”Jos joku nainen mainitsee kuukautisistaan, miehet yleensä kävelevät nopeasti pois.”
Minkä ihmeen takia juuri kuukautisista pitäisi koko ajan saada puhua? Entä jos tuo olisikin niin, että "jos joku mies mainitsee siemensyöksystään, naiset yleensä kävelevät nopeasti pois"? Miksi juuri kaikista eritteistä kuukautiset on se asia, jota pitäisi koko ajan hieroa kaikkien naamaan. Kyllä, se on ihan yhtä normaalia kuin siemensyöksy, kusi ja paska. Ei se oikeasti sen kummemmin jaksa kiinnostaa. Ja luin siis tätä juttua:
https://www.menaiset.fi/artikkeli/hyva-olo/terveys/huippu-uimari-jenna-…
Ja muutenkin tuo asia tuntuu nykyään olevan koko ajan esillä. Kohta tulee se emojikin.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
En vaan kertakaikkiaan tajua miksi siitä, että alapäästä tulee verta pitäisi jutustella vaikka työpaikan lounaspöydässä??? Joo, on normaali ja luonnollinen asia, mutta ei, en todellakaan halua kuulla juttua jonkun tamponin vaihtamisesta noin ylipäänsä saati jossain ruokapöydässä?
En kyllä ole ikinä kokenut menkkojen olevan mikään tabu, olen 47 v. Mutta en todellakaan halua avautua kenellekään omistani enkä myöskään halua kuulla toisten kuukautisista. Jos joku on todella kipeä niistä johtuen, se on yksi syy muiden joukossa ja olen tietenkin myötätuntoinen. Oletan kuitenkin, että normaali ihminen hakee siihen apua lääkäristä, ei työyhteisöstään.
Ei vaan voi mitään että se on jokseenkin ällöttävää kun työkaveri kertoo että voi ei, kävin just vessassa ja side oli kuulkaa aivan veressä ja reidetkin oli veressä ja nyt täytyy mennä ostamaan uudet alushousut, kattokaa nyt kun nää mun housutkin on ihan veressä ja pönttöön molskahti sellainen verinen klimppi, oli sellainen lapsen nyrkin kokoinen verinen jutska. Juu ei kiitos.
Ei tästä ole kyse. Kyse on siitä, että jos se työkaverisi kahvipöydässä valittaisi että hitto kun särkee vatsaa ja selkää ja on paha olo kun on niin hirveät menkat, niin sinun mielikuvissasi nimenomaan kuvailemasi mukaan ällöt veriklimpit lentelee ja työkaveri on likainen ja verinen ja hieroo sottaantuneita alushousujaan naamaasi ja valittaa turhasta koska menkat on suurimmalla osalla naisista suunnilleen kerran kuussa. Eli sitä huonon olon syytä ei saa ilmaista, jos kyseessä on menkat, koska se on jotenkin vähäpätöisempi ja likaisempi asia kuin vaikka jostain sairaudesta tai sopimattomasta ruoasta johtuva kramppi.
Vierailija kirjoitti:
Kun kyseessä on miespuolinen naisten uimavalmentaja, niin hänen pitää tietää jo alunperin, että naisilla on kuukautiset, jotka vaikuttavat harjoitteluun ja kilpailuihin. Polskipa siinä täysillä altaassa kun vuoto on pahimmillaan ja saa pelätä, että falskaako tamponi vai ei. Kuka tässä nyt on ottanut kahvipöytäkeskustelut esiin, siitähän ei ole ollut kyse.
On kuitenkin miljoonia naisia joille kuukautiset ei aiheuta siihen arkeen kertakaikkiaan mitään muuta kuin sen tamponin vaihtamisen riesan. Esim. itselläni uiminen ja kaikki muu on sujunut aivan normaalisti, pää ei mene sekaisin eikä maailmanjärjestys muutu mitenkään siitä että mulla on menkat.
Ymmärrän että kaikilla näin ei ole, mutta mun mielestä tässä voi kyllä katsoa tuo urheilija peiliin. Ammattivalmentaja on kyllä hyvin perillä ihmisen fysiologiasta-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaan kertakaikkiaan tajua miksi siitä, että alapäästä tulee verta pitäisi jutustella vaikka työpaikan lounaspöydässä??? Joo, on normaali ja luonnollinen asia, mutta ei, en todellakaan halua kuulla juttua jonkun tamponin vaihtamisesta noin ylipäänsä saati jossain ruokapöydässä?
En kyllä ole ikinä kokenut menkkojen olevan mikään tabu, olen 47 v. Mutta en todellakaan halua avautua kenellekään omistani enkä myöskään halua kuulla toisten kuukautisista. Jos joku on todella kipeä niistä johtuen, se on yksi syy muiden joukossa ja olen tietenkin myötätuntoinen. Oletan kuitenkin, että normaali ihminen hakee siihen apua lääkäristä, ei työyhteisöstään.
Ei vaan voi mitään että se on jokseenkin ällöttävää kun työkaveri kertoo että voi ei, kävin just vessassa ja side oli kuulkaa aivan veressä ja reidetkin oli veressä ja nyt täytyy mennä ostamaan uudet alushousut, kattokaa nyt kun nää mun housutkin on ihan veressä ja pönttöön molskahti sellainen verinen klimppi, oli sellainen lapsen nyrkin kokoinen verinen jutska. Juu ei kiitos.
Ei tästä ole kyse. Kyse on siitä, että jos se työkaverisi kahvipöydässä valittaisi että hitto kun särkee vatsaa ja selkää ja on paha olo kun on niin hirveät menkat, niin sinun mielikuvissasi nimenomaan kuvailemasi mukaan ällöt veriklimpit lentelee ja työkaveri on likainen ja verinen ja hieroo sottaantuneita alushousujaan naamaasi ja valittaa turhasta koska menkat on suurimmalla osalla naisista suunnilleen kerran kuussa. Eli sitä huonon olon syytä ei saa ilmaista, jos kyseessä on menkat, koska se on jotenkin vähäpätöisempi ja likaisempi asia kuin vaikka jostain sairaudesta tai sopimattomasta ruoasta johtuva kramppi.
Siis mitä? Tietenkin saa ja asia on ihan luonnollinen. Jos mulla on vatsa kipeä niin en kyllä koe tarvetta avautua syistä miksi se on kipeä. Ei mun tartte kertoa että ummetus vaivaa, en ole saanut kakattua kolmeen päivään. Voin todeta että mulla on vatsa kipeä ja se siitä. Miksi mun tarttis kertoa yhtään kenellekään että mulla on menkat? Tätä en vaan ole ikinä tajunnut. Mun mielestä se on yksityisasia.
Ja kun se ei valitettavasti jää tuohon että selkää särkee koska on menkat, vaan todellakin alkaa se avautuminen vuodosta johon mikään side ei riitä ja niistä klimpeistä. Olet onnekas jos ei ole esim. työyhteisöön osunut ihmistä joka näistä kertoo hyvin avoimesti aikaa ja paikkaa kaihtamatta. Tiedämme keskenmenot, yösiteiden merkin ja sen, että nukkuu pyyhe patjalla kun vuotaa niin, että koko sänky on märkänä verestä ja minkä kokoisia klimppejä pönttöön tippuu.
Minua pelottaa kaikki veri. Kuukautisten lisäksi en halua kuulla kuinka purit kieleesi tai vahingossa viilsit veitsellä sormeesi.
Voidaanko myös aloittaa puhe peräpukamista?
Kuukautiset eivät länsimaissa ole vuosikymmeniin olleet mikään mysteeri tai tabu ennen kuin nyt, kun naiset itse nostavat ne tapetille. Hohhoijaa. Että vielä kuukautisjuhlat, just joo.
-nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kyseessä on miespuolinen naisten uimavalmentaja, niin hänen pitää tietää jo alunperin, että naisilla on kuukautiset, jotka vaikuttavat harjoitteluun ja kilpailuihin. Polskipa siinä täysillä altaassa kun vuoto on pahimmillaan ja saa pelätä, että falskaako tamponi vai ei. Kuka tässä nyt on ottanut kahvipöytäkeskustelut esiin, siitähän ei ole ollut kyse.
On kuitenkin miljoonia naisia joille kuukautiset ei aiheuta siihen arkeen kertakaikkiaan mitään muuta kuin sen tamponin vaihtamisen riesan. Esim. itselläni uiminen ja kaikki muu on sujunut aivan normaalisti, pää ei mene sekaisin eikä maailmanjärjestys muutu mitenkään siitä että mulla on menkat.
Ymmärrän että kaikilla näin ei ole, mutta mun mielestä tässä voi kyllä katsoa tuo urheilija peiliin. Ammattivalmentaja on kyllä hyvin perillä ihmisen fysiologiasta-
Totta. Tällaisissa asioissa muutos lähtee itsestä. Ei kuukautisista tarvitse puhua kaikkialla tai koko ajan, mutta kyllä valmentajalle voi sanoa asiasta kahdenkesken.
Kuukautiset eivät estä toki seksiä kun on peseytymismahdollisuus. Veri on kuitenkin tahrivaa ja haisee niin muija voisi nukkua kuukautisten aikaan lattialla vaikka uimapatjalla.
Valmentajan pitäisi neuvoa nuorta naista jolla on kuukautiset alkaneet pukeutumaan siveästi peittäen polvet, olkapäät ja kyynyrpäät sekä käyttämään mielellään huivia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle tulee mieleen verrata siemensyöksyä ja kuukautisia? Eihän niillä ole mitään tekemistä keskenään. Ovatko miehet välillä jopa työkyvyttömiä siemensyöksyn takia? Seuraako niistä kipuja ja taloudellisia menetyksiä? Pitääkö miehen koko ajan varoa, ettei siemensyöksy lipsahda näkyviin julkisella paikalla? Jos mies on vihainen tai eri mieltä jostain, niin veetuillaanko hänelle, että taitaa olla siemensyöksy menossa?
Kuukautiset eivät ole mikä tahansa "erite" vaan asia, jolla on puolelle maapallon väestöstä merkittäviä vaikutuksia arkielämässä. Tiedon lisääminen aiheesta ei todellakaan ole haitaksi. Monilla miehillä ei ole mitään käsitystä siitä, mitä kaikkea menstruoiminen oikeasti tarkoittaa. Kuitenkin he elävät naisten kanssa.
Kyllä miehille vittuillaan, mut se on niinpäin ettei vaan ole saanut naista (eli siemensyöksyä). Miehet syrjäytyä paljon naisia herkemmin, jos ei ole saanut naista. Siinä myös luonnollisesti työpaikkakin menee alta. Siemensyöksy ei lipsahda näkyviin, mutta seisokki voi tulla aika herkästi ja se on kyllä tosi noloa. Ja tämä on miehen elämää 24/7, ei kerran kuussa.
Selvästi huomaa, että sinulla ei ole naisista mitään tietoa, kun väität, että kuukautiset ovat kerran kuussa. Se on keskimäärin 5-7 vuorokautta 24 tuntia vuorokaudessa, ei yksittäinen tapahtuma.
Ikävältä kuulostaa myös, että sinulle naisen seura on siemensyöksyn mittainen tapahtuma. "Saada naista" on ilmaisu, joka saa useimmat naiset kavahtamaan sanojaa. Sitä ilmaisua ei käytetä parisuhteesta puhuttaessa.
Ei hemmetti mitä pilkun*ussintaa....
Olen nainen ja minulla tulee kuukautiset KERRAN KUUSSA. Ei ne tule kahta kertaa kuukauden aikana. Jos lääkäri kysyy, että kuinka usein sinulla on kuukautiset, niin vastaan kerran kuussa ja niiden kesto on 7-8pv.. Ihan yleinen sanonta, eikä se tarkoita aina yhtä hetkeä tai päivää kuukaudessa, vaan tässä tapauksessa päivät niputetaan yhdeksi tapahtumaksi kuukauden aikana, eli kerran kuussa tapahtuviksi.
Vai tuleeko sinulla kaksi kertaa kuukaudessa kuukautiset (pois lukien jotkut häiriöt)? Tuskin, joten kerran kuussa ne tulee.
Mitä ihmeen älyvapaita eukkoja täällä taas kirjoittelee? Vai pitääkö vielä vääntää rautalangasta?
Ja mitä aloitukseen tulee, niin samaa mieltä olen. En kaipaa keskustelua kuukautisista, en koe sitä tarpeelliseksi. En halua kuunnella kenenkään selityksiä vaivoista, koska en julista omiakaan kellekään. Se ei ole mielestäni tabu, eikä niistä tarvitse mitään palvottavaa asiaa tehdä. Normi kerran kuussa tapahtuva juttu monille ja monet selviävät niistä ilman draamailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle tulee mieleen verrata siemensyöksyä ja kuukautisia? Eihän niillä ole mitään tekemistä keskenään. Ovatko miehet välillä jopa työkyvyttömiä siemensyöksyn takia? Seuraako niistä kipuja ja taloudellisia menetyksiä? Pitääkö miehen koko ajan varoa, ettei siemensyöksy lipsahda näkyviin julkisella paikalla? Jos mies on vihainen tai eri mieltä jostain, niin veetuillaanko hänelle, että taitaa olla siemensyöksy menossa?
Kuukautiset eivät ole mikä tahansa "erite" vaan asia, jolla on puolelle maapallon väestöstä merkittäviä vaikutuksia arkielämässä. Tiedon lisääminen aiheesta ei todellakaan ole haitaksi. Monilla miehillä ei ole mitään käsitystä siitä, mitä kaikkea menstruoiminen oikeasti tarkoittaa. Kuitenkin he elävät naisten kanssa.
Kyllä miehille vittuillaan, mut se on niinpäin ettei vaan ole saanut naista (eli siemensyöksyä). Miehet syrjäytyä paljon naisia herkemmin, jos ei ole saanut naista. Siinä myös luonnollisesti työpaikkakin menee alta. Siemensyöksy ei lipsahda näkyviin, mutta seisokki voi tulla aika herkästi ja se on kyllä tosi noloa. Ja tämä on miehen elämää 24/7, ei kerran kuussa.
Selvästi huomaa, että sinulla ei ole naisista mitään tietoa, kun väität, että kuukautiset ovat kerran kuussa. Se on keskimäärin 5-7 vuorokautta 24 tuntia vuorokaudessa, ei yksittäinen tapahtuma.
Ikävältä kuulostaa myös, että sinulle naisen seura on siemensyöksyn mittainen tapahtuma. "Saada naista" on ilmaisu, joka saa useimmat naiset kavahtamaan sanojaa. Sitä ilmaisua ei käytetä parisuhteesta puhuttaessa.
Ei hemmetti mitä pilkun*ussintaa....
Olen nainen ja minulla tulee kuukautiset KERRAN KUUSSA. Ei ne tule kahta kertaa kuukauden aikana. Jos lääkäri kysyy, että kuinka usein sinulla on kuukautiset, niin vastaan kerran kuussa ja niiden kesto on 7-8pv.. Ihan yleinen sanonta, eikä se tarkoita aina yhtä hetkeä tai päivää kuukaudessa, vaan tässä tapauksessa päivät niputetaan yhdeksi tapahtumaksi kuukauden aikana, eli kerran kuussa tapahtuviksi.
Vai tuleeko sinulla kaksi kertaa kuukaudessa kuukautiset (pois lukien jotkut häiriöt)? Tuskin, joten kerran kuussa ne tulee.
Mitä ihmeen älyvapaita eukkoja täällä taas kirjoittelee? Vai pitääkö vielä vääntää rautalangasta?
Ja mitä aloitukseen tulee, niin samaa mieltä olen. En kaipaa keskustelua kuukautisista, en koe sitä tarpeelliseksi. En halua kuunnella kenenkään selityksiä vaivoista, koska en julista omiakaan kellekään. Se ei ole mielestäni tabu, eikä niistä tarvitse mitään palvottavaa asiaa tehdä. Normi kerran kuussa tapahtuva juttu monille ja monet selviävät niistä ilman draamailua.
Luepa nyt tuo sitä edeltävä kommentti. Mies kertoo naisen puutteen vaivaavan "24/7, ei kerran kuussa". Miten se naisen puute voi olla vuorokaudet ympäri, kun kuukautiset ovat vain kerran kuukaudessa? Selitäpä se.
Tuskinpa tuossa nyt oli kyse siitä valmentajasta, vaan siitä että kuukautiset ovat edelleen monille häpeällinen asia ja sen vuoksi ei uskalleta kertoa niistä varsinkaan miespuolisille edes silloin kun se olisi tarpeellista. Että miksi niistä tunnetaan häpeää. Itsellenikin on aina vähän hankalaa kertoa vaikka se onkin luonnollinen asia. Eikä tässä nyt puhuttu mistään ruokapöytäkeskusteluista, hyvänen aika sentään.
Hiiviskellen vessaan vaihtamaan side tai tamponi, miten senkin kuljettaa jos ei ole taskuja, mitä jos nuo näkee että mulla on tässä tamponi kädessä, nehän arvaa että mulla on menkat. Vessassa yrittää oikein hiljaa avata se paperisuoja ettei nyt vaan kukaan hoksaa että siellä sidettä vaihdetaan ja yrittää kääriä se käytetty paperiin ja pudottaa roskiin, huh, onneksi on sentään naisten vessa, kauheeta jos tää pitäis tehdä vielä yleisessä vessassa, joidenkin vissiin pitää.
Jouduin lukioaikana olemaan yhtenä päivänä pois koulusta poikkeuksellisen kovien kuukautiskipujen vuoksi. Muistan kun meidän bilsanope, nainen, alkoi oikein kovaan ääneen mäkättämään että "ota särkylääke ei kuukautiskivut ole oikea poissaolon syy". Sitten kun seuraavalla tunnilla näytin poissaololappua miesopettajalle, hän vaan luki lapun ja kysyi että olenhan varmasti jo kunnossa.
Tuntuu että nainen saa muilta naisilta arvostusta vain silloin, jos kärsii ja raataa.
Ei kiitos kuukautisjuhlille!
Ne kuuluvat kulttuureihin, jossa tyttö muutetaan seksuaaliseksi olennoksi ja valmiiksi lastenteolle heti kuukautisten tulon jälkeen. Meillä saa onneksi tyttö jatkaa vielä kehittymistään rauhassa menkkojen alun jälkeenkin. Kuukautiset ovat normaali ja luonnollinen asia, nuorta neuvotaan ja tuetaan, suurempaa numeroa ei tarvitse tehdä.
Mikähän saa niin monet naiset luulemaan, että yksityinen ja oma asia on sama kuin likainen ja häpeällinen asia? Kenties selitys on se, että heidät itsensä on opetettu häpeämään kuukautisiaan, ja siten he luulevat, että kaikki muutkin naiset kärsivät samasta. Voin kertoa, että emme me kaikki kärsi emmekä kaipaa minkääänlaista emansipaatiota asian suhteen.
Voin aivan hyvin kertoa esimiehelleni, jos joudun olemaan poissa menkkoihin liittyvän oksentelun ja migreenin vuoksi. Ei ole ollut tapana valehdella. Esimiehillä on alaisten terveyteen liittyen täysi vaitiolovelvollisuus.
Kahvipöydässä en sen sijaan menkkajuttuja ota puheeksi, ja toivon etteivät ota muutkaan. Asia ei ole likainen eikä häpeällinen, mutta toisille epäkiinnostava tai mahdollisesti vaivaannuttava. Läheisten ystävien kanssa menkoista voi puhua, jos on tarpeen.
Minusta uimarin tai muun urheilijan ei pitäisi joutua nolostelemaan ja valehtelemaan kuukautisista häpeän vuoksi. Se on eri asia kuin kuuluttaa kahvipöydässä vaivojaan, niin että pullat menevät väärään kurkkuun.
Lisäksi miesten siemensyöksyt harvoin haittaavat uintikisoissa tai muussa kilpaurheilussa. Siksi en vertailisi noita.
Tuolla aiemmin josanoinkin, että jos häpeilee kuukautisia, sen on oltava lähtöisin kotoa, jossa sen on opetettu olevan häpeällistä. Ei se meidän kulttuurissamme ole mitenkään likainen tai epänormaali asia. Jos menkkaintoilijat haluatte olla edistyksellisiä, menkää johonkin kehitysmaihin maalaamaan munanne kuukautisverellä ja tekemään performansseja sekä valistamaan asiasta. Siellä sitä tarvitaan, ei täällä.
Ap
Eli tyttö ei kerro valmentajalle ja syyttää valmentajaa? Jos valmentaja kyselisi alituisesti se nähtäisiin perversiona. Kenties pitäisi ajatuksia lukea? Ei tässä valmentaja voi voittaa, kun ei tyttö pysty hänen asemaansa asettumaan.