Haluan muuttaa länsirannikolta Itä-Suomeen
Mitä paikkaa suosittelette? Järvestä plussaa.
Olen 28v sinkkunainen. Hyvästä miesvalikoimasta ja työllisyydestä myös plussaa.
Kommentit (108)
Joensuuta voin lämpimästi suositella. Ihmiset ovat helposti lähestyttäviä, mukavia höpöttäjiä. Lähellä on kauniita luontopaikkoja
Kuopiossakin on ihmisen hyvä olla, ja siellä on Itä-Suomen kaupungeista ehkä eniten tekemistä talvellakin. Kuopiolaiset ovat kaupunkilaisempia, mutta mikään ei estä muuttamasta ympäryskuntiin.
Kuopio, Joensuu, Lappeenranta
Kaikki yliopistokaupunkeja, Lappeenrannassa tekniikkaa eli todennäköisesti myös paljon nuoria miehiä. Sulle venäjänkielentaitoisena varmasti hyvät työmarkkinatkin. Ja isolle kirkolle junalla kahdessa tunnissa monta kertaa päivässä. Ja ihmiset on ihan mielettömiä höpöttäjiä! Asuin vuoden ja mie tykkäsin kovasti!
Vierailija kirjoitti:
Joensuuta voin lämpimästi suositella. Ihmiset ovat helposti lähestyttäviä, mukavia höpöttäjiä. Lähellä on kauniita luontopaikkoja
Kuopiossakin on ihmisen hyvä olla, ja siellä on Itä-Suomen kaupungeista ehkä eniten tekemistä talvellakin. Kuopiolaiset ovat kaupunkilaisempia, mutta mikään ei estä muuttamasta ympäryskuntiin.
Kuopiossa hyväksytään helpommin ihmisten erilaisuus ja yleensä jos joku tulee juttelemaan, ei sanota helsinkiläisittäin"Anteeksi mutta..." vaan aletaan suoraan juttelemaan, niinkuin vanhalle kaverille, sama pätee Joensuuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäisin tuon itään hinkumisen jos se menetetty osa Karjalaa olisi vielä meidän, mutta joku savo ja pohjoiskarjala... YÄÄÄKK!! Sama kuin haluaisi muuttaa rannikolta keskelle metsää.
Samalla "saa" metrin lunta ja kovemmat pakkaset lähes joka talveksi ja vahvemman mielikuvan siitä, että asuu kaukana länsi-Euroopasta. Metsässä asuminen tulee myös mieleen itä-Suomesta.
kuulostaa ihanalta. 🌲💟
Täällä ei enää kunnon talvia ole koskaan. tämä talvi muistuttaa pitkästä aikaa talvea, nyt sekin jo sulamassa.
Metsätkin pelkkää puupeltoa täällä, ei oikeestaan metsää.
N47
Vierailija kirjoitti:
Minä en lähtisi lakeuksilta minnekään.
Never ever.
Lakeuksilla taivas on lähellä maata( vanha sanonta)
Yksitoikkoisempaa maastoa on vaikea Suomesta löytää, yhtä ja samaa tasaista silmän kantamattomiin, hyvin vähän vesistöjä, siellä nukkuu auton rattiinkin virikkeiden puutteessa.
Joensuu on ihana ♥️
Kunnon talvet, kunnon kesät. Vesistöt uimakelpoisia koko kesän.
Ihmiset mukavia, jo liikennevaloissa aletaan jutella.
Pyörällä pääsee joka paikkaan.
Muuta lappeenrantaa, teknillinen yliopisto ja amk ja kadettikoulu ym. Tarkoittaa sitä sitä että kaupungissa suhteessa eniten suomesta miehiä verrattuna naisin. miehet vielä nuoria ja janosia!
Vierailija kirjoitti:
Mikä tahansa konsti jolla pääsee etäämmäksi Vaasaa on siunattu. Sodoma, demonien asuinsija. Pahuuden ja narisismin ydin.
Täällä vaasalainen joka unelmoi itä-Suomeen muutosta. Pääsis pois tästä hirveästä kaupungista...
Vierailija kirjoitti:
Joensuu on ihana ♥️
Tässä siul mainospala Joensuusta, aika kiva vai?
Vierailija kirjoitti:
Eikös Itä-Suomessa (kuten EP:lläkin pikkupitäjissä) kukoista sovinismi ja työt jaetaan miesten ja naisten töihin? Mutta jos ap tykkää, mikäs siinä.
Ei todellakaan.
Miulta ääni myös Joensuulle. Oon ite itä-Suomesta kotoisin, asunut aikanaan vuosia länsi-Suomessa opiskelujen ja töiden merkeissä. Viimeiset kuusi vuotta on vierähtänyt täällä Joensuussa ja oon aika tyytyväinen. Asun ihan keskustassa, mutta luonto on silti lähellä. Palvelut on minun näkökulmasta riittävät, tapahtumiakin on. Ainoa haittapuoli on pitkät etäisyydet esimerkiksi Helsinkiin ja varsinkin länsi-Suomeen kulkuyhteydet julkisilla ei ole kovin kaksiset. Arki on aika sujuvaa ja kaupungissa on minusta eteenpäin menemisen henki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäisin tuon itään hinkumisen jos se menetetty osa Karjalaa olisi vielä meidän, mutta joku savo ja pohjoiskarjala... YÄÄÄKK!! Sama kuin haluaisi muuttaa rannikolta keskelle metsää.
Häh? Vilkaisepa karttaa. Enemmän Itä-Suomessa on rantaviivaa kuin Itämeren Suomen-rannikolla. Ja vesi on PUHDASTA toisin kuin siinä maailman paskaisimmassa "meri"vedessä eli oikeammin sanottuna murtovesialtaassa.
Itämeri on saasteinen kuin syöpäpaise
No ei ne kusiset itäsuomen lammikot ole sen parempia. Saimaastakin savolaiset tomppelit on tappaneet oikeasti harvinaisen eläimen melkein sukupuuttoon kun on pitänyt saada niihin kuvottaviin kalakukkoihin täytettä.
Tiedoksesi tomppeli: Saimaa yltää ihan Karjalaan asti.
On aivan totta, että saimaannorpat on metsästetty, mutta ei pidä yhdistää kalakukkoon. On myös totta, että saimaannorppia suojellaan nykyisin. Menikös se tarina jotain sinne päin, että NorppaJuhaTaskisen ukki metsästi ja Juha suojeli, eli sukupolvet ovat korjanneet entisten tuhoja. Voin muistaa väärinkin, en ehdi tarkistaa miten meni.
On myös totta, että saimaannorpan suojelu vaatii edelleen parannettavia toimia, kuten sen, että verkkokalastuskieltoa laajennettaisiin. Kun pienet norpat lähtevät liikkeelle ensimmäistä kertaa kauemmas niin ne jäävät verkkoihin.
Eli paljon asennemuutoksia ja suojelutoimia vaaditaan edelleen.
Olen itsekin länsisuomesta kotoisin ja muutin nuorena Itä-Suomeen. Tosin kerran pyörähdin Porissa noin puolen vuoden ajan - eikä onneksi tarvinnut sinne jäädä.
Itä-Suomea laajasti läpi kolunneena voisin suositella Joensuuta ja Pohjois-Karjalaa ylipäätäänkin. Plussat:
- Kauniit ja vaihtelevat maisemat. Järviä, jokia, vaaroja, ja myös peltolakeuksia. Kuin Suomi pienoiskoossa - lukuun ottamatta pohjoisinta Lappia. Todellisia luontohelmiä löytyy eri puolilta maakuntaa: Koli, Ilomantsin koskemattomat suomaisemat ja salot, Ruunaan kosket, Pielinen, Höytiäinen, Saimaa. Suomen kirkkain vesi Kiteen Valkiajärvessä.
- Oikeat talvet.
- Ihmisten lupsakkuus ja leppoisuus.
- Edulliset asuinkustannukset (lukuun ottamatta kenties Joensuun ruutukaavaa)
- Itä-Suomen yliopisto Joensuussa, kohtuullisesti kulttuuritarjontaa. Joensuu on kaunis kaupunki, viime vuosina paljon uudistunut. Pielisjoki ja Saimaan rannat. Hienot pyöräilyreitistöt, parhaat joihin olen oikeastaan törmännyt. Aktiivisia ihmisiä, paljon toimintaa kokoisekseen kaupungiksi.
- Hyvät mahdollisuudet oman vapaa-ajanasunnon hommaamiseen hienolta paikalta edullisesti.
Miinukset:
- Pitkät matkat Etelä- ja Länsi-Suomeen, heikot poikittaisyhteydet julkisella liikenteellä.
- Työpaikkoja on korkeintaan kohtuullisesti, yleensä niukanlaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen aina haaveillut pääseväni kauniiseen järvisuomeen asumaan, uskomattoman kauniit ja jylhät maisemat kun tähän Satakuntaan vertaa.
Sielunmaisemaa löytyis Itä-Suomen, geenitkin on sieltä, vaikka synnyin tänne.
Enpä vain koskaan saa rohkeutta muuttaa minnekään, muutoinkin kun on köyhä mt-ongelmainen ni haaveeksi jää.😔
N47N
Oletko eläkkeellä/työkyvytön? Sullahan olisi aivan loistava tilanne muuttaa, jos mikään ei sido satakuntaan. Lähes kaikki itäsuomen paikkakunnat paria isointa kaupunkia lukuunottamatta ovat muuttotappiopaikkakuntia, vuokrat on edullisia ja asunnon saa helposti. Voisi tehdä sun mielenterveydelle jopa hyvää vaihtaa maisemaa.
Varattoman pitää muistaa, että Itä-Suomessa on maan huonoimmat julkiset terveyspalvelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen aina haaveillut pääseväni kauniiseen järvisuomeen asumaan, uskomattoman kauniit ja jylhät maisemat kun tähän Satakuntaan vertaa.
Sielunmaisemaa löytyis Itä-Suomen, geenitkin on sieltä, vaikka synnyin tänne.
Enpä vain koskaan saa rohkeutta muuttaa minnekään, muutoinkin kun on köyhä mt-ongelmainen ni haaveeksi jää.😔
N47N
Oletko eläkkeellä/työkyvytön? Sullahan olisi aivan loistava tilanne muuttaa, jos mikään ei sido satakuntaan. Lähes kaikki itäsuomen paikkakunnat paria isointa kaupunkia lukuunottamatta ovat muuttotappiopaikkakuntia, vuokrat on edullisia ja asunnon saa helposti. Voisi tehdä sun mielenterveydelle jopa hyvää vaihtaa maisemaa.
Varattoman pitää muistaa, että Itä-Suomessa on maan huonoimmat julkiset terveyspalvelut.
Ei pidä paikkaansa.
Muutin Länsi-Suomesta Kuopioon opiskelemaan viime syksynä ja se on ollut varmaan elämäni paras päätös! Aivan ihana kaupunki ja ihmiset on mukavia. ”Miinuksena” varsinkin pyöräilijöille on mäkinen maasto. Ylämäkiä ylämäkien perään mihin ikinä meneekin, eroaa kyllä Pohjanmaan lakeuksista. No ainakin kunto kasvaa!
Ja Pohjois-Savon murre on symppis ja se tarttuu itsellekin, kun on täällä hetken asunu. 😁
Vierailija kirjoitti:
Joensuu on ihana ♥️
Joensuu on ihan mukava, vaikka itse muutinkin Lieksaan. Olin asunut suurimman osan elämästäni suurkaupungeissa, myös ulkomailla ja sain tarpeekseni siitä, kun olin 57 vuotta täyttänyt. Olin jo kauan suunnitellut, että haluan lopettaa työnteon paljon ennen eläkeikää ja vain keskittyä nauttimaan elämästä, kun vielä terveys ja kuntokin on hyvä, enkä ole katunut päivääkään vaan todellakin nauttinut jokaisesta hetkestä. Tätä eivät tietenkään kaikki voi tehdä, johtuen etupäässä taloudellisista syistä, mutta itse olin paiskinut kovasti töitä ja samalla säästänyt, pystyäkseni toteuttamaan unelmani. Lieksasta onkin löytynyt lähes kaikki se, mitä tarvitsen, ennen kaikkea kaunis luonto, halvat asunnot ja rauhallisuus, kaikki elämiseen tarvittava löytyy käden ulottuvilta. Toki tällainen elämänmuutos vaatii rohkeutta, mutta suosittelen uskaltamaan, itse en ole koskaan aikaisemmin ollut näin tyytyväinen elämääni ja minulle se oikea Itä-Suomi on Pohjois-Karjala.
Kuulostaa mielipuoliselta. Itse olen tehnyt päinvastaisen liikkeen, mutta makunsa kullakin. Suosittelen Kuopiota. Pieni valopilkku muuttotappiokuntien joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joensuu on ihana ♥️
Pyörällä pääsee joka paikkaan.Tässä siul mainospala Joensuusta, aika kiva vai?
Mie veikkasin, et tää on joku uus_n@tsivideo :D
Saastainen Vaasa. Kiusaajien kaupunki.