Vihdoin! Koirien rekisteröinti tulossa pakolliseksi vuonna 2022
Maa- ja metsätalousministeriön mukaan Suomeen perustetaan virallinen koira- ja kissarekisteri.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/95a36164-9371-4fef-a5e3-f6f5027e6fcf
Ikävä kyllä tässäkin otetaan mukaan yksityinen toimija sössimään kaikki. Luottamus kuitataan "ruokavirastolla".
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä maksan mielelläni koiraveroa, jos tienvarsille saa asiallisia kakkapussiroskiksia, jotka tyhjennetään säännöllisesti.
Miksi roskikset eivät kelpaa? Jokainen muukin kantaa roskat seuraavaan roskikseen. Reitin voi valita riskistä mukaan.
Itse en halua roskiksia liian tiheään rumentamaan ja se on kallista. Jospa vero olisi oikeasti nii iso, että koirapuistoje ja kakkaroskisten rakentaminen ja huolto rahotettaisiin niillä😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä maksan mielelläni koiraveroa, jos tienvarsille saa asiallisia kakkapussiroskiksia, jotka tyhjennetään säännöllisesti.
Miksi roskikset eivät kelpaa? Jokainen muukin kantaa roskat seuraavaan roskikseen. Reitin voi valita riskistä mukaan.
Itse en halua roskiksia liian tiheään rumentamaan ja se on kallista. Jospa vero olisi oikeasti nii iso, että koirapuistoje ja kakkaroskisten rakentaminen ja huolto rahotettaisiin niillä😀
Roskisten ei ole pakko olla rumia. Suomessa vaan tahdotaan tehdä kaikesta mahdollisimman rumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hieno idea yksilön kannalta. Muttei yhteiskunnan, eikä luonnon. Mitä järkeä on roudata muovia ja paskaa (sekaisin) johonkin jätteenkäsittelylaitokseen, kun koirankakka on kuitenkin hajoava luonnontuote?
Meillä käy naapurin kissa paskalla pihassa. Olen ratkaissut ongelman niin, että lannoitan meidän puskia sillä ilmaisella lannalla, eli nakkaan lapiolla kakat puskien juurelle.
Käytän biohajoavia pusseja! Pihalla lannoitan kasveja myös työntämällä lapiolla kakan maan alle.
Koiranomistajille pakollinen koirakoulu!
Puhtaat valkoset lumipenkat on jo seuraavana päivänä jalkakäytävillä kusesta keltasena ja paskaa täynnä.
Koiravero vaikka 500. €/kk ja koirapuistoja lisää jossa voivat riehua.
Vierailija kirjoitti:
Tervetullut uudistus. Mutta valvonta tuskin toimii. Maatiloilla nauraa räkätetään että "vai pitäs katitkin rekisteröidä, hulluja nuo vihreät, myrkkyä vaan tai kuulaa kalloon"...
Joo, ei ole vihreiden uudistus, mutta niin sen näkevät vastuuttomat koirien ja kissojen omistajat.
- miksei valvonta toimisi? Minulle ei olisi ongelma rekisteröidä/ siruttaa kolme maatilan kissaamme jotka ovat muuten leikattujakin. Valvonta menisi samalla kuin lehmienkin valvonta.
Tuo rekisteröinti onkin ihan hyvä asia. Tuotantoeläimet pitää olla rekisterissa ja niiden oloja valvontaan ja niillä on terveydenhoitosunnitelmat ym. mutta tähän asti kissojen tai koirien oloja ei ole valvonut kukaan ja koiraakin on saaut pitää miten tahansa vaikka kerrostalon kylppärissä kuonokopalla varustettuna 23 tuntia vuorokaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki muutkin kantavat roskansa seuraavaan roskikseen, niin miksi kadunvarret ovat täynnä roskaa??
Olen kuullut roskisten vähyyttä perusteltavan monella tavalla, mutta tuo "rumentaminen" on kyllä typerin syy ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Puhtaat valkoset lumipenkat on jo seuraavana päivänä jalkakäytävillä kusesta keltasena ja paskaa täynnä.
Tiukja linja on ainoa mikä tehoaa koiranomistajiin.
Loppuis ne koiruudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä maalla ei ole 10 kilsan lenkilläkään yhtään roskista, mihin voisi kakat laittaa. Yksityiset eivät ole liimanneet roskiksiinsa niitä Saa laittaa koirankakkaa -tarroja, ja ymmärrän syynkin. Jätökset haisevat roskiksessa vielä pahemmalle kuin luonnossa.
Enkä vie koiriani koirapuistoon. A) Koska niitä ei ole täällä. Pitäisi ajaa autolla lähimpään kaupunkiin. B) En halua koirilleni tarttuvia tauteja tai että joku isompi koira kävisi kimppuun. Tutut koirat naapureista ovat ok.
Vierailija kirjoitti:
Ja koiravero, olen kyllästynyt keräämään koiraspaskoja tontin reunalta, eikä ne kaupungillakaan mikään kaunis näky ole. Pitäisi ilmeisesti tulla sakotettavaksi ennen kuin kerättäisiin pois
Kun niillä koiraverorahoilla EI laiteta lisää roskiksia, eikä makseta siivouksia, tässähän se ongelma on. Kaupunkeja saa ihan tosissaan p.omm.ittaa ja vaatia useamman kerran lisää roskiksia. Pahimmat yrittävät ensin huijata ja vain siirtävät entisiä roskiksia toivottuun paikkaan. Kaupungit EIVÄT HALUA panostaa kakkaroskiksiin ja siisteyteen, ihan säästösyyt ja valintakysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hieno idea yksilön kannalta. Muttei yhteiskunnan, eikä luonnon. Mitä järkeä on roudata muovia ja paskaa (sekaisin) johonkin jätteenkäsittelylaitokseen, kun koirankakka on kuitenkin hajoava luonnontuote?
Meillä käy naapurin kissa paskalla pihassa. Olen ratkaissut ongelman niin, että lannoitan meidän puskia sillä ilmaisella lannalla, eli nakkaan lapiolla kakat puskien juurelle.
Käytän biohajoavia pusseja! Pihalla lannoitan kasveja myös työntämällä lapiolla kakan maan alle.
Miksi maan alle? Heittelen teolliset kanankakatkin vaan puskien juurelle.
Vierailija kirjoitti:
Pissiongelmaan ei ole ratkaisua, koska sitä ei voi kerätä.
Ei ole kysymys koiraverosta tai sen määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi maan alle? Heittelen teolliset kanankakatkin vaan puskien juurelle.
Ruokamaalle laitettava uloste pitää kompostoida, eikä uloste saa olla suoraan kosketuksissa ruokakasveihin. Teollisesti esikompostoiduissa ja käsitellyissä lannoitteissa ei ole samoja riskejä kuin juuri pyllystä pudonneissa. Ulosteessa voi olla loisia jne.
Hieno juttu. Tällä saadaan myös keinoja pistää kuriin laittomat maahantuojat. Älkää ostako koiraa ulkomailta tai edes Suomesta, jos ette ole vakuuttuneita sen alkuperästä.
Halpa hinta, kiire ja epämääräiset selitykset = laiton maahantuonti = eläintautivaara
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi tietty roskis ja noin 100 metrin säteellä siitä on koiranpeetä kadut täynnänsä. Se roskis ei auta jos ihmiset eivät kerää. Eräällä pariskunnalla molemmilla oli peepussit hihnaan kiedottuna. Kun koira molskautti paskan niin kumpikaan ei kerännyt sitä. Keräävät silti itselleen hyvää mainetta kun pussit ovat kivasti näkyvillä.
Ainoa joka toimii on se, etä se oikeasti kerätään sieltä ja pudotetaan lähimpään roskikseen. Toki roskisten määrää pitäisi lisätä ja erityisesti koirattomat voisivat toivoa koirankakkamerkittyjä roskiksia lisää. Omakotiasukkaat voisivat pyytää niitä omille asuinasueilleen keskeisiin kohtiin. Ei siihen omalle kohdalle, vaan reitille, josta useimmat sen bongaavat.
Itse kerään enkä käsitä koiranomistajia, jotka eivät kerää. Ei pelkästään leviävät loiset ja taudit, ei pelkästään kenkien piloille meno, eikä näky, mutta se kuvottava haju juuri kun lumet sulavat ja vetistyvät paskat leviävät tielle... Miten he kestävät sitä hajua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roskiksia rumentamaan?
O.o
Ihan kuin kakka ei olisi rumempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en halua roskiksia liian tiheään rumentamaan ja se on kallista. Jospa vero olisi oikeasti nii iso, että koirapuistoje ja kakkaroskisten rakentaminen ja huolto rahotettaisiin niillä😀Täällä maalla ei ole 10 kilsan lenkilläkään yhtään roskista, mihin voisi kakat laittaa. Yksityiset eivät ole liimanneet roskiksiinsa niitä Saa laittaa koirankakkaa -tarroja, ja ymmärrän syynkin. Jätökset haisevat roskiksessa vielä pahemmalle kuin luonnossa.
Enkä vie koiriani koirapuistoon. A) Koska niitä ei ole täällä. Pitäisi ajaa autolla lähimpään kaupunkiin. B) En halua koirilleni tarttuvia tauteja tai että joku isompi koira kävisi kimppuun. Tutut koirat naapureista ovat ok.
Lain mukaan ei tarvitse kerätä kuin hoidetuilta alueilta, eli ole siellä maalla ihan rauhassa. Olettaen tietenkin, että et naapuriesi tontille vie paskomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiravero vaikka 500. €/kk ja koirapuistoja lisää jossa voivat riehua.Pissiongelmaan ei ole ratkaisua, koska sitä ei voi kerätä.
Ei ole kysymys koiraverosta tai sen määrästä.
Sen voi lapioida ja viedä kotiinsa.
Juu en rekisteröi, hoidan koirani hyvin enkä tarvitse isoveljeä valvomaan tätäkin kaiken muun paskan lisäksi.
Ja tälläkään ei ole muuta kuin byrokratiaa lisäävä vaikutus.
Paljon parempi idea olisi ollut kaatolupa pentutehtailijoille.