Venähtänyt kierto, miten viikot?
Onko muilla kokemuksia että tuplapitkästä kierrosta tullut raskaaksi? Miten on määritelty viikot neuvolassa ja pääsittekö ultraan aikaisemmin?
Mulla vikat menkat oli 15.3. tosi lyhyestä kierrosta (24 pv). Tuhruilua oli 1.-7.4. (kp 18-24). Pääsiäisenä 15.4. (kp 32) testasin negan. Plussa pamahtikin sitten äitienpäivänä 14.5. Olen yrittänyt laskeskella että jos pääsiäisenä olisi pitänyt menkkojen alkaa, olisi nyt menossa viikko 4+4. Soitin neuvolaan eikä terkkarikaan uskaltanut sanoa mitään varmaa, antoi ajan ensi viikolle niin voidaan katsoa tilannetta. Lähinnä jos laskee edellisten kuukautisten mukaan olisin jo viikolla 9+0!
Kokemuksia miten muilla on käynyt. Luulen että pääsen ehkä ultraan vähän aikaisemmin ja toivottavasti siitä vähän selviää missä mennään. Toistaiseksi oletan itse olevani viikolla 4+jotain :-)
Onnellista odottelua kaikille!
Minulla on normaalistikin aikas pitkä kierto - eikä ihan päivän päälle säännöllinenkään. Niinpä molemmista raskauksista (toinen nyt menossa 22. viikolla) on ollut ihan turha katsoa kuukautisten alkamispäivää - tai ainakin siihen on saanut lisätä sopivasti aikaa.
Tästä nykyisestä kun soitin terkkarille - lähetti minut ihan suoraan kunnan terveyskeskukseen iänmääritykseen - kävin siis alkuraskauden ultrassa ihan vain sikiön koon mittauttamassa - ja raskausviikot selventämässä. Meidän kunnassa kun rakenneultrakin tehdään omassa terveyskeskuksessa - laitteet ja osaavat henkilöt löytyvät. Tällöin oli neuvolassa viikot suoraan tiedossa jo ensimmäisellä käynnillä (kävin ultrassa ennen sitä) ja np-ultraankin oli helppo varata aika.
Ekan raskauden aikana asuin eri paikkakunnalla ja silloin varattiin sairaalaan aika np-ultraan (ei puhettakaan alkuraskauden ultrasta) - ja juteltuani puhelimessa ajanvaraukseen vastanneen henkilön kanssa antoi minulle ajan sille " viimeiselle" mahdolliselle viikolle milloin np-ultran voi tehdä - laskettuna viimeisistä kuukautisista. Todellisuus oli sitten huomattavasti vähemmän, mutta kuitenkin riittävästi siihen, että turvotusmittauksen voi tehdä.
Käytäntö vaihtelee siis ihan riippuen siitä kenelle soitat ja millä paikkakunnalla.