Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärtynyt suoli - kauanko teillä kestää kipukohtaukset?

Vierailija
09.02.2019 |

Vatsa on krampannut tosi kipeästi jo eilisillasta lähtien. Itselläni kipu menee yleensä ohi yön aikana. Onko tämä vielä normaalia ärtyneen suolen oireilua, vai pitääkö alkaa miettimään jo että on joku umpilisäketulehdus tai suolitukos. Maha on niin kipeä että en pysty kävelemään suorassa, mikä on ihan tavallinen oire, mutta ei yleensä kestä näin kauan.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kipuja, koska syön siten, miten kroppa haluaa.

Vierailija
2/18 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kipuja, koska syön siten, miten kroppa haluaa.

Minä myös yleensä, mutta eilen söin peruna-purjokeittoa, jota en yleensä syö. Se voi selittää tämän, mutta en ymmärrä tätä kestoa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purjo on aika paha vatsalle.

Vierailija
4/18 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Purjo on aika paha vatsalle.

Ajattelin selviäväni pelkällä turvotuksella, mutta tämä on kyllä pahempaa mitä mikään muu ruoka-aine on aiheuttanut.

Vierailija
5/18 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita nyt välttää sitä purjoa. Margariinit ja siemenöljyt ei myöskään sovellu ihmiselle.

Vierailija
6/18 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä lähtisin päivystykseen. Pisimmillään on kestänyt tuo pahin kipu 45 minuuttia ja jo silloin pelästyin, onko jotain muuta. Mulla kestää siis yleensä 10-15 min.

Vierailija
7/18 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä lähtisin päivystykseen. Pisimmillään on kestänyt tuo pahin kipu 45 minuuttia ja jo silloin pelästyin, onko jotain muuta. Mulla kestää siis yleensä 10-15 min.

Tosi lyhyen aikaa siis. Itselläni menee kyllä yleensäkkin useampi tunti. Nyt vaan ihmetyttää kun ei kai siitä syödystä ruoasta ole enää edes mitään jäljellä.

Ap

Vierailija
8/18 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt ihmeessä, mitä se lääkäri tuohon auttaa.

Vierailija
9/18 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt ihmeessä, mitä se lääkäri tuohon auttaa.

Siis itse mietin että jos tämä onkin joku tulehdus. Ei kyllä ole kuumetta. Lähden päivystykseen vasta jos kuume nousee. Siellä menee koko ilta, eikä viitsi turhaan mennä.

Ap

Vierailija
10/18 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei kipuilee yksistään vatsa, vaan siihen liittyy aina ripuli. Ripuli tulee noin 3-10 min päästä ekasta vatsanväänteestä. Ja ripulia ei voi pidättää, se tulee housuihin ilman vessaa tai pusikkoa.

Vierailija
11/18 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koita nyt välttää sitä purjoa. Margariinit ja siemenöljyt ei myöskään sovellu ihmiselle.

Fodmapissa neuvotaan käyttämään purjosta vain se valkoinen osa. Samaten kevätsipulista.

Vierailija
12/18 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sietämätön kipu on peruste hakea apua. Soita sinne kotikuntasi päivystykseen. Tämä nyt on hölösuiden palsta, jossa yhdet väheksyvät kipua ja toiset tarjoavat neuvoja tuntematta asian kokonaisuutta. Vaikka et saisi ohjetta lähteä vastaanotolle, saatat kuitenkin saada puhelimessa ohjeita. Ja jos epäilet tulehdusta, niin oletko mitannut mahdollisen kuumeesi? Ainakin minulta on tuota kysytty useamman kerran, kun olen vatsakipujen takia ottanut päivystykseen yhteyttä.

Vierailija
13/18 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fodmapissa neuvotaan käyttämään purjosta vain se valkoinen osa. Samaten kevätsipulista.

Ihan omaa järkeäkin voi käyttää. Sipuli on huono suolistolle.

Vierailija
14/18 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystyksessä voidaan antaa kipulääkettä ja vaikka somacia suoneen mikä helpottaa oloa, nm. Been there done that. Mun kipuraja on joku 2h, sit oon hakeutunut sairaalaan jos ei omat gavisconit ja laxogasit auta... Tsemppiä, inha vaiva!!!

Vierailija
15/18 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sietämätön kipu on peruste hakea apua. Soita sinne kotikuntasi päivystykseen. Tämä nyt on hölösuiden palsta, jossa yhdet väheksyvät kipua ja toiset tarjoavat neuvoja tuntematta asian kokonaisuutta. Vaikka et saisi ohjetta lähteä vastaanotolle, saatat kuitenkin saada puhelimessa ohjeita. Ja jos epäilet tulehdusta, niin oletko mitannut mahdollisen kuumeesi? Ainakin minulta on tuota kysytty useamman kerran, kun olen vatsakipujen takia ottanut päivystykseen yhteyttä.

Tiedän että päivystyksessä joutuu odottamaan monta tuntia. Menen vasta jos kuume nousee, nyt ei ainakaan ole.

Vierailija
16/18 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivystyksessä voidaan antaa kipulääkettä ja vaikka somacia suoneen mikä helpottaa oloa, nm. Been there done that. Mun kipuraja on joku 2h, sit oon hakeutunut sairaalaan jos ei omat gavisconit ja laxogasit auta... Tsemppiä, inha vaiva!!!

Ai että ensin syödään sopimatonta ruokaa ja sitten haetaan lääkettä!

Vierailija
17/18 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

10+ tuntia tajutonta kipua. Kko päivä menee siihen ilman että saa mitään tehtyä edes syötyä. Makaan vain sängyssä- Yleensä seuraavaki päivä menee hitaasi palautuen, pystyy sentään syömään muttei oikein mitään muuta. Kolmannella päivällä onkin sitten 3pv edestä tehtävää joka on jäänyt..

Vierailija
18/18 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kipu kestää aina koko iltapäivän/illan, kun ilmaa siis on niin paljon. Varsinaisia kipukohtauksia tulee harvemmin, ja ne menevät ohi kun kipukohtauksen jälkeen tulee ripuli. Jos sinulla on vain ilmaa vatsassa, ei siihen auta kuin yrittää saada sitä pois esim. kävelemällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan