Passin lunastus ilman voimassa olevaa passia
Oma passi on mennyt vanhaksi jo kaksi vuotta sitten ja nyt pitäisi tilata uusi. Ajokortti ei kuulemma kelpaa henkilötodistukseksi Ärrälle, vaan pitäsi olla se mikälie erillinen henkilökortti (joka maksaa yli 50e).
Mietinkin tässä, että taidan valtuuttaa jonkun naapurin, jolla on voimassa oleva passi niin valtakirjalla hakemaan passini kioskilta. Kyllä on ihme pelleilyä. Miksi ihmeessä ajokortti/ kuvallinen Kela- kortti ei käy!?
Suomeen on rajat auki ja porukkaa lappaa tänne ilman mitään papereita, ja mulla pitää kikkailla, että saan yhdn saakelin passin haettua...
Kommentit (43)
itellä sama ongelma eikä ketään joka vois noutaa mun passin, en sitte tiiä miten haen sen. Onneks on maaliskuuhun asti aikaa miettiä
Vierailija kirjoitti:
Voit hakea vanhallakin passilla.
ei voi
Onistuu ilman mitään passia ollenkaan, ja jos ei onnistu niin silloin poliisi on tehnyt huonon passin jos ei sinua tunnisteta siinä.
Huoh... ihan poliisin sivuilta löytyy ohjeet miten toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
itellä sama ongelma eikä ketään joka vois noutaa mun passin, en sitte tiiä miten haen sen. Onneks on maaliskuuhun asti aikaa miettiä
eikö kellään naapurillasi, työkaverillasi tai sukulaisellasi ole passia?
Loogista, että uuden henkilöllisyystodistuksen saa vain osoittamalla henkilöllisyytensä virallisella todistuksella. Ajokortti ei ole koskaan ollutkaan virallinen todiste henkilöllisyydestä ja kiitos vuoden 2019 alusta voimaan tulleen direktiivin, Suomessa ei enää hyväksytä ajokorttia tällaisissa tilanteissa eikä myöskään pankeissakaan.
hain omani asemalta vanhalla passilla
Vierailija kirjoitti:
Onistuu ilman mitään passia ollenkaan, ja jos ei onnistu niin silloin poliisi on tehnyt huonon passin jos ei sinua tunnisteta siinä.
Maailmassa on turhauttavaa se, kun moni on tietävinään jotain mitä ei oikeasti tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eikö kellään naapurillasi, työkaverillasi tai sukulaisellasi ole passia?
en tunne ketään lähellä asuvaa jolta voisin kysyä apua. Lähin sukulainenki on kahden tunnin ajomatkan päässä :D
Vierailija kirjoitti:
Sitten pyydät voitko hakea passin asemalta mikäli aiempi passisi on mennyt jo kauan sitten vanhaksi ja sinulla ei ole ketään, jonka voisit valtuuttaa.
Vierailija kirjoitti:
hain omani asemalta vanhalla passilla
Sitä ei pitäisi luovuttaa sääntöjen mukaan jos on vanha passi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei voi
esittivät kysymyksiä 3-4, todistin näin henkilöllisyytein
Vierailija kirjoitti:
Hain itse nykyisen passini poliisista tilauslappu mukana. Ja saivat luvan tunnistaa paikalla olevasta passista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei voi
minkälaisia kysymyksiä? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei voi
minkälaisia kysymyksiä? :D
Multa kyseli ainakin isän syntymäpäivää ja kolme edellistä osoitetta. Olisikohan kysynyt äidin tyttönimeä.
Poliisiasemalta voi hakea passin jo vanhaksi menneellä passilla/kuvallisella henkilötodistuksella. Ota mukaan uudet passikuvat ja vanha passi/henkkari. Ei ole niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Poliisiasemalta voi hakea passin jo vanhaksi menneellä passilla/kuvallisella henkilötodistuksella. Ota mukaan uudet passikuvat ja vanha passi/henkkari. Ei ole niin vaikeaa.
Siis hakea uutta passia. Kyllä ne sormenjäljen ottaa ja tarvittaessa kyselee.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taidettiin nyt puhua valmiin passin noutamisesta. Ei hakemuksesta. Se kun ei kas nykyään ole edes noin vaikeaa:passikuvat menee kuvaamosta suoraan poliisille ja passi haetaan ja maksetaan netissä, yleensä ei vaadi edes käyntiä paikan päällä vaan passi tulee esim. R-Kioskille. Nouto on kinkkistä jos on vaan vanha passi ja ajokortti. Silloin kuka vaan random voi noutaa valtakirjalla tai henkilö itse käy tunnistautumassa vastaamalla kysymyksiin ja noutaa sen passin passitoimistosta.
Ei ne edes taida ottaa paperihakemuksia kuvineen -tai maksaa ainakin enemmän.
Kai sä voit käydä naapurin ja valtakirjan kanssa yhdessä hakemassa sen passin? Säännöt nyt on sääntöjä.