Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä tälläinen outo nielukipu/vastakipu voi olla?

Vierailija
14.02.2019 |

Olen perusterve 24v nainen. Nyt jo jonkin aikaa on vaivannut omituinen nieluun ja ylävatsaan keskittyvä kipu. Kipu tulee vain silloin, kun menen sänkyyn makaamaan ja yritän saada unta. Ensin suuhun alkaa nousemaan limaa/sylkeä, jonka jälkeen nielussa tuntuu painetta ja jos nielaisen niin nieluun tulee tosi ikävä tunne, vähän kuin just painetta tms. Yleensä tuntemus leviää tästä rintakehään ja ylävatsaan vihlovaksi kivuksi. Tämä on tosi inhottavaa, koska en saa tuntemusten ja kivun takia nukuttua. Inhottavinta on oikeastaan tuo nielukipu, välillä ylävatsakin on niin kipeä että se suorastaan kramppaa ja aiheuttaa yökkimistä.

Olen vajaa vuosi sitten käynyt ylävatsan tähystyksessä (muiden vatsavaivojen takia) eikä silloin löydetty mitään. Kun olen tätä googlaillut niin sain vastaukseksi että kyseessä voisi olla refluksi, mutta eikö se olisi näkynyt tähystyksessä? Oireet eivät vaivaa ikinä muulloin kuin iltaisin makuuasennossa, aamuisin voi joskus tuntua ylävatsalla tylppää kipua. Varasin terveyskeskuksesta ajan, sain ajan pelkästään hoitajalle joka vaan kummeksui ja käski lopettaa puhelimen käyttämisen sängyssä, koska se häiritsee unta :D Sen kyllä tiedänkin, mutta en usko että puhelimen käyttö aiheuttaa kipuja. En koe olevani ahdistunut tai jännittynyt, tiedän että monille "palan" tunne kurkussa voi johtua ahdistuksesta. Hoitajakin sanoi että yleensä ahdistuessa suu ja nielu nimenomaan kuivuvat, eikä niinkuin minulla että sylkeä nousee suuhun. Närästyslääkkeet (Somac, Rennie) eivät auta.

Alan olemaan epätoivoinen, kun tämä vaiva vaikeuttaa nukkumista. Jos olen tosi väsynyt ja nukahdan tyyliin 10 minuutissa, niin en herää näihin vaivoihin. Harvoin kuitenkaan nukahdan noin nopeasti. Onko kenelleäkään muulla ollut vastavaa? Mitä ihmettä voisi olla? Menetän järkeni kohta kun en pysty nukkumaan kunnolla.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappikiviä? Kuulostaa kyllä oudolta jos oireilee noin, mut ylävatsalla tuntuvat kivut usein viittaa sappivaivoihin

Vierailija
2/3 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan refluksilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut refluksin hoito-ohjeita? Sängyn päätyä voi esim nostaa laittamalla sinne pääpuolen jalkojen alle jotain korokkeeksi.

Voit myös vaatia sen ajan lääkärille, joka pohtii sitten sopivaa närästyslääkettä ja antaa lisäohjeita, tai lähetteen tutkimuksiin. Hoitajalle voit sanoa että hänellä käynti ei auttanut ja haluat jonkun jolla on koulutus tehdä diagnooseja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi