Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko olet perinyt ja muten olet sijoittanut/ käyttänyt perinnön?

Vierailija
09.02.2019 |

Aiheuttiko perintövero ongelmia?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perinyt noin 60 000€ arvoisen pientilan rakennuksineen (=remontoitava asuintalo, varastokäyttöön kelpaavia eläinsuojia ja latoja). Remontoin (mihin kului muutama kymppitonni) ja vuokrasin talon hetkeksi, nyt siellä asuu aikuistunut lapseni. Siitä ei siis ole ollut tuloja kuin aluksi vähän, eikä ne kattaneet remonttikuluja, mutta onpa lapsella paikka missä asua sellaisella tavalla jolla hän haluaa asua. Hän on sitä tyyppiä, joka tarvitsee ympärilleen puita ja multaa, kerrostalossa kaatuvat seinät päälle.

Perintövero oli muistaakseni joku kuusi ja puoli tuhatta euroa. Otin sen verran enemmän lainaa remonttiin. Ei ollut vaikeuksia maksaa, mulla on hyvä työ ja kohtuullinen palkka.

Vierailija
2/31 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perin likvidiä omaisuutta eli perintövero kuittaantui niistä.

Laitoin lapselle sijoituksiin sen verottoman 3000, ostin järestelmäkameran ja pari objektiivia, ostin kakkosasunnon kaupungin keskustasta, sijoitin ja jätin tilille. Autoa vaihtaessa muutamaa vuotta myöhemmin käytin tililtä jonkin verran, yhtä hyvin olisin pärjännyt isommalla rahoituksella.

Eli periaatteessa olen hankkinut pernnöllä lisää kuluja, asunnon vastikkeet. Kodin asuntolainan jätin ennalleen, siinä oli niin naurettavan pieni korko ettei kannattanut maksaa pois

Kyllähän tuo raha toi huolettomuutta, vaikka tienaan hyvin itsekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 €, ei sijoitusongelmia.

Vierailija
4/31 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perinyt joitakin astioita ja ryijyn. Perintöveroa ei tarvinnut maksaa.

Astiat sijoitin kaappiin ja ryijyn muovisuojaan käärittynä vintille, kun sielle ei ole kodissa tilaa.

Vierailija
5/31 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan lainoja, sijoitan osan. Perintöä tuli vajaa 100 000 ja lainaa jäi vielä jäljellä.

Vierailija
6/31 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaoimme veljen kanssa perinnön niin, että hän sai noin 200 000 euron arvoisen kerrostaloasunnon ja minä sain suunnilleen saman verran pörssiosakkeita ja rahasto-osuuksia. Olimme molemmat vahvasti sitä mieltä, että vedimme siinä jaossa pitemmän korren. Veli on nyt vuokranantaja ja minä tässä odottelen kevään osinkoja. Molemmat tyytyväisiä edelleen.

Vierailija
7/31 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 20.000€:n perinnöstä ei mene veroja laisinkaan. Sen jälkeen summa nouseen 7, 10, 13% jne. Pankista saa lainaa perintöveroon, jos tarvis on.

Vierailija
8/31 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perin vajaat 60000 euroa, ensin enin osa sijoituksia jotka siirsin omalle tililleni, sitten vielä muutama tonni lisää kun saatiin irtaimistoa myytyä. Ei mitään ongelmia perintöverosta. Juuri tällä hetkellä sijoitusmarkkinat sen verran epävakaat että katselen hetken ennen kuin ainakaan tuota kaikkea minnekään tuuppaan.

Vierailija
9/31 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 110 000 euroa äidin omakotitalosta kun sen myin heti äidin kuoltua. Silloin ei ollut vielä omaa asuntoa joten sijoitin perintöni ensiasuntoni ostamiseen. Ei ollut ongelmaa perintöverosta kun jätin sen verran sen rahaa jäljelle ja maksoin veron pois.

Vierailija
10/31 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla kerralla sain ennakkoperintöä 10 000e, tehtiin taloon remontti jota oltiin suunniteltu muutenkin, ei tarvinnut ottaa lainaa. Tokalla kerralla perin 7000e. Se meni elämiseen, miehen firma oli juuri tehnyt konkurssin joten rahanmenoja riitti.

Kummastakaan ei mennyt veroa.

Vierailija
11/31 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...noin 200 000 euron.. verran pörssiosakkeita ja rahasto-osuuksia.

Miten pörssiosakkeet ja rahasto-osakkeet siirretään uudelle omistajalle? Meneekö ohan pelkän jakokirjan pohjalta? Vai pitääkö ensin muuttaa rahaksi ja sitten ostaa uudestaan (jolloin pankki vetää palkkiot välistä moneen kertaan)?

Vierailija
12/31 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet okt-talosta johon leskelle jäi hallintaoikeus. Eli paperilla puolet 150 000€:sta; oikeasti en mitään muuta kuin maksoin perintöverot.

Vierailija
13/31 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet reilun 200 000:n arvoisesta helsinkiläiskaksiosta. Ei tullut veroja, on nyt sijoitusasuntona ja saan vuokratuloa.

Vierailija
14/31 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman tonnia perin ja säästöön ne laitoin.

Vierailija
15/31 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä perinyt. 91v äitini on paremmassa kunnossa kuin minä 70v.

Isäsi varmaan myös on elävien kirjoissa?

Vierailija
16/31 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi periä ilman perintöveroja 200 000€?

Vierailija
17/31 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava lukea kuinka ihmiset ovat käyttäneet järkevästi perintöään. Noin itsekin taloudellisena ihmisenä tekisin, jos perintöä olisi tiedossa joku päivä.

Teki pahaa, kun eräs tuttuni sai perintöä 20000€ tililleen. Hän hassasi ne shoppailuun ja etelänmatkoihin. Työttömänä ihmisenä hänen olisi ollut järkevää lyhentää esim. asuntolainaa ja sijoittaa. Mutta jokainen tietysti tekee niinkuin parhaaksi näkee.

Vierailija
18/31 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perin isältäni 160 000€ ja isä oli maksanut hulttiotynttönsä perintöveron jo eläessään.

Vierailija
19/31 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 20 000 euroa. Tilillä ovat. Aika plus miinus nolla eletään, mutta tuo summa säilyy tilillä. En halua sijoittaa niitä mihinkään.

Vierailija
20/31 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen "perinyt" noin 150 000 Euroa ja rahat on menneet osakkeisiin, asunnon remppaan, autoon ja alkupääomaksi asuntoon.

Mies on "perinyt" noin 50 000 Euroa. Jätti "perintönsä" itselleen tuottavaksi eli ei ole realisoinut.

Kummankin vanhemmat siis vielä hengissä. Miehellä ei juuri enää odotettavaa, vanhemmat on aika pienvaraisia ja omaisuus on pitkälti jo jaettu neljälle lapselle. Minä taas saanen vielä kunnolla lisää, kun on sen aika joskus. Ei vielä onneksi pitkään aikaan, toivottavasti. vanhemmat on vasta 60+ ja hyväkuntoisia. Miehen vanhemmat pian 90 ja ovat hoitokodissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän