Kuinka parantaa tulehtunut ilmapiiri ennen synnytystä
Olen todella herkässä mielentilassa ja tuleva synnytys tuntuu lähinnä pahalta. Vielä muutama viikko sitten odotin innolla, että pääsisimme synnärille ja saisimme nyytin syliin. Mies päätti tietenkin käyttäytyä todella inhottavasti näin viimeiset päivät ennen H-hetkeä. Ilmapiiri kotona on aika tulehtunut. Olin ajatellut että lapsen syntymä olisi hieno hetki, mies olisi tukena ja turvana ja siitä alkaisi arki ihanan vauvan vanhempina. Nyt tuntuu, etten haluaisi miestä edes mukaan sillä hän ei ole pyytänyt ilkeyttään ja k-päisyyksiään edes anteeksi ja saa läsnäolollaan minulle lähinnä kurjan ja surkean olon, ei tunnu että hänen naamansa lohduttaisi synnytyksessä. Ja tuntuu, ettei vauva lähde syntymäänkään, oksitosiinista ei ole tietoakaan...
Tiedän miehen stressin aiheet ja että hänkin katuu jossain sisällään, ei vain nyt saa aikaiseksi käyttäytyä kuin aikuinen ihminen. Ja itse olen vähän hysteerisenä tunnekuohussa koska pelottaa, että tämä tunnelma on vielä synnytyssalissa ja tämä on muutenkin mielestäni vähintään sellainen tilanne, ettei minun pitäisi ymmärtää yhtään mitään vaan miehen pitäisi olla minulle kiva.
Limatulppa meni jo ja supistuksia on ollut joten en voi vauvaa loputtomiin pidätellä. En kuitenkaan haluaisi, että tästä jäisi elämäni hirveintä muistoa ja sydänsuruja ja mikä tahansa keino saada tunnelma takaisin normaaliksi käy. Onko muita, joilla parisuhde on kriiseillyt juuri sopivasti ennen vauvan syntymää? Mikä nyt neuvoksi? Ja jos mies on muuttunut täydeksi k-päätampioksi juuri ennen kun vauva pitää ponnistaa maailmaan niin onko se osannut palautua omaksi luotettavaksi hyväksi itsekseen viime hetkellä? Kannattaako sitä ottaa synnytykseen? Miksi pitää olla täysi aasi juuri nyt? Oma ego ei meinaa antaa jättää loukkaantumatta kun tässä ei ole yhtään epäselvää pitäisikö miehen pyytää anteeksi vai ei. Toisaalta joku aloite tässä nyt kai pitäisi tehdä, ettei mene suunnitelmat ja parisuhde ihan pipariksi.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Käytetäänkö naisen alapäästä nykyään kiertosanaa "ilmapiiri"??
Tämä on ihan paras kommentti. Juu ilmapiiri voisi olla parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano sille painokkaasti, että nyt mies herätys ja järki käteen, voit jatkaa tuota synnytyksen jälkeen jos haluat, mutta juuri nyt tarvitsen sun sataprosenttisen tuen ja avun, että saadaan tämä meidän yhteinen lapsi onnellisesti maailmaan? Luulen, että oma mieheni havahtuisi tällaisista sanoista ja pystyisi skarppaamaan ainakin sen aikaa, että synnytys on ohi.
Ei näin. Perheessä ei ole koskaa kyse yksin sen yhdestä jäsenästä ja tämän tarpeista vaan teidän tulee miettiä miten tuette toinen toisianne paremmin tässä uudessa ja pelottavassa tilanteessa.
Meinaatko ihan tosissasi, että synnytyskipujen keskellä jo olevan naisen pitää siinä akuutissa tilanteessa kyetä venymään tällaisiin pohdintoihin/keskusteluun? Tämä pitäisi olla käytynä jo hyvissä ajoin etukäteen tai sitten synnytyksen jälkeen, mutta siinä kohtaa kun tilanne on ns. päällä, pitää voida keskittyä siihen olennaiseen edessä olevaan ponnistukseen ilman kummankaan osapuolen kenkkuilua. Sen verran aikuinen pitäisi kyetä olemaan, että saa siirrettyä omista peloista johtuva negatiivinen käytös sivuun edes siksi aikaa.
Ai synnytyskivut on jo alkaneet.
Tuleva isä tuli palstalle.
Empatiakyvyt huipussa.
Eikös olekin kauheaa.
Itse keskittyisin vain tulevaan koitokseen ja antaisin miehen ottaa vastuun ilmapiirin parantamisesta ja hyvänä pitämisestä.
Tämän takia pahoinvointi vain lisäntyy, saadan epätoivottuja lapsia. Mies on vain sekaisin kun ymmärsi nyt yhtäkkiä että vauva on tulossa, tuli ehkä yllätyksenä.
Tämä kansa on kivestä tehty.
Otat ilman muuta miehen mukaan synnyttämään. Siinä ollaan niin perusasioiden äärellä, että hyvin mahdollisesti teidän molempien arvomaailma muuttuu merkittävästi sillä hetkellä, kun lapsi on maailmassa.
Et voi kieltää isältä isyyttä, etkä lapseltanne oikeutta isän läsnäoloon syntymähetkellä.
Toivottavasti viimeistään siellä oivallatte molemmat, että aikuisuuteen kuuluu määrätynlainen joustavuus. Molemmat asetatte lapsenne hyvinvoinnin etusijalle ja parhaiten lapsi voi, kun vanhemmat hoitavat suhdettaan hyvin. Siten takaatte lapsellenne parhaat kasvuolosuhteet.
Jos nyt jonkun tällä hetkellä vaikuttavan, mutta silti tilapäisen pahanolosi takia uhriudut lähtemällä yksin synnyttämään, viet mieheltä tärkeän mahdollisuuden osoittaa miehisyytensä olemalla tukenasi ja turvanasi, kun YHDESSÄ otatte lapsenne vastaan. (Jos mies on sitä tyyppiä, että pyörtyy, on silti mukana :).)
Onnea yhteiselle lapsellenne ja tulevalle perhe-elämällenne ja parisuhteellenne, jonka hoitaminen kuuluu tuleviin arkirutiineihinne :)
Isällä ei ole oikeutta olla paikalla lapsensa synnytyksessä. Lapsella ei myöskään ole oikeutta isän läsnäoloon syntyessään. Äidillä eli synnyttäjällä on oikeus valita synnytykseen tuekseen kenet itse haluaa. Moni haluaa valita lapsensa isän. Synnytys ei ole näytös tai elämystilaisuus isälle, vaan rankka tilanne, jossa synnyttäjä tarvitsee kaiken mahdollisen tuen.
Ap, sinun tehtäväsi on nyt vaan keskittyä siihen synnytykseen. Jos ei tilanteen tullessa tunnu hyvältä ottaa isää synnytykseen, älä ota.
Hyvä että saitte vähän juteltua, mutta muista tosiaan että muutos on iso miehellekin, varaudu kuuntelemaan ja yritä olla tuomitsematta vaikka ilkeästi onkin käyttäytynyt. Ilmeisesti mies ei osaa käsitellä tulevaa muutosta ja purkaa siksi sinuun kaiken. Töissäkin voi olla stressiä. Tsemppiä, toivottavasti saatte asiat kunnolla käsiteltyä eikä homma mene vain niin että mies pyytää anteeksi ja asiat ok.