Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valmistun keväällä aineenopettajaksi ja ahdistaa silmittömästi

Vierailija
11.02.2019 |

Olen 25-vuotias ja saan tänä keväänä FM-paperit käteen ja samalla äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan pätevyyden. Kun aloitin opinnot vuonna 2014, meille vakuuteltiin yliopistossa, kuinka töitä saa satavarmasti. Nyt ennen valmistumista karmea totuus on kuitenkin alkanut iskeä vasten kasvoja. Joka tuutista toitotetaan, kuinka opettajien työllisyystilanne on niin surkea, että työllistyminen on käytännössä mahdotonta. Olisin valmis muuttamaan työn perässä mihin tahansa, mutta joka ikiseen syrjäkylän kouluunkin ympäri Suomea tuntuu olevan satoja hakijoita, myös lyhyisiin sijaisuuksiin. Opintolainaa on paljon eikä säästöjä juurikaan, joten en tiedä, millä rahalla uudelleenkouluttautuisin. Soimaan itseäni siitä, miten olen voinut olla niin naiivi ja tyhmä, että olen luottanut sokeasti siihen, että akateeminen koulutus takaa minulle työelämän ja taloudellisen turvan. Olen lähtöisin vähävaraisesta ja moniongelmaisesta duunariperheestä, jossa kellään muulla ei ole akateemista koulutusta. Kun sain unelmieni opiskelupaikan, jonka eteen olin tehnyt valtavasti töitä, tuntui kuin olisin saanut kultaisen lipun parempaan tulevaisuuteen. Nyt tuntuu siltä, ettei keväällä tapahtuva valmistuminen tuota minulle minkäänlaista ylpeyttä tai iloa, sillä se syöksee minut todennäköisesti loputtomaan mustaan työttömyyden kierteeseen. Tuntuu, että en edes halua valmistua.

Olen saanut opiskeluaikanani tehdä sijaisuuksia muutamasta päivästä pariin kuukauteen. Ala on tuntunut omalta ja ammatti kutsumukselta. Olen kokenut olevani hyvä työssäni ja saanut siitä valtavasti iloa. Minulla on siis CV:ssä täytettä ja suosittelijoita, mutta tuntuu, ettei sillä ole mitään merkitystä nykyisessä työllisyystilanteessa. Tiedän, että pitää olla todella sinnikäs ja periksiantamaton työnhaussa eikä saa luovuttaa. Tällä hetkellä uskoni tulevaisuuteen on kuitenkin jostain syystä täysin murskana. En saa unta öisin ja ahdistaa. Yritän tsempata jatkuvasti, mutta epätoivo vain rynnii päälle. Eniten syytän itseäni siitä, että menin kouluttautumaan täysin turhalle alalle. Mitä luulette, onko tilanteessani minkäänlaista toivoa?

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vähän sama tilanne, tosin varmaan vielä huonommin työllistävä aine ja valmistumiseen vielä pari vuotta jäljellä, jolloin uusia hakijoita on entisestään tuplamäärä. Perhana kun saisivat laittaa ovet välittömästi säppiin kaikissa aineenopettajankoulutuksissa. Siellä vain lykätään lukion jälkeistä syrjäytymistä viitisen vuotta eteenpäin.

Vierailija
2/75 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne ei todellakaan ole noin paha. Olet todella nuori ja ehdit vielä vaikka mitä.

Jos työnhaku ei tärppää, voit vuodessa pätevöityä luokanopettajaksi. Myös s2-opeille on töitä. Eikä äikänopen töidenkään saaminen mahdotonta ole. Yritä keksiä hakemukseen jotain, millä erotut joukosta.

Yritä hakeutua johonkin kouluun vakkarisijaiseksi, niin saat laskut maksettua. Hyvistä sijaisista, jotka ovat heti saatavilla, on monessa koulussa huutava pula.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene metsään keräämään sieniä.

Vierailija
4/75 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne ei todellakaan ole noin paha. Olet todella nuori ja ehdit vielä vaikka mitä.

Jos työnhaku ei tärppää, voit vuodessa pätevöityä luokanopettajaksi. Myös s2-opeille on töitä. Eikä äikänopen töidenkään saaminen mahdotonta ole. Yritä keksiä hakemukseen jotain, millä erotut joukosta.

Yritä hakeutua johonkin kouluun vakkarisijaiseksi, niin saat laskut maksettua. Hyvistä sijaisista, jotka ovat heti saatavilla, on monessa koulussa huutava pula.

Kiitos lohduttavista sanoista, tulevat tarpeeseen. Tällä hetkellä kauhuskenaariot ovat jostain syystä ottaneet ylivallan,kun olen lueskellut kaikkia juttuja opettajien työttömyydestä. Kiinnostaisi kuulla, onko jollain aineenopettajalla positiivisia kokemuksia työllistymisestä lähivuosina.

Vierailija
5/75 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On toivoa. Koko ajan kouluihin palkataan opettajia. Meille on otettu useita vastavalmistuneitakin. Ei tosin virkaan, mutta tuntiopettajiksi tai määräaikaisiksi. Haet vaan reippaasti kaikkea mahdollista ja olet positiivinen haastatteluissa.

Olisi myös ehkä järkevää tehdä 1-2 sivuainetta lisäksi. Pienempiin kouluihin otetaan mielellään monitaitoisia opettajia. Valmistumisen jälkeen voi olla hankalaa saada sivuopiskeluoikeuksia..

Opiskele lisää ja tee samalla sijaisuuksia. Saat samalla verkostoa luotua.

Toki mahdollinen tva vaikeuttaa tulevaisuudessa työnsaantia..

Vierailija
6/75 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsit väärän alan, onnea. Nyt nopeasti uudelleen kouluttautumaan esimerkiksi teknillisille alalle, raksa-di jne. Älä tee samaa virhettä uudelleen!

Vierailija
7/75 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä cv mahdollisimman monen koulun rehtorille, jolloin olet hyvissä asemissa, kun tarjotaan sijaisuuksia. Valmistumisen jälkeen kannattaa olla valmiina menemään sijaiseksi lyhyelläkin varoitusajalla. Teet sijaisuuksia koko ajan ja niin kauan, että jossain vaiheessa vakituisempi paikka tärppää. Äidinkieli on siitä hyvä oppiaine, että sitä opetetaan joka oppilaitoksessa. Älä unohda ammatti-instituutteja ja -korkeakouluja. Virkaa et välttämättä saakaan heti, mutta kohtuullisen aukoton työhistoria sijaisuuksien ansiosta on hyvä meriitti. Tsemppiä työnhakuun!

Vierailija
8/75 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvettiäkös uikutat, et ole työllistämätöntä alaa nähnytkään. Koitappa olla historian tai vaikkapa ranskan opettaja tässä maassa.

Vierailija
9/75 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitsit väärän alan, onnea. Nyt nopeasti uudelleen kouluttautumaan esimerkiksi teknillisille alalle, raksa-di jne. Älä tee samaa virhettä uudelleen!

Höpöhöpö! Äidinkieltä opetetaan joka koulussa ja työtilanne on hyvä. Itse en ole ollut valmistumiseni jälkeen päivääkään työttömänä, vaan olisin päässyt useampaankin kouluun hommiin. Viran sain tehtyäni viisi vuotta pitkiä sijaisuuksia eri kouluissa. Eka sijaisuus kesti kolme vuotta.

Vierailija
10/75 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit varmasti saada työn joltain muultakin alalta jos olet yhtään ”tekijätyyppiä” (sellaisille löytyy kyllä töitä yleensä). Onko mitään muita kiinnostuksenkohteita tai työkokemusta muilta aloilta? Suomessa on käsittääkseni myös työvoimapulaa tällä hetkellä... eli varmasti hätä ei ole tämännäköinen, vaikutat fiksulta tyypiltä.

Vierailija
11/75 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helvettiäkös uikutat, et ole työllistämätöntä alaa nähnytkään. Koitappa olla historian tai vaikkapa ranskan opettaja tässä maassa.

Minusta ap vaikuttaa sympaattiselta. Totta kai on luonnollista olla nuorena ihmisenä huolissaan kun astuu tämän päivän epävarmoille työmarkkinoille. Kaikkea hyvää sinulle ap, ja ennen kaikkea jaksamista, sinnikkyyttä ja periksiantamattomuutta työnhakuun. Ei kannata lueskella netistä näitä kauhuskenaarioita, yleensä asioilla on myös toinenkin puoli.

Vierailija
12/75 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just mietin etttä onko joku tietty aine mikä aiheuttaa päänvaivaa.

Vierailija
13/75 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just mietin etttä onko joku tietty aine mikä aiheuttaa päänvaivaa.

Vierailija
14/75 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille, jotka ovat tsempanneet <3 En tiedä, miksi yhtäkkiä pelottaa näin kauheasti. Kiva kuulla myös näitä positiivisempia kokemuksia ja näkemyksiä. Ap

Vierailija
15/75 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsella työpaikkoja avoimin mielin.

Teollisuuteen tarvitaan myös humanisteja ja kirjoitustaitoisia ihmisiä.

Saatat päästä hyviin hommiin koulutuksellasi teollisuudenkin pariin.

Esim sisällöntuoton tai markkinoinnin parissa voit päästä hyville palkoille.

Tsempit AP

Vierailija
16/75 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan voit valittaa vauva palstalla. 

Vierailija
17/75 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos lohduttavista sanoista, tulevat tarpeeseen. Tällä hetkellä kauhuskenaariot ovat jostain syystä ottaneet ylivallan,kun olen lueskellut kaikkia juttuja opettajien työttömyydestä. Kiinnostaisi kuulla, onko jollain aineenopettajalla positiivisia kokemuksia työllistymisestä lähivuosina.

Opettajien työttömyys vaihtelee valtavasti. Vakipaikkaa voi olla vaikea saada, mutta kyllä paikkoja on - äidinkielessä paljon. Itse oon seurannut lähinnä lu-ma-aineiden tilastoja, ja hyvin harva jää ilman töitä.

Vierailija
18/75 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, totta kai sinun pitää tuntea iloa ja ylpeyttä valmistumisestasi :) Saat pätevyyden hienoon ja tärkeään ammattiin, jossa työllistyminen ei läheskään ole sitä tämän maan toivottominta. Onnea valmistumisesta, pidä kivat juhlat, ole ylpeä itsestäsi ja kirjoita sitten ahkerasti työhakemuksia. Olet nuori, fiksun oloinen ja korkeasti koulutettu, moni vaihtaisi paikkaa kanssasi.

Vierailija
19/75 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajia jää paljon eläkkeelle muutaman vuoden sisään. Omassa koulussani 2 äikänopea eläköityy piakkoin. Tee sijaisuuksia, kyllä se ura siitä urkenee.

Vierailija
20/75 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajia jää paljon eläkkeelle muutaman vuoden sisään. Omassa koulussani 2 äikänopea eläköityy piakkoin. Tee sijaisuuksia, kyllä se ura siitä urkenee.

Taasko näitä? Se ei tarkoita että uusia otetaan tilalle, vaan lähteneiden tunnit jaetaan jäljelle jäävien kesken.