Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Edonmetrioosista tietävät, neuvoja kaivataan!

17.05.2006 |

Epäilen sairastavani endoa, tiedän että lääkärissä käynti sen selvittäisi parhaiten,mutta kyselen nyt ensin täältä neuvoja.

Eli lapsettomuudesta kärsitään.Mulla on varsin säännöllinen kierto, noin 26 pv. Ennen varsinaisia menkkoja tuhruttelee 2-6 pv, samoin menkkojen jälkeen pari päivää. Ovuloin, sen olen testein varmistanut. Ovulaation aikoihin kivut on joskus niin kovat, etten voi seistä suorana ja tärinä tekee tosi häijyä. Menkkakivut ei yleensä ole hurjia, mutta pahaksi yltyessään joudun ekan päivän suoritumaan Buranan voimalla, vatsa aivan sekaisin, paha olokin vaivaa samaan aikaan. Vuoto ei ole runsasta eikä kestä kuin 2-3 päivää, mutta siis tuhrujen kanssa vähintään 7 pv, useimmiten 10-14 pv. Välivuotoja ei ole, mutta oviksen jälkeen liki päivittäin juilimista ja jomootelua nivusissa ja aina samassa kohtaa.

Jotain tiedän endon oireista ja hoidosta, mutta te jotka tiedätte enemmän tai sairastatte endoa, niin auttaisitteko minua ja kertoisitte miten se on löydetty, mitä oireita oli ja mikä oli mahdollinen hoito + tulos.

KIITOS!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä tämä on sanoa, mutta tuo tuhruttelu ja ovikse aikaiset kipuilut kuulostaa kyllä aika tutulle.. Toki varmasti on muitakin sairauksia tai " tiloja" , joissa oireet voivat olla samankaltaisia. Itselläni on suhteellisen samat sävelet (ei tosin nyt, kun on hormonikierukka, eikä vuotoja ole, vaikka ovis kyllä tapahtuu), tuhrulla alkaa ja loppuu vuodot, vuoto alkupäivinä runsasta, kierrot mulla epäsäännöllisiä ilman hormoneja, oviksen aikoihin 3-4pv kovat kivut, järkky turvotus ja tärinäarkuus ja tietty menkkakivut jotain ihan omaa luokkaansa.. :(

Mulla ei koskaan ole tehty laparoskopiaa, joka on lääkäreiden mukaan ainut 100% varma tapa todeta endometrioosi. Mulla endoa löydettiin emättimestä sisätutkimuksessa, joten sen ja oireiden perusteella gyne teki diagnoosin. Tänä vuonna, kun kierukkaa ultrattiin, totesi gyne sitten vatsaontelossa tiivistä kudosta, joka sit tod.näk. on endoa kaikki. Ja sitähän riitti.. Ultraus ei tosin ole mikään varma tutkimuskeino, mutta jokseenkin suuntaa-antava.

Jos lääkäri katsoo tarpeelliseksi sinut skopioida, siitä on raskautumisen kannalta vain hyötyä. Samalla, jos endo todetaan, voidaan poistaa endopesäkkeitä, ja se parantaa raskautumismahdollisuuksia! Kannattaa siis hakeutua lääkärille, jotta saat apua ja pian!

Kertakaikkisen kenkkumainen sairaus on kyseessä, ja jos haluat vielä lisätietoa meneppä http://www.endometrioosiyhdistys.fi Sieltä löytyy lisätietoa ja linkki keskustelupalstalle (joka vaatii kyllä rekisteröitymisen että pääset lukemaan).

Tsemppiä!!

Vierailija
2/6 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että itselläni on alkanut toteamisen jälkeen kaksi raskautta ihan luomusti! Joten taudista huolimatta toivoa on, riippuen toki taudin vakavuudesta ym. monista tekijöistä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli aivan samanlaisia oireita kuin sinulla. Tammikuussa hakeuduin gynelle, joka sisätutkimusta tehdessään epäili heti vahvasti endoa ja ultralla vielä vahvemmin. Sanoi ettei 100% diagnoosia endosta tehdä muuta kuin laparoskopialla eli tähystyksellä. Sen yhteydessä yleensä niitä endopesäkkeitä poltellaan pois. Tämän toimenpiteen jälkeen raskautumisen mahdollisuudet pitäisi nousta. Mutta yleisesti tämä endometrioosi on hyvin moninainen sairaus, eikä sen aiheuttamasta lapsettomuudesta tiedetä kovinkaan paljoa.

Minulla siis erittäin varmaksi endoa. Gyne käski kuitenkin puoli vuotta vielä raskautta yrittämään, koska raskaus parantaa endoa, tai sinä aikana endo ei ainakaan kasva ja leviä lisää. Muutaman kuukauden olin aivan maassa, varsinkin kun luin miten yleisesti endo aiheuttaa lapsettomuutta. Aloin valmistautua siihen ettei meille enää toista lasta saataisi. Syksyllä olisi siis laparoskopia minulle tehty. Nyt sitä toivottavasti ei tarvita, nimittäin muutama viikko sitten testasin plussan =) Tammivaavia nyt odotellaan. Se gyne sanoi vielä ettei lievemmissä endotapauksissa yleensä endo ole este lapsen saannille, se vaan on pieni hidaste.

Kannattaa mun mielestä käydä lääkärillä sinunkin. Onnea matkaan!

Vierailija
4/6 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Mitenkäs on tuon asian kanssa silloin, jos tällaisia kipuja ei esiinny silloin kun käyttää e-pillereitä? Itselläni ei ollut kipuja ja pahoja vuotoja silloin, kun käytin pillereitä. Epäsäännöllinen vuoto, kivut, turvotus ja runsas vuoto tulivat pillereiden käytön lopettamisen jälkeen. Muuten nuo endon kuvaukset kyllä sopivat minuunkin...valitettavasti.

Vierailija
5/6 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillereitä käytetään ihan yleisesti endon hoitomuotona, sillä erotuksella, että syödään esin kolme laattaa putkeen ilman taukoja. Pillerit tosiaankin hidastavat/hillitsevät endon kasvua, ja näin ollen myös oireita. Oireet, samoin kuin koko tauti, perustuvat kuukautiskiertoon. Kun sitä ei luonnostaan ole(=raskaana ollessa), ei endokaan jyllää, ja ikäänkuin kuivuu pois. Jättää kyllä jälkensä kuivuessaankin, arpeutuu nimittäin. Ottakaa pian yhteyttä lääkäriin jos endoa epäilette!!

Vierailija
6/6 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran vielä lisäisin että endoa ei aina näy ultrassa ollenkaan vaikka sitä oiskin. Se näkyy kai vain jos on arpeutunutta endoa siellä tai endokystia. Mulla esim. ei näkyny mitään merkkejä endosta ultrassa mutta laparoskopiassa sitä löytyi.

Ikävä kyllä lieväkin endo voi aiheuttaa vakavaa lapsettomuutta. Meillä ehkäisyä ei oo käytetty 4 vuoteen, seksielämä on aktiivista mutta lasta ei kuulu. Muita syitä ei ole löydetty ku mun endo. Kivut ovat kovat, mutta endoa löydettiin vain kohdun takaa pikkasen. Kaikki poistettiin, toivottavasti pysyy poissa jonkin aikaa...

Oireesi kuulostivat kyllä aika samanlaisilta ku mulla on.