Kellään iskiasta?
Onko kellään jatkunut iskias yli kolmea kuukautta? Nyt on itellä ja gabapentiinit käytössä ja sattuu niin paljon että ei voi kun maata sängyssä
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Liikkuminen ja fysioterapia
Vatsalihakset
Oon käyny myös fyssarilla ja liikun jos kykenen
Ap
Liikkuminen.
Ja sitten yksi konsti joka laukaisi itselläni kuukauden kestäneen piinan:
Mene selällesi makaamaan. Nosta jalat koukkuun niin, että polvi muodostaa 90 asteen kulman.
Sitten pakota polviasi yhteen, samalla kun avustaja yrittää pakottaa niitä auki. Vaihtoehtoisesti laita polviesi väliin kätesi nyrkissä vierekkäin, puupalikka tms. ja yritä pakottaa polvet yhteen. Käytä voimaa.
Kun kuulet pienen niksahduksen nivusistasi/lonkasta, onnistuit.
Olen onnistunut tuossa myös istumassa ollessani, kädet nyrkkiin polvien väliin, ponnistus ja niks.
Voi helpottaa heti, mutta voi mennä parikin päivää ja homma alkaa taas toimia, koska hermo on ärtynyt ja tarvitsee aikaa toipuakseen.
Kannattaa noudattaa sen fyssarin ohjeita. Minä sain netistä joitan sellaisia ohjeita, jotka olisivat pahimmillaan voineet halvaannuttaa.
Ja on kestänyt nyt toista vuotta. Pahimmat hermosäryt menivät onneksi ohi parissa kuukaudessa. ne olivat kyllä kovimpia kipujani koskaan. Jäi synnytys helposti toiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään jatkunut iskias yli kolmea kuukautta? Nyt on itellä ja gabapentiinit käytössä ja sattuu niin paljon että ei voi kun maata sängyssä
On sitten niin vittumainen tauti.Minulta piti puolenvuoden tuskan jälkeen leikata välilövyn pullistuma.Pahinkipu jäi mutta aina muistuttaa välillä.Olen kuulut että monella leikkuun jälkeen tuskat loppunut.
Iskias vaivana jo vuodesta 2002. Välillä ei oireile, mutta tulee taatusti takaisin jossain vaiheessa. On fysioterapoitu, on liikuttu, on tehty kaikki voitava, mutta se piru ei vaan luovuta kokonaan ehkä koskaan.
Säteileekö kipu jonnekin, ap? Puutuuko pakarat, jalat, varpaat? Millainen kipu on? Sähköiskumainen?
Jos särky kovaa niin kuulostaa siltä et hermojuuri puristuksessa. Hermosärkyyn ei auta ku oxy, jos sekään.
T. Selkäleikattu L5/S1
Mulla kesti yli vuoden. Kiitollinen jokaisesta päivästä kun ei satu, kyllä se sellainen helvetti oli.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kesti yli vuoden. Kiitollinen jokaisesta päivästä kun ei satu, kyllä se sellainen helvetti oli.
Kuinka se loppui?
T: eräs, jolla tämä kestänyt kohta vuoden
Vierailija kirjoitti:
Säteileekö kipu jonnekin, ap? Puutuuko pakarat, jalat, varpaat? Millainen kipu on? Sähköiskumainen?
Jos särky kovaa niin kuulostaa siltä et hermojuuri puristuksessa. Hermosärkyyn ei auta ku oxy, jos sekään.T. Selkäleikattu L5/S1
Koko toiseen jalkaan. En haluaisi leikkaukseen
On tehty fyssarin neuvomia liikkeitä ym
Koitin myös tota naksautusta, jokin naksahti vähän mutta koskee silti yhtä paljon.
Ap
Ja siis kipu lähinnä jomottava(?) välillä tuntuu kuin joku sahaisi jalkaa. Myös viiltävää tuntuu välillä.
Ap
Hellittää vain ajan kanssa
Eka mulla kesti kuukauden.
Kuinka Kayan ollut? Ootko saanut lihasrelaksantteja?
Uusii aika ajoin. Alaselkä tuntuu jotenkin löystyvän, siis aivan kuin selkänikamat kelluisivat ihan vaan irtonaisina palikoina siellä, oikean jalan lonkka ja polvi taas jäykistyvät kuin ratakisko. Koko jalka tuntuu kireältä. Kipu ja narskahtelevat äänet alaselässä ovat ehkä ne pahimmat tuntemukset. Lihasrelaksantteja ja tulehduskipulääkkeitä naamariin ja lepoa noin viikon verran, toisella viikolla varovasti fyssarin antamilla ohjeilla jumppaa ja kolmannen viikon lopulla se on rauhoittunut. Ainakin vielä. Hirvittää ajatellakin mitä tuo olisi jos jatkuisi kuukausitolkulla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos särky kovaa niin kuulostaa siltä et hermojuuri puristuksessa. Hermosärkyyn ei auta ku oxy, jos sekään.T. Selkäleikattu L5/S1
Koitin myös tota naksautusta, jokin naksahti vähän mutta koskee silti yhtä paljon.
Ap
Leikkaukseen et pääse ennen kun voima häviää jalasta eli tulee halvausoireita, niin kun mulle kävi. Kipu kuuluu asiaan, valitettavasti.
Jos et pysty olemaan menisin ortopedin pakeille keskustelemaan vaihtoehdoista ja pyytäisin magneettiin lähetten jos ei jo kuvattu.
Tujumpia lääkkeitä pyytäisin myös. Itse sain tramalia.
Heti päivystykseen jos halvausoireita (et pysty kävelemään kantapäällä tai varpailla) tai on virtsaamis/ulostamisvaivoja tai lasket allesi.
Jos (mitä epäilen) joudut/pääset leikkaukseen, niin tuo on suht pieni leikkaus. Hermo vapautetaan ja pullistuma poistetaan. Toipuminen kestää noin 6-8viikkoo.
Tsemppiä.
T. Se L5/S1 leikattu
Mulla jäi pysyväksi hermovammaksi, hermosärkyä. :(((
Vierailija kirjoitti:
Kuinka Kayan ollut? Ootko saanut lihasrelaksantteja?
Kolme kuukautta kestänyt. En ole mutta on kokeiltu panacodit, arcoxiat ja nyt gabapentiinit.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Leikkaukseen et pääse ennen kun voima häviää jalasta eli tulee halvausoireita, niin kun mulle kävi. Kipu kuuluu asiaan, valitettavasti.
Jos et pysty olemaan menisin ortopedin pakeille keskustelemaan vaihtoehdoista ja pyytäisin magneettiin lähetten jos ei jo kuvattu.
Tujumpia lääkkeitä pyytäisin myös. Itse sain tramalia.
Heti päivystykseen jos halvausoireita (et pysty kävelemään kantapäällä tai varpailla) tai on virtsaamis/ulostamisvaivoja tai lasket allesi.Jos (mitä epäilen) joudut/pääset leikkaukseen, niin tuo on suht pieni leikkaus. Hermo vapautetaan ja pullistuma poistetaan. Toipuminen kestää noin 6-8viikkoo.
Tsemppiä.
T. Se L5/S1 leikattu
Tietoni kävivät ortopedillä/fysiatrilla mutta eivät ottaneet arvioon, kun silloin lääkkeillä pärjäsin. Ja ei ole otettu kuin Röntgen mistä ei (onneksi) mitään ihmeellistä löytynyt.
Leikkaus kuulostaa pelottavalta, varsinkin kun olen vasta parikymppinen niin tuntuu isolta jutulta.
Kiitos tsempistä!
Ap
Mulla nyt kolmatta kuukautta.
Kuvissa kävin, välilevyn pullistuma js hermo puristuksissa.
Kipu jäytää yötäpäivää.
Kävin magneettikuvan jälkeen kirurgin vastaanotolla. Sanoi, että ei nyt leikata.
Nyt ei sitte leikattu.
Nyt odotan fyssarille pääsyä.
Menipä kyllä elämä kerralla vituiksi. Taas.
Kuvien jälkeen sain opiaatteja, pärjää pikkusen paremmin kuin buranalla.
Liikkuminen ja fysioterapia
Vatsalihakset