Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ratinan kauppakeskus tyhjenee kaupoista Redin tavoin, kuluttajakäyttäytymisen muutosta ei osattu ennakoida.

Vierailija
09.02.2019 |

Vähän olisin huolissani jos olisin Pasilaan valmistuman Triplan johtajana.

Kommentit (265)

Vierailija
101/265 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia mikä myös on unohtunut on se, että sukupolvi on vaihtunut. Suuret ikäluokat ponnistivat hyvinvointiin useimmiten maaseudun monilapsisista köyhistä perheistä. Heidän oli pakko hankkia kaikki uutena. Kulutus oli kovaa, koska aiemmin ei ollut tarvetta eikä rahaa ostaa ja yhtäkkiä oli molemmat. Lisäksi kaikkea uutta oli tarjolla.

Nykyiset 20-40 vuotiaat opiskelevat kauan, eivät pääse töihin tai pääsevät pätkiin tai matalapalkkaisiin töihin. Monella on myös kokemusta lapsuudenkodista, jossa kaikkea on liikaa, tarpeellista ja tarpeetonta. Ei ole enää tarvetta tai varaa vaihtaa autoja, huonekaluja, vaatekaapin sisältöä jokaisen muotivillityksen mukaan. Palveluihin voisi käyttää, mutta ne taas maksavat liikaa. Esimerkiksi kampaajalla tai hierojalla käynti alkavat olla niin kalliita, ettei ole varaa käydä säännöllisesti - ei edes minulla, 40 vuotiaalla perheellisellä, joka vielä kymmenen vuotta sitten käytti molempia palveluita kuukausittain. Palvelut ovat hinnoitelleet itsensä saavuttamattomiin. Viimeisin kampaamokäynti maksoi 190€ johon sisältyi väri ja leikkaus. Joskus huvittelen kääntämällä nämä markoiksi... vaikka rahan arvo on muuttunut, niin onhan nämä nyt poskettomia hintoja.

Lasten myötä minulla ei myöskään ole aikaa eikä voimia kuluttaa. Kiky pidensi työaikaa sen verran, että matkat mukaan lukien olen usein vasta 17.30kotona. Töissä ei huomioida, että lapsiperheiden pitää huolehtia aamuisin lapset hoitoon ja kouluun tiettyyn aikaan ja osa iltapäivisin sieltä kotiin. Jos lapset laittavat 20-21 nukkumaan, niin eipä siinä enää paljoa aikaa tai edes voimia ostoksille. Nykyisin saatan käydä prismassa vasta klo 22 jälkeen koska se on auki puoleen yöhön.

Samaan aikaan vanhempani, jotka ovat suurta ikäluokkaa, säästävät koska eivät tarvitse enää mitään. Itse asiassa olen kuullut samaa monilta heidän ikätovereiltaan. Kaikki ostotarpeet on tyydytetty, eivät tarvitse mitään ja säästävät siltä varalta että sairastuvat tai joutuvat hoitolaitokseen...

Kysymys kuuluukin, että kuka on se kohdehenkilö, jonka oletetaan kuluttavan ja toimivan ostovoimana? Ja mihin hänen oletetaan kuluttavan? Jos halutaan, että raha liikkuu, niin silloin kannattaisi järjestää rahaa kuluttajille sijoittajien sijaan. Yksi hyvä keino tähän olisi poistaa perintövero esim. alle 250 000 euron perinnöistä. Se on suurin piirtein nimittäin summa, jonka moni tavallinen perijä pystyy kuluttamaan järkevästi kotimaassa esim.rakentamalla talon / ostamalla auton tai asunnon / päivittäiseen elämään.

Vierailija
102/265 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

myös kampin yläkerta on tyhjentynyt liikkeistä, ja se jos mikä on keskeisellä paikalla. ei hyvin mene.. 

No ne olikin ihan pa.skoi liikkeitä..en ihmettele

Siel neloses ei koskaan ollut ketään ihmisii

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/265 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedostavat ihmiset eivät shoppaile.

On ajateltava luontoa ja kestävää kehitystä.

Wt-kansa vaeltaa kauppakeskuksissa.

Vierailija
104/265 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan Itiskin tupaten täynnä, siis ahdistavan paljon jengiä. Vaikka sama kuluttajakäyttäytyminen. Jokin muu selitys on oltava.

Sijainti. Kalasatama ei ole mikään joukkoliikenteen solmukohta samalla tavalla kuin Itis. Kalasataman metroasemaa käyttävät ne, jotka ovat menossa tai tulossa Kalasatamaan. Vaikea uskoa, että sinne omalla autollakaan keskustan ulkopuolelta lähdetään shoppailemaan.

Kamppikin taisi hiljentyä jonkun verran, kun  länsimetro alkoi liikennöidä ja Espoon bussiterminaali hiljeni. Ei ole enää vaihtopysäkki.

Vierailija
105/265 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ja pääkaupunkiseudulla on hyvin rajallinen määrä kuluttajia. Ei tässä ole mitään ihmettelemistä, että aina vaan uusiin kauppakeskuksiin ei enää riitäkään ihmisiä. 

Moni pieni kesäkaupunki kituuttaa, on aina pohtinut ja tulee aina etsimään sitä suurta vetonaulaa ja ideaa jolla saataisiin kaupunki kukoistukseen. Ei saada. Kun ei ole riittävästi niin ihmisiä, eikä ole tulossa lisää. 

Hohhoijaa. 

Vierailija
106/265 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Baarit ja yökerhot yms eivät pelasta paikkoja, koska niissäkään ei nykyisin käydä. Vielä joskus kasarilla ja ysärillä mentiin "ulos" ja etsimään seuraa. Nykyisin seuraa löytää nopeasti ja helposti eri sovelluksilla eikä yöelämään tarvitse sen takia mennä. On myös muodikasta vetää kalsarikännejä tai vain etkoilla ja jatkoilla kavereiden kanssa. Kaukana ovat ne ajat kun nuoriso vaelsi kaupungissa katuja ja meni tanssimaan. Nykyisin kauppakeskuksissa luuhaa vain ne lapset joiden vanhemmat eivät heistä välitä ja joilla ei ole harrastuksia.

Jep, yökerhobisnes on tainnut kuolla kun näitä klubejakaan ei ole enää kovin montaa, moni on sulkeneet ovensa kokonaan ja loput ovat auki tyyliin erityispäivinä ja pe+la.

Ei yökerhobisnes kannata enää, Sedukin sen huomasi jo vuosia sitten ja lopetti.

T: viimeksi yökerhossa 2014 vuonna

Vierailija
107/265 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn kerran viikossa Ratinassa, ruokaostokset, kauppojen kiertelyä ja tuttujen kanssa kahvitreffeillä, vähän sellaista lauantain relausta, minusta oikein mukavaa. En välitä tavarataloista, automarketit on jotenkin ankeita ja vain k tai s, ei Lidliä lähellä. Ideaparkkiin en viitsi ajaa ja muutenkaan en siitä kovin tykkää, aika kolkko paikka, Koskikeskuksessa ei ole kunnon ruokakauppaa. Ei siihen pysäköintiin montaa markkaa mene ja kuulemma siihenkin on tulossa joku etusysteemi, en tiedä mikä, mutta on tervetullut. Suomen ilmastossa ostoskeskukset on parasta

Markoillako siellä Ratinassa vielä maksellaan.

Vierailija
108/265 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjuliikkeet ovat osaltaan syynä kauppakeskusten näivettymiseen. Uskon, että moni on täysin kyllästynyt näihin joka paikkaan lonkeronsa ulottaviin brändeihin. Ihmiset kaipaavat yllätyksiä, uutta ja innostavaa. Verkkoon siirtyneeseen ostamiseen on monta syytä, mutta helppouden lisäksi tietty yllätyksellisyys on varmasti aika iso syy.  Sormen liikkeellä ruudulle ilmestyy yhä uusia tuotteita. Kauppa voisi saada houkuteltua uusia asiakkaita hyvällä asiakaspalvelulla, mutta useimmissa liikkeissä et koskaan tavoita myyjää tai jos tavoitat, häntä ei voisi vähempää kiinnostaa.

Vierailija
109/265 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratinan yläkertaan voisi sijoittaa asuntoja. Tai jonkun kaupungin päihde- tai vanhusasuntolan tms. Tekisivät siitä ihan helkkarin hienon, ottaisivat mallia vaikka Hollannista. Vanhuksille olisi tosi kiva päästä sisätiloissa kauppaan ja baariin. Ja sitä tultaisiin ihastelemaan ympäri maailmaa. Kai nämä sote-turistit saattaisivat samalla ostaa smoothien tai vaikka sushi-annoksenkin.

No juuri näin! Tulee mieleen Thaimaan Terminal 21 -ostarit. Päällä on asuntoja ja luksus hotelli. Suoraan pääset ostariin.

Suomessa nämä pitäisi olla yleisempiä, ja takaisi kävijät.

Paljonkos se Bangokin asiakasluku oli?

+ turistit?

Oletko v.ajakki?

Kieltämättä siltä vaikutat kun oletit että puhuin Bangkokista, et tiedä edes mistä puhut.

Tämä sama ostari on Thaimaassa toisessakin pienemmässä n. 300k ihmisen kaupungissa.

Joten kyllä olet.

Vierailija
110/265 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rakastan kauppakeskuksia! Auton saa lämpimään parkkiin ostoskierroksen ajaksi. Talvella voi päällysvaatteet jättää sinne ja kierrellä kevyissä tamineissa hikoilematta ihan kaikessa rauhassa. Välillä kupponen kuumaa tai jäätelöannos, joskus ihan kunnon ateriakin niin taas jaksaa. Ihan huikeeta!

Olen asunut muutamassa suurkaupungissa maailmalla ja ostoskeskukset oli ihan parhaita! Sinne paikallisetkin suuntaavat koko perheen voimin ajanviettoon. Niissä on erilaisia liikkeitä pilvin pimein, samoin harrastusmahdollisuuksia ja lapsille huvipuisto- ja kiipeilylaitteita, erilaisia kivoja perhetapahtumia, elokuvia, näytelmiä, you name it. Tosi kätevää tapailla esim. kavereita niissä.

En ymmärrä, miksi Suomessa niitä yrmitään :0. Täällä kun sää tuo omat rajoitteensa kaupungin keskustoissa shoppailuun.

Vierailija
111/265 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratina on täynnä vaatekauppoja. Itse en käy niissä enää ollenkaan vaan ostan ainoastaan netistä, varmaan moni muukin tekee näin. Kaupoissa on suppea valikoima, kokoja ei ole ikinä, sovituskopissa huonoja/liian vähän, jytkyttävä trendipoppi mäikää taustalla, on kuuma, aikaa kuluu kauheasti kiertelyyn ja rahaa parkkimaksuihin.

Asiaa. Itse ostan nykyään lähes kaikki vaatteet netistä. Voi selata rauhassa kotona valikoimaa ja sovittaa vaatteet kotona. Kaupassa on tosiaan aina suppeampi valikoima ja ainakin aina just se oma koko loppu. Sovituskopeissa on ahdistavaa ja lapsen kanssa suorastaan piinallista.

Miten tämä käytännössä menee? Tilaat paljon vaatteita ja palautat ne mitkä eivät sovi? Eikö noutaminen ja hakeminen ole yhtään vaivalloista?

eri

Eri, mä teen myös noin. Tosin tilaan vain vähän vaatteita eli silloin, kun tosiaan tarvitsen uutta. Käytän samoja liikkeitä, joiden kokotaulukot tunnen, pääasiassa Klingeliä, joskus Zalandoa. Nämä kaksi antavat seuloa hakutulokset materiaalin perusteella. Eipä ole tullut hutiostoksia, en edes muista koska. Posti on ruokakaupan yhteydessä eli ei tee mutkaa matkaan. Tampereella asustellaan, en ole käynytkään Ratinassa, enkä näe syytä käydäkään.

Okei, mun on todella vaikea löytää sopivia vaatteita ja joudun usein käymään koko kauppakeskuksen läpi, että löytyy mun ruhoon sopiva leikkaus. Oon itsekin miettinyt netistä tilaamista, mutta varmasti tulisi vain ketutusta, kun kymmenestä tilatusta vaatteesta yksikään ei istu kunnolla

En ymmärrä miksei ihmiset tee itse itselleen vaatteita tai teetätä niitä ompelijalla? Kunnon villalangasta kudottu neule kestää vuosia. Hyvin istuvat housut eivät nyt niin paljoa maksa kun tilaa ne ompelijalla ja varsinkin jos käyttää sitä samaa kaavaa useampiin housuihin. Bleiserinkiin kun on yhdenkerran tehnyt mittojen mukaan kaavat niin suht halvalla saa monta samanlaista, mutta eri kankailla vaan. Eikä tarvitse itkeä kuinka vaate ei istu. Minulla on vaikka kuinka paljon omieni mittojen mukaan tehtyjä housuja ja onhan se ihan eri tunne kun housut istuvat tai ei istu.

Vierailija
112/265 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turku kuittaa. Meidän perhe ei mene enää hansaan tai ylipäätään keskustaan ostoksille eikä se johdu toriremontista vaan siitä että siellä tuntee jo itsensä vähemmistöksi, liian tumma tunnelma varjostaa muitakin kantiksia, sen kyllä aistii.

En yhtään ihmettele että mylly laajenee ja keskustan kivijalkaliikeet tyhjenee

Minä jouduin pari kk sitten käymään Hansassa, koska piti käydä ruohonjuuressa. Kesti noin puoli tuntia löytää kyseinen liike. Hansa on niin sokkeloinen ja nyt remontin takia ihan mahdoton. Yhtään opastaulua ei ollut missään, en nähnyt ainuttakaan. Jouduin etsimään Hansan nettisivuilta että missä se hiton liike on, no ei ollut mitään karttaa sielläkään. Lopulta sattumalta löysin perille. Ihan käsittämätöntä.

Yleensä asioin Skanssissa, ja sieltä ostan oikeastaan vain lastenvaatteita tai käyn urheilukaupoissa. Omat vaatteeni ostan netistä.

Jos haluttaisiin saada ihmiset kuluttamaan, niin kannattaisi tuoda monta eri sisustusliikettä saman katon alle. Nuoret ja vähän vanhemmatkin naiset tykkäävät sisustaa ja kodin tavarat vaihtuvat monella tiuhaan.

Vierailija
113/265 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratina on täynnä vaatekauppoja. Itse en käy niissä enää ollenkaan vaan ostan ainoastaan netistä, varmaan moni muukin tekee näin. Kaupoissa on suppea valikoima, kokoja ei ole ikinä, sovituskopissa huonoja/liian vähän, jytkyttävä trendipoppi mäikää taustalla, on kuuma, aikaa kuluu kauheasti kiertelyyn ja rahaa parkkimaksuihin.

Asiaa. Itse ostan nykyään lähes kaikki vaatteet netistä. Voi selata rauhassa kotona valikoimaa ja sovittaa vaatteet kotona. Kaupassa on tosiaan aina suppeampi valikoima ja ainakin aina just se oma koko loppu. Sovituskopeissa on ahdistavaa ja lapsen kanssa suorastaan piinallista.

Miten tämä käytännössä menee? Tilaat paljon vaatteita ja palautat ne mitkä eivät sovi? Eikö noutaminen ja hakeminen ole yhtään vaivalloista?

eri

Suunnilleen noin. Aika vähän tulee hutiostoksia. Joistain vaatteista tilaan suosiolla kaksi kokoa. Noutamiseen menee noin 5 min kun työmatkalla haen k-marketista paketin. Sama palautuksessa. Kauppakeskuksessa pyörimiseen ja shoppailuun menisi tuntikausia.

Vierailija
114/265 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä rakastan kauppakeskuksia! Auton saa lämpimään parkkiin ostoskierroksen ajaksi. Talvella voi päällysvaatteet jättää sinne ja kierrellä kevyissä tamineissa hikoilematta ihan kaikessa rauhassa. Välillä kupponen kuumaa tai jäätelöannos, joskus ihan kunnon ateriakin niin taas jaksaa. Ihan huikeeta!

Olen asunut muutamassa suurkaupungissa maailmalla ja ostoskeskukset oli ihan parhaita! Sinne paikallisetkin suuntaavat koko perheen voimin ajanviettoon. Niissä on erilaisia liikkeitä pilvin pimein, samoin harrastusmahdollisuuksia ja lapsille huvipuisto- ja kiipeilylaitteita, erilaisia kivoja perhetapahtumia, elokuvia, näytelmiä, you name it. Tosi kätevää tapailla esim. kavereita niissä.

En ymmärrä, miksi Suomessa niitä yrmitään :0. Täällä kun sää tuo omat rajoitteensa kaupungin keskustoissa shoppailuun.

Tästä ketjusta näkee sen, että kauppakeskuksia hehkuttaa he jotka tulevat sinne autolla viettämään isompia ostoskierroksia.

Ja niitä moittii paikalliset keskusta-asujat jotka voivat vain kävellä sinne, siis ihmiset jotka ovat jo muutenkin sen ostoshemmetin keskellä jatkuvasti.

Jos asuisin maalla, niin itsekin varmaan hehkuttaisin ostareiden ihanuutta kuten sinä, mutta keskustassa asuvana niitä ei arvosta.

Vierailija
115/265 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla vasta on ihana pyöriä ostoskeskuksissa, on kauppoja vaikka mitä, kallista ja halpaa, ihania food streetejä, joista saa mitä vaan ruokaa. Viimeksi ihailin Melbournen Westfielf Shoutlandia, oli kyllä huikea, olisipa meilläkin sellaisia

Vierailija
116/265 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä se johtuu siitä, että harva ihminen haluaa huinailla vapaa-aikaansa ostareissa. Se vietetään mieluummin kotona, kavereilla tai ihan oikeiden harrastusten , joissa oikeasti tehdään jotain,parissa. Itse ainakaan n teen pakolliset ruoka ja taloustöistä mahdollisimman nopeasti ja taloudellisesti. Jos olisi mahdollista ostaisin neljä n nettipalvelusta. Vaateet ja kengät ostan tietystä paikallisesta liikkeestä , jota seuraan instassa. En edes siellä viitsi käydä katselemassa vaan varaan haluamani tuotteet. Käyn sovittamassa ja maksamassa. En mitenkään nauti ostoksilla käynnistä. Toinen puoli asiasta on se, että yleensä en edes tarvitse mitään. Huusholli on valmis ja vaatteita ja kenkiä on liikaakin.

Vierailija
117/265 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niin vaikea ymmärtää, että meitä löytyy joka junaan. Osa tykkää shoppailla ja viettää aika ostareilla, toiset eivät sinne halua suurin surminkaan. Miksi niiden olemassaolo nyppii niitä, jotka eivät voi niitä sietää? Pysykää te kotona, kavereittenne luona tai harrastuspiireissänne, mutta antakaa toisten nauttia ostoskeskuksista. Vai ottaako teitä kuuppaan ihan tietoisuus, että tuollaisia paikkoja on ylipäänsään olemassa?

Vierailija
118/265 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä suurkaupungin ostoskeskuksissa olet mahtanut pyöriä? Nämä Italian suurkaupunkien lähellä olevat ostoskeskukset eivät ole mitään ihania perheen quality time paikkoja, vaan ihan paikkoja jossa järkyttävä määrä ihmisiä, jossa kokoajaan vahdit ettei lapsesi katoa minnekään. Ja ruokaaikoihin jonotat niihin hyviin ruokapaikkoihin vaikka kuinka kauan ja sitten etsit epätoivoisesti istumapaikkaa sille perheellesi.

Vierailija
119/265 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä se johtuu siitä, että harva ihminen haluaa huinailla vapaa-aikaansa ostareissa. Se vietetään mieluummin kotona, kavereilla tai ihan oikeiden harrastusten , joissa oikeasti tehdään jotain,parissa. Itse ainakaan n teen pakolliset ruoka ja taloustöistä mahdollisimman nopeasti ja taloudellisesti. Jos olisi mahdollista ostaisin neljä n nettipalvelusta. Vaateet ja kengät ostan tietystä paikallisesta liikkeestä , jota seuraan instassa. En edes siellä viitsi käydä katselemassa vaan varaan haluamani tuotteet. Käyn sovittamassa ja maksamassa. En mitenkään nauti ostoksilla käynnistä. Toinen puoli asiasta on se, että yleensä en edes tarvitse mitään. Huusholli on valmis ja vaatteita ja kenkiä on liikaakin.

No mun kaveripiiri asuu ympäri Pirkanmaata. Eli on kaikille helpompaa tavata esim Ratinassa kuin lähteä jonnekin huitsinnevadaan kaverin luo kylään. Miten sieltä sitten pääsee poiskaan...? Mutta tää on tietty meidän juttu. Eikä vähennä yhtään meidän ystävyyssuhteiden tärkeyttä ;).

Vierailija
120/265 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä suurkaupungin ostoskeskuksissa olet mahtanut pyöriä? Nämä Italian suurkaupunkien lähellä olevat ostoskeskukset eivät ole mitään ihania perheen quality time paikkoja, vaan ihan paikkoja jossa järkyttävä määrä ihmisiä, jossa kokoajaan vahdit ettei lapsesi katoa minnekään. Ja ruokaaikoihin jonotat niihin hyviin ruokapaikkoihin vaikka kuinka kauan ja sitten etsit epätoivoisesti istumapaikkaa sille perheellesi.

Lisäisin, että se on tuhat kertaa kivempää kierrellä jonkun Italialaisen kaupungin vanhaa keskustaa ja pikkuliikkeitä kun italialaista kauppakeskusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi