Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanotko lapsestasi "se" vai "hän"?

Vierailija
10.02.2019 |

Tossahan toi kysymys jo tulikin ja alla voi lisätä oman vastauksen kyselyyn.

Sanotko lapsestasi "se" vai "hän"?

Vaihtoehdot

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirista ja muista elukoista kuulee sanottavan hän, ihmiset on puhekielessä se. Siksi myös lapsistani sanon se.

Vierailija
2/19 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tottahan kieliopillisesti lapsi on "hän" mutta aika monesti puhuttaessa muista ihmisistä sanotaan kuitenkin että "se meni käymään..." tai "ei sillä ollu aikaa...." jne.

Tuntuu että nyt vanhemmuuden myötä kuitenkin moni ystäväni on siirtynyt omasta lapsestaan puhuttaessa käyttämään "hän"-muotoa....onko tämä joku uusi paremman vanhemman tunnussana? vai mistä on kyse?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän, koirat ja muut elukat ovat se.

Vierailija
4/19 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselliset ystäväni puhuvat muista ihmisistä normaalisti käyttäen sanaa se, mutta lapset ovat aina hän ja sitä tunnutaan korostavan puheessa koko ajan kuinka hän sitä ja hän tätä... Ärsyttävän kuuloista.

Vierailija
5/19 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun aloittajalle: hanki harrastus. :)

Vierailija
6/19 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sano erikseen lapsistani "hän" sillä meillä on aina puhuttu kaikista ihmisistä että "se", joten saa luvan kelvata lapsistakin :D Vanhuksia sitten kyllä on ollut tapana teititellä

Vierailija
7/19 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselliset ystäväni puhuvat muista ihmisistä normaalisti käyttäen sanaa se, mutta lapset ovat aina hän ja sitä tunnutaan korostavan puheessa koko ajan kuinka hän sitä ja hän tätä... Ärsyttävän kuuloista.

Onkohan meillä samat ystävät :O?! On kyllä muuten jotenkin niin raivostuttavaa!

Vierailija
8/19 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen puhekielessä (joitakin harvoja murteita lukuun ottamatta) ihmisestä käytetään pronominia se.

Joten lapsenikin ovat puheessani tietenkin "se" ja "ne". En ole koskaan kuullut kenenkään muunkaan "hänittelevän" lapsiaan tai muitakaan ihmisiä.

Kirjoitettu kieli on luonnollisesti asia erikseen, samoin puhuttu yleiskieli, jota käytetään esimerkiksi tv-uutisissa.

Vierailija
9/19 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkinhan pitää erottaa, että puhun lapsesta enkä koirasta, joten käytän sanaa se. Koirien mammat puhuvat ”hän”.

Vierailija
10/19 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut käyttämään ihmisistä ylipäätään sanaa hän. Toisinaan tulee sanottua "se", mikään pinko en asian suhteen ole.

Vierailija
11/19 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkinhan pitää erottaa, että puhun lapsesta enkä koirasta, joten käytän sanaa se. Koirien mammat puhuvat ”hän”.

Hih, niinpä muuten käyttävätkin :D ja siis kröhöm, tuommoinen ns. "koiramamma" olen itsekin. Mutta siis koirillehan pitää puhua lässyttämällä ja sanoa huvikseen heistä "hän" yms. koska vähän hävettää se oma käytös ja koiran pitäminen vaavina, niin sama vetää överiksi :D

Vierailija
12/19 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut käyttämään ihmisistä ylipäätään sanaa hän. Toisinaan tulee sanottua "se", mikään pinko en asian suhteen ole.

Miksi ihmeessä? Eikös tuommoinen käytös ole vähän junttia ja sen oman paremmuuden korostamista("minä tiedän miten oikeasti kuuluu puhua")?

...ellet sitten ole aina sattumoisin puhunut kirjakieltä...mitä epäilen, sillä en muistaakseni ole koskaan tällaiseen henkilöön törmännyt IRL. Siis kyllähän enin osa suomalaisista (tämä opetetaan kaikille koulussa) jotka sanoo "se" tietää silti että kieliopillisesti ihminen on "hän" mutta "se" ja "sille" yms. taipuu jotenkin luontevammin

Vierailija
13/19 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon "se" tai "ne"

Vierailija
14/19 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasiassa se. Jos joku tuttuni on raskaana niin varsinkin alkuvaiheessa puhua korostetusti "hänestä" ja muutenkin toisen raskausaikana vähän mukaillen tulevia vanhempia. Aika pian "hän" synnyttyään muuttuu siksi, niinkuin muutkin ihmiset puhekielessä.

Vierailija
15/19 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 17 vuotta töissä päiväkodissa. Sinä aikana olen kohdannut hyvin paljon vanhempia, joiden kanssa olen keskustellut lapsistaan.

Olen kuullut kahden tähän mennessä käyttävän "hän" muotoa-

Eräs ystäväni käyttää myös, ja minusta se kuulostaa kyllä ihan mukavalta. Oma kieli ei siihen vaan taivu. Toki virallisia tekstejä kirjoittaessa käytän hän-muotoa.

Nyt olen tehnyt virkavapaan ajan muita töitä joten en tiedä jos tänä aikana tämä on kovasti muuttunut.

Vierailija
16/19 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tilanteesta riippuen, eli: sekä että, Käytän noita kumpaakin pronominimallia.  Tiedoksi:'hän' pronomininia käytetään arkipuheessa (kielessämme  yleensäkin) vain harvemmin. Yleensähän sen käyttö rajoittuu johonkin uutisiin ja virallisiin esittelyihin yms. muodollisten tilanteiden käyttöön.

Vierailija
17/19 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon ihan jokaisesta se, en hännittele yhtään ketään.

Vierailija
18/19 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen laulu:"Hän on täällä tänään"...

Vierailija
19/19 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä eläimistä että ihmisistä olen koko ikäni käyttänyt se, joten lapsenikin on se.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi