Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Odotatteko puolison joka toinen vkl asuvalta teiniltä samoja yksinkertaisia asioita mitä odotat koko ajan asuvilta nuoremmiltakin?

Vierailija
16.02.2019 |

Asiat on niin pieniä ja opetan niitä itse tehtäväksi myös nuoremmille yhteisille lapsille ettei tarvitse loputtomasti perässä tehdä.

Ei sen kummempia kuin että esim. sulkee kaapinoven kun on ottanut sieltä jotain, roskat roskiin kun sotkee, pesee kädet ennen ruokailua, ei jätä astioita tiskialtaan tietylle ahtaalle reunalle mistä ne on pudonneet jo monta kertaa, sammuttaa valot kun poistuu huoneestaan pidemmäksi ajaksi... Tuon kokoisia asioita joista olisi ihan kiva että ne alkaisi luonnistua isommalla iällä jo sanomattakin.

Mutta mies on sitä mieltä että olen nipottaja jos odotan tuollaisia saatikka aktiivisesti opetan, ja sanoo ettei halua itse edes tuon kokoisia asioita opettaa tai ei halua kuulla että kerron hänelle että hänen lapsen perässä piti taas tehdä tuo ja toistuvasti...

ei kuulema ole niin iso homma aikuiselle sulkea se kaapin ovi kun se jätetään vähän väliä auki tai viedä lapsen roskat roskiin...ei ole ei, mutta mitä omatoimisuutta se lapsi sillä oppii? Toisinaan voin minäkin tehdä puolesta mutta pääsääntöisesti haluan opettaa omatoimisiksi.

Mies sanoo että saan minä niistä lapsille nipottaa jos haluan mutta nimenomaan en haluaisi, että lapsi ei kuule isältään mitään odotuksia, vaan vain minulta. Voin kyllä ohjeistaa ja opettaa mutta rajan vedän siihen etten laita yksin suurinta osaa odotuksia miehen lapselle.

luettelin tuossa esimerkkejä mutta lisäksi on paljon muitakin perus omatoimisuuteen liittyviä asioita joita mies ei odota, eikä haluakaan odottaa.

Pienempien kohdalla ymmärrän mutta eikö teinin pitäisi jo osata huolehtia tuon kokoisista asioista suurimman osan aikaa itse? ymmärrän että joskus jotain unohtuu, en vaadi täydellisyyttä.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun poika ainakaan oo tehnyt mitään kotihommia isänsä perheessä ja oli oma huone. 

Vierailija
22/39 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos nuori on laiska olmi mutta sattuu olemaan edellisestä parisuhteesta, niin sitä pitää passata kuin p*ska puikon nokkaan? Hyi helvetti, ei kiitos. MIelummin yksin kuin huonossa seurassa, ja aikaisemmin lisääntyneet - siis miehet kuin naisetkin - on selvästi ydinjätettäkin pahempaa ongelmajätettä joka on kierrettävä kaukaa. Miksi kukaan haluaisi edes tuttavapiiriinsä tuollaisen "vähänkäytetyn" ja sen luokattomat huonokäytöksiset kakarat. Oksettava ajatuskin. Parempi jos nämä lapselliset suosiolla pysyisivät poissa parisuhdemarkkinoilta pilaamasta normaalien ihmisten elämää. Pysykää kotonanne passaamassa niitä p*rshedelmiänne, kukaan ei teitä kaipaa missään muualla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tulee taas sitä ihtiään niskaan, kun ihminen rauhallisesti aloittaa keskustelun asiallisesta asiasta. Yhdyssanoistakin pitää jonkun nipottaa. Hienosti pystyt kuitenkin säilyttämään asiallisen tyylisi, ap, ja uskon että myös kotona.

Minusta on luonnollista, että kotona on kaikille lapsille samat säännöt, ja isommilta odotetaan enemmän kuin pieniltä. Miehesi lapsi vaan ei näytä oppineen omassa varsinaisessa kodussaan niitä asioita, joita sinä odotat omilta lapsiltasi. Totta kai kodit ovat erilaisia. Mutta kyllä nuori ihminen kykenee oppimaan, että tässä kodissa käyttäydytään näin. En tosiaankaan usko, että vaadit kohtuuttomia.

Mutta sinun ongelmasihan on se, että miehesi ei vaadi. Osallistuuko myöskään teidän yhteisten lastenne kasvatukseen? Ehkei häntä tällaiset asiat kiinnosta. Rasittavaa. Vaimo hoitakoon?

Vai onko miehesi lapsi vain vierailija kodissanne? Vieraitahan passataan, lapsiakin. Kun mies tapaa lastaan harvoin, ei varmaan halua aiheuttaa mitään ikävää fiilistä silloin. No ei ole helppoa. Kunpa jaksaisitte miehesi kanssa keskustella nämä asiat selviksi.

Vierailija
24/39 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoista naputtaminen osaaville pienemmille lapsille!

Vierailija
25/39 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just, kyllä on taas vastauksia! En ihmettele mistä näitä curlinf-Irmeleitä tulee jos ei saa edes kaapin ovia käskeä sulkemaan.

Mä sanon mainitsemistasi asioista jopa lasten kavereille, että jos meillä syödään niin ködet pestään ja astioita ei jätetä tiskipöydän reunoille mistä ne tippuu.

Vierailija
26/39 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kengät pyytää riisumaan jalasta kun tulee sisälle vai onko sekin nipottamista mammojen mielestä?

Vierailija
27/39 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tulee taas sitä ihtiään niskaan, kun ihminen rauhallisesti aloittaa keskustelun asiallisesta asiasta. Yhdyssanoistakin pitää jonkun nipottaa. Hienosti pystyt kuitenkin säilyttämään asiallisen tyylisi, ap, ja uskon että myös kotona.

Minusta on luonnollista, että kotona on kaikille lapsille samat säännöt, ja isommilta odotetaan enemmän kuin pieniltä. Miehesi lapsi vaan ei näytä oppineen omassa varsinaisessa kodussaan niitä asioita, joita sinä odotat omilta lapsiltasi. Totta kai kodit ovat erilaisia. Mutta kyllä nuori ihminen kykenee oppimaan, että tässä kodissa käyttäydytään näin. En tosiaankaan usko, että vaadit kohtuuttomia.

Mutta sinun ongelmasihan on se, että miehesi ei vaadi. Osallistuuko myöskään teidän yhteisten lastenne kasvatukseen? Ehkei häntä tällaiset asiat kiinnosta. Rasittavaa. Vaimo hoitakoon?

Vai onko miehesi lapsi vain vierailija kodissanne? Vieraitahan passataan, lapsiakin. Kun mies tapaa lastaan harvoin, ei varmaan halua aiheuttaa mitään ikävää fiilistä silloin. No ei ole helppoa. Kunpa jaksaisitte miehesi kanssa keskustella nämä asiat selviksi.

Mies sanoo yhteisille lapsille monestakin asiasta, menettää varsinkin hermonsa, mitä ei tee vanhimmalle lapselleen... Koen että opettaa ja sanoo enemmän yhteisille kun vanhimmalle lapselleen mutta olen kuitenkin enemmän vastuussa kaikesta neuvomisesta/kasvattamisesta.

Itse en haluaisi mieltää miehen lasta vieraaksi kodissamme, mutta mies kieltämättä kyllä käyttäytyy niin kuin lapsi olisi vieras. On aivan erilainen kuin yhteisille lapsille ja tosi "herkillä" vanhinta lasta kohtaan jos hänestä puhutaan tai joku asia häneen liittyy..

Itse haluaisin odottaa kaikilta lapsilta asioita niin kuin perheenjäseniltä odotetaan iän mukaan..

Vierailija
28/39 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sama juttu. Miehen 13- ja 16-vuotiaat teinit jättävät keittiön kaapin ovet auki, roskat (tyhjät jugurttipurkit yms) jätetään pöydälle, likaiset lautaset nostetaan sentään tiskipöydälle, mutta tiskikoneeseen asti ne eivät matkusta. Pyykit ovat kodinhoitohuoneen lattialla. 

Minun ratkaisuni on se, että en siivoa heidän sotkujaan :) Siinäpähän ihmettelevät. En jaksa sanoa, kasvattaa, niuhottaa, mitä ikinä verbiä haluattekaan asiasta käyttää. Minä hoidan omat ruokani ja siivoan omat sotkuni. Lopun ajasta teen omia juttujani. 

Vierailija
29/39 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sama juttu. Miehen 13- ja 16-vuotiaat teinit jättävät keittiön kaapin ovet auki, roskat (tyhjät jugurttipurkit yms) jätetään pöydälle, likaiset lautaset nostetaan sentään tiskipöydälle, mutta tiskikoneeseen asti ne eivät matkusta. Pyykit ovat kodinhoitohuoneen lattialla. 

Minun ratkaisuni on se, että en siivoa heidän sotkujaan :) Siinäpähän ihmettelevät. En jaksa sanoa, kasvattaa, niuhottaa, mitä ikinä verbiä haluattekaan asiasta käyttää. Minä hoidan omat ruokani ja siivoan omat sotkuni. Lopun ajasta teen omia juttujani. 

Olen minäkin usein miettinyt että annanko olla vaan ja kasvatan vain omia lapsiani... Ongelmana siinä on se että ne omat kyllä pian huomaa kun isommalta ei kukaan odota mitään...enkä halua että kokevat sellaista epäreiluutta

Vierailija
30/39 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän off topic, mutta minulla on 18 v poika, jolle olen koko elämän ajan yrittänyt opettaa noita esimerkkejä. Tuloksetta. Aamulla on valot koko talossa, ja joka ovi auki, missä poika käynyt.

Eli vastaus kysymykseen: kiusaat vain kaikkia osapuolia, jos alat vaatimaan. Nalkutat vain, eikä se mitäön kuitenkaan opi. Hermostuu vain. Ja mieskin hermostuu nalkutukseen. Ja ps. uusperhe ei sovi nipottajille.

Vierailija
31/39 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olet ihan oikeassa. Tsemppiä, melkoinen riesa sulla siellä uusperheessä on. Mulla kaks omaa teiniä ja todellakin kantavat osan vastuusta. Pärjäävät hyvin myös koulussa ja harrastuksissa kun osaavat toimia yhteiseksi hyväksi. Uusperhe ei ole mikään hyvittely-tai vapaamatkustuspaikka vaan yhteinen "yritys" jossa jokaisen panos on tärkeä. Mun miehen lapset ovat pienempiä, mies pyrkii heitä kasvattamaan. Äitinsä luona elämä on kovin erilaista kuin meillä, se tuottaa heille ongelmia. Ihan jo perus käytöstavat on pitänyt opettaa. Onneks mies tuntee vastuunsa.

Vierailija
32/39 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nojoo ja ei. Itse olen aika suuripiirteinen noissa mainitsemissasi asioissa. Yleensä huomaan kaapin oven jääneen auki, kun lyön pääni siihen. Eikä sitä ovea avaa kukaan muu, kuin minä. Ehkä priorisoisin asioita muualle, jos aihe ei kaada maailmaasi. Jos minä olisin teini ja joka toinen viikonloppu etävanhemman luona, niin ottaisin tuommoinen naputuksen henkilökohtaisena - ttuiluna, vaikka se ei olisikaan sitä. Tietty käsienpesusta saa muistuttaa vaikka maailman tappiin saakka. Mutta muuten miettisin tärkeysjärjestystä asioiden suhteen, ettei teinille tule oloa, että perässä vaan naputetaan mitättömistä asioista koko ajan. Ja tietenkin on perusteltua pyytää tiskit suoraan koneeseen, ettei ne tipu reunalta ja hajoa.

Kaikille opetetaan samoja asioita ja "naputetaan", sanon kyllä ystävällisesti... Enkä osaisi olla niin että nuoremmille opetan ja sanon ja heitä vanhempien kohdalla en... Nuoremmiltakin on saanut jo kyselyä että miksi isomman ei tarvitse... Nii-in... En katsoisi ikinä läpi sormien isommalta pienemmillekin opetettavaa asiaa jos teini olisi oma lapseni, tuntuisi väärälle toimia niin nytkään sisarusten kesken...

Sä voit sanoa sille omalle lapsellesi, että isompi on miehen vastuulla, eikä isi halua rasittaa teiniä tämmöisillä. Voit todeta lapsellesi, että hän voi olla fiksumpi. Totuus on, että jos mies nyt tästä jotain haluaa vääntää, nii anna vääntää, hänen pentunsa se on.

Vierailija
33/39 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi otatte näitä käytettyjä ja sitten ulisette kun kaikki ei toimikaan kuin prinsessasaduissa.

Ei kai tuon vertaiset odotukset ole mitään prinsessa satujen odotuksia...? Olemme olleet yhdessä jo 13 vuotta ja nämä odotus ja opettamis ongelmat miehen lasta kohtaan on tulleet vastaan vasta kun yhteiset lapset kasvoivat isommaksi... Eli kun heiltä alettiin odottamaan pieniä asioita niin eipä käynyt isomman kohdalla..

Katsos kun sä et ole sitä lasta kasvattanut, vaan miehen olisi pitänyt tehdä se, mutta milläs kasvattaa kun näkee vain muutaman päivän kuukaudessa? Sellainen hyvä isä siellä taas. Opettele muuten yhdyssanat ennen kuin alat opettamaan yhtään mitään kenellekään.

Opettele muuten... Ihan huippu.

Vierailija
34/39 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan kaikilta odotetaan samoja asioita,niin omilta lapsilta kui vierailta. Jos tulee yökylään, saa siivota, pestä pyykkiä jne. eikä oleteta, että täällä kukaan saa olla kuin hotellissa. Eihän ne teinien kaverit ilahdu, kun käsketään imuroimaan lauantaina aamupäivällä, mutta ei meillä anneta vaihtoehtoja. Kukaan ei ole vapaamatkustaja.

Vierailija
35/39 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan kaikilta odotetaan samoja asioita,niin omilta lapsilta kui vierailta. Jos tulee yökylään, saa siivota, pestä pyykkiä jne. eikä oleteta, että täällä kukaan saa olla kuin hotellissa. Eihän ne teinien kaverit ilahdu, kun käsketään imuroimaan lauantaina aamupäivällä, mutta ei meillä anneta vaihtoehtoja. Kukaan ei ole vapaamatkustaja.

Vierailija
36/39 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 54v ja vieläkin jää kaapin ovet auki?

Vierailija
37/39 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun miehen 16 v käy ehkä kerran kuussa, niin emme odota häneltä mitään. Hän hoitaa kotityönsä kotonaan.

Vierailija
38/39 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

I feel you sister, i really do!

Meillä on ihan sama tilanne. Vierailevat lapset jättävät astiat altaan reunalle, karkkipaperit lattialle(!), vaatteet myttyihin lattialle, kengät keskelle eteistä, maidot lämpiämään pöydälle...jne. Lista on loputon. Olen koittanut sanoa, että jos me kaikki tehdään noin( meitä on 5 lasta+ 2 aikuista), niin täällä saa kohta lumikolalla tehdä sisälläkin tietä.

Välillä mies ymmärtää ja on mukana, välillä kuulemma olen turhan nipo. Samat säännöt on myös lasten kavereille.

En halua kasvattaa lapsista uusavuttomia ja itsekkäitä. Joten ajattelin pitää jatkossakin kiinni noista siisteysperiaatteista ja ohjeistaa lasta, oli se kumman meistä tahansa.

Ja taas tulee kommentteja kuinka ilkeä äitipuoli olen, nipo vaimo jne.

Mutta tämä kirjoitus olikin tarkoitettu tueksi niille, jotka ovat samassa tilanteessa ja ymmärtävät mistä puhutaan.

Vierailija
39/39 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet tuossa suhteessa. Tietysti lapsilla on samat säännöt olivat biologisesti kenen hyvänsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme