Ei voi olla totta!!! Sain juuri kuulla että työsopimustani ei jatketa koska " sähän jäät kuitenkin kohta äitiyslomalle" !!!
Työkaverin sopimusta jatkettiin kyllä, hän ei ole raskaana... Mitä voin tehdä? Eihän tämä voi olla oikein?!
Kommentit (32)
Turha ruveta mitään jupisemaan. Määräaikainen työsopimus on määräaikainen eikä muuks muutu.
sillä että päätös jatkosta on tehty syrjivästi. Samoin kuin että ei olisi palkattu koska on raskaana tai voi tulla raskaaksi.
Vierailija:
sillä että päätös jatkosta on tehty syrjivästi. Samoin kuin että ei olisi palkattu koska on raskaana tai voi tulla raskaaksi.
koska " sähän jäät kuitenkin kohta äitiyslomalle" , siis tämä oli syy. Ja siis tämä on projektiluontoinen työ jossa ollaan oltu yhtä kauan, mutta nyt työkaveri jatkaa vielä ja minä lopetan, vaikka oltaisiin ihan hyvin voitu jatkaa molemmat, jolloin projektin kokonaiskesto olisi lyhyempi. Siis tulisi varmaan valmiiksi niillä tienoin kun äippälomani alkaa.
Jää sairaslomalle äitiysloman alkuun saakka. Jos et muuta keksi, niin valita supistuksia ja kipeää selkää tms, mutta hanki se saikku.
Saikku sen sinun äitiyspäivärahasi takia, sillä muuten joutunet minimille ja sitten ei naurata.
Eli kipin kapin marssimaan vaikka yksityiselle. Sano että sinulla on nyt töissä tosi rankkaa, kun sopimusta ei jatkettu ja supparitkin alkoi ja oot niin stressaantunut tämän kaiken takia, että pelkäät lapsesi puolesta. Kyllä takuulla saat saikkua.
Ei asiakkaan puheilla ole juuri väliä, he voivat sanoa suoraan, miksi eivät halua sinua enää töihin. Jos ne ei halua jatkaa kanssasi yhteistyötä, niin sitten eivät halua. Työnantajasi (vuokratyöfirma) ja sinun välisestä sopimuksesta riippuu se oletko oikeutettu saamaan palkkaa enempää. Tuskin, sillä ei ne vuokratyövoimafirmat ole ihan hatusta repineet niitä työsopimuksiaan.
Vetosin siis siihen että jatko olisi 100% varmasti ollut tiedossa ilman äitiyslomaa ja myös esimieheni vahvisti tämän, hallinnon lakimies oli se joka yritti saada minut pihalle.
Kyseessä myös valtion homma.
Vierailija:
Vetosin siis siihen että jatko olisi 100% varmasti ollut tiedossa ilman äitiyslomaa ja myös esimieheni vahvisti tämän, hallinnon lakimies oli se joka yritti saada minut pihalle.
Kyseessä myös valtion homma.
tosi mahtava neuvo!!!
Eipä ole ihme että työt siirtyy Kiinaan... täällä haetaan heti saikkua kun ollaan asioista eri mieltä...
Muutoin vaikka 800¿/kk äitiyspäivärahasi tippuisi minimiin, niin kyllä minä hakisin saikkua. Luulen että sinäkin mieluummin hakisit saikkua kuin kituisit minimillä.
Vierailija:
tosi mahtava neuvo!!!Eipä ole ihme että työt siirtyy Kiinaan... täällä haetaan heti saikkua kun ollaan asioista eri mieltä...
Saikku ei vaikuta mitenkään tulevaan äitiyspäivärahaa. Hohhoijaa...
Vierailija:
Muutoin vaikka 800¿/kk äitiyspäivärahasi tippuisi minimiin, niin kyllä minä hakisin saikkua. Luulen että sinäkin mieluummin hakisit saikkua kuin kituisit minimillä.Vierailija:
tosi mahtava neuvo!!!Eipä ole ihme että työt siirtyy Kiinaan... täällä haetaan heti saikkua kun ollaan asioista eri mieltä...
Kato Kelan sivuilta ne määräytymisjutut, en jaksa alkaa niitä tässä selvittää... Periaate on, että määräytyy joko viimesen vahvistetun verovuoden tulojen perusteella (eli vuosi 2004) tai viimesen 6 kk tulojen jos ne on väh. 20 % suuremmat kun v. 2004.
Saikulla ei oo mitään väliä, mutta jos oot ollu töissä esim vaan 3 kk ennen äippälomaa, mutta työsuhde on OLISI jatkunut ellei äippäloma olis alkanut, niin sillon Kela saattaa laskea niiden tulojen mukaan.
Kela tekee muuten poikkeuksia näissä jutuissa, jos on hyvät perusteet, eli kannattaa olla yhteydessä Kelaan jos sulla on jotain mikä saattais lisätä äippärahaa. Mulla on parikin kaveria saaneet lisää rahaa, kun on laittaneet omia perusteluita tuloistaan. Mutta älä nyt usko tota saikku-tyyppiä. :)
Minä hakisin sairauslomaa, varmuuden vuoksi. Jos mennään ihan kirjaimellisesti, et ole työttömänä oikeutettu ansioihin perustuvaan äp-rahaan, sillä sillä korvataan ansionmenetyksiä ja sullahan ei ole ansioita jos sä et ole töissä. TÄMÄ ERITYISESTI JOS OLET OPISKELIJA.
Ja teille idiooteille, jotka höpöttävät systeemin hyväksikäytöstä ja siitä että määräaikainen on määräaikainen niin MISSÄ ON TEIDÄN MORAALINNE?
Eihän selvää vääryyttä voi kukaan normaalilla omallatunnolla varustettu ihminen hyväksyä.
ON VÄÄRIN, ihan lain mukaan, että työnanantaja antaa rakauden vaikuttaa työsuhteeseen. Vaikka pätkiä ei ole pakko antaa lisää, niin on silti moraalisesti väärin ja lan hengen vastaista olla jatkamatta ainoastaan sillä perusteella, että
ON MYÖS VÄÄRIN että kela tulkitsee omaksi edukseen ja käyttää hyväksi pätkätyöläisen ahdinkoa. Ei mitenkään mahdu mihinkään käsitykseen oikeasta se, että jos pätkätyöläisen työsuhdetta ei jatketa raskauden takia niin kela käyttää sitä " aukkoa" eli parin viikon työttömyyttä hyväkseen ja tulkitsee, että työntekijä ei poistu äitiysloman takia työmarkkinoilta (vaan on pääasiallisesti esim opiskelija) eikä siksi tarvii kuin minimiäp:n.
Kun toi jälkimmäinen uhka on olemassa, jokainen järkevä ihminen järkkäilee tilanteen sellaiseksi, että hädänalaista asemaa ei voi hyväksikäyttää. Saikku on siihen yksi ratkaisu.
Vierailija:
Saikulla ei oo mitään väliä, mutta jos oot ollu töissä esim vaan 3 kk ennen äippälomaa, mutta työsuhde on OLISI jatkunut ellei äippäloma olis alkanut, niin sillon Kela saattaa laskea niiden tulojen mukaan.
Jos pätkä loppuu kelan mielestä muista syistä kuin äippälomaan niin silloin et poistu töistä etkä tarvii tulosidonnaista äp-rahaa. Tämä koskee siis ennenkaikkea opiskelijoita ja näin on käynyt.
Siihenhän olisi pitänyt vastata että l tuota asiaa ei saa käyttää perusteena.
Meidän ammattiliitto ei aja mitenkään määrräaikaisten asemaa. Ja kun mulle kävi juuri noin kuin ap:lle, eli toisella jatkui määräaikainen ja mulla loppui, niin vaikka soiteltiin liiton pääpaikkaan ja kysyttiin, niin ei heillä ollut tarjota mitään apua. Minä olin ollut 6 vuotta työsuhteessa, jonka jälkeen määräaikaisuutta ei uusittu, mutta kaverille sen sijaan annettiin töitä.
No, minä otin sitten liitosta ilon irti ja nostin sieltä muhkeaa työttömyyskorvausta, joten siinä asiassa liitosta tietysti oli apua.
Kun se saikku ei vaikuta, koska se saikkuhan loppuu samalla kun työsuhde, eli tässä tapauksessa 2 viikkoa ennen äitiysloman alkua!!! Mä en tajuu kuinka tyhmä voi joku olla, kun jauhaa tosta saikusta!
Ja tuosta liittoon kuulumisesta vielä, olen liiton opiskelijajäsen, mutta siitä ei taida nyt olla apua.. Olen siis opiskelija, töissä nyt että saan korkeamman äippärahan.