Open lyhyet sijaisuudet ja lapsen hoito
Pitkä ja hankala viesti, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia muilta samankaltaisessa tilanteessa olleilta.
Toivon saavani vakituisen työpaikan syksyksi, mutta jos ei, niin jatkan epämääräisten sijaisuuksien tekemistä - se kun lienee paras tapa edes joskus päästä työelämään kiinni. Lapsi on syksyllä 1,5-vuotias ja nyt en haluaisi keskustella siitä, onko vielä oikea aika töihin menolle...
Tähän asti olen tehnyt sijaisuuksia hyvin valikoiden, ainoastaan silloin, kun on ollut pidempi varoitusaika ja olen onnistunut järjestämään lapsen hoidon esim. mummolassa tai niin, että mies on voinut olla tekevinään töitä kotoa käsin. Tällä menetelmällä moni sijaisuus menee kuitenkin sivu suun - yleensä kun soitetaan, että pääsetkö tänään kymmeneltä.
Löysin pojalle ihanan perhepäivähoitopaikan yksityiseltä ja lupasin ottaa sen vastaan, vaikka en viedä tiedä varmasti, saanko vakitöitä. Onko siis mahdollista, että saan yksityisen hoidon tukea Kelalta, vaikken käykään vakituisessa työssä? Olen luvannut maksaa pph:lle kokopäivähoidosta, vaikka lapsi todellisuudessa tuskin olisi hoidossa kuin pari päivää viikossa. Taloudellisesti homma lienee lähellä plus miinus nollaa, jos itse maksettavaksi jää pari sataa kuussa ja sijaisuuksia on vähän...
Toinen juttu: onnistuuko se ylipäätään, että vien lapsen pph:lle vielä lyhyemmällä varoitusajalla, kuin itse menen töihin? Kai sen hoitajan nyt pitää tietää aamulla, montako lasta päivän mittaan hoitoon tulee? Minunkin pitää nousta joka aamu niin, että olen puoli kahdeksalta valmis ampaisemaan töihin, jos soitto tulee ja nappaamaan pojan mukaan hoitoon pudotettavaksi... Alkuun pitäisi varmaan jonkin aikaa totutella uuteen hoitajaan niin, että lapsi kävisi hoitajalla suht säännöllisesti ainakin jonkun tunnin päivässä, vaikkei minulla töitä olisikaan?
Tosi typerä tilanne kaikkien kannalta, etenkin lapsen ja hoitajan, mutta toisaalta mistä minä sen ensimmäisen pitkän työsuhteen saan, jos en tee näitä typeriä pätkätöitä alkuun? No, onhan tässä vielä muutama viikko aikaa ja muutama mahdollinen vuoden pesti mielessä, mutta jos ei tärppää, niin ei tärppää. Oliskohan näitä asioita kannattanut ajatella, ennen kuin hankki lasta...
Aineenopettaja, ja alueella kuulemma vähän heikko työtilanne mun aineeni opettajille. Ei mahdoton, mutta ei nyt sellainen, että pätevät viedään käsistä...
ap, joka oli piiitkään poissa koneelta