Yksinkertaisin kone taikinan vaivaamiseen?
Tarvitsisin mahdollisimman simppelin ja mielellään edullisen koneen taikinan vaivaamiseen. Leipää tulee tehtyä varsin tiheään tahtiin ja halvan sähkövatkaimen taikinakoukut ovat huonot ja moottori tuntuu käryävän helposti. Onko kalliimmissa paremmat vaivaamisominaisuudet?
Monitoimikone / yleiskone tuntuisi jotenkin sikäli hölmöltä valinnalta että valtaosa varusteista on raastamis-, siivutus-, repimis- ja vaahdotuskäyttöön tehtyjä. Miksi ostaa laite josta tietää että käyttää vain yhtä kymmenestä työstöosasta?
Mitä vaihtoehtoja on?
Kommentit (16)
Se on seksiinpuuhhtteessa elävä mies. Niitä löytää kadulta.
Googlaa nyt hyvä ihminen, saat oikeaa tietoa.
Kysy esim. isoäidiltäsi millä hän taikinansa vaivaa/vaivasi.
Miksi ostaa laitetta, kun tuon voi tehdän ihan käsin?
Kävele peilin eteen sieltä löytee se yksinkertaisin.
Ei taida olla kyllä valitettavasti toimivia kalliimpienkaan sähkövatkainten taikinanvaivaustoiminnot. Kyllä ne taitaa yleiskoneita olla kaikki, joissa on kunnollinen taikinanvaivaustoiminto. Toki on myös yleiskoneita joissa ei ole ties mitä tehosekoittimia ja raastamisteriä tms mukana, esim. Kitchen Aid. Itselläni on Braunin yleiskone, jossa on hyvin toimiva taikinanvaivaustoiminto koukulla, mutta tämä on kyllä niitä laitteita joissa on sitten kaikki mahdolliset härpäkkeet lihamyllyä myöten mukana.
Yleensä leipä vaivataan kuitenkin käsin, vaikka olisi kone sitä varten hankittu, koska taikinan alustaminen on spirituaalinen kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Se on seksiinpuuhhtteessa elävä mies. Niitä löytää kadulta.
Vaivaa kuule vaan itte taikinas.
nimim. seksiinpuuhhtteessa elävämies jolla Kenwood Chef Excel
Vierailija kirjoitti:
Yleensä leipä vaivataan kuitenkin käsin, vaikka olisi kone sitä varten hankittu, koska taikinan alustaminen on spirituaalinen kokemus.
Se voi olla sitä ellei satu olemaan runsaasti ongelmia nivelissä, mikä olisi ilmeisesti pitänyt muistaa kertoa heti aloituksessa.
Kiitos asiallisesti vastanneille ja parille vitsiniekallekin. Taitaa mennä yleiskoneen puolelle, siis. Niitä on onneksi kirppiksillä tarjolla.
T. Ap.
AP: Mikä olisi hyvä autovalinta käyttöön x?
Palstalainen A: Ei kukaan voi tarvita autoa tarvita mihinkään, koska minä, hyväkuntoinen ja liikuntaa harrastava ihminen kävelen kaikkialle.
AP: Kysyin mikä olisi hyvä autovalinta. En pysty kävelemään vammani takia.
Kenwood Prospero ainakin on perseestä.
Minulla on ollut Kitchen Aid pian 20 vuotta. Ei tosiaan ollut halpa mutta muuten täydellinen kone taikinan tekemiseen. Lisäosat ovat hintavia, minulle riittää ne mitkä tuli mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla sitä ellei satu olemaan runsaasti ongelmia nivelissä, mikä olisi ilmeisesti pitänyt muistaa kertoa heti aloituksessa.
Kiitos asiallisesti vastanneille ja parille vitsiniekallekin. Taitaa mennä yleiskoneen puolelle, siis. Niitä on onneksi kirppiksillä tarjolla.
T. Ap.
AP: Mikä olisi hyvä autovalinta käyttöön x?
Palstalainen A: Ei kukaan voi tarvita autoa tarvita mihinkään, koska minä, hyväkuntoinen ja liikuntaa harrastava ihminen kävelen kaikkialle.
AP: Kysyin mikä olisi hyvä autovalinta. En pysty kävelemään vammani takia.
Minulle on nilvelvaivaisena jopa suositeltu taikinan vaivaamista tai kutomista.
Ankarsrum on todella hyvä leivänvaivaamiseen, ei halpa sekään, mutta kestää! Ja sitten toinen vaihtoehto on tuo jo mainittu Kitchen Aid. Minulla on sellainen ollut 10 vuotta, hyvin jaksaa vaivata paksut ruistaikinatkin.
Vierailija kirjoitti:
Kenwood Prospero ainakin on perseestä.
Ainakin Kenwoodin Masterchef on ihan kelpo laite, raskas nostella, mutta suoriutuu ja kestää.
Kitchen Aidin yleiskoneessa ei tule mitään ylimääräistä. Taikinakoukku ja pari vispilää mutta ei mitään raastimia yms.
Se ei tosin ole halpa, mutta hyvä kyllä.