Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykänen kävi ekan luokan kaksi kertaa..?

Vierailija
11.02.2019 |

Miten sellainen on edes mahdollista?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin aikoihin luokalleen jäi huomattavasti helpommin kuin enää edes 90-luvulla. Minun naapurissani asui perhe, jonka viidestä lapsesta neljä jäi luokalleen heti ensimmäisenä vuonna. Heissä ei ollut muuta vikaa kuin se, että täysin kuritta kasvaneina he eivät olleet oppineet käytöstapoja, eikä esimerkiksi ohjeiden noudattaminen oikein onnistunut. Kävivät kaikki kansalaiskoulun ja tulivat kai ihan kunnon kansalaisiksi. Samaa kansakoulua (pian peruskouluksi muuttuvaa) käyvän, erääseen uskontokuntaan kuuluvan suurperheen vanhimmat lapset kävivät ekaluokan kahteen kertaan, mutta viimeiset puoli tusinaa lähetettiin ekaluokan alkuviikkoina takaisin kotiin kasvamaan. Nämäkään lapset eivät olleet valmiita kouluun, kun olivat taaperoista seitsenvuotiaiksi asti tottuneet olemaan lähinnä keskenään, mahdollisuuksien mukaan pihalla, pois jaloista, kaiket päivät. Noihin aikoihin puhuttiin "apukoululaisista" huolimatta siitä, oliko kyse luokalle jääneistä vai erityisopetusta saavista lapsista. Matti tunnettiin julkisuudessa apukoululaisena; monen mielestä tämä ei ollut edes mikään negatiivinen juttu, koska Matti osasi onnistuakin joissakin asioissa.

Olin muutaman vuoden yläasteen aineenopettajana 90-luvulla. Tuossa koulussa oli kirjoittamaton, mutta rehtorin suullisesti antama sääntö: ehtoja annettaisiin vain jouluna, mutta keväällä viitoset. Syy oli se, että tarkkailuluokka oli täynnä, erityisopetusta oli saatavilla liian vähän eikä ollut kenenkään etu, että koulussa roikuttaisiin yhtään ylimääräistä vuotta. Nykyisin tuollaisen sanomisesta ääneen joutuisi varmaan viralta, mutta ei meno ole yhtään parantunut, kun luku-, kirjoitus- ja kielitaidottomille on peruskoulun päättötodistus luvassa, kun ikä tulee täyteen.

Vierailija
22/32 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matti oli loppuvuodesta syntynyt. Sekin selittää osaltaan.

Heinäkuussa syntynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matti on toisella tapaa erittäin lahjakas, oli hänen onnensa, että oli mahdollisuus tuohon urheiluun. Ja meidän penkkiurheilijoiden onni myös.

Vierailija
24/32 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matti oli loppuvuodesta syntynyt. Sekin selittää osaltaan.

17.7. syntynyt, ei minusta ole loppuvuotta.

Vierailija
25/32 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki henkimaailma ja objektionaalisuus toimii tietyllä määräätyllä logiikalla. Niiiden tunnisminen auttaa oppimaan.

Vierailija
26/32 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki henkimaailma ja objektionaalisuus toimii tietyllä määräätyllä logiikalla. Niiiden tunnisminen auttaa oppimaan.

Läträä sinä niitten henkiesi kanssa, ja mustempaa on tiedossa.

Vierailija
27/32 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä on ollut poissa liian monelta tunnilta tai sitten ei oppinut mitään ekalla kerralla eli todistuksessa nelosia. Milleniaaneille tiedoksi että ennen koulussa sai numeroita todistukseen sai ihan ekalta luokalta asti. 

Mä oon päässyt ekalta luokalta vuonna 1977, sain rasti ruutuun todistuksen. Ensimmäinen numerotodistus tuli 3. jouluna. Tämä Helsingissä. Toki Matti on mua melkein 10v vanhempi, eli kävi kansakoulua, jossa homma oli varmaan vähän toisenlainen. Mutta oman lapsen luokalla ekalla jäi luokalleen yksi poika, että kyllä sen on mahdollista nykykoulussakin, tämä kävi vuonna 2010.

Vierailija
28/32 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla tämä oli ainakin maalla ihan tavallista. Kouluun tuli lapsia, jotka oli koko siihenastisen elämänsä olleet tekemisissä vain oman perheenjäsenien kanssa. Ei ollut esikouluja, päivähoitoa ja tai juuri harrastuksiakaa, joissa olisi oppinut sosiaaliseksi.

Vierailija
29/32 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten, miksi avasit tämän ketjun?

Vierailija
30/32 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä on ollut poissa liian monelta tunnilta tai sitten ei oppinut mitään ekalla kerralla eli todistuksessa nelosia. Milleniaaneille tiedoksi että ennen koulussa sai numeroita todistukseen sai ihan ekalta luokalta asti. 

Mä oon päässyt ekalta luokalta vuonna 1977, sain rasti ruutuun todistuksen. Ensimmäinen numerotodistus tuli 3. jouluna. Tämä Helsingissä. Toki Matti on mua melkein 10v vanhempi, eli kävi kansakoulua, jossa homma oli varmaan vähän toisenlainen. Mutta oman lapsen luokalla ekalla jäi luokalleen yksi poika, että kyllä sen on mahdollista nykykoulussakin, tämä kävi vuonna 2010.

Minä olen Mattia päivälleen vuotta nuorempi. Sain jo ekaluokan jouluna numerollisen todistuksen.

Vierailija
31/32 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin myös jättänyt koko helvetin peruskoulun käymättä, jos olisin ymmäränyt sen ikäisenä, miten täydellisen joutavaa ajantuhlausta koko 9 vuotta oli. Opin laskemaan ja lukemaan ekaluokalla. Se on riittänyt ja olen päässyt pitkälle. Koulunpenkit on tarkoitettu lampaille, yes-miehille ja naisille sekä idiooteille.

Vierailija
32/32 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen Mattia päivälleen vuotta nuorempi. Sain jo ekaluokan jouluna numerollisen todistuksen.

Minä olen 2 vuotta nuorempi. Ensimmäinen numerolla en arvostelu tuli kolmannella luokalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän