En kestä jatkuvia hikikohtauksia. Miten olette selvinneet vaihdevuosista?
Minulla alkoi vaihtarin normaalia nuorempana. Ensimmäiset kuumat aallot, hikikohtaukset ja muut selvät oireilut tuli vähän yli nelikymppisenä. Oireet menivät ohi muutamaksi vuodeksi, mutta palasivat nyt uudestaan entistä pahempina. Kuumotus-hikikohtauksia tulee useita kymmeniä päivässä. Niihin herää monta kertaa yön aikanakin. Miten ihmeessä näitä kestää pidemmän päälle? Töissäkin on yhtä tuskaa.
Estrogeenia en halua aloittaa, koska suvussa on ollut rintasyöpää. Olen hoikka ja liikun paljon, joten sitäkään puolta ei voi lisätä.
Kommentit (41)
Tästäpä sain mäkin hyviä vinkkejä...heti tilaamaan aikaa vyöhyketerapiaan, koska kärsin just tuosta, että herään n. klo 4 joka yö ja uni ei tule enää silmään. Seuraavana päivänä nukuttaa armottomasti. Lieneekö sitten vaihtarioireita, olen 46 v.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä,varma tapa vähentää kuumia aaltoja,on jättää pois KAIKKI VIINIlasilliset ,mukaan lukien kaikki muukin alkoholijuoma.Kokeiltu on. Ja het nautittuani ,on seuraavana yönä ja päivänä hikikohtauksia.
Siitä voi valita ,mitä tahtoon.Kaikkea ei voi saada.
En juo lainkaan viiniä, enkä muutenkaan käytä alkoholia kuin pari pulloa siideriä juhannuksena ja jonain juhlapäivänä. ap
Vierailija kirjoitti:
Tästäpä sain mäkin hyviä vinkkejä...heti tilaamaan aikaa vyöhyketerapiaan, koska kärsin just tuosta, että herään n. klo 4 joka yö ja uni ei tule enää silmään. Seuraavana päivänä nukuttaa armottomasti. Lieneekö sitten vaihtarioireita, olen 46 v.
Minulla alkoi ihan sama lähes yhtäaikaa näiden hikikohtausten kanssa. ap
Salvialla näyttää olevan monta hyvää terveysvaikutusta. Saakohan sitä valmiina teenä kaupasta? ap
Käy uimassa, mulla hävisi hikoilut sen siliän tien. Viileä talo. Liikuntaa. Pois turhat sokerit, samoin alkoholi.
Hormoneilla. Siihen loppuivat kaikki hikoilut, yövalvomiset, kuumat aallot. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Käy uimassa, mulla hävisi hikoilut sen siliän tien. Viileä talo. Liikuntaa. Pois turhat sokerit, samoin alkoholi.
Viileä talo on vähän hankala siinä mielessä, että olen kova palelemaan ja ääreisverenkiertoni on huono. Kärsin kylmäsormisuudesta. Sokereita on varaa vähentää. ap
Vierailija kirjoitti:
Hormoneilla. Siihen loppuivat kaikki hikoilut, yövalvomiset, kuumat aallot. Suosittelen.
Vaan lääkäritpä eivät suosittele meille, joiden suvussa on ollut hormonipositiivista rintasyöpää. Estrogeeni lisää syövän riskiä, erityisesti silloin.
Vierailija kirjoitti:
Akupunktio helpotti, mutta vhh-ruokavalion myötä hävisi kaikki vaidevuosihikoilut.
Akupunktiota olin minäkin tulossa tarjoamaan, sain apua samalla myös unettomuuteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akupunktio helpotti, mutta vhh-ruokavalion myötä hävisi kaikki vaidevuosihikoilut.
Akupunktiota olin minäkin tulossa tarjoamaan, sain apua samalla myös unettomuuteen!
Millaista on akupunktio. Laitetaanko siinä nastat korvalehtiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se onkin sitä neulahoitoa. Minne neuloja laitetaan?
Vähennä liikuntaa?
Mun keho ei ainakaan kestänyt enää mun normaalia liikuntamäärää vaihdevuosien alettua ( =120-200 km työmatka ja huvipyöräilyä viikossa, 1krt/viikossa salia, vähintään kerran viikossa juoksulenkki+ koiran ulkoilutukset). Puolitin liikuntamäärän ja kuumat aallot ei oo enää ongelma.
Mun vaihdevuodet alko munasarjojen poiston myötä 34-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan superohuita neuloja tarkoin valittuihin pisteisiin.
Mulla oli vv 48-53 v:na. Hikoilu oli ainoa oire.
Olihan se välillä kamalaa kun vesipisarat valahti niskasta persvakoon mutta oikeasti se oli pikkujuttu. Tällainen vilukissa oli onnellinen kun kerrankin selvisi ilman villapaitoja, kesällä jopa ohuissa mekoissa ilman neule tms takkia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hiilihydraatteja käytännössä söit (tai syöt)? ap
Pääasiassa kaaleja (kukka-, parsa-, valkokaalia), kesäkurpitsaa, sipulia, paprikaa, kurkkua, vähän tomaattia, paksoita. Ei lainkaan perunaa, bataattia, porkkanaa. Oikeasti yllätti, että hikoilu lakkasi kokonaan. Ja jos erehdyn syömään (repsahduksia toki sattuu) esim. leipää (viljoja), hikoilu alkaa välittömästi ja taas on yöllä lakanat märkiä.
Vierailija kirjoitti:
Salvialla näyttää olevan monta hyvää terveysvaikutusta. Saakohan sitä valmiina teenä kaupasta? ap
Saa, mutta salviateen valmistaminen käy yhtä hyvin tuoreista salvian lehdistä tai kuivatusta salviasta. Lisäät vaan kiehuvaan veteen ja haudutat muutaman minuutin ajan.
Salvian käyttö poistaa yöhikoilua ja kuumia aaltoja tehokkaasti, mutta sitä ei kuitenkaan kannata käyttää jatkuvasti sen sisältämän tujonin takia.
Muistan tuon, olin n 7 vuotta melkein yhtäjaksoisesti pahalla päällä.
Hiki valui ja pyykkiä oli pestävä useasti. Silmien kuivuminen varsinkin hirveää.
Nyt 60 v. ja ei enää tarvitse vaihtaa paitaa yhtenään, muutoinkin parempi olo.
Hikoilu kesti vaan vuoden.
Kamalaa oli.
Pahimmillaan kävin pari kertaa yössä suihkussa ja vaihdoin litimärän yöpaidan.
Sit se loppui itsestään.
Kuulostaa rankalta. Pystytkö tarkentamaan, millaisia niveloireet olivat, missä ne ilmenivät ja oliko kipuilu jatkuvaa vai ajoittaista? Minulla on tuntemuksia toisinaan nilkoissa ja polvissa. Olen miettinyt, kuuluuko ne vaihdevuosiin vai alkaako suvussamme oleva harvinaisempi reuma oireilemaan. ap