Ratinan kauppakeskus tyhjenee kaupoista Redin tavoin, kuluttajakäyttäytymisen muutosta ei osattu ennakoida.
Vähän olisin huolissani jos olisin Pasilaan valmistuman Triplan johtajana.
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa. Amazon on keksitty.
Miksi joku ostaa ylihintaisesta Amazonista?
Vierailija kirjoitti:
Onhan Itiskin tupaten täynnä, siis ahdistavan paljon jengiä. Vaikka sama kuluttajakäyttäytyminen. Jokin muu selitys on oltava.
Suurin osa Itiksessä pyörivistä ihmisistä vaan hengailee siellä. Ostoksia ei juurikaan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kuluttaminen ei ole enää samalla tavalla hyväksyttävä asia kuin vaikka 10 vuotta sitten. Ihan tavalliset kansalaiset jättävät monessa tapauksessa mieluummin tavarat ostamatta. Sinänsähän tämä on ihan hyvä trendi, koska varsinkin kauppakeskusten rättiliikkeet myyvät pitkälti kertakäyttömuotia. Ikävää, että vuokrat näissä keskuksissa on niin korkeat, että aika vähän siellä näkee esim. jotain joogakeskuksia tai muita hyvinvointpalveluita, jotka voisivat houkutella ihmisiä.
Ihmiset ostavat nykyään enemmän tavaraa kuin koskaan ennen.
Suurin osa noista hyvinvointiliikkeistä on tappiollisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuluttaminen ei ole enää samalla tavalla hyväksyttävä asia kuin vaikka 10 vuotta sitten. Ihan tavalliset kansalaiset jättävät monessa tapauksessa mieluummin tavarat ostamatta. Sinänsähän tämä on ihan hyvä trendi, koska varsinkin kauppakeskusten rättiliikkeet myyvät pitkälti kertakäyttömuotia. Ikävää, että vuokrat näissä keskuksissa on niin korkeat, että aika vähän siellä näkee esim. jotain joogakeskuksia tai muita hyvinvointpalveluita, jotka voisivat houkutella ihmisiä.
Itse haaveilen ostoskeskuksesta, mikä olisi hyvinvointiin ja eettisiin tuotteisiin keskittynyt, silleen lempeällä tavalla, eikä mitään fitnessbimboilua. Olisi juuri joogastudioita, luomuruokakauppoja, - kahviloita ja luonnonkosmetiikkaa, vähän eettisemmin valmistettuja sisustustuotteita ja vaatteita myyviä liikkeitä. Cubukset ym ketjuliikkeet ja krääsämyymälät loistaisivat poissaolollaan. Suunnittelijat olisi käyttäneet viherkasveja, pehmeitä värejä ja vesielementtejä.
Ei ole ikinä kannattava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihanaa jos ei tarvitsisi tunkea ihmisvilinään ja kaaokseen vaan ruokaostoksetkin saisi tehdä omassa rauhassa ja yksikseen omalta kotisohvaltaa. Ennustan että fyysiset kivijalka kaupat peltomarketteja myöten tulevat katoamaan kokonaan kun ihmiset siirtyvät ostoksille nettiin. Silloin sosiaalinen kuormitus ei ole niin kova.
Minä käyn lähikaupassa, pienessä mutta hyvässä K-Marketissa. Ei ihmisvilinää, taustamusiikkia, melua, konsulentteja vaan vähän ihmisiä, usein törmää naapuruston tuttuihin. Nopea kauppareissu ja samalla tulee tehtyä pieni kävelylenkki.
Ihan kuin joskus kasarilla kyläkaupojen aikaan, me vaan asutaan isossa kaupungissa.
Uskon, että lähikaupat nousevat uuteen kukoistukseen, nyt jo keskustan lähellä huomaa, että on paljon autottomia, jotka hoitavat melkein kaikki ostoksensa lähikaupassa.
Epäilen. Jo pelkästään jatkuvasti nousevat vuokrat tekevät siitä kannattamatonta.
Vierailija kirjoitti:
Tampereen keskusta nyt on muutenkin huono paikka mille hyvänsä. Sitä en tajua, että joku edes yrittää sinne omalla autolla.
Mä meen joka paikkaan omalla autolla, jos sinne ei pääse autolla niin en mene. Yksinkertaista.
Itse olen vähentänyt kauppakeskuksissa ravaamista dramaattisesti kun vertaa 10 takaiseen. Joka kauppakeskuksessa on nykyään samat kaupat, kuin missä tahansa muussakin kauppakeskuksessa ja jokaisessa on myös se pieni marginaalinen ryhmä kauppoja, jotka poikkeavat ns. massakaupoista. Vähemmälläkin tavaramäärällä pärjää loistavasti. Lisäksi esim. vaatekauppaketjujen valikoima on pääasiassa huonolaatuista bulkkikamaa. Huonoja materiaaleja ja suomalaisittain surkeaa designia. Väritöntä ja huonosti istuvaa rytkyä. Mieluummin ostan lomamatkoilta tai verkkokaupoista jotain parempilaatuista ja värikästä.
Itiksesessä en ole käynyt aikoihin. Siitä on muodostunut ns. Lähi-Itäkeskus ja joku Redi on aivan liian hankalan matkan päässä. Kauppakeskuksia on muutenkin jo liikaa. Siispä Vantaalaisena käyn Jumbossa pakosta, jos sieltä pitää jotain hakea. Silloinkin pikaisesti haen tavaran ja äkkiä kotiin. Ruokaostokset taittuu kätevästi lähikaupasta, jossa tavarat ovat aina samoilla paikoilla. Nopeaa ja kätevää.
Kaiken lisäksi olen autoileva ja jos parkit ovat ns. hankalia, niin jää käymättä. Minusta on tavallaan hyvä asia, että niitä kauppakeskuksia on satoja. Ymmärsin kyllästyä niihin ja nut säästän aikaa ja rahaa, kun ei hotsita enää niihin mennä. He ovat tehneet minulle palveluksen.
Eihän se Ratina tuonut Tampereelle juuri mitään uusia kauppoja. Zara ja Monki taisivat olla uusia tulokkaita. Muut liikkeet sitä samaa bulkkia, mitä Tampereen keskustasta on saanut jo vuosikymmeniä. Riemusta kiljuenko sinne H&M:ään tai S-markettiin olisi pitänyt juosta?
Tampereella oli joskus liike, joka oli erikoistunut Versaceen, Pradaan, D&G:hen ym. vähän parempiin merkkeihin. Ei kannattunut, mikä ei tosin yllättänyt. Ei Tampereella ole ostovoimaa. Suurin osa asiakkaista on niitä bonuksentihrustajia, joille jo pari euroa lisää housuista voi olla ratkaiseva tekijä ostopäätöstä tehtäessä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se Ratina tuonut Tampereelle juuri mitään uusia kauppoja. Zara ja Monki taisivat olla uusia tulokkaita. Muut liikkeet sitä samaa bulkkia, mitä Tampereen keskustasta on saanut jo vuosikymmeniä. Riemusta kiljuenko sinne H&M:ään tai S-markettiin olisi pitänyt juosta?
Tampereella oli joskus liike, joka oli erikoistunut Versaceen, Pradaan, D&G:hen ym. vähän parempiin merkkeihin. Ei kannattunut, mikä ei tosin yllättänyt. Ei Tampereella ole ostovoimaa. Suurin osa asiakkaista on niitä bonuksentihrustajia, joille jo pari euroa lisää housuista voi olla ratkaiseva tekijä ostopäätöstä tehtäessä.
No, minulla olisi ostovoimaa ja -halua, mutta olen XS-kokoinen. Tosin haluan ostaa laatua, en merkkiä. En halua, että merkki näkyy, joten sellaiset paidat joissa lukee isolla kultaidin kirjaimin GUESS jäävät kauppaan.
Tampereelta en sopivan kokoisia laatuvaatteita usein löydä, vaikka erä olisi juuri saapunut kauppaan. Alerekkeihin näyttää jäävän useita kappaleita kokoa 42 tai 44, mutta kokoa 32 ei tule Tampereelle lainkaan, ja koko 34 menee usein kaupan myyjättärille itselleen päältä päin, jos on muuten hyvännäköinen vaate. (Tiedän tämän, kun ystäväni on töissä vaatekaupassa. Hän on kertonut, että vaatteet tulevat valmiissa lajitelmissa ja pieniä kokoja tulee vain muutama. Henkilökunta usein ostaa ne itse.)
Nykyään kaikkialla on muutenkin ihan surkeat alet. En tajua, miten joku vaatekauppa edes kehtaa mainostaa jotain -10% ikkunassaan? Ehei, kyllä se -30% on se mistä lähdetään.
Vierailija kirjoitti:
Ketjuliikkeet ovat osaltaan syynä kauppakeskusten näivettymiseen. Uskon, että moni on täysin kyllästynyt näihin joka paikkaan lonkeronsa ulottaviin brändeihin. Ihmiset kaipaavat yllätyksiä, uutta ja innostavaa. Verkkoon siirtyneeseen ostamiseen on monta syytä, mutta helppouden lisäksi tietty yllätyksellisyys on varmasti aika iso syy. Sormen liikkeellä ruudulle ilmestyy yhä uusia tuotteita. Kauppa voisi saada houkuteltua uusia asiakkaita hyvällä asiakaspalvelulla, mutta useimmissa liikkeissä et koskaan tavoita myyjää tai jos tavoitat, häntä ei voisi vähempää kiinnostaa.
Just tämä. Ratinassa on isoimmin edustettuna ne liikkeet, jotka löytyy Treelta jo muutenkin. Miksi tuonne piti tulla esim H&M ja Gina Tricot? Odotin ihan uusia liikkeitä. Tosi hyvä lisä on Newyorker ja sisustuskaupat kuten Granit ja Finnmari!!
Zarakin voisi olla hyvä, mutta itse en viitsi mennä sinne, kun on niin huono fiilis siitä. Tasaisin väliajoin on kriisiuutisia Zaran työntekijöiden kohtelusta kehitysmaissa. Viimeinen niitti oli se, kun ompelijat olivat laittaneet lappuja vaatteisiin, kun palkat olivat jääneet saamatta. En vaan pysty.
Ratinassa huonoa se, että sieltä puuttuu monipuolisuus. Äitini kaipaili laukkuliikettä ja tosiaan urheiluliikkeelle olisi varmana tilausta. Kampaamo ja hieroja olis hyvät lisät.
Muuten tykkään Ratinasta ja siitä että on paljon ruokapaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse haaveilen ostoskeskuksesta, mikä olisi hyvinvointiin ja eettisiin tuotteisiin keskittynyt, silleen lempeällä tavalla, eikä mitään fitnessbimboilua. Olisi juuri joogastudioita, luomuruokakauppoja, - kahviloita ja luonnonkosmetiikkaa, vähän eettisemmin valmistettuja sisustustuotteita ja vaatteita myyviä liikkeitä. Cubukset ym ketjuliikkeet ja krääsämyymälät loistaisivat poissaolollaan. Suunnittelijat olisi käyttäneet viherkasveja, pehmeitä värejä ja vesielementtejä.
Joo ja sinne kauppakeskukseen saisi mennä koiran kanssa, sehän on joka paikassa kielletty melkein. Nyt käyn vain ja ainoastaan pääkaupunkiseudulla kauppakeskus Kaaressa, siellä kun voi istua ystävien kanssa kahvilan terassilla ja koira saa olla mukana. Aivan mieletön etu! Ennen en lähtenyt mihinkään opiskelupäivän jälkeen, ettei koiran tarvitse olla illalla yksin. Nyt se voi tulla mukaan sosiaalisiin juttuihin :)
Mutta eihän näitä meidän toiveita lemmikeistä, viihtyisyydestä, kauppojen myyntiartikkeleista tai eettisyydestä kukaan ota kuuleviin korviinsa. Tehdään vaan niin kuin on 30 vuvotta tehty tähänkin asti ja ihmetellään, kun kaikki menee päin peflettiä.
Ratinan vuokrat pitäisi olla puolet pienempiä niin sinne saattaisi joku tavallinenkin pienyrittäjä avata kaupan eikä olisi vain niitä tylsiä ketjuliikkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen ongelma, että yhdessäkään suomalaisessa kaupassa ei ole sopivan kokoisia vaatteita minulle, tai ainakaan sopivan värisiä. Siksi en enää juurikaan kauppakeskuksissa pyöri.
Tilaan joko netistä, tai käyn ulkomailta ostamassa. Saksassa kun menee vaikka C&A:n myymälään, niin sieltä löytyy heti juuri oikean kokoisia vaatteita minulle. Ja värejä löytyy paljon enemmän kuin täällä.
Yleensä ostan näiltä reissuilta useamman vaatekerran, kun kerran sopivat löytyy.
Juuri dhl:nlähetti toi paketin, jonka tilasin c&a nettikaupasta. Mulla on sama ongelma ollut myös. Suomesta ei omaa sopivaa kokoa löydy, mutta muualta löytyy kyllä. C&A on oman kokemuksen mukaan paras hinta laatusuhteeltaan. Tietysti jos oisin rikas, tilaisin muualtakin.
Kauppakeskuksissa Suomessa en enää pyöri, koska missään ei ole mitään itseäni kiinnostavaa. Arabimiehet viheltelee perään, ei kiitos.
San Francisco Centerkin on tyhjää täynnä, saa nähdä koska puretaan tai muutetaan joksikin skientologi-keskukseksi. Niillä kun on rahaa, skientologeilla meinaan. Että yleismaailmallisesta ilmiöstä on kyse. Muutoksen tuulet kulutus- ja ostotottumuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan Itiskin tupaten täynnä, siis ahdistavan paljon jengiä. Vaikka sama kuluttajakäyttäytyminen. Jokin muu selitys on oltava.
Notkujia enimmäkseen, maksavia asiakkaita vetää mm. Jumbo.
Turhuuden markkinat!