Helsinki on karmea paikka, ilmapiiri on tunkkainen ja negatiivinen.
Hei!
Miten te muut olette viihtyneet Helsingissä? Itse 20 vuoden kokemuksella voin sanoa että se on aikamoinen illuusio, täällä ei ole terveyspalveluita, työpaikkoja kohden 200 henkilöä hakee, bisnestä ja raha joka paikassa joka paikassa ruhkaa ja jonoja, koulut ja yliopistot ovat huonoja, on negatiivinen ilmapiiri joka paikassa, itse aina kun lähden pois Helsingistä niin henkinen hyvinvointi kevenee.
Itsellä olo että tuntuu siltä kuin asuisi isossa mustassa sadepilvessä.
Tämä totuus ei haluta myöntää, että kukaan ei viihdy täällä. Redi on autiomaa, Aleksanterinkatu, Töölöalue ovat autioituneita, pelkkää tyhjiä tiloja joka paikassa, ihmiset ovat sairaan näköisiä, narkkareita ja yleistä pahaaolo, työpaikoilla on kireä ilmapiiri ja ihmiset ovat uupuneita.
En tiedä teistä mutta kun olen muiden kanssa jutellut niin monet ovat samalla aaltopituudella. Uskoisin että muualla Suomessa/ulkomailla olisi parempi. Tämä ankea ja kireä ilmapiiri sairastuttaa.
Kommentit (45)
Olen samaa mieltä kanssasi, ap. Miehen takia oli pakko muuttaa ja jäädä tänne. Onneksi mieskin haaveilee muualla asumisesta, mutta toistaiseksi vielä muutama vuosi täällä kituutellaan. Ihan liikaa ihmisiä (joo joo, on olemassa miljoonakaupunkeja, mutta minulle täällä on liikaa ihmisiä) ja jokaiselle olen näkymätön. Olen liian erilainen tänne. Ja toki, täällä on vaikka minkälaista kulkijaa, mutta en ole niihin samanlaisiin törmännyt. Minua myös harmittaa, että oma kotikyläni tulee kuolemaan varmaan jo parissa vuosikymmenessä. Siellä se kotini kuitenkin on, mutta minulle tai miehelleni siellä ei ole töitä, valitettavasti.
Rautatieaseman seutu on kyllä aika masentava. Heti aamusta alueen valtaavat kaiken maailman juopot ja nistit 😨
-stadilainen
Työpaikkoja tungetaan kalliille alueelle tunkkaiseen paikkaan, kinuski parturit itkee ja räyhää miesasiakkaan perässä kampissa.
Minä ainakin viihdyn täällä loistavasti. Mistään hinnasta en muuttaisi muualle päin Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin viihdyn täällä loistavasti. Mistään hinnasta en muuttaisi muualle päin Suomea.
En minäkään mutta pois Suomesta muuttaisin enemmän kuin mielelläni. Jatkuvasti etsin sopivaa työtä muualta.
Vinkki: kannattaa muuttaa pois paikasta, mikä tuottaa vain pahaa oloa. :D
Itsekään en ole Helsinki-fani, koska olen "maalta" alunperin kotoisin. Pääkaupungissamme on liika kuhina kaikkialla, ahdasta, ihmiset pukeutuvat helsinkimäisen erikoisesti (mutta ovat mukavia!), eikä ilmaisia parkkipaikkoja ole. Kivoja ravintoloita, hotelleja ym. näkemistä siellä kuitenkin on, joten en voisi negatiivisesti pääkaupungistamme puhua.
Olisi muutenkin melkoisen tylsää, jos kaikki Suomen läänit ja ihmiset olisivat tismalleen samanlaisesta muotista.
En minäkään Helsinkiä erityisemmin rakasta, vaikka on täällä paljon hyvääkin. Opiskeluvuosia lukuunottamatta kuitenkin täällä aina asunut, ystävät ja perhe täällä, joten ei kauheasti ole vertailukohtia. Epäilen etten varsinaisesti kiinny paikkoihin vaan ihmisiin.
Mä syntynyt ja asunut suurimman osan elämästäni Helsingissä. Pari lyhyttä pätkää ulkomailla. Helsinki niin paras, ihana rakas kotikaupunki❤
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen syntynyt ja kasvanut Helsingissä ja nyt täytyy kyllä ihan rehellisesti myöntää, että olen viihtynyt erinomaisesti. Rakastan kotikaupunkiani.
Niinpä. Olet asunut vain Helsingissä.
Itseasiassa kävin vuoden asumassa ja opiskelemassa Tampereella, oikein kiva kaupunki sekin, mukavia ihmisiä ja viihdyin kaikin puolin ihan hyvin, mutta kun ne juuret ja parhaimmat ystävät on Helsingissä, niin oli kyllä ihana palata takaisin tänne.
Varsinkin kesäinen Helsinki on ihana! Itse käyn siellä vain turistina ja yleensä just kesäisin. Kauppatori, Suomenlinna, Allas. Pallojäätelö Havis Amandan patsaalla. Espa. Pussikaljapiknikki. On the Rocksin terassi, Mummotunneli, Stocka, Puhoksen ostarin ylihyvät safkat. Kansallisteatteri, Ooppera, Kasvitieteellinen, Ateneum, Linnanmäki, Pubiratikka. Uijui, tekee taas mieli Helsinkiin. :)
Niimpä, työttömyys on todellisuudessa valtava. Samaan aikaa mm. rakennusala on täynnä halpatyövoimaa Virosta ja Puolasta. Pk seudun 24-34 vuotiaiden nuortenaikuisten reaalipalkat ovat tippuneet tilastokeskuksen mukaan 2004-2016 välillä 24-7%.
Kylläpä nyt ottaa koville😄 ap on täysin oikeassa
Aidot täällä syntyneet STADILAISET, ei muualta tulleet hesalaiset on se kerma.
Muualta tulleet nousukkaat pilaa muidenkin maineet.
Huomattu on.
Painuisivat takaisin sinne navettoihin kun eivät osaa täällä elää ihmisiksi.
Ehkä me maalaiset ei vaan sovita tänne? Ahdistaa nähdä joka päivä vieraita naamoja. Ihminen on kuitenkin kehittynyt 30 hengen kyläyhteisöissä ja pienissä laumoissa. Vieras naama tarkoittaa alitajunnalle vaaraa.
Helsinki on ihan hirveä. Joka toinen vastaantulija musta tms.
Sama kokemus. Henkinen olo paranee heti kun lähden täältä pois.
Tää on sairas paikka.
Ihmiset on etäisiä ja kylmiä, osa on pelkkiä hyväksikäyttäjiä.
Nytkin oon totaalisen yksin.
Tunnen kuitenkin muutamia ihmisiä mutta yksin saa aina olla.
Toisaalta outoa koska ihmisiä on tuhansia täällä.
En ole ikinä viihtynyt Helsingissä.
T: turkulainen
Aikuisena on haastavaa saada ystäviä, varsinkaan vieraalta paikkakunnalta. Itse olen tutustunut mieheni kautta uusiin ihmisiin, mutta lähea jokaisella on jo se oma kaveripiiri, eikä niihin noin vain mennäkään. Onhan tältäkin palstalta saatu lukea siitä, ettei jakseta enää tutustua uusiin ihmisiin ja töiden jälkeen harvoin haluaa edes nähdä ketään. Yhden kanssa lähennyin, mutta arvomaailmamme sotivat niin pahasti keskenään, etten itse kyennyt olemaan siinä ihmissuhteessa. Yhden vuosien takaisen tuttavan kanssa päädyin ystäväksi, kun hänen kaveripiirinsä täällä hajosi ja hän muisti minun olemassaoloni. :D Mutta en valita. Onpahan ainakin yksi ihminen mieheni lisäksi, jonka kanssa viettää aikaa. Olen perheeni kanssa henkisesti läheinen, mutta valitettavasti välillämme on 700 km.
Töissä käyn, mutta työskentelen yksin. Työkavereiden kanssa soittelemme työasioissa, mutta kyllä se lämmittää, kun palavereissa kuitenkin olemme kuin kaveriporukka. Kaikilla kuitenkin on oma elämä ja suurimmalla osalla perheet, joten emme vietä vapaa-aikaa keskenämme.
Helsinki on muualta muuttaneiden kaupunkin. Vain ~40% on syntynyt Helsingissä ja mitä kauemmas mennään taaksepäin niin prosenttiluku pienenee.