Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Superjumbon valmistus lopetetaan. Concordelle ei ole vieläkään seuraajaa. Mikä ilmailualaa oikein vaivaa?

Vierailija
14.02.2019 |

Kohta lennellään kaksitasoilla, joissa on kierteinen kuminauhamoottori niin kuin lasten lennokeissa?

https://yle.fi/uutiset/3-10645673

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttoaineen kulutus pitää olla mahdollisimman pieni/istumapaikka ja kilometri. Soveltuvuus eri lentoprofiileille auttaa tietenkin. Ei ihmiset ole enää valmiita maksamaan tuhansia nopeasta matkasta Atlantin yli. Viivan alle pitää jäädä jatkuvasti tarpeeksi, muuten ei homma kannata.

Vierailija
2/8 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevatko pian sähkölentokoneet, niin kuin autot?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polttoaineen kulutus pitää olla mahdollisimman pieni/istumapaikka ja kilometri. Soveltuvuus eri lentoprofiileille auttaa tietenkin. Ei ihmiset ole enää valmiita maksamaan tuhansia nopeasta matkasta Atlantin yli. Viivan alle pitää jäädä jatkuvasti tarpeeksi, muuten ei homma kannata.

Eikö superjumbo ole paras kuljettamaan halvalla kun mahtuu niin paljon penkkejä?

Mikä kone sitten on nykytilanteeseen sopivin?

Vierailija
4/8 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trivial pursuitissa oli kysymys. palkonko maksaa lippu Concordella New York - Lontoo, vastaus 13 000 $ !? On aika jolleen kallista!

Vierailija
5/8 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polttoaineen kulutus pitää olla mahdollisimman pieni/istumapaikka ja kilometri. Soveltuvuus eri lentoprofiileille auttaa tietenkin. Ei ihmiset ole enää valmiita maksamaan tuhansia nopeasta matkasta Atlantin yli. Viivan alle pitää jäädä jatkuvasti tarpeeksi, muuten ei homma kannata.

Eikö superjumbo ole paras kuljettamaan halvalla kun mahtuu niin paljon penkkejä?

Mikä kone sitten on nykytilanteeseen sopivin?

Ilmeisesti lentoyhtiöillä on vaikeuksia pitää yllä riittävän korkeita täyttöasteita A380:lle ja haluavat pienempiä koneita jotka voivat myös lentää useammalle kentälle. Aika moni lentokenttä rakensi uudet terminaalit A380:lle ja voisin kuvitella että niille lentäminen on aika kallista.

Suuntaus on pienempiin koneisiin (esim. A350 ja B787) ja tiheämpiin lentoihin. Kai lentoyhtiöt ovat tätä laskeneet mutta Airbusille taitaa tulla takkiin aika rankasti, A380 ei ollutkaan sellainen menestys kun sen piti olla. Emirates oli ainoa joka niitä osti isomman määrän.

Vierailija
6/8 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran lensin tuolla Gongordella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/8 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevatko pian sähkölentokoneet, niin kuin autot?

Ei ainakaan kovin pian liikennelentokoneiksi. Akustoilla on vielä niin huono energiasisältö, että vaatii aikamoista insinöörityötä saada sähkölentokone kannattavaksi. Toki jos fossiilisten polttoaineiden verotusta nostettaisiin ympäristöhaittojen vuoksi, niin saattaisivat tulla nopeammin käyttöön.

Elon Musk on välillä puhunut sähköisistä lentokoneista. Rakettifirmansa SpaceX ja sähköautofirmansa Tesla varmaan saisivat yhteistyönä tehtyä sähköisen lentsikan. Koska sähkölentokone ei tarvitse happea lentääkseen (turbiineja varten, hieman ilmaa toki tarvitaan siipien nosteeseen), voitaisiin lentokorkeutta nostaa valtavasti, jolloin ilmanvastus olisi paljon pienempi ja energiankulutus per kilometri matala.

Pienlentokoneitahan on jo sähköisiä, mutta harvassa ovat. Sen sijaan varsin nopeasti tullaan näkemään itseohjaavia nelikoptereita, joilla ihmisiä voidaan kuskata vikkelästi kaupungeissa ympäriinsä:

Varmasti joku kehittää näiden pohjalta kulkuvälineen kaupunkien/maiden väliseen liikenteeseen, joka saattaa korvata lentokoneet monilla matkoilla. Vaikka nopeus olisikin vain helikopterimaiset 400-500 km/h, liikennelentokoneen 900-1000 km/h sijaan, voi matka silti taittua yhtä nopeasti. Ei tarvitsisi nimittäin nysvätä ikuisuutta lentokentällä ennen lähtöä, ei kyyditä itseään lentokentälle ja sieltä pois, ei odotella matkalaukkuja, passitarkastuksia, lipputarkastuksia, odotella lentokoneen täyttymistä ja tyhjenemistä yms.

Esimerkiksi Helsinki-Berliini lento voisi kestää 2 - 2,5 tuntia nelikopterilla, siinä missä perinteisellä lentokoneella itse lento kestäisi reilun tunnin, lähtöselvityksessä tunti tai enemmänkin, lentokentälle matkustus 15-30 min Suomessa, kohdelentokentältä Berliinin keskustaan toiset 15-30 min, matkalaukkujen odotus 15 min, jne.

Mieluusti tuon odotteluajan käyttäisi maisemien katseluun kopterikoneessa.

Lyhyet matkat kuten Helsinki-Turku, joita ei lentokoneella muutenkaan lennetä, voisivat nopeutua moninkertaisesti, koska nykyiset junat ovat kovin hitaita. Pitkillä matkoilla (yli 3000 km) lentokone olisi edelleen järkevin.

Vierailija
8/8 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trivial pursuitissa oli kysymys. palkonko maksaa lippu Concordella New York - Lontoo, vastaus 13 000 $ !? On aika jolleen kallista!

Oli hieman kalliimpaa kuin 747:n ykkösluokassa mutta ei ratkaisevasti.

Jumbo jetinkin valmistus on lopetettu just.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme