Milloin vauvan ensimmäinen kylvetys?
Meille syntyi viikko sitten kuukautta etuajassa lapsi. Kotiuduttiin juuri, mutta ei saatu kunnon ohjeistusta ekasta kylvetyksestä. Huomenna ollaan menossa painokontrolliin, mutta nyt vauva oksensi ison satsin päälleen ja haisee ihan oksennukselta. Voidaanko kylvettää hänet jo? Ennenhän kylpyyn mentiin heti synnyttyä. Mutta mikä on nykyohjeistus? Napatynkö on paikallaan ja verestää.
Kommentit (16)
Tietysti kylvetät heti kun tarvetta on. Ei siinä neuvolaa odotella. Napatynkä kuivataan varovasti puhtaalla pyyhkeellä taputtamalla.
Itse olen kylvettänyt vauvan tietysti aina, jos on oksentanut/tullut selkäkakat. Muuten sitten ehkä 2 kertaa/vko.
Minä olen kylvettänyt vauvan joka ikinen päivä ihan kotiutumisesta asti ja aivan hyvä ihminen siitä kasvoi.
Esikoisen synnytin ulkomailla. Vauva syntyi yöllä ja jo seuraavana aamuna kylvetettiin. Sitä harjoiteltiin joka toinen päivä niin että sekä äiti että isä pääsi tekemään hoitajan opastamana.
Suomessa sain seuraavan lapsen ja hänet kylvetettiin vasta kotona.
Voi herranjestas. Eikö ole ihan loogista, että kylvetetään kun likaantuu. Sama periaate kuin pyykkien kanssa. Jos hän on kotihoidossa, häntä hoidetaan lähes kuin täysiaikaista vauvaa. Jos hänellä olisi lämmönsäätelyongelmia, hän makaisi keskoskaapissa vastasyntyneiden osastolla.
Sitten kun oppii uimaan voi kylvettää.
Heti saa ruveta kylvettään ku kotia pääsee. Ohje on että 2x viikossa niin iho ei kuivu
Osaatteko edes puhdistaa ja kuivata huolella sitä napatynkää kun olette noin osaamattomia?
Voi herrajumala.... Peskää se lapsi raukka!
Ei me tiedetty että sitä tynkää pitää hoitaa. Mut joo, miten se vesi niinku laitetaan? Kun eiks se vesi sit mee siihen oksennukseen? Kysyisin mieheltä mut se lähti kaljalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei me tiedetty että sitä tynkää pitää hoitaa. Mut joo, miten se vesi niinku laitetaan? Kun eiks se vesi sit mee siihen oksennukseen? Kysyisin mieheltä mut se lähti kaljalle.
Tää siis Ap.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on provo. Se mihkään kaljalle lähtenyt, vaan panemaan naapurin Tiinaa.
Vierailija kirjoitti:
Suihkuta vauva ensin. Jos tää nyt ikinä on totta.
Vastasyntynyttä ei yleensä tarvitse pestä , sillä vauvan kina suojaa ihoa ja sitä ei kannata pestä ensimmäisten vuorokausien aikana pois . Ensipäivien jälkeen vastasyntyneen voi kylvettää kerran pari viikossa ja isomman vauvan jopa päivittäin vain jos iho ei kuiva siitä liikaa .
Voit kyllä