Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huono miniäkö?

Vierailija
14.02.2019 |

Minulla ja miehellä on 5kk ikäinen tyttö, joka edelleen heräilee öisin kerran tunnissa-parissa, minkä vuoksi olen erittäin väsynyt. Mies lähti parin päivän työmatkalle, minkä vuoksi miehen äiti tuli auttelemaan vauvan kanssa, että saisin välillä ottaa päiväunia.
Nopeasti kävi ilmi, ettei vauvan syöttäminen, nukuttaminen tai vaipan vaihto luonnistuneet, sillä vauva on kovin liikkuvainen eikä anoppi pärjää vauvan kanssa (anoppi jo päälle 70 ja sormissa ja polvissa nivelrikkoa). Eikä anoppi vaikuttanut kiinnostuneelta tekemään ruokaa tai siivoamaankaan. Joten lepoa en kyllä saanut. Lisäksi anoppi tykkää istua kahvipöydässä tuntitolkulla ja nauttii istua valmiiseen ruokapöytään. Anoppi on myös kovin puhelias eikä hiljaisia hetkiä sallita, joten silloin kun vauva nukkui päiväunia, minun piti pitää seuraa anopille.
Seuraavana päivänä minua alkoi myös hiertää anopin varovainen vihjailu esim vauvan ruuista. Teen kasvis ja lihasoseet itse suomalaisista raaka-aineista (silloin kun suomalaisia on saatavilla), mutta anopin mielestä kaikki raaka-aineet pitäisi ostaa luomuna ja lihakin mielellään lihatiskistä. Sain myös arvostelua, kun syötin Piltin hedelmäsoseita. Rehellisyyden nimissä minulla ei ole energiaa eikä aikaa alkaa tekemään itse luumu-, omena- ym soseita. Katsoi myös tarkasti, millaista ruokaa teen miehelle illaksi, kun tämä tulee kotiin. Vihjaili mieheni laihtuneen.
Anoppini on kyllä kultainen ihminen eikä varmasti tarkoita mitään pahaa.
Mies tuli eilen kotiin ja iltapäivällä anoppi kysyi, voisiko vielä jäädä yöksi (asuu 50min ajomatkan päässä). Minun oli pakko keksiä jokin syy, miksi ei voisi jäädä. Anopille oli tulossa flunssa (yski ja niisteli), joten sanoin, että onkohan viisasta jäädä, jos flunssa vaikka tarttuu lapseen ja öistä tulee entistä hankalammat kipeän vauvan kanssa. Olin odottanut mieheni paluuta kuin kuuta nousevaa ja sitä, että saataisiin olla oman porukan kesken ilman, että pitäisi koko ajan kestitä ja pitää seuraa vauvan hoidon lisäksi.
Anoppi vaikutti lähtiessään loukkaantuneelta. Itselle tuli hieman huono omatunto, kun laitan hyvää tarkoittavan anopin lähtemään kotiin, mutta halusin jo lepoa. Hieman siis kaivertaa, että tuliko nyt tehtyä pahasti. Mielipiteitä?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tehnyt pahasti. Älä huoli enää anoppia avuksi, pärjäät paremmin yksin.

Vierailija
2/24 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvää päivää taas. Kuorimetaan iäkästä vanhusta ja uhriudukaan kun tämä ei kohtelekaa kuin prinsessaa. Hoida itse lapsesi. Yksi lapsi ei voi olla noin raskas ponnistus ettei aikuinen terve ihminen pariin päivään pärjään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta teitte väärin jo siinä, että pyysitte iäkästä anoppia hoitamaan. Kyllä aikuisen ihmisen jo pitäisi yksin pärjätä.

Vierailija
4/24 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tämä on provo? Ei kai kukaan pyydä tuon ikäistä auttamaan, kun isä on pari yötä poissa? 

Vierailija
5/24 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää taas. Kuorimetaan iäkästä vanhusta ja uhriudukaan kun tämä ei kohtelekaa kuin prinsessaa. Hoida itse lapsesi. Yksi lapsi ei voi olla noin raskas ponnistus ettei aikuinen terve ihminen pariin päivään pärjään.

Se vanhushan tuossa kuormitti vauvan äitiä. Ap, teit oikein, älä ikinä enää kutsu anoppia "auttamaan"! Myöskin hän on sinulle velkaa anteeksipyynnön tuosta käytöksestä - sitä kyllä tuskin tulee.

Vierailija
6/24 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tämä on provo? Ei kai kukaan pyydä tuon ikäistä auttamaan, kun isä on pari yötä poissa? 

Mitenköhän se meidän pressa pärjää vauvan kanssa...?

Vierailija
7/24 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä...tuon auttamiskuvion pitäisi jo mennä toisin päin. Pojan miettiä miten hän voisi auttaa äitiään, eikä kuormittaa tätä omilla ongelmillaan. Anoppi on kasvatus työnsä ja lapsensa hoitanut itsenäisyyteen ja aikuisuuten.

Vierailija
8/24 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vanhushan tuossa kuormitti vauvan äitiä. Ap, teit oikein, älä ikinä enää kutsu anoppia "auttamaan"! Myöskin hän on sinulle velkaa anteeksipyynnön tuosta käytöksestä - sitä kyllä tuskin tulee.

Kenelle tulee edes mieleen pyytää anoppiaan luokseen tuossa tilanteessa? Tyhmyydestä pitääkin sakottaa.

Vierailija
9/24 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ketäköhän Jenniä auttaa, kun tämä on toisaalla enemmän kuin pari yötä? Saulin äiti? :D

Vierailija
10/24 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, sä olet liian kiltti. Koska anoppi halusi auttaa vauvan kanssa, enkä kutsunut häntä kylään niin:

1. Anoppi ei voi hoidella vauvaa.

- Voi varmaan viedä sen lenkille rattailla? Laulaa, leikkiä, nukuttaa? Herätä yöllä antamaan maitoa pullosta x2.

2. Anoppi haluaa valmiiseen kahvipöytään.

- Kehotan keittämään sumpit ja leipomaan, myös pakkaseen, kun imetän.

3. Anoppi haluaa ruokaa.

- Annan rahaa ja kauppalistan/pyydän kokkaamaan, myös pakkaseen.

- Tilaan meille pitsaa.

4. Anoppi ei halua tehdä kotitöitä.

- Painostan ja sanon, et siitä olisi iso apu näin vauva-arjessa.

- Isken rätin käteen. Tai annan likapyykit ja pyydän hoitamaan.

5. Anoppi haluaa seurustella kun vauva nukkuu.

- Sanon, EI käy. Mäkin menen nukkumaan ja tässä on kaukosäädin/lehti.

6. Anoppi valittaa vauvan ruuista.

- Sanon, että kuten hän ymmärtää olen väsynyt ja helpotan arkea, jotta jaksan huolehtia vauvasta Mikä on pääasia. Hän voi kehitellä niitä vauvan ruokia ja muun perheen ruokia varastoon ja siivota jos haluaa auttaa mun jaksamista. Luomu ja Lihatiski ylittää budjetin, mut Mummo voi sponssata jos tahtoo.

7. Anoppi valittaa miehen ruuista.

- Käsken tehdä itse. Tai ostan sille valmisannoksia töihin. Kehotan miestä tekemään ruuan välillä.

8. Anoppi sanoo et mies on laihtunut.

- Eikö olekin komeempi nyt? Painosta tekemään ruokaa ja leipomaan et saadaan lisää energiaa.

9. Anoppi ei tee mitään ja haluaa vielä jäädä.

- Sanon et ei käy. Tila ei riitä, koska kutsuin siskon ja äidin avuksi ja ne lupasi tulla huushollamaan viimeisen päälle kuten meidän suvussa on tapana vauvaperheissä.

Vierailija
11/24 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko hänelläkin nivelrikkoa käsissä ja polvissa?

Vierailija
12/24 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelle tulee edes mieleen pyytää anoppiaan luokseen tuossa tilanteessa? Tyhmyydestä pitääkin sakottaa.

No en itsekään olisi pyytänyt ketään auttamaan tuossa tilanteessa, mutta nuo ovat kaksi erillistä asiaa. Jos anoppi ei halunnut tulla, hänen olisi pitänyt kieltäytyä. Mutta tuollainen käytös anopilta oli totaalisen väärin.

Vierailija
13/24 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en siis anoppia luokseni pyytänyt vaan mieheni. Ja anoppi on kyllä koko ajan tarjoutumassa avuksi. Ja ei 70v välttämättä ole "toinen jalka haudassa". Tämä miehen äiti kuitenkin vielä kääntää pellot ja hoitaa tilaa (sormien vuoksi hienomotoriikka ei vaan enää niin pelitä, minkä vuoksi on arka vauvan kanssa) eikä ole hevillä luovuttamassa tilaa eteenpäinkään. 

-ap

Vierailija
14/24 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ketäköhän Jenniä auttaa, kun tämä on toisaalla enemmän kuin pari yötä? Saulin äiti? :D

Voi helvetin ketä. Eikö nuoriso osaa enää puhua eikä kirjoittaa? "KUKAKOHAN"

Vierailija
15/24 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tunnen tällasen perheen. Myös paljon isompien lasten kohalla, aina kun isä työreissussa, pyydetään jompikumpi mummoista apuun.

Vierailija
16/24 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono mummo. Älä pyydä enää häneltä "apua".

Vierailija
17/24 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yli 70-v anoppi, joka mielellään hoitaa lasten yöheräämiset, laittaa ruokaa, saattaa siivotakin. Valitettavasti oma äitini on hieman tuota sarjaa kuin aloittajan anoppi. Riippuu siis persoonasta. Olen pahoillani, että et saanut kovasti kaivattua apua. Ymmärrän TÄYSIN kuinka avulle on tuossa tilanteessa tarvetta. Toivottavasti lapsen kasvaessa löytyy tapa anopille olla avuksi. Esim lapsen vahtiminen kun käyt jossain.

Vierailija
18/24 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en siis anoppia luokseni pyytänyt vaan mieheni. Ja anoppi on kyllä koko ajan tarjoutumassa avuksi. Ja ei 70v välttämättä ole "toinen jalka haudassa". Tämä miehen äiti kuitenkin vielä kääntää pellot ja hoitaa tilaa (sormien vuoksi hienomotoriikka ei vaan enää niin pelitä, minkä vuoksi on arka vauvan kanssa) eikä ole hevillä luovuttamassa tilaa eteenpäinkään. 

-ap

Miten miehesi kutsuu teille vieraita kun ei ole itse paikalla tai "apulaisia" kysymättä sinulta onko se ok? Olisit kieltäytynyt emännöimästä pienen vauvan kanssa.

Vierailija
19/24 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Sinulle ei tullut mieleen sanoa, että pärjää yksin ettet tarvitse lapsenvahtia?

Vierailija
20/24 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ja se kaikui kuuroille korville kun kerroit ettet tarvitse apua? Anopin haukkumisen sijaan kävisin miehen kanssa keskustelun, että pärjäät ja seuraavalla kerralla kysyy sinulta ennen kun pyytää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän