1-vuotiaan taaperon ruokavalio?
Mitä te noin vuoden ikäisten vanhemmat tarjoatte lapsillenne ruuaksi? Tämän ikäisen pitäisi olla muun perheen kanssa samalla ruualla, mutta meillä pakkaa sekoittaa minun laajat ruoka-aineallergiat, haluaisin lapsen syövän monipuolisemmin kuin itse joudun syömään. Hänellä allergioita ei ole. Mies syö arkisin töissä eikä syö illalla kuin voileipää. Millaisia ruokia teillä tarjotaan ja mikä maistuu?
Kommentit (7)
^sori kirjoitusvirhe, "kun söi" (vaikka kyllä minäkin söin..)
Pidän itse kasvis- ja kalaruoista, joten niitä tarjoan enimmäkseen. Toki välillä liharuokiakin. Taapero pitää eniten kaikenlaisista sosekeitoista. Luulen, että ruoan rakenne on hänelle tärkeintä eli joku ruoka ei maistu ehkä sen takia, että ei ole riittävän mössöä...
Kannattaa katsoa simppeliä sormiruokaa netti sivulta, siellä paljon erilaisia ohjeita joita soveltaa ja jotka sopivat taaperolle. Siellä myös monia sellaisia ohjeita, että ruuan voi pakastaa.
Älä nyt ainakaan käy lettuja paistelemaan aamupalaks🙊
Perusruokia: jauhelihakastike, kanakastike, lihakeitto, kalakeitto, kanakeitto, lohilaatikko, uunilohi, lihapullat... Lisäkkeenä peruna, höyrytetty porkkana, täysjyvämakaroni tai joskus myös riisi. Aina jonkinlainen kasvisosuus myös: porkkanaraastetta, kurkkuviipaleita, tomaattia, paprikaa, avocadoa. Leivät aina täysjyvää ja leivän päälle aina joku kasvis, esim. kurkkuviipale, että lapsi oppii kasviksia syömään. Ja tietysti puurot ja jugurtit. Muroja ostan vain satunnaisesti. Herkkuina on syöty rusinoita ja kaurakeksejä ja kesällä jäätelöä.
No ihan kaikkea. Toki meillä ei minun allergiat rajoita ruokailuja. Laitan leipälautaselle lautasannoksen mukaisen ruuan ja lapsi syö siitä, mitä syö. 1-vuotiaana söi hyvin, nyt melkein 2 vuoden iässä on alkanut nirsoiluvaihe. Jatkan edelleen samalla mallilla.
Aamuisin on puuro valikoiduilla lisukkeilla. Joko marjoja tai hedelmiä, joskus lisänä pähkinärouhetta tai välillä loraus pähkinäöljyä. Maitoallergian takia teen puuron kaurajuomaan.
Lounaalla jotain kasviksia höyrytettynä, raastettuna tai uunissa paahdettuna. Sitten on jotain proteiinia jossain muodossa (esim. Tänään maapähkinäkanakastiketta) ja riisiä perunaa, nuudeleita tai muuta. Juo vettä ruuan kanssa.
Välipalaksi yleensä joku hedelmä, joskus olen voinut leipoa jotain hedelmillä makeutettua nisua. Nyt kun tekee viimeisiä hampaita, on jäädytetty smoothie mehujäätikussa tehnyt kauppansa.
Päivälliseksi sama, kuin lounaalla, koska muuten tekisin vain ruokaa päivät pitkät.
Iltapalaksi joko leipää/riisipiirakkaa kinkulla ja kasviksilla, kaurajugurttia marjoilla tai sokeroimittomilla muroilla tai kellogsin taatelitahnalla makeutettua mysliä. Halutessaan saa vielä hedelmää.
Vaikea antaa neuvoa, jos olet itse niin allerginen, ettet voi esimerkiksi käsitellä ollenkaan jotain raaka-aineita. Silloin olisi hyvä, jos puoliso ottaisi viikonloppuisin kopin ja tekisi niistä raaka-aineista ruokaa itselleen ja lapselle, mitä sinä et voi käsitellä. Kun lapselle puhkesi maito- ja kananmuna-allergia, niin olin hetken aikaa ihan eksyksissä, mitä ostan kaupasta ja mitä teen ruuaksi. Äkkiä sitä ymmärsi, että ihan hyvin pärjää ilman maitotuotteita, vaikka ei käyttäisi nykyisiä maidonkorvikkeita ollenkaan. Kananmuna kyllä harmittaa edelleen, kun se on niin halpa proteiininlähde ja nopea valmistaa kiirepäivinä. Mutta senkin kanssa elää. Kohta sitä saa alkaa yrittämään altistamista ja katsoa, onko suoli jo parantunut kestämään kyseisiä raaka-aineita.
Mä imetin esikoistani 2 vuotta, kiinteitä maisteli/söi siinä ohessa puolivuotiaasta alkaen. Kun jonkun kiinteän aterian joskus söin, niin se oli esimerkiksi seuraavaa:
Naudan sisä-/marmoriulkofilettä, rakenttispagettia ja meijerivoita, joskus söi myös riisiä/makaronia johon oli sekoitettu jauhelihaa ja voita. Merilohesta ja kuhasta muistaakseni tykkäsi.Kanan rintafilettä, ei marinoitua. Kanan rintafilettäkin söi, ei marinoitua. Ja tykkäsi kurkusta, vesimelonista, omenoista, luumuista (kotimaisista), banaanista, mangosta. Talvisin annoin joka päivä kourallisen mustikoita (oli sellaisenaan syötäviä, koska itse poimittuja makeita), tykkäsi myös itse tehdyistä kiisseleistä joissa myös mansikkaa. Herkkuna oli Danone-rahkat, Paula-vanukkaat ja "synttärijätski" - en muista minä ikäisenä tarkalleen rupesi niitä syömään, taaperona kuitenkin... Ai niin, ja lettuja! :) Yhteen aikaan paistoin lähes joka aamu lettuja (ei mitään liian kärvistettyjä) ja tarjosin kanelisokerin kanssa, joskus harvoin mansikkahillon ja kermavaahdon kanssa. Varmaan jotain ruisleipääkin tuli välillä tarjottua, ja patonkia. Perunaa söi voin kanssa. Porkkanoita tuoreena. Maitoa, sellaisenaan tai kaakaona.