Isä ei allekirjoita passihakemusta
Hei!
Olen toimittanut siis etäisälle sen valtakirjan ja hän ilmoitti, ettei anna lupaa. Kyse on teini-ikäisestä tytöstä ja olemme varanneet matkan kesälle. Otin jo yhteyttä poliisiin, jossa kerrottiin, että minun pitää mennä paikan päälle hoitamaan asiaa, kun isä ei suosta. Onko kellään kokemusta, saako passin jokatapauksessa?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
No tuo haon päätöksen äiti lienee ulkomaalainen. Voi ollatodennäköistä, ettei tuo lasta takausin Suomeen.
Jos suomalaiset vanhemmat, niin huolimatta toisen huoltajan kiusanteosta, lapselle saa passin lomareissuja varten.
Itse haen yksinhuoltajuutta juuri tällaisen turhan kiusanteon ja pompotuksen vuoksi.
Ja taas AV:laisittain kommentoidaan päätöstä jota ei edes viitsitty lukea. 1) Lapsi sai pitää passinsa. 2) Ratkaisua tehdessä lapsi ja äiti olivat jo palanneet matkalta Suomeen.
Ota lastensuojeluun heti yhteyttä. He kyllä neuvovat miten toimia.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä pelkkä ilkeily niin kyllä saa. Poliisit hoitaa asian, mutta voi viedä aikaa.
Ei se edes vie kauaa. Viette vaan hakemuksen kansliaan ja kerrotte, että isä ei allekirjoita ja tekee sen kiusallaan. Poliisi kysyy isältä perustetta, miksi ei allekirjoita ja sen jälkeen passi myönnetään. Kieltämättä se vie vähän kauemmin, mutta ei paljoa.
Asianajajani sanoi, että tällaisessa tapauksessa oikeus voi päättää rajoituksia yhteishuoltajuuteen. Eli oikeuden päätöksestä lähivanhempi saa hakea lapselle passia ilman etävanhemman suostumusta.
Meillä etä kieltäytyi ensin allekirjoittamasta lapsen nimen vahvistavaa paperia. Hän ei itse ehdottanut mitään nimeä, mutta ei mikään minunkaan ehdotukseni kelvannut. Kastetilaisuutta jouduttiin tästä syystä siirtämään kahdesti. Oli todella stressaavaa, joten ymmärrän kyllä teitä, jotka joudutte näistä passiasioista murehtimaan...
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä lastenvalvojaan. Tuolla perusteella saat varmaan yksinhuoltajuuden.
No ei todellakaan saa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi lapsena sama. Mutta kirjoitti sitten luvan lopulta. Sanoi silti että vittuillakseen ei halunnut kirjoittaa.
Semmonen pappi isukki.
Niin ja mun isä ei suostunut äitin yksinhuoltajuuteen vaikkei ollut mun elämässä ollut eron jälkeen tekemisissä. Ja haukkui sähköpostilla mua ja äitiä.
En ymmärrä hänen järjenjuoksua. Enkä vieläkään ymmärrä, enkä ole ollut tekemisissä hänen kanssaan.
Jotkut haluaa kiusata. Mun ex ei suostu siihen, että saisin yksinhuoltajuuden vaikka ei halua lapsen kanssa olla tekemisissä. Hän ilmoitti, että haluaa erota, kun lapsi oli kuukauden vanha ja muutti toiselle puolelle suomea. Ei ole kertaakaan sen jälkeen halunnut nähdä lasta, ei kysele kuulumisia, ei soita lapselle, eikä yksinkertaisesti kiinnosta. Ei maksa myöskään elareita. Silti ei suostu luovuttaan yksinhuoltajuutta mulle. Lapsi on 12 eikä muista isästään mitään, mutta isän vuoksi ei esim. olla ikinä käyty edes ruotsinlaivalla, kun en saa lapselle passia. Isä ei aio allekirjoittaa ja uhkaa, että jos menen itkemään asiasta viranomaisille ja lähdetään reissuun hän tekee ilmoituksen, että oon siepannut lapsen.
En edes kysynyt isältä mitään. Toimitin passihakemuksen ilman hänen tietojaan/suostumustaan ja lapsi sai passin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi lapsena sama. Mutta kirjoitti sitten luvan lopulta. Sanoi silti että vittuillakseen ei halunnut kirjoittaa.
Semmonen pappi isukki.
Niin ja mun isä ei suostunut äitin yksinhuoltajuuteen vaikkei ollut mun elämässä ollut eron jälkeen tekemisissä. Ja haukkui sähköpostilla mua ja äitiä.
En ymmärrä hänen järjenjuoksua. Enkä vieläkään ymmärrä, enkä ole ollut tekemisissä hänen kanssaan.
Jotkut haluaa kiusata. Mun ex ei suostu siihen, että saisin yksinhuoltajuuden vaikka ei halua lapsen kanssa olla tekemisissä. Hän ilmoitti, että haluaa erota, kun lapsi oli kuukauden vanha ja muutti toiselle puolelle suomea. Ei ole kertaakaan sen jälkeen halunnut nähdä lasta, ei kysele kuulumisia, ei soita lapselle, eikä yksinkertaisesti kiinnosta. Ei maksa myöskään elareita. Silti ei suostu luovuttaan yksinhuoltajuutta mulle. Lapsi on 12 eikä muista isästään mitään, mutta isän vuoksi ei esim. olla ikinä käyty edes ruotsinlaivalla, kun en saa lapselle passia. Isä ei aio allekirjoittaa ja uhkaa, että jos menen itkemään asiasta viranomaisille ja lähdetään reissuun hän tekee ilmoituksen, että oon siepannut lapsen.
Kannattaa keskustella asiasta asianajajan kanssa. Ulkomaan matkaan tarvitset kyllä toisen vanhemman suostumuksen - mutta hän ei voi estää sinua matkustamasta lapsen kanssa. Matkustaminen on normaalia elämää eikä sinulta ja lapselta voi sitä kieltää. Todisteeksi siitä, että et aio kaapata lasta, riittää vakituinen osoite Suomessa ja olemassa oleva paluulippu, jossa on paluupäivämäärä. Näin minulle on sanottu.
Joo o. Arvatkaa vaan miksi ajoin ehdottomasti tyttäreni yksinhuoltajuutta. Ei ole ollut noissa asioissa ongelmia.
Passin saa ilman toisen huoltajan suostumusta, aikaa täytyy varata vaan hieman enemmän, ota yhteyttä poliisilaitokseen ja selitä tilanne.
Ai että tuo yksi mamma ei ole edes ruotsin laivalla käynyt lapsen kanssa kun ei ole passia???
Mihin siellä ruotsin laivalla passia tarvitsee? Lapselle riittää Kela-kortti...se tavis ilman kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmonen pappi isukki.
Omaa tyhmyyttäsi jos et saa elareita, exältä ne ulosmitattaisiin jos ei suosiolla maksa. Noin monen vuoden jälkeen saat yksinhuoltajuuden kun ei ole näyttöä että isä millään osallistuu. Ja passin tosiaan saat,mitään sieppausta ei edes tutkita eihän ex tiedä milloin oot reissussa ? Hanki selkäranka .
Vierailija kirjoitti:
Ai että tuo yksi mamma ei ole edes ruotsin laivalla käynyt lapsen kanssa kun ei ole passia???
Mihin siellä ruotsin laivalla passia tarvitsee? Lapselle riittää Kela-kortti...se tavis ilman kuvaa.
Jos lapsella ei ole Suomen kansalaisuutta. Ei pääse kelakortilla.
Nostan hattua, hienosti oivallettu! :)