Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen exällä hpv / syöpäepäily

:(
12.02.2019 |

Hei, ei varmaan ole oikea paikka kysyä, mutta koska sukupuolitautien polilta en ole saanut oikeen mitään vastausta, niin kysyn josko jollain olisi kokemusta tai tietoa. Miehen ex-kihlatulla on hpv:n aiheuttamia solumuutoksia, pahoja, ja syövän kehittymisen estämiseksi tehty jokin operaatio. Kertoi tästä miehelleni heidän jo erottua. Eli tod.näk mies on myös saanut tuon tartunnan, ja kantaa kyseistä virusta, ja nyt se on varmastikin myös minulla, niin tarkoittaako se automaattisesti solumuutoksia myös minulle, kun kyseessä on korkean riskin virustyyppi? Ahdistaa aivan kamalasti! Papaan en pääse ennenkun raskauden jälkitarkastuksen yhteydessä.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Ei se hpv:n syöpäversio tartu sukupuoliyhdynnässä. Se on eri hpv:n muoto kuin se kondyloomaa aiheuttava. 

Missäs yhteydessä se syöpäversio sitten tarttuu?

Vierailija
22/23 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua vi tuottaa noi kohdunkaulan syövän viralliset sivut. Itse kävin aina säännöllisesti papassa ja sairastuin silti aggressiiviseen kohdunkaulan syöpään. Tuolla annetaan se kuva, että lähes aina se on naisen oman piittaamattomuuden tulos, jos syöpä on kehittynyt pitkälle.

Nykyään on vallalla ajatus, että suurin osa papa-seulonnoista on turhia. Siksi en ole rutiininomaisesti käynyt koskaan.

Et kerro, mihin sivustoon viittaat. Netissä on paljon roskaa. 

En ole koskaan kuullut tuollaista kantaa, mihin se perustuu? Ettei kannata tarkistella syövän varalta? Mulle gyne sanoi  kun olin nuori joskus 90-luvun alussa että kannattaisi käydä joka vuosi papassa. En ole käynyt, mutta tuo virus mulla on joskus ollut nuorena mutta hävisi itsekseen, samoin siskollani ja äidilläni. Äidillä se löytyi vasta siinä vaiheessa kun oli jo monta lasta (minäkin jo aikuinen) ja naimisissa saman miehen kanssa yli 20 vuotta (eivätkä ole mitään pettäjiä). Epäilen että meillä on suvussa se jo perintönä ja virus tulee lapseen jo syntymästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:( kirjoitti:

Niin...eli sekö automaattisesti aiheuta muutoksia kaikille?

Ei aiheuta automaattisesti muutoksia, ei edes ne korkean riskin virukset. Joidenkin ihmisten immuunipuolustus tuhoaa muodossa ne virukset. Sen on voinut tehdä jo miehesi immuunipuolustus, eli on mahdollista ettet ole sitä edes koskaan saanut. Ja jos oletkin saanut, on mahdollista että oma immuunipuolustuksesi tuhoaa sen. Ja vaikkei tuhoaisi, se ei aina aiheuta muutoksia. Ja jos aiheuttaakin, ne tosiaan kehittyvät vuosien saatossa.

Normaalia tiheämpi papa-seulonta riittää hyvin, äläkä stressaa liikaa siitäkään nyt jos olet raskaana. Myös sitä HPV voidaan seuloa, eli selvittää onko sinulla ylipäänsä olemassa sitä virusta. Sen ehtii kyllä sen jälkeen kun olet synnyttänyt. Lisäksi sisätutkimusta tekevä lääkäri näkisi graavimmat muutokset jo silmällä, ja sinulle tehdään raskauden aikana sisätutkimuksia.

Älä siis stressaa turhaan liikaa tästä asiasta.

Helpottavaa kuulla! Oletko hoitoalalla kun vaikutat tietävän asiasta paljon?

Kiitos sulle vastauksesta, samoin kaikille muille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme