Onko tässä liikaa maksamista parikymppiselle töissäkäyvälle nuorelle?
Oma vuokra-asunto, koira, puhelinlasku, nettilasku, sähkölasku, vesilasku, vakuutukset jnejne.. pärjääkö 20v omillaan maksaessaan kaikkia noita?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vuokra 450 e/kk ja ihan minimissään kulut (vuokra, sähkö, matkakortti, puhelin + netti, ruoka yms.) tekee kuussa 900 euroa. Siihen päälle sitten terveyskulut, opintokulut, vaatteet, menot, harrastukset...
Eli jos vielä koira yms. ja pitäisi ostaa huonekaluja ja muuta tavaraa uuteen kotiin, niin varmasti ensimmäisenä vuonna tällä vuokratasolla pk-seudulla menisi vähintään 1100 e/kk.
Mitä v*ttua!
Koiraa ei kannata olla parikymppisellä sinkulla, sitoo aivan liian paljon..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vuokra 450 e/kk ja ihan minimissään kulut (vuokra, sähkö, matkakortti, puhelin + netti, ruoka yms.) tekee kuussa 900 euroa. Siihen päälle sitten terveyskulut, opintokulut, vaatteet, menot, harrastukset...
Eli jos vielä koira yms. ja pitäisi ostaa huonekaluja ja muuta tavaraa uuteen kotiin, niin varmasti ensimmäisenä vuonna tällä vuokratasolla pk-seudulla menisi vähintään 1100 e/kk.
Mitä v*ttua!
Niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tuloista. Normaaliasumistahan tuo noin muuten on.
Pojan puolesta kyselen, on jo pidemmän aikaa miettinyt tosissaan omaa asuntoa ja kotoa lähtöä, pelottaa vain ettei pärjää yksin rahallisesti ja sitten pitää itse olla avittamassa rahallisesti..
En tiedä kuinka paljon tienaa (Ei ole kertonut) mutta säästöön hän on saanut joka kuukausi ainakin 700€ kotona asuessaan. ap
Jos joka kuukausi on saanut säästettyä 700 e (ymmärsinkö oikein) niin sittenhän siellä on hyvin varoja hätätilanteita varten. Jos huomaa ettei tulot riitä asumiseen ja elämiseen niin sitten haetaan lisää töitä. Ehkä parempi olisi nyt kuitenkin muuttaa kotoa pois harjoittelemaan sitä elämistä, senkin uhalla että tarvitsee taloudellista apua vielä (monet nuoret tarvitsevat jossain vaiheessa, siinä ei ole mitään väärää). Jossain vaiheessa se on kuitenkin edessä, joten se hoituu ehkä paremmin jos on lähempänä 20 kuin 30 vuotta. Pojalla on työpaikka ja sehän on jo tosi hyvä asia jo asunnon saamisenkin takia.
Juu 700e on sanonut saaneensa säästöön joka kuukauden palkasta, on siis todennäköisesti kerännyt ihan kivan summan. Olen samaa mieltä että itsenäisen elämän harjoittelu olisi hyväksi hänelle, ja todennäköisesti pystyisinkin häntä rahallisesti avittamaan tilanteen vaatiessa. Työpaikasta olen kyllä super tyytyväinen, kertoo paljon miten osa kavereista notkuu kotona ilman hommia joten hyvä että on töissä. Kai minun pitää vain löysätä hihnaa tässä kohtaa ja luottaa että poika pärjää. ap
Mikä tässä nyt oikein mättää, miksi ylipäätään parikymppinen ihminen asuu vanhempiensa luona ja harkitaan jotain "itsenäisen elämän harjoittelua"? Ja vielä käy ilmeisesti vakituisesti töissä, josta olet "super tyytyväinen"? Onko poikasi ollut jokin erityislapsi vai miten on ylipäätään mahdollista että tilanne on tuo.
Normaalisti kotoa muutetaan pois viimeistään korkeakouluopintojen alussa, monesti myös jo toisen asteen opintoja varten eli n. 16-18 vuotiaana harjoittelemaan sitä itsenäistä elämää, ja opiskelijanakin pärjätään vaikka tulot varmasti reilusti pienemmät kuin työssäkäyvällä.
Joten en ymmärrä miksi edes harkitse että sinun pitäisi avustaa työssä käyvää sinkkua aikuista ihmistä rahallisesti? Kyllä vakituisesti työssä käyvän nyt pitää pystyä pärjäämään ihan omillaan, ei voi olla ettei muka edes asumiskulujaan pystyisi maksamaan.
Sitä paitsi jos on pienipalkkainen ja kalliimpi vuokra-asunto niin todennäköisesti siihen saa vielä asumistukea, se kannattaa tietysti selvittää ja hakea. Voi saada jopa useamman satasen kuussa sieltä.
Jos opiskelut on opiskeltu, mutta kohdekaupungissa ei ole tiedossa työpaikkaa, eikö sinne ole tosi vaikea muuttaa? Miten pääsee asumaan minnekään kun tietää olevansa muuttaessaan työtön? Jos täytyisi odotella työpaikan saantia, muutto voi ciivästyä merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tuloista. Normaaliasumistahan tuo noin muuten on.
Pojan puolesta kyselen, on jo pidemmän aikaa miettinyt tosissaan omaa asuntoa ja kotoa lähtöä, pelottaa vain ettei pärjää yksin rahallisesti ja sitten pitää itse olla avittamassa rahallisesti..
En tiedä kuinka paljon tienaa (Ei ole kertonut) mutta säästöön hän on saanut joka kuukausi ainakin 700€ kotona asuessaan. ap
Miten muut pärjää? Opiskelijat esimerkiksi? Läheskään kaikkien vanhemmat ei auta nuoriaan ja sitä paitsi Suomessa ei kadulle joudu ja ruuatta jää, jos on luottotiedot kunnossa ja järki päässä.
Siis Tarkoititko 15 kun kirjoitit 20? Ei pitäisi kaksikymppisellä noin vaikeaa olla... Itse olin siinä iässä asunut itsenäisesti jo kolme vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Oma vuokra-asunto, koira, puhelinlasku, nettilasku, sähkölasku, vesilasku, vakuutukset jnejne.. pärjääkö 20v omillaan maksaessaan kaikkia noita?
Riippuu mikä vuokra ja mitkä vakuutukset. Kotivakuutus on 7-8 euroa kuussa. Koiran kulut riippuu kuinka paljon koira sairastelee, terve koira kuluttaa lähinnä vain jalkojasi koska pitää 5-6 kertaa päivässä käydä sen kanssa lenkkeilemässä. Itse olen pärjännyt pätkätöillä ja väliajoin työttömyyskorvauksillakin sillä erotuksella että minulla on kissa eikä koira.
Onko maksanut nyt kotiin mitään, kun on ollut töissä?
Ellei ole, saattaa tulla suru puseroon, jos on saanut kuukaudessa vain 700 säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Onko maksanut nyt kotiin mitään, kun on ollut töissä?
Ellei ole, saattaa tulla suru puseroon, jos on saanut kuukaudessa vain 700 säästöön.
Jos on auto niin siihenhän saa törsäiltyä.
Vierailija kirjoitti:
Niin mitä? Miten tämän henkilön ikä liittyy mihinkään näihin laskuihin? Vuokra on sama oletko 20 vai 70, samoin koira maksaa saman olet itse minkäikäinen hyvänsä, puhelinlasku on joku 15€ oli kun ottaa sellaisen liittymän, niissäkään ei ole mitään ikärajoja, sama netti, sitäkään ei tarvi edes erikseen kun jakaa kännykän liittymästä netin tietokoneeseen (näin tyttäreni teki jo 17-vuotiaana), sähkö menee sen mukaan mitä kuluttaa, oli minkä ikäinen hyvänsä, vesi on yleensä kulutuksen mukaan tai kiinteä hinta joka tulee vuokran maksun yhteydessä eikä sekään liity ikään millään tavalla. Vakuutuksia ei ainakaan mitään kalliita tarvi ja ne on halvempia nuorilla yleensä paitsi ehkä tapaturmavakuutus nuorella miehellä ja autovakuutus on kalliimpi nuorella.
Ja jos ihminen käy töissä, myös palkka on sama iästä riippumatta.
Joten mitä ihmettä sinä ap höpiset tässä?
Jos sun poikas ei edes aikuisena pärjää omillaan vaikka töissä pystyy käymään, niin kyllä olet surkea kasvattaja. Minkä ikäisenä itse olet muuttanut omillesi? Oliko sun vanhemmat yhtä surkeita kasvattajia?