Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan 1-vuotiaan nukkumaan päiväunia?

Vierailija
15.02.2019 |

Pidettiin jatkuvasti heräilevälle 1-vuotiaalle unikoulu lähes kuukausi sitten ja lapsi nukkuu nyt yöt heräämättä. Ongelmana on, että jo aiemmin huonosti menneet päiväunet ovat kutistuneet lähes olemattomiin. Ennen nukkui aamupäivällä 45 min ja iltapäivällä 20-30 min, nyt keski- tai iltapäivällä enää yhdet 20-30 min unet. Yöunet kestävät noin 10 tuntia. Mielestäni tämä on todella vähän näin pienelle lapselle.

Lapsi menee siis unisena nukkumaan ja herää 20-30 minuutin kuluttua pirteänä. Alkuillasta on sitten todella väsynyt ja kiukkuinen. Ei rauhoitu takaisin unille millään. Olen kokeillut laittaa päikkäreille myöhemmin, ei vaikutusta. Ei myöskään nukahda yöunille aikaisemmin. Tosi väsyneenä saattaa nukahtaa toisille päiväunille pari tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa, mutta sitten valvoo myöhempään.

Mitä voisin vielä kokeilla? Hyväksynkö sen, että lapsi nukkuu näin huonosti ja kiukkuaa väsymystään kaikki illat?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ottanut tuollaisista ollenkaan stressiä kun lapset oli pieniä. Ajattelin, että lapset on kuten eläimet, nukkuvat kun nukkuvat, eikä siitä tarvi numeroa tehdä milloin ja kuinka paljon.

Vierailija
2/12 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selität kersalle unien tärkeyden, niin siinä se!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut hyvin laiska päiväunille nukuttaja. Jokainen kolmesta lapsestani lakkasi nukkumasta päiväunia hieman yli 2v. Illalla laitoin aikaisemmin nukkumaan. 

On todella vaikea sanoa, mitä pitäisi tehdä. Ehkä itse yrittäisin sitä, että selaisin kännykällä vieressä päiväunien ajan ja kun lapsi havahtuisi unesta, hän huomaisi sinun olevan vieressä ja jatkaisi unia. 

Vierailija
4/12 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa välttämättä nukkumaan. Voi olla, että tuo on lapsesi luontainen rytmi, tai sitten jokin vaivaa nukkuessa (hampaat, vatsa). Tilanne saattaa helpottaa itsestään, ja liikaa ei kannata stressata.

Vierailija
5/12 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venlavaksiinia ja ketipiinoria.

Vierailija
6/12 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen lapsen kokemuksella voin sanoa, että ketään ei voi pakottaa nukkumaan. Jossain vaiheessa taitekohdissa voi olla alkuiltaisin rankkaa, mutta siitä se rytmi oikenee, kun unentarve vähenee tai kasvaa esim. kasvupyrähdyksen aikaan.

Vähäunisten vauvojen ja taaperoiden sanotaan olevan älykkäitä.

Vierailija
7/12 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole tyytyväinen, että nukkuu nuon pitkät yöunet. Päiväuniksi riittää tuo yksi kerta. Meillä eivät nukkuneet päikkäreitä kovin vanhaksi ja sitten kun päiväkodissa oli pakko olikin yöunen saamisessa ongelmia. Ihan turhia ovat päiväunet monelle 2-3 vuotiaalle ja sitä vanhemmalle.

Vierailija
8/12 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa mutta esikoiseni oli tosi huono nukkumaan eikä kyllä päiväunia nukkunut enää ollekaan 2-vuotiaana. Just tuommoisia lyhyitä 20 minuutin unia nukkui päivällä yhdet. Meni sitten nukkumaan jo illalla seitsemän kahdeksan aikaan ja pystyssä oli kuudelta aamulla. Tosi väsyttävää.

En tiedä mistä johtui mutta oli kehitysviivästymää (ei motorisia) ja väkisinkin mietin että johtuiko huonosta nukkumisesta.

Alakoulussa kokeiltiin melatoniinia ja siitä sai avun. Nyt 14-vuotias ja nukkuu jo hyvin mutta menee mielellään ajoissa nukkumaan ja herää aikaisin. Harvinaista että nukkuu aamuyhdeksään.

Ja tämä vain meidän tarina. Toiset pärjää vähemmällä unta. Ei teidän lapsella välttämättä mitään neurologista ole enkä tiedä itsekään oliko nukkumattomuus meidän pulmien syy vai seuraus. Nyt siis ihan normaali teini on.

Vierailija
9/12 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teet aamupäivällä? Parin tunnin puistoilun jälkeen takuulla nukkuu.

Vierailija
10/12 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 vuotiaana päiväunien määrä vähenee useimmiten yhteen. Meillä oli sellainen joka oli jo 5-10 kk nukkui kolme päiväunta mutta ne olivat kukin 30 min. paitsi jos nukuin itse vieressä, silloin pidempi. Voi olla että nyt ei ehkä ole tottunut yksiin päiväuniin, joten siksi enemmän väsynyt illalla voit koittaa josko vielä tarvii kaksi, mutta jos ei nukahda niin pysy yksissä.

Meillä vähitellen nuo pöiväunet yhdistyi niin että nykyään nukkuu 30-45 min kello 14 aikaan. On nyt kaksi-v.

Lapsen serkku on samanikäinen melkein ja nukkuu helposti 2h päiväunet, olen kade mutta minkäs teet kun me saatiin vähäuninen. Meillä myös yöunet n. 10 h taisi olla 1v

Vierailija
11/12 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1 vuotiaana päiväunien määrä vähenee useimmiten yhteen. Meillä oli sellainen joka oli jo 5-10 kk nukkui kolme päiväunta mutta ne olivat kukin 30 min. paitsi jos nukuin itse vieressä, silloin pidempi. Voi olla että nyt ei ehkä ole tottunut yksiin päiväuniin, joten siksi enemmän väsynyt illalla voit koittaa josko vielä tarvii kaksi, mutta jos ei nukahda niin pysy yksissä.

Meillä vähitellen nuo pöiväunet yhdistyi niin että nykyään nukkuu 30-45 min kello 14 aikaan. On nyt kaksi-v.

Lapsen serkku on samanikäinen melkein ja nukkuu helposti 2h päiväunet, olen kade mutta minkäs teet kun me saatiin vähäuninen. Meillä myös yöunet n. 10 h taisi olla 1v

Tätä olin tulossa itsekin kirjoittamaan. Eli voi olla, että rytmi on vaihtumassa nyt yksiin päiväuniin. Ainakin meillä oli muistaakseni tuossa iässä hankalaa, kun lapsi ei ihan jaksanut vielä yksillä unilla, mutta ei kuitenkaan nukahtanut vanhan rytmin mukaankaan. Siirrettiin suosiolla päiväuniaikaa myöhäisemmäksi, ja välillä kun ei meinannut jaksaa, saattoi lapsi iltasella nukahtaa hetkeksi. Tämä oli kuitenkin ohimenevä vaihe ja ajan kanssa ne yhdet päikkärit alkoivat riittää.

Vierailija
12/12 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et millään. Meillä lapsi 10 kk nukkuu öisin noin 10h (heräten siis yleensä klo 05-06), päivällä ei ollenkaan ellei laiteta ulos vaunuissa. Kasvaa hyvin, syö hyvin, ei vaan nuku. Olin itse kuulemma samanlainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän