Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulet että lapsesi parhaan kaverin isä on vankilassa, miten reagoit?

Vierailija
12.02.2019 |

Minullehan kävi näin kakkosluokalla. Opettaja kutsui minut ja kaverin luokseen ja kertoi ettei Villen (nimi muutettu) vanhemmat halua että me ollaan enää kavereita emmekä saa leikkiä yhdessä.

Lapsena en ymmärtänyt miksi näin kävi ja taisin viekä syyttää siitä opettajaa. Villen vanhemmilla ei ollut mitään tietoa miksi isäni oli vankilassa, mutta pelkästään se riitti katkaisemaan ystävyytemme.

Ikävä ja aika omituinen tilanne. Mitä itse tekisit? Onkohan tällaiset tapaukset harvinaisia?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva meistä on saanut tai voinut valita omia vanhempiaan. - Miksi siis "tuomita" lapsi siksi,että häne nvanhempansa on tehnyt jotain sellaista, jonka vuoksi on joutunut vankilaan.  

Ei kukaan välttämättä lasta tuomitse, mutta rikollisuus tutkitusti periytyy.

Kaikki eivät halua altistaa omia lapsiaan mahdollisille huonoille vaikutteille.

Vierailija
22/36 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva meistä on saanut tai voinut valita omia vanhempiaan. - Miksi siis "tuomita" lapsi siksi,että häne nvanhempansa on tehnyt jotain sellaista, jonka vuoksi on joutunut vankilaan.  

Ei kukaan välttämättä lasta tuomitse, mutta rikollisuus tutkitusti periytyy.

Kaikki eivät halua altistaa omia lapsiaan mahdollisille huonoille vaikutteille.

Niin ja mistähän syystä? Olisiko se yksi suuri tekijä ettei saa olla "parempien perheiden" kanssa tekemisissä, jossa näkisi sitä normaalin perheen mallia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuon vertaa ei tiedä, nii silloin kyseessä ei ole mikään läheinen suhde, joten en ainakaan päästäisi lasta yksin tuon kaverin luo kylään, sinne vankilaan kun voi joutua niin monesta syystä, joskus jopa syyttä, että ei kannata riskeerata oman lapsen turvallisuutta.

Vierailija
24/36 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Lapsi on syytön vanhempansa tekemisiin.

Vierailija
25/36 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa oli poika ja sen kaksi sisarusta joiden vaatetuksesta tuli sellainen olo että kaikki ei ole tasapainossa kotona. Koskaan en nähnyt niiden vanhempia vaikka asuttiin ihan vierekkäisissä taloissa. En tiedä mikä sen perheen tarina oli mutta se poika oli yksi maailman kivoimmista lapsista. Vieläkin muistelen lämmöllä vaikka ei olla nähty yli 20 vuoteen. Jouduttiin pojan kanssa eri luokille yläasteella kun se laitettiin tarkkikselle. Joku varmaan kutsuisi niitä white trash perheeksi. Mutta aivan kauheaa olisi ollut jos joku olisi ajatellut tuosta pojasta ettei sen kanssa saa leikkiä koska hänen perheensä on sellainen ja tällainen.

Vierailija
26/36 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan siitä, että onko sakot maksamatta tai verottaja petetty, kuin jos on huumausaine- tai väkivaltarikos.

Ihan tosissaanko te jotkut ottaisitte avosylin kotiinne lapsen, jonka isä olisi muita hakkaava narkki? Sääli lapsen kannalta, mutta minä suojelen omiani.

Sinulla on erikoine tapa suojella omiasi, jos lähdet ajatuksesta, että rikollisen (lue vankilaan joutuneen) lapsi on myös aina tuomittaa ja halvelksittava; ikäänkuin tuo lapsi olisi itse voinut vapaasti valita ja päättä mitä hänen vanhempansa on tullut tehneeksi tai ollut tekemättä. Mutta kieltämättä, jos edellä mainittu lapsi tulis luokseni ja kertosi, että tiedäthän, että minun vanhempani (isäni tai äitini tai mahd. molemmat) ovat tuomittuna vankilassa (huumausaine ja väkivalta) rikoksien johdosta, niin en ole varma osasiinko jatkaa keskustelua luontevasti. - Ikäänkuin kaikkiin sanomaansa ja kuulemaansa täytyisi osata sanoa jotain. Sen sijaan, että vaikka odottaisi, että haluaako lapsi itse jatkaa aiheesta. Vai tulisiko osata siirtää puhe jonnekin muualle, tyyliin, että tjaa, mutta sinä et ole. Että mitenkäs sitä sinun päiväsi on menny? Tykkäätkö talvesta vai odotatko jo kesää...        

Vierailija
27/36 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu on sijaisäiti lapsille joiden vanhempi on vankilassa. Aivan suloisia ja herttaisia lapsia. Meidän lapset saa ehdottomasti leikkiä heidän kanssaan.

Vierailija
28/36 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lapsen mukana tulee aina tavalla tai toisella ne vanhemmat. Tai ei tule, jos vain leikkivät jossain ulkona ja sen jälkeen molemmat menee omiin koteihinsa. 

Mutta ainakin meillä ne lasten kaverit ja vanhempansa liittyy tähän kuvioon: viestitellään asioista, nähdäänkin välillä. Jos jonkun lapsen vanhempi on vankilassa, viestittely totta kai sitten menee vain sen lähivanhemman kautta, jos menee. 

Olen ihan hirveä ihminen, tiedän, mutta oma ajatuksenkulkuni menee niin, että pahin mahdollinen skenaario on huumausaineista sekaisin oleva vanhempi meidän ovella huutamassa, tai muuten jotenkin uhkaamassa. Moni tämän varmasti leimaa pelkäksi yläluokkaiseksi nenän nyrpistelyksi, mutta kun me emme ole yläluokkaisia, vaan oikeastaan päinvastoin, ja jo ihan "tavalliset" elämää huonommin hallitsevat vanhemmat aiheuttaa täällä välillä harmaita hiuksia. Entä sitten, jos lapsen läheisin ystävä olisi perheestä, mikä on itselelleni ainakin iso turn off, jos vaikka ystävyyssuhteiden muodostamista omalle kohdalle miettii. 

Vierailija
29/36 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan päästäisi lasta kyseisen kaverin kotiin tai kaverin perheen kanssa muutoin tekemisiin. Jos kaveri itse on kiva ja kunnollinen, niin koulussa ja meillä saisivat kyllä leikkiä.

Vierailija
30/36 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun lapsen isä on vankilassa ja ei kyllä vaikuta meidän elämään mitenkään. Isällä on päihdeongelma päässyt siihen pisteeseen, että emme ole vuosiin olleet tekemisissä kuin enintään kerran vuoteen. Lapsella on oikeus isään oli isä missä vain. Isän ja äidin vastuulla on katsoa ettei isä suhde vaikeuta tai haittaa lasta. Monimutkainen asia, mutta varmasti vaikein tajuta sille osalle ihmisiä, jonka lähipiiristä ei löydy kilttiä, herkkää isää, joka jossain kohtaa menettää elämän hallinnan. Vankilassa on monenlaista sakkia.. Pedofiilit tai muuten todella vaaralliset on asia erikseen sitten lasten kohdalla.

Meidän perheessä ei oo ongelmia ja jos jonkinlaista olis niin se tuskin lasten kaverin perheeseen leviäis vaan koska isä on vankilassa..

Vierailija
31/36 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuon vertaa ei tiedä, nii silloin kyseessä ei ole mikään läheinen suhde, joten en ainakaan päästäisi lasta yksin tuon kaverin luo kylään, sinne vankilaan kun voi joutua niin monesta syystä, joskus jopa syyttä, että ei kannata riskeerata oman lapsen turvallisuutta.

Kuinka hyvin sitten oikeasti tunnet kouluikäisen lapsesi kavereiden vanhemmat?

Vierailija
32/36 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää miten ennakkoluuloisia ihmiset ovat. - Ohis

Vierailija
33/36 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveää miten moni on valmis rankaisemaan lasta siitä millainen hänen vanhempansa on. Itse opettajana en anna vaikuttaa millainen vanhempi on, pyrin itse olemaan turvallinen ja reilu vanhempi. Ja yritän edistää lasten kaverisuhteita myös itse, kiusaamiseen ja syrjimiseen nollatoleranssi jne.

Vierailija
34/36 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin saisivat olla kavereita. En sulje pois edes sitä, että menisivät sen lapsen luokse leikkimään, jos siellä on turvallista, se taas riippuu toisesta huoltajasta. Mutta ainakin meille olisi tervetullut ja ottaisin varmaan siipieni suojaan herkemmin. Jos molemmat vanhemmat ovat niitä laitapuolen kulkijoita, niin olisipa sillä lapsella ainakin yksi turvallinen aikuinen matkassa.

Vierailija
35/36 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjaisin kyllä parempaan seuraan. Parempi pysyä tommoisista porukoista erossa. Laittakaa omat lapsenne niiden kavereiksi ja kokeilemaan, mitä hyvää sieltä tulee. Mun lapsi ei ole mikään koekaniini. Yhden tyttäreni eskarikaverin kumpikin vanhempi oli entisiä pitkänlinjan venkuloita, nelikymppisenä saaneet tämän lapsen. Ja kun olisi loppunut siihen, mutta suvussa oli kummallakin puolella tunnettuja murhaveikkoja ja muita sekopäitä. Siis tätä lööppikamaa: "se on mun veljentyttö", "se on mun isän serkku..." jne. Huoh. Miten voikin koko Suomen rikosmaailman kerma olla vanhempien suvuissa ja kermalla tarkoitan kaikista typerimpiä ja väkivaltaisimpia sekopäitä, en mitään suurpetosmiehiä?

Onneksi kaveruus jäi muista syistä. Vanhemmat on sittemmin taas alkaneet rötöstelyn, äiti kävi jo vankilassakin, lapsi on heitteillä.

Vierailija
36/36 |
12.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjaisin kyllä parempaan seuraan. Parempi pysyä tommoisista porukoista erossa. Laittakaa omat lapsenne niiden kavereiksi ja kokeilemaan, mitä hyvää sieltä tulee. Mun lapsi ei ole mikään koekaniini. Yhden tyttäreni eskarikaverin kumpikin vanhempi oli entisiä pitkänlinjan venkuloita, nelikymppisenä saaneet tämän lapsen. Ja kun olisi loppunut siihen, mutta suvussa oli kummallakin puolella tunnettuja murhaveikkoja ja muita sekopäitä. Siis tätä lööppikamaa: "se on mun veljentyttö", "se on mun isän serkku..." jne. Huoh. Miten voikin koko Suomen rikosmaailman kerma olla vanhempien suvuissa ja kermalla tarkoitan kaikista typerimpiä ja väkivaltaisimpia sekopäitä, en mitään suurpetosmiehiä?

Onneksi kaveruus jäi muista syistä. Vanhemmat on sittemmin taas alkaneet rötöstelyn, äiti kävi jo vankilassakin, lapsi on heitteillä.

Ja mahtavaa että lapsi on heitteillä sekä yksin. Mitä muuta mahdollisuutta hänellä oikeastaan on kuin seurata jalanjälkiä koska ei kuitenkaan tule hyväksytyksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä