta päiväkotiopelta että sosiaaliviraston päiväkodeista vastaavat tädit kohtelevat miehiä yleensä paremmin ja ystävällisemmin kuin meitä naisia...

tästä tapahtumasta on siis aikaa, en tiedä nykyistä tilannetta. toivottavasti on mennyt paremmaksi.

Vierailija
7/10 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime syksynä pienten lasten jonossa oli kuulemma jotain 80 alueella, johon Herttoniemi kuuluu. Mutta rannasta en osaa tarkemmin sanoa, siellä on useita päiväkoteja. Roihuvuoresta lakkautettiin juuri yksi päiväkoti.

Vierailija
8/10 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saatu paikkaa edes siitä kaupunginosasta, mistä haettiin. Kirjallinen päätös tuli vasta reilu kuukausi ennen päivähoitopaikan tarvetta. Jonkin verran aikaisemmin siitä ilmoitettiin puhelimitse. Tosi hyvään päiväkotiin kuitenkin päästiin. Olen valtavan tyytyväinen. Kannattaa hakea hoitopaikkaa todella ajoissa. Paikat tuntuvat olevan kiven alla.

Vierailija
9/10 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ainakin sanottiin, että hakemuksen voi jättää vaikka kuinka aikaisin, mutta 4 kuukautta ennen alkavat sen kuun pinoa käymään läpi, eikä jättöajalla ole merkitystä.

Tietysti aikainen haku auttaa päiväkoteja ennakoimaan tarvetta.

Eli ei Suomen kunnallisissa päiväkodeissa vielä olla tilanteessa, että synnytyslaitokselta pitäis jo hakemus lähettää.

Vierailija
10/10 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta että paikkojen jaossa tärkeämpiä seikkoja ovat esim. samassa tarhassa olevat sisarukset ja tietysti kaikki erityiset syyt kuten tuen tarve yms. yms. Mutta jos tarjolla on useita samanarvoisia hakjoita eikä hoitopaikkoja riitä kaikille, katsotaan usein myös sitä kenen hakemus on tullut ensin. Sekin kenen äiti tai isä on soitellut tarhaan, käynyt tutustumassa tai muuten ollut aktiivinen asiassa, saattaa vaikuttaa. Eli ajoissa hakemisesta ja aktiivisuudesta VOI olla hyötyä, haittaa siitä ei ainakaan ole.