Muita, joita ei kiinnosta tavata ulkomailla toisia suomalaisia?
Onko täällä muita sellaisia, joita ei kiinnosta tavata ulkomailla matkatessaan toisia suomalaisia? Tai valitsevat matkakohteet siten, että siellä olisi mahdollisimman vähän suomalaisia tai mahdollisimman epätodennäköistä kohdata suomalaisia? Itse puhun ulkomailla mieluiten englantiakin sen vuoksi, etteivät toiset suomalaiset tunnistaisi.
Jos minua ei huvita tavata random-suomalaisia Suomessakaan, niin miksi minua silloin yllättäen huvittaisi tavata heitä ulkomaanmatkoilla? Ajatelkaa nyt vähän.
Kommentit (30)
Jos on ollut vuoden niin ei haittaa vaikka välillä pääsis puhumaan suomea
Minä! Toukokuun 23. päivä tulee 23 vuotta kun muutin Suomesta. En halua tavata suomalaisia täällä missä asun, en edes muita täällä asuvia.
Suomi on käynyt niin vieraaksi ja muuttunut niin valtavasti huonoon suuntaan siitä kun lähdin. Parempi näin. Pidän vanhat muistot, suljen silmät Suomen nykytilalle. pilattu mikä pilattu.
Ei tietenkään alkuun mutta kummasti alkaa kiinnostaa kun aika pitenee.
Kyllä suomalaisen aksentin helposti tunnistaa vieraita kieliä puhuttaessa.
Onko mitään väliä? Karseaa reissaammista, jos pitää koko ajan jännittää törmääkö toiseen suomalaiseen. Yleensä keskityn ihan vaan reissaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suomalaisen aksentin helposti tunnistaa vieraita kieliä puhuttaessa.
Onneksi osaankin puhua englantia ei-suomalaisella aksentilla.
Tässä yksi. Ei kiinnosta tavata suomalaisia edes suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Minä! Toukokuun 23. päivä tulee 23 vuotta kun muutin Suomesta. En halua tavata suomalaisia täällä missä asun, en edes muita täällä asuvia.
Suomi on käynyt niin vieraaksi ja muuttunut niin valtavasti huonoon suuntaan siitä kun lähdin. Parempi näin. Pidän vanhat muistot, suljen silmät Suomen nykytilalle. pilattu mikä pilattu.
vauvapalstalla kyllä vielä jaksaa suomalaisia ja suomea.
Ei minua suomalaiset häiritse, ihmisiä ovat siinä missä muutkin.
Ylpeänä puhun ainakin suomea lomalla.
Amerikkalaisten ja brittien seurassa ollessa jos kuulee jonkun toisenkin suomalaisen sönköttävän englantia, se on kauheaa. Sitä ymmärtää välittömästi sen suomalaisen ajatukset rallienglannin takaa ja tajuaa että tuolta minäkin kuulostan. Illuusio menee rikki.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on käynyt niin vieraaksi ja muuttunut niin valtavasti huonoon suuntaan siitä kun lähdin. Parempi näin. Pidän vanhat muistot, suljen silmät Suomen nykytilalle. pilattu mikä pilattu.[/quote
Ja sitten kirjoittelet AV:lla. 😂
Nuorena oli noin, olin niin olevinani ja huvittavankin tohkeissani matkailusta.
Nyt vanhana ja paljon matkustaneena ilahdun, kun kuulen maailmalla suomea. Meitä on lopultakin niin vähän!
Suomalaiset ovat myös miellyttävän rauhallista porukkaa esim kuukauden Intian matkan jälkeen.
Muistan kun aikoinaan Lontoossa opiskellessani puhuttiin eri maiden aksentista. Suomalaiset naureskelivat Mika Häkkisen englannille, vaikka englannin opettajamme sanoi, että hänellä on laaja sanavarasto ja hyvä kielioppi.
Kyse on siis suomalaisen aksentin häpeämisestä ja sitten aloittajan kaltaiset kuvittelevat itse puhuvansa englantia kuin natiivit. Uskotteko te oikeasti tuohon itse?
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaisten ja brittien seurassa ollessa jos kuulee jonkun toisenkin suomalaisen sönköttävän englantia, se on kauheaa. Sitä ymmärtää välittömästi sen suomalaisen ajatukset rallienglannin takaa ja tajuaa että tuolta minäkin kuulostan. Illuusio menee rikki.
Niin? Ei muidenkaan maiden ei-natiivina englantia puhuvat henkilöt puhu enkkua natiivien puhujien veroisesti. Eli mistäpä sitä silloin suomalaisen erottaisi sen paremmin jostain toisesta kansalaisuudesta.
Täällä yksi. Olen 20 v asunut ulkomailla ja pidän todella matalaa profiilia suomalaisuudestani. En muutenkaan paljasta itsestäni juuri mitään tuntemattomille vaan olen mielelläni epämääräinen, ei musta kukaan koskaan arvaa mistä alunperin tulen. (En näytä enkä kuullosta suomalaiselta tai miltään muultakaan, nimikin kansainvälinen.) Hyvä näin.
Asiasta huvittunut kirjoitti:
Muistan kun aikoinaan Lontoossa opiskellessani puhuttiin eri maiden aksentista. Suomalaiset naureskelivat Mika Häkkisen englannille, vaikka englannin opettajamme sanoi, että hänellä on laaja sanavarasto ja hyvä kielioppi.
Kyse on siis suomalaisen aksentin häpeämisestä ja sitten aloittajan kaltaiset kuvittelevat itse puhuvansa englantia kuin natiivit. Uskotteko te oikeasti tuohon itse?
En kuvittele puhuvani englantia natiivien veroisesti, mutta en myöskään kuvittele puhuvani suomalaista rallienglantia.
Mulle on aivan sama mistä maasta on ihminen, jonka kohtaan. Mukavien ihmisten kanssa on helppo tulla toimeen. Suomalainen tai minkä muun maalainen tahansa on ok, jos juttu luistaa. Muutin Suomesta pois 1990- luvun alkupuolella ja siellä on kiva käydä joka vuosi.
Pidän henkilöä vähän yksinkertaisena ja maailmaa näkemättömänä jos "oma kansa" siellä ulkomailla noin haittaa. Kyse on lopulta oman egon nostamisesta mieltämällä itsensä kanssakansalaisia paremmaksi. Se on sitä ulkomaiden uutuudenviehätystä kun on vasta päässyt reissuun. Suomalaiset ovat rauhallisia maailmalla, paljon rauhallisempia kuin keskimäärin.
Minä sanon mielelläni moikat ja jotain lyhyttä ystävällistä jos kuulen suomalaisia, mutten toki jää seurustelemaan sen kummemmin varsinkaan jos näkee että joku välttelee tarkoituksella. Melkoinen moukka on sellainen joka töykeästi yrittää piilotella. Sellaista näkee toisaalta että ollaan niin kuin ei olla huomaavinaankaan, mutta ei ymmärretä miten moukalta tai juntilta sellainen vaikuttaa. Miksi suomalainen haittaisi sen enempää kuin muunkaan maalainen, jos ei ole jotain henkilökohtaisia pöyhkeilyongelmia?
En hakeudu suomalaisten seuraan, mutta en myöskään välttele. Olen asunut ulkomailla 15 vuotta ja joskus joku tuttu innostuu, että tuntee jonkun suomalaisen ja mun pitää tavata se. Silloin vähän ehkä mietin, että miksi ihmeessä. Jos mut esitellään toiselle suomalaiselle, niin yleensä molemmat hymisee jotain epäselvää. Mun mies on britti ja britit toisiaan tavatessaan vaihtaa syntymä- ja opiskelukaupungit ja löytävät aina yhteistä menneisyyttä jotain kautta. :D
Olen asunut kahdessa sellaisessa maassa, joissa suomalaisia on todella vähän. Ensimmäisessä aloin omatoimisesti jutella suomea puhuneelle perheelle kaupassa. Olivat ihan shokissa, että siellä Afrikan perähikiällä asui muitakin suomalaisia. Toisessa suomalaisharvinaisessa maassa en kahden vuoden aikana tavannut suomalaisia enkä kuullut suomea.
Oliiko sinuulla täällainen tieeto?