Minkä ikäisenä lapsesi söi itse?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/35be5f8e-0abd-4710-a3aa-ac63e5018476…
Linkin ketjussa äiti arvostelee hoitopaikkaa, 2-vuotiasta olisi pitänyt syöttää ja päiväkoti oli sitä mieltä, että ei syötetä, lapsen pitää opetella itse syömään.
Sukulaisperheen lapsi meni hoitoon 9 kk ikäisenä ja oppi heti alkuunsa syömään itse. Meidän lapselle kotona lusikkaa annettu käteen ja opetettu käyttämään 6 kk ikäisestä, 1-v söi itse, joskin sotkua tuli.
MIten voi olla, että kaksivuotias ei osaa itse syödä?!
Kommentit (7)
Esikoinen noin 12kk iässä niin, ettei sotkua juuri tullut ollenkaan. En älynnyt edes antaa lusikkaa aiemmin vauvalle.
Kuopus on syönyt itse noin puolivuotiaasta, ei ole sen jälkeen suostunut syötettäväksi.
11 kuukauden iässä lapsi halusi alkaa syödä itse. Jaksoi noin puoli annosta, syötin lusikalla loput. Mutta todella nopeasti 1-vuotispäivän jälkeen hän alkoi syödä itse lautasensa tyhjäksi, olkoonkin, että puolet safkasta oli sitten tukassa, lattialla ja pitkin pöytää, mutta nykyään hän syö jo oikein siististi, ikää on 20 v.
Syöhän tämä linkin lapsi kotona omatoimisesti. En myöskään ymmärrä, miksi sitä sit olisi pitänyt syöttää jos itse osaa kotonakin.
Ja mitä väliä. En edes muista, koska nykyisin teini-ikäiset lapseni oppivat mitäkin ja kuinka pitkään pissivät vaippaan. Ihan normeja noista on kasvanut.
Ei 2-vuotiasta ole tarpeen syöttää. Kyse onkin todennäköisesti siitä, ettei ole aikaa odottaa, että lapsi saisi syötyä riittävästi. Ruokailuun varattu aika loppuu kesken ja lapsi saattaa jäädä nälkäiseksi, jos ei ole riittävän nopea syöjä.
Kyllä päiväkodissa pitäisi syöttää ikään katsomatta niitä ketkä tarvitsevat apua ruokailussa, ei kaikki lapset kehity samaa tahtia. Tää nuorin on meillä ainoa sormiruokailija (aloitettu 6kk iässä) ja uskomattoman nopeasti oppinut itse syömään, oikeastaan ikinä ole syöttämistä edes vaatinut.
Minä olin vaan työharjoittelussa aikoinaan päiväkodissa.
Olin oikein valittu siihen hommaan että syötin niitä pienempiä. (tai ainakin siltä tuntui)
Jokainen oli hymyssä suin sen jälkeen, kun aiemmin ei kuulemma aika riittänyt :(
Minä syötän vieläkin 3-vuotiasta...