Kokemuksia hylätyn harjoittelun suorittamisesta uudelleen
Onko kukaan muu samassa tilanteessa, että pitäisi mennä suorittamaan hylättyä harjoittelua uudelleen?
Oletteko kertoneet siellä uudessa harjoittelussa, että edellinen hylättiin? Entä onko kukaan kysynyt mitään?
Entä miltä muuten tuntuu suorittaa samaa harkkaa ns. kahteen kertaan?
Minua pelottaa, miten minuun suhtaudutaan, jos käy ilmi, että olen jo uusimassa harkkaa. Ja miten selitän, että suoritan harkkaa eri aikaan kuin muut?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
En päässyt harjoittelustaan läpi kun olen enemmän sellainen vierestä seuraaja ja tarkkailija. Ohjaaja turhautui tosi nopeasti ja yritti patistaa jo harjoittelun puolivälissä mua tekemään asioita.
Olen vähän ujo ja alkuun arka, mutta yleensä kyllä opin asioita nopeasti. Koulussa sanottiin, että täytyy miettiä onko sairaanhoitajan työ mua varten kun siinä täytyy kuitenkin osata toimia nopeastikin ja se on hyvin itsenäistä ja tarkkaa työtä.
Se oli tosi lannistavaa ja musta tuntuu että kukaan ei ymmärrä millainen oikeasti olen. Tykkään nähdä asioita useaan kertaan ennenkuin koen itse osaavani. En ole mennyt tekemään harjoittelua vielä uudelleen, jotenkin kauhea kynnys mennä sinne takaisin vaikka koko osaston väki olikin tosi mukavia ja ystävällisiä. Oon miettinyt kyllä jotain toista alkaakin.
Olet tainnut ikävä kyllä valita väärän uran. Hoitajan tulee olla ripeä. Miten olisi joku muu ala?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni harjoitteluja ei pitäisi hylätä lainkaan. Eihän se opiskelija vielä ole mitään työvoimaa. Opiskelija on siellä harjoittelemassa.
Jos tulevien työtehtävien harjoittelu ei suju, niin kyllähän silloin harjoittelu on hylättävä. Olet oikeassa siinä, että opiskelija ei ole työvoimaa mutta erityisesti jo pidemmälle opinnoissaan ehtineiden pitää hanskata ainakin tietyt perusasiat. Toisaalta paljon riippuu ohjaajastakin ja ohjauksen puute voi yksistään johtaa siihen, että muuten täysin kehityskelpoinen opiskelija saa hylätyn arvosanan.
Mielestäni hylättyä ei pitäisi silti jaella ns. rangaistuksena, tyyliin "et koskaan kerro meille perheasioitasi kahvipöydässä, olet alalle soveltumaton, saat hylätyn". Näistäkin tapauksista joskus olen kuullut. Sen sijaan esim. täydellinen itseohjautuvuuden puute, jatkuvat selvittämättömät poissaolot ja myöhästelyt, virheet lääkkeiden jaossa ja muissa kriittisissä toimenpiteissä, vihamielinen ja provosoiva suhtautuminen potilaisiin/asiakkaisiin sekä varastaminen top-paikalta ovat sen sortin rikkeitä, että niistä ei pidä päästää edes sääliykkösellä läpi.
Yhden ohjattavan sairaanhoitajaopiskelijan harjoittelun olen keskeyttänyt. Opiskelija oli ihan loppuunpalanut ja puolivälissä piti sitten sanoa suoraan, että mielestäni hän motivaatiostaan huolimatta ei ole työkuntoinen ja tarvitsee sairaslomaa siitäkin huolimatta, että valmistuminen viivästyy. Hän otti tuolloin asian raskaasti, mutta oli sitten myöhemmin lähettänyt toisen osaston hoitajien välityksellä kiitokset.
Harjoittelu on sitä että tekee itse ei sitä että katselee kun muut tekee
:henkilö, joka opettelee ohjattuna käytännön taitoja ja valmentautuu tulevaan ammattiin. JOS hän EI selviydy käytänteistä,ei voi päästää läpi. Mieti,ohjaat TULEVAA työkaveria,tottakai haluat että hän osaa ohjaamasi hommat,esim vaikka insuliinin pistot,lääkkeiden annot,osaa haavanhoidot tms. Opiskelija joka on opiskelijan statuksella on ihan eri asia kuin harjoittelija! Kyse on myös potilasturvallisuudesta.
NIIN: JA haluatko työkaverin,joka myöhästyy joka aamu 10-15minuuttia,räplää puhelintaan koko ajan,unohtaa tekemisensä,ei osaa kirjata vaikka on neuvottu, ei ole kiinnostunut asioista,puhuu päälle rapsalla,yleensä joutavia, myöhästyy rapsoilta, "tee sinä,mä katon" ei ole oma aloitteinen, ei huolehdi työasuistaan,kynsistään jne. Tarvitsetko lisää?