Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Konmarista vielä - viikkaus, käsilaukkujen tyhjentely ym. puuhastelu

Vierailija
12.02.2019 |

Olen nyt lukenut kirjat ja katsonut sarjan, myöhäisheränneenä. Tykkään periaatteessa ajatuksesta vähentää tavaramäärää sen mukaan tuottaako joku tavara iloa vai ei, mutta tuo tavaroiden ylenmääräinen hipelöinti ja ihastelu ei oikein ole oma juttuni. Minua ei oikein kiinnosta sivellä t-paitoja ja ihastella niitä ja puhella niille. Viikkauskin vaikuttaa sen verran tarkalta touhulta, että noinkohan tuohon löytyy edes aikaa. Puhtaan pyykin lajittelu on muutenkin yllättävän aikaa vievää touhua. Teettekö sen tuolla tavalla kuin hän opettaa?

Mari Kondo vaikuttaa suoraan sanoen siltä että hänellä vippaa vähän päässä. Tuo tavaroiden asettelu on minusta neuroottista. En pysty alkamaan tuollaiseksi neuroottiseksi materialistiksi, jolle tavarat vaikuttavat olevan aivan sairaan suuressa roolissa elämässä. Mitä mieltä olette? Onko joku ”normaali” tarkoitan ei-siivousneurootikko pystynyt toteuttamaan tuota viikkauselämäntapaa?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa "pallittu"?

Sellainen vapaamuotoinen rento pinkaksi taittelu, jolla vaatteen saa littanaan muotoon, jossa sen voi säilöä pinoon vaatekaapin hyllylle. Ei ne minun pinkat tai pallitut ainakaan pystyssä olisi pysyneet, jos olisi yrittänyt vaikka lokeroon laittaa pystyyn vaan olisivat kaatuneet nurin. KonMari oppien mukaan viikattuna vaikka pehmeä T- tai collegepaitakin pysyy pystyasennossa kapeimmalla reunallaan seisoen. Pystyyn laatikkoon säilömisestä on minusta paljon etuja, mm. ei tarvi nostaa ottaessaan valitun vaatteen päältä sen päällä pinossa olevia muita, menee tosi pieneen tilaan, näkee kaikki mitä laatikossa on tosi hyvin yhdellä silmäyksellä jne.

- 2

Joo, tuo asettelu ei ole mitään magiaa, vaan puhtaasti käytännöllistä. Rintaliivien asetteluun on otettu mallia kaupoista, samoin kuin vaikka korujen tai pyyhkeiden, koska siellä tavaroiden on pakko olla järjestyksessä ja siististi esillä.

Jostain syystä kodeissa ei vaan aina noudateta samaa logiikkaa, mikä muualla on ilmiselvää.

Vierailija
22/38 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikkasin vaatteeni pystyviikkauksella jo ennen kuin KonMari oli edes syntynyt. Ei se mikään hänen keksintönsä ole.

Mitä sitten?

Ei mitään. Halusin vain kertoa, ettei pystyviikkaus ole KonMarin keksintö niin kuin yleisesti kuvitellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt lukenut kirjat ja katsonut sarjan, myöhäisheränneenä. Tykkään periaatteessa ajatuksesta vähentää tavaramäärää sen mukaan tuottaako joku tavara iloa vai ei, mutta tuo tavaroiden ylenmääräinen hipelöinti ja ihastelu ei oikein ole oma juttuni. Minua ei oikein kiinnosta sivellä t-paitoja ja ihastella niitä ja puhella niille. Viikkauskin vaikuttaa sen verran tarkalta touhulta, että noinkohan tuohon löytyy edes aikaa. Puhtaan pyykin lajittelu on muutenkin yllättävän aikaa vievää touhua. Teettekö sen tuolla tavalla kuin hän opettaa?

Mari Kondo vaikuttaa suoraan sanoen siltä että hänellä vippaa vähän päässä. Tuo tavaroiden asettelu on minusta neuroottista. En pysty alkamaan tuollaiseksi neuroottiseksi materialistiksi, jolle tavarat vaikuttavat olevan aivan sairaan suuressa roolissa elämässä. Mitä mieltä olette? Onko joku ”normaali” tarkoitan ei-siivousneurootikko pystynyt toteuttamaan tuota viikkauselämäntapaa?

Miten säilytät vaatteita, jos et viikkaa niitä? Jossain mytyissä?

Viikkaan ne huomattavasti huolettomammin kuin Konmari. Minulla ei ole edes mitään pöytätasoa vaatteiden sivelyyn mikä tuossa pitäisi tehdä, vaan viikkaan ne sängyn päällä.

Mitä ihmeen sivelyä?😲 Ihan yhtä nopeasti ne saa viikattua Kondon tyylilläkin, ota huomioon että sarjassa on "tv-lisää", kotona ei tarvitse pingottaa. Eikä tavaroita tarvitse ajatella neuroottisesti, ne käydään kerran läpi ja niille etsitään paikat, sen jälkeen homma rullaa itsekseen.

Minä tosin en konmarita uskonnollisesti, en vaihtele laukkuja jne, poimin ne jutut, mitkä minulle sopivat.

Tässä video tuosta sivelystä.

Tuo on tutoriaali, tottakai siinä viikataan rauhallisesti ja hartaasti. Saman pystyy tekemään ripeästi. Ja jos tavaroiden fiilistely ei ole sinun juttusi (ei minunkaan), jätä se pois. Minä tulkitsen tuota niin, että tavaroihin ei suhtaudta romuna, vaan niistä huolehditaan niin että ne pysyvät hyväkuntoisina pitkään.

Vierailija
24/38 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ripustan puserot henkariin. Siellä ne näkyvät ongelmitta. 

Vierailija
25/38 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ripustan puserot henkariin. Siellä ne näkyvät ongelmitta. 

Harvalla on niin paljon tankotilaa että saisi koko perheen vaatteet henkareille. Monella on kuten meillä, että ns. paremmat vaatteet on vaan siellä, kuten siistimmät työpaidat, pikkutakia ja bleiserit, paremmat mekot. Sitten arkisemmat jutut kuten T-paidat, villapaidat, rennot puuvillapaidat, colleget, fleecetakit, farkut jne on muualla.

Vierailija
26/38 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan tuota konmari-taittelua. Ei se vie juurikaan enempää aika kun perus viikkaus mutta vaatteet ovat kaikki näkyvissä, eikä mikään ole pahnanpohjimmainen. Kaappi näyttää todella siistiltä ja koko valikoima on näkyvissä. :)

Vierailija
27/38 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikkaan konmari-tyyliin. Ei vie sen enempää aikaa kuin tavallinen viikkaus, mutta siinä säästän aikaa ettei komero enää räjähdä. Ei enää sortuneita vaatepinoja ja hyllyiltä putoilevia tai hyllyjen takaosiin ja muiden vaatteiden alle hukkuvia vaatekappaleita, ei ryttyisiä vaatemyttyjä. Komero on pysynyt siistinä melkein 3 v.

Käsilaukkua en tyhjennä päivittäin, mutta kerran viikossa tai joskus kahdessa. Ei enää laukun pohjaan klimppaantuneita tahmaisia pastilleja, ei sottaantuneita huulirasvoja joista on korkki hukassa, ei enää minuuttitolkulla avainten esiin kaivelua pakkasessa, ei enää 7 huulikiiltoa ja 13 hiuslenkkiä laukun pohjalla.

Ihanaa!

OT, ihmettelen miksi konmarista puhuttaessa puhutaan näistä pikkutilpehööreistä. Metodin tärkein osa ainakin minulle oli raaka työ eli se, että koko omaisuus käydään läpi. Ei jätetä yhtäkään nuhjuista muovipusseja kellarikomeron nurkasta avaamatta, ei yhtäkään paperilippusta selaamatta, sinne vaatekaappiin muun sälän alle ei anneta jäädä yhtään paritonta sukkaa tai virttyneitä alushousuja joissa haarakiilassa reikä.

Vierailija
28/38 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitin suurimman osan vaatteistani pois tänään. Vaikka olen aikaisemminkin karsinut vaatteita aika reippain mielin, olen kuitenkin ilmeisesti jättänyt tosi paljon vielä niitä vaatteita joita voisin ehkä jossain poikkeustilanteessa hyödyntää (jos lihoisin viisi kiloa tai laihtuisin viisi kiloa tai jos yhtäkkiä kuitenkin haluaisin käyttää ylös hiissautuvaa hametta tai paitaa jonka olkapäät on väärällä kohdalla mutta kangas kiva). Jätin vain vaatteet joita ihan oikeasti tykkään käyttää. Niitä on aika vähän. 🤔 Luulin että vaatteiden valikoiminen olisi vaikeaa, mutta sen todella tietää tykkääkö jostain vaatteesta, kun sen ottaa käteen. Se oli ihmeen helppoa.

Ap

Vierailija
29/38 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös, monta kertaa vein kierrätykseen ja roskiin, silti tänään kevätsiivouksen yhteydessä taas kolme muovikassillista törkyä.

Ihanaa kun saa lisää tilaa.

Vierailija
30/38 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle raja tuli vastaan alushousujen ja sukkien viikkauksessa. Aluksi viikkasin nekin uskollisesti konmari-tyyliin, mutta jossain vaiheessa homma alkoi tuntua liian vaivalloiselta ja nuo pikkupyykit jäivät aina pyörimään pyykkitelineelle tai pyykkikoriin, kun en jaksanut niiden parissa näpertää.

Nykyään laitan puhtaat alushousut vain koriin viikkaamatta ja sukat omaansa. Suurin osa vaatteistani on henkareilla, mutta oloasut, leggingsit ja perustopit pystyviikkaan koreihin.

Vierailija
31/38 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle raja tuli vastaan alushousujen ja sukkien viikkauksessa. Aluksi viikkasin nekin uskollisesti konmari-tyyliin, mutta jossain vaiheessa homma alkoi tuntua liian vaivalloiselta ja nuo pikkupyykit jäivät aina pyörimään pyykkitelineelle tai pyykkikoriin, kun en jaksanut niiden parissa näpertää.

Nykyään laitan puhtaat alushousut vain koriin viikkaamatta ja sukat omaansa. Suurin osa vaatteistani on henkareilla, mutta oloasut, leggingsit ja perustopit pystyviikkaan koreihin.

Vähän epäilen että näin minullekkin käy. Tänään olen nyt näperrellyt nuokin ja siitä on kyllä se hyöty että näkee monetko on vielä puhtaana ja paljonko niitä ylipäätään on.

Vierailija
32/38 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta pystyviikkauksesta yksi kysymys: kestääkö ne esim paidat siellä korissa nätisti pystyssä vielä senkin jälkeen, kun sieltä on otettu viisi paitaa pois?

Vierailija
33/38 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta pystyviikkauksesta yksi kysymys: kestääkö ne esim paidat siellä korissa nätisti pystyssä vielä senkin jälkeen, kun sieltä on otettu viisi paitaa pois?

Kyllä pysyy vaikka yksittäinen paita, jos viikkaa niiden ohjeiden mukaan.

Vierailija
34/38 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä viikkaan lapsen paidat Kondon tyyliin, hänellä kun on lipasto käytössä. Tai tyyliä mukaillen, kolmivuotiaan vaatteet on niin pieniä, että ne viikkaa vaikka omaa rintaansa vasten tai pyykkitelineen päällä. Ei ne täydellisesti pysy laatikossa itsekseen, mutta kieltämättä helpottaa vaatteiden näkemistä, kun eivät jää toisten alle. Sellainen puolihallittu kaaos se laatikko on etenkin silloin, kun puolet vaatteista on pesussa ja loput pääsee liikkumaan sijoiltaan.

Vierailija
35/38 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo homma toimii jos ei halua viikata paitoja ja housuja? Meillä ei harrasteta mitään silittämistä, vaan paidat & housut menee pesun jälkeen rumpuun 20 minuutiksi jonka jälkeen ne ripustetaan hengariin. Tällä reseptillä niistä tulee riittävän sileitä. Kuivattuaan paidat menee suoraan kaappiin hengareissaan ja housut laitetaan housuhengariin vai mikä se on, sellainen tappi josta ne roikkuvat keskeltä. Viikkausta sovelletaan lähinnä liinavaatteisiin, en minä mitään alushousuja viikkaile.

Vierailija
36/38 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä totta???

Vierailija
37/38 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo homma toimii jos ei halua viikata paitoja ja housuja? Meillä ei harrasteta mitään silittämistä, vaan paidat & housut menee pesun jälkeen rumpuun 20 minuutiksi jonka jälkeen ne ripustetaan hengariin. Tällä reseptillä niistä tulee riittävän sileitä. Kuivattuaan paidat menee suoraan kaappiin hengareissaan ja housut laitetaan housuhengariin vai mikä se on, sellainen tappi josta ne roikkuvat keskeltä. Viikkausta sovelletaan lähinnä liinavaatteisiin, en minä mitään alushousuja viikkaile.

Jos mahtuu henkareihin ei ole pakko viikata mitään. Kondo suosii lipastoja ja pystyviikkausta koska siten pieneen tilaan saa mahtumaan enemmän, mutta jos ei ole tilanpuute niin eihän siihen sitten ole tarvetta.

Vierailija
38/38 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pelkästään henkarivaatteita, sukkia en käytä ollenkaan. Alusvaatteet ovat yhdessä laatikossa iloisena sekamelskana. En ymmärrä miksi niiden pitäisi olla viikattuna. Sama huivien kanssa. Mulla on sellainen vanhanaikainen lipasto jossa yhdessä laatikossa on alusvaatteet, toisessa huivit, kolmannessa pipot, hatut ja hanskat ja neljännessä vyöt ja pienet laukut, lompakot. Alimpaan laatikkoon mahtui kaikki mun pikkukengät. Ei oo ongelmia löytää mitä tarvitsee, ihan hetkessä. On siistiä ja tulee laitettua tavarat omiin paikkoihin kun ei tarvitse viikkailla. Siihen menee aikaa. 

Mun motto on että ostan vain sellaista josta oikeesti tykkään. En ole mikään hamsteri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi