Mitä Maaret ei kaipaa Suomesta
Maaret muutti kolme vuotta sitten pois Suomesta: https://www.is.fi/matkat/art-2000005999058.html ja listaa jutussaan asiat, joita hän kaipaa. Aion ampua ainakin liki kaikki alas!
Maaret siis asuu Espanjassa ja kaipaa:
1. Lumi ja talvi
”Narskuva pakkaslumi on tosi ihanaa. Myös vuodenaikojen vaihtelut ovat tosi mukavia, ne tuovat rytminvaihteluita vuoteen.” Vastine: Lumi on viimeisiä asioita, joita kaipaan. Kylmää ja liukasta. Ja vuodenajat vaihtuvat Etelä-Euroopassakin!
2. Marjat ja marjatuotteet
”Suomi tunnetaan marjoistaan, joita viedään jopa Aasiaan asti. Espanjassa saa tyytyä pelkkiin pensasmustikoihin.” Vastine: Kun ekan kerran sain pensasmustikoita, olin myyty! Isoja, meheviä ja makeita toisin kuin Suomen pienet kitkerät ja värjäävät marjat.
3. Ei saasteita
Saasteisessa Madridissa asuva suomalaisnainen osaa arvostaa Suomen puhdasta ilmaa. Vastine: Madrid nyt onkin saasteinen kaupunki. Itse asuin valtameren rannikolla kuusi vuotta ja ilma oli todella raikasta ja puhdasta.
4. Lämpimät talot
”Suomesta kaipaan myös lämpimiä taloja, sillä Espanjassa talossa on talvisin sisällä 14 astetta ja kesällä 30.”
Vastine: Hei haloo, kuka muuttaa taloon, jossa ei ole ilmalämpöpumppua?!
5. Oma kieli
”Kaipaan asiointia suomen kielellä”, Maaret kertoo. Etenkin Madridissa asumisen alkuvuosina kaupassa saattoi tulla vastaan tilanne, jolloin häntä ei ymmärretty. Turhauttavan kielimuurin yli on onneksi jo päästy, mutta asioimista omalla kielellä on silti ikävä. Vastine: Espanja on helppo oppia ja kaunis kieli. Itse opin vajaassa vuodessa riittävän kielitaidon.
6. Kahvilakulttuuri
”Ikävöin Suomen kodikkaita pikku kahviloita, joihin mennään istuskelemaan ja joissa kahvi on hyvää. Espanjalainen kahvi on niin pahaa, että en voi sitä edes juoda. Etenkin Helsingissä on paljon tosi hyviä kahviloita.” Vastine: Ja nyt pomppas! Eteläisessä Euroopassa kahviloita on takuulla enemmän kuin missään muualla ja kahvi on niiiiin hyvää, ettei suomalainen kitkerä kurakatriina ole edes vertailukelpoinen! Jos sitä välttämättä haluaa, tilaa americano.
7. Kierrätys
”Minulla on paljon tavaraa, josta haluaisin päästä eroon, mutta kierrätys on täällä alkeellista. Esimerkiksi biojätteitä ei kierrätetä täällä mihinkään.”
Vastine: Kyllä käyttökelpoinen tavara katoaa nopeasti, kun viet ne roskisten viereen tai vaatteiden keräysastiaan.
8. Ystävät ja perhe
Kenties itsestään selvää, mutta uudessa maassa kerätyt ystävät eivät ole sama asia kuin omat ystävät ja perhe Suomessa.
Vastine: Joskus suku on pahin ja siihen on hyvä ottaakin etäisyyttä.
Summa summarum: Maaret ei selvästikään sopeudu Espanjaan. Suosittelen paluumuuttoa Suomeen!
Sorry, otsikko meni väärin. Piti olla "Mitä Maaret kaipaa Suomesta"!
ap