Luotetellaan hyviä tuotteita maitotuotteiden korvaamiseen! Kaurajogurtit yms.
Haluan monestakin eri syystä kokeilla maidotonta ruokavaliota ainakin joidenkin kuukausien ajan. Olen kuitenkin niin tottunut käyttämään maitotuotteita, että yritän löytää niille kaikille jonkinlaisen korvikkeen helpottaakseni kokeilua. En pyri vegaaniuteen sinänsä, mutta tuotteissa ei saa ainakaan olla lehmän-, vuohen-, tai minkään muunkaan eläimen maitoa.
Kahviin olen löytänyt ihan hyvän kauramaidon (Aito kaurajuoma Barista) ja jogurtiksi Pirkka kauravälipalan. Etsinnässä olisi vielä kerman makuinen "ruokakerma", joka kestää hyvin kuumentamista, kermavaahdoksi soveltuva "kerma", sekä edes joku siedettävän makuinen vegaaninen juusto. Onko sellaisia olemassa?
Myös muita hyviä maitotuotteiden korvaajia saa suositella.
Kommentit (12)
Hyviä maidottomia ruokakermoja on paljon. Riippuu nyt vähän ruoasta, mutta kaikki kokeilemani menevät oikeana kermana läpi vannoutuneelle lihansyöjällekin. Kokemusta on. :D Esim. lihakastikkeessa, tomaattikermakastikkeessa, kiusauksissa...
Onhan noita lisäainelitkuja maidonkorvikkeeksi vaikka kuinka paljon. Terveellisiähän ne ei kuitenkaan ole, niin kuin ei muutkaan ruuan korvikkeet.
Maidotonta ruokaa voi kyllä syödä ilmankin.
Kaslinkilla on kaurasta tehty Aito Kaura ruoka eli ruokakerma ja Aito kaura vispi (vispikerma). Ruokakermaa on muistaakseni muillakin merkeillä mutta ei ole niistä kokemusta
Pirkan kauravälipalan löysin muuten alunperin tästä vertailusta: https://anna.fi/ruoka/ruokajutut/vegaaniset-jogurtit-makutestissa-voitt…
Ennen tämän lukemista olin maistanut vain Alpron ja Yosan jogurtteja, enkä hirveästi tykännyt niistä. Koostumus oli tavallaan hyvä, mutta jälkimaku oli aika teollinen ja pistävä. Näistä kokeiluista on toisaalta jonkin verran aikaa, joten on mahdollista, että tuotteita on siitä kehitetty. Ja varmaan uusiakin on tullut paljon.
Ap
Meillä lapset tykkäävät ainakin todella paljon Oddlygood ja Yosan valmisteista. Itse syön välillä Yosan maustamatonta tai saman merkin kookoksen makuista. Sopii välipalaksi tai aamupalaksi / iltapaksi.
Kahviin laitan joskus kauramaitoa. Kauramaitoa voi käyttää myös ruoanvalmistuksessa. esim kaurapuurosta tilee uskomattoman pehmeän makuista kun keittää kauramaitoon. Merkkejä en muista, mutta kahviin käytän niitä valmisteita, jotka on suunniteltu kahvia varten . Barista tms.
Maidottomia juustoja en käytä. Sen kerran kun ostan juustoa, ostan tavallista juustoa.
Mutta erilaisia ruoanvalmistukseen tarkoitettuja kaura/ soijavalmisteita on vaikka millä tavalla. Kermaa, vaniljakastiketta yms... Vaniljakastiketta olen joskus ostanut ja on todella hyvää.
Ruoan valmistuksessa voi käyttää myös kookomaitoa tai kermaa. Näitä käytänkin itse aika paljon. Hyviä, jos vain tykkää kookoksenmausta...
Mun suosikkeja on Happy Cocon kookosjogurtit, erityisesti natural ja vanilja. En vaan raaski niitä ostaa usein kun 150g purkki maksaa n.2.50e. Normaalisti käytän Alpron Natural Zero soijajogurttia.
Tuolla on aika hyvä lista mistä valita:
http://www.vegaanituotteet.net/kasvimaitotuotteet/jogurtit-hapantuottee…
Kermana olen käyttänyt Plantin tuotteita, makua vaihdellut fiiliksen mukaan.
Smoothieihin käytän yleensä Juustoportin kaurajuomaa.
Juustoista en osaa sanoa, ne mitä olen maistanut ei ole olleet minun makuuni.
Olen keliaakikko, joten en voi käyttää näitä hypetettyjä kauratuotteita. Siirryin juomaan teetä, kun lopetin maidon käytön. On olemassa valtava määrä ihania teelaatuja ja aamuisin on kiva valita tee fiiliksen mukaan.
Violifen savunmakuinen juusto on suosikkini ja Ilon vegaanin pizzamurua käytän ruokiin. Plantin jogurtit on aivan ihania enkä kaipaa maitojogurtteja enää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset tykkäävät ainakin todella paljon Oddlygood ja Yosan valmisteista. Itse syön välillä Yosan maustamatonta tai saman merkin kookoksen makuista. Sopii välipalaksi tai aamupalaksi / iltapaksi.
Kahviin laitan joskus kauramaitoa. Kauramaitoa voi käyttää myös ruoanvalmistuksessa. esim kaurapuurosta tilee uskomattoman pehmeän makuista kun keittää kauramaitoon. Merkkejä en muista, mutta kahviin käytän niitä valmisteita, jotka on suunniteltu kahvia varten . Barista tms.
Maidottomia juustoja en käytä. Sen kerran kun ostan juustoa, ostan tavallista juustoa.
Mutta erilaisia ruoanvalmistukseen tarkoitettuja kaura/ soijavalmisteita on vaikka millä tavalla. Kermaa, vaniljakastiketta yms... Vaniljakastiketta olen joskus ostanut ja on todella hyvää.
Ruoan valmistuksessa voi käyttää myös kookomaitoa tai kermaa. Näitä käytänkin itse aika paljon. Hyviä, jos vain tykkää kookoksenmausta...
KORJAAN: ei käytän Alprosoyan en yosan maustamatonta ja kokooksen makuista !!! Olin kirjoittanut Yosan.
Kasvimaitoja on saatavilla nykyään tosi hyvin, mutta kannattaa myös kokeilla ihan uudenlaisten ruokien valmistamista. Ihan jo suosimalla luontaisesti maidottomia ruokalajeja pääsee pitkälle. Jos vaikka teit aikaisemmin kanaa kermakastikkeessa, voit kokeilla valmistaa kanaa esim. teriyaki- tai sweet chili -kastikkeessa. Tai jos teit aiemmin makaronilaatikon munamaidolla, voit tehdä sen liha- tai kasvisliemellä. Maidon käyttäminen on tottumiskysymys, siitä oppii myös harjoittelemalla pois.
Violifen pizzajuusto on maultaan ihan ok. Muutaman kerran olen sitä ostanut ja käyttänyt pizzaan ja laatikoihin. Huomionarvoista on tosin se, että Violife ei juurikaan veny eikä valu kuten tavallinen juusto vaan jää paistettaessakin kiinteiksi palasiksi. Siksi esimerkiksi pizzaa varten Violife kannattaa laittaa raasteena suoraan pizzapohjan ja tomaattikastikkeen päälle, sitten lisätään muut täytteet.
Mä olen ollut maidottomalla jo yli 2kk :). Käytän maidon sijasta Fazerin Yosa kaurajuomaa tai Kasslinkin kaurajuomaa. Jogurttina oon nyt ostanyt Valion Oddlygood kaurajogurttia. Tosi hyviä on :). Onhan noita paljon muitakin, mutta pääasiassa oon käyttänyt kauratuotteita. Joskus soija, manteli. kookosjuttujakin :).