Imetyksen suoja allergioita vastaan?!
Heipä!
Laittakaapa kokemuksia täysimettäjät onko imetyksestä ollut apua allergioiden puhkeamisessa? Eli jos vanhemmilla on ollut jotain allergioita, onko käynyt niin, että lapsi ei olekaan saanut allergiaa. Eihän nämä asiat tietysti niin itsestäänselviä ole, mutta kertokaa kokemuksianne, kiitos!
Itse olen täysimettäjä 1/2 vuotta ja jatkoin vuoden ikäiseksi asti. Tässä vaiheessa (1 1/2 vuotta) ei ole ilmennyt onneksi mitään, vaikka perheessä molemmilla vanhemmilla allergioita onkin...
Kommentit (19)
jolla ei vielä tähän mennessä ole puhjennut mitään allergiaa. Me vanhemat kärsimme molemmat siitepölyallergiasta ja miehellä on joitan ruoka-aineallergioitakin. Täysimetin poikaa vain 4 kk, joten enpä tiedä, olisiko tuolla imetyksellä jotain tekemistä asian kanssa. Voihan ne allergiat puhjeta myöhemminkin (minun ja miehen allergiat ovat alkaneet vasta kouluikäisenä). Hienoahan se tietty olisi, jos poika säästyisi allergialta kokonaan.
Allergioita löytyy lasten isältä, sekä yllättäin kuopukselta iso kasa, joka siis on se täysimetetty. Tosin, enhän tiedä, kuinka pahasti allerginen olisi ilman sitä imetystä... Korviketta syönyt esikoinen on terve.
Tämä menee off topic, mutta eikö maitohappobakteerien sanota torjuvan allergioita, eli jos äiti syö maitohappobakteereja (esim. gefilus-tuotteita) raskauden ja imetyksen ajan, sen pitäisi torjua vauvan allergioita.
imetystä vielä 2kk ja kun näki miten poika parani silmissä kun imetys väheni, lopetin sen kokonaan, koska sen saanut rankallakaan imetysdieetillä lasta oireettomaksi. Meillä todettiin allergiat seuraaville:maito, muna, kotimaiset viljat, naudanliha, kala, kana, ym ym eli oma ruokavalioni oli suht suppea. Laihduin rankasti ja valvominen oli jo vuodessakin tehnyt tehtävänsä....
Meillä vanhemmilla ei ole kummallakaan mitään allergioita, tosin nyt kun oma tietämys on kasvanut, niin ollaan todettu että miehellä on atopiaan taipumusta ja on allerginen ainakin tomaatille ja paprikalle, tod.näk. siis monelle muullekin.
Itse uskon että meidän tapauksessamme lapsi vain allergisoitui koko ajan lisää kaikelle imettämiseni vuoksi, mutta yleensä varmaan imetys on hyväksi allergisen kanssa. (JOS lapsen saa oireettomaksi dieetillä) Jälkeenpäin itse ajattelen että meidän kohdalla olisi pitänyt heti lopettaa imetys ja aloittaa neocate, niin suuri ero pojassa oli jo parin päivän jälkeen. Jatkuva itkeminen, vääntelehtiminen ja tyytymättömyys oli poissa ja suurin juttu toki oli että lapsi alkoi nukkua eka kertaa vuoteen. Siihen asti nukkui vuorokautensa vartin pätkissä...
on isovanhemmilla allergioita, eli menee aiheen vierestä vähän. Esikoista täysimetin 2kk ja kuopusta 7kk, kumpikaan ei ole millekkään allerginen. Kuopuksen odotus aikana söin maitohappobaketereita ja nyt molemmat pojat syövät niitä.
Käsittääkseni on tehty tutkimuksia, jotka viittaavat siihen, ettei täysimetys valttämättä suojaa allergiolta, vaan siirtää niiden puhkeamista. Pitkän täysimetyksen edut ovat muita. Allergiossa taitaa olla perimä isossa osassa, toisaalta minun molemmilla vanhemmilla on allergiota, eikä minulla ole mitään. Kummallakaan lapsella ei ole, eikä miehelläni ole allergioita. Minua on täysimetetty 4kk,miestäni ei ole ikinä imetetty.
Mareila+Pojat 1v ja 5v
raskausajan niitä. Nyt esikoisesta söin vain siitä eteenpäin kun vauva syntyi. Eipä niistä ainakaan haittaakaan ole.
vasta myöhemmin, lapsuusiän jälkeen ja aikuisenakin vielä. Ei varmaan voi vielä 5v ikäisien perusteella sanoa juuta eikä jaata. Minua itseäni on imetetty pitkään ja allergioita on pitkä lista, mies on ollut pullovauva eikä mitään. Eikä se kerro myöskään mitään suuntaan tai toiseen. :)
Täysimetin poikaa 3kk ikään asti, sen jälkeen oli pakko jo antaa muutakin kun paino alkoi laskemaan kuin lehmän häntä. Maitohappobakteereita on annettu muistaakseni 2-3 vkon ikäisestä lähtien. Ja allergioita on vaikka muille jakaa :( Noi maitohappobakteerit ovat kyllä muuten pitäneet pojan tosi terveenä. Pari pientä lentsua on ollut, siinä kaikki. Mutta allergioita ne ei ole estäneet. Valitettavasti.
mut luin kerran sellaisen tutkimuksen, jossa todettiin, että 6 kk täysimetys antaa suojan jopa 18 ikävuoteen saakka tiettyjä viruksia vastaan. Eli siinä ei puhuttu allergioista vaan jostain virustaudeista.
tyttö nyt 1v 11kk. Olemme molemmat siitepöly- ja eläinallergisia (vanhemmat), tytön serkuilla pahoja ruoka-aineallergioita. Söin raskauden aikana maitohappobakteereita, luulen että niillä osansa asiassa. Siis täysimetystä se 6 kk ja vieläkin tyttö käy rinnalla aamulla ja ennen nukkumaanmenoa. Itseasiassa " täysimetystä" oli ehkä 10 kuukautta, niin vähän sitä ruokaa sai menemään.
Tyttö on myös hyvin vastustuskykyinen, lähipiirissä on ollut jos mitä influenssaa ja rs-virusta, kertaakaan edes kuume ei ole noussut.
vielä ainakaan ole näkynyt. Kuopusta täysimetetty ½v ja nyt ikää 13kk ja edelleen imetän. Ei allergioita näkyvissä. Molemmilla vanhemmilla on allergioita.
Itse olen allerginen ja minut on imetetty 1v asti, eli ei ole imetys allergiaa estänyt, mutta ehkä kuitenkin lykkäsi allergiareaktioita ensimmäisinä kuukausina, mene ja tiedä. Syynä allergoihin on kuitenkin useimmiten vahva perinnöllinen taipumus joka periytyi voimakkaimmin minulle perheessämme. Itselläni on viisi lasta joista kukaan ei ole allerginen millekään, ainakaan vielä. Heidät kaikki on täysimetetty 4-5kk ikään ja imetystä jatkettu n. vuoden ikään asti. Ovat myös kaikki olleet perusterveitä, ei tulehduskierteitä tms. Yksittäistapauksiahan nämä kuitenkin ovat eikä niistä edelleenkään voi tehdä mitään suurempia johtopäätöksiä että onko tähän syynä imetys, vai ovatko lapset vaan luonnostaan kohtuu terveitä. Itse ole kuitenkin pitänyt lasten perusterveyttä lähinnä vain " armahduksena" elämäntilanteessamme jossa meillä on syntynyt 4 vuoden sisällä 5 lasta (kahdet tuplat) :). Selvää varmasti useimmille on kuitenkin se että jos imetys onnistuu niin onhan se paras mahdollinen vaihtoehto vauvalle (paitsi ehkä kaikkein allergisimmille vauvoille jotka reagoivat äidinmaidon kautta dieeteistä huolimatta).
4,5 kk. Silti tytöllä paha maitoallergia, joka todettiin 3 kk:n iässä. Meillä ei imetys suojannut. Useimmiten siitä lienee hytötyä, mutta sitten on näitä tapauksia kuten minä, jonka maito ei riitä suojaamaan.
Eli täysimetin lapsia 4kk, sen jälkeen aloitin kiinteät, mutta korviketta eivät saaneet. Isommalle yritin tarjota vauvajugurtteja joskus 6kk ikäisenä, mutta ei suostunut syömään. Pienempi sai maitotuotetta eka kerran altistuksessa 2-vuotiaana. Isommalla imetys piti allergiaoireita niin lievinä, että en huomannut niitä (vaikka olisi pitänyt, kyllä harmittaa näin jälkeenpäin), vasta yli 1v aloin epäillä allergiaa kun imetys väheni. Ruoka-allergioita oli, paranivat 3-vuotiaana, nyt siitepölyallergiat ja astma tilalla. Pienempi alkoi allergisoitua " kaikelle" rintamaidon kautta n. 6kk ikäisenä, ja imetys piti lopettaa kun mikään dietti ei riittänyt. Nyt 2,5v alkavat ruoka-allergiat helpottaa. Molempien raskauksien aikana käytin Gefilus-tuotteita, en tupakoi jne. Silti molemmilta vanhemmilta tullutta perimää ei pystynyt vastustamaan.
... geenit vaikuttavat enemmän kuin imetysaika, ja lisäksi muut ympäristötekijät, kuten ylihygieeniset olot, joista uskoakseni allergiat pääsääntöisesti johtuvat geenien lisäksi. Minua itseäni on imetetty yli vuoden ikäiseksi, en ole kysynyt äidiltä, miten pitkään hän täysimetti. Minulla ei ole allergioita, paitsi tänä keväänä on tullut joitakin luultavasti siitepölyoireita, mutta aikaisemmin ei siis mitään. Poikani on 1 v. 3 kk ja imetin vain vajaan kuukauden (mistä olen edelleen surullinen ja katuvainen), eikä hänellä ole vielä todettu allergioita, mutta iho on atooppisuuteen taipuvainen. Siihen ilmestyy välillä kuivia, punoittavia läiskiä, jotka ovat poskissa pahimmillaan. Tätä ei kuitenkaan ole pystytty yhdistämään mihinkään ruoka-aineeseen, vaan laikut tulevat ja menevät. Ei myöskään ole sairastellut kuin vähän, mutta uskon jostain syystä (en ole mikään asiantuntija), että pitkä imetys pitää nimenomaan virustauteja ja sellaisia poissa. Edellyttäen, että äiti on altistunut niille viruksille.
Vanhemmilla ei allergioita, lapsellakaan ei. Uskon myös noihin perintötekijöihin.
Mainittakoon vielä alkup. aiheeseen liittyen: täysimetys 6 kk ja imetys kaikkiaan 1v1kk.
Sen voin uskoa, että jos liian aikaisin aloitetaan kiinteä ruoka, sillä on jokin vaikutus lapsen elimistössä. Tiedä sitten millainen...?
Ystäväni on itse kovin allerginen ja imetti tytärtään 1 vuotiaaksi ja hällä ei ainakaan vielä (1v8kk) ole ilmennyt mitään muuta kuin atooppinen iho.
Itse imetin poikaani 6,5kk, jolloin lopetti itse imemisen ja syyksi paljastui kymmenkunta erilaista allergiaa. Itselläni on ollut tosi lievä siitepöly, joka parani raskauden aikana ja miehelläni tosi lievä heinä ollut lähinnä lapsella pellolla leikkiessä, ei mitään muita. Että eipä noista voi näköjään varma olla, mutta ei siitä imetyksestä taatusti ainakaan haittaa ole! Ellei käy niinkuin meillä että poika saa mun maidossa kaikkea haitallista ja itkeä kitisee kipujaan ja itse sitten vierottaa itsensä.
Toinen kaveri on imettänyt molemmat lapsensa lähes täysin pullosta ja terveempiä lapsia en oo koskaan nähny ja vielä yksi ystäväni imettää edelleen 1,5v poikaansa jolla maito + muna-allergiat ja on sairaana lähestulkoon kokoajan (flunssa, mahatauti yms) Että varmaa ei ole muu kuin epävarma....
Itselläni on paha siite- ja eläinpölyallergia mutta lapsillani ei ole todettu mitään allergioita. Kolmea lasta olen imettänyt vain 1-2 kuukautta (ovat nyt 12v, 11v & 1v7kk). Nelosta täysimetän vielä, neiti on vasta 5kk mutta ei ainakaan vielä ole allergioita.
Tansku & lapsukaiset
Perintörasite mun puolella, itselläni ruoka-aineallergiaa, äiti ja veli allergisia ja muutenkin äidin puolella allergioita suvussa.
Tytär oli absoluuttisesti täysimetyksellä puolivuotiaaksi, edes synnärillä ei ehdotettu lisämaitoa. Vuoden vanhaksi rintamaito pääasiallinen maito. Nyt 1v 8kk ikäinen, imetystä vielä kerran päivässä ja tähän mennessä ei ole mitään allergioita ilmaantunut ja tyttö on muutenkin tosi terve. Tosin omat allergiani ilmenneet enimmäkseen aikuisena, joten ei tästä vielä uskalla hirveästi tehdä johtopäätöksiä.